Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1294 turbottaminen

Siirry alas

1294 turbottaminen Empty 1294 turbottaminen

Viesti  sopanja Su Elo 31 2014, 18:31

Tuli tuossa mieleen että onko tuossa moottorissa mitä eroavaisuuksia isoveljeen muuta kuin ahtimen puuttuminen? Onko perusmoottorissa tai voimansiirrossa jotain eroa? Mikäli tuon haluaa ahtaa niin käykö nuo 139x ahdinromppeet suoraan? Mitään varsinaista tarvetta/järkeä ei tuossa hommassa olisi, kunhan harrastemielessä pohdiskelen.

sopanja

Viestien lukumäärä : 215

Takaisin alkuun Siirry alas

1294 turbottaminen Empty Vs: 1294 turbottaminen

Viesti  OlleK Su Elo 31 2014, 18:45

1294 moottorin iskunpituus on 12 mm lyhempi, kuin 1394:sen. Tämä vaikuttaa moottorin iskutilavuuteen, syöttömäärään ja syöttöpumpun ajoituksen. Kaikki turbotetut David Brown moottorit ovat pitkäiskuisia (kuten 1394). 1394 moottorityyppi on 4/49 ja 1394:sessa on 4/55 moottori. 1394 turbon kamppeet sopivat todennäköisesti pakosarjan päälle, mutta konepeitossa oleva pakoputken reikä on väärässä paikassa ja imusarja saattaa aiheuttaa ongelmia ahtoputkea sovitettaessa. Pääasialliset erot moottoreiden välillä on kampiakseli ja männät ja lisäksi on 1394 mallissa vahvempi kytkin. Vaihteisto on sama, joten siinä suhteessa ei ole ongelmia.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

1294 turbottaminen Empty Vs: 1294 turbottaminen

Viesti  Vierailija Su Elo 31 2014, 20:48

Kylläkait minunkäsittääkseni 1294 moottori on pääpiirteittäin ihan sama kun 1394 moottori turboa lukuunottamatta,alkupään 1290 oli sitten lyhempi-iskuinen...1490 ja 1494 on sitten paksumpikampinen

Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1294 turbottaminen Empty Vs: 1294 turbottaminen

Viesti  OlleK Ma Syys 01 2014, 07:48

Kaikissa 1290 ja 1294 mallien moottorit ovat lyhytiskuisia, minkä vuoksi kampiakseli ja männät ovat erilaiset, kuin 1390 ja 1394 malleissa. 1290 ja 1294 moottori on sama, kuin 990 moottori ja 1390 ja 1394 moottori on sama, kuin 995 / 996 moottori.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

1294 turbottaminen Empty Vs: 1294 turbottaminen

Viesti  jouto Ma Syys 01 2014, 09:30

Tuotatuota... Konedatahan ei ole mikään absoluuttinen totuus, mutta sen mukaan 1290:ssä vain 80-81 on tuo 3,2-litrainen AD4/49 ja heti sitten 81:stä eteenpäin 3,6-litrainen AD4/55, sama kuin 1390:ssä. Ja tilavuus pysyi sen mukaan samana 3,6 litrana sitten 1294/1394:ssä. Kuinkahan tuo nyt on?

t. Kauko Ollila

jouto

Viestien lukumäärä : 92

Takaisin alkuun Siirry alas

1294 turbottaminen Empty Vs: 1294 turbottaminen

Viesti  outsider Ma Syys 01 2014, 10:00

Kyllä minunkin "Brobuskat" väittäis että 1294 ja 1394 olis 3,6litran koneella.

Omakohtaista kokemusta ei ole 1294 senverran harvinainen.

1394 :ssa turbon vahvistetut männät.

Mutta tyydyn kyllä Ollen vastauksiin.

Konedatan tietoihin en ihan 100% luota. Very Happy Very Happy

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1841

Takaisin alkuun Siirry alas

1294 turbottaminen Empty Vs: 1294 turbottaminen

Viesti  erkki Ma Syys 01 2014, 10:04

Juu, kyllä konedatan tiedot pitää paikkansa. Sitä en tiedä että onko 1294 ja 1394 moottoreissa muuta isompaa eroa kuin turbottomuus/turbollisuus, mutta 1394 on joka tapauksessa miedosti ahdettu, joten sinä ei ole paksua kampea 1490/1494 tapaan.

Ahtamisen myötä yleensä muutetaan myös ruiskutusmäärää ja ennakkoa, joten pelkkä ahtimen lisääminen ei välttämättä paljonkaan vaikuta moottorin tehoon.


erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4395

Takaisin alkuun Siirry alas

1294 turbottaminen Empty Vs: 1294 turbottaminen

Viesti  outsider Ma Syys 01 2014, 10:51

Hämmennetään vielä.

Case-traktorin infon mukaan toukokuussa 1981 1290:iin on tullut 3,6 litran kone ja toukokuussa 1982 parikytkin. Very Happy Very Happy

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1841

Takaisin alkuun Siirry alas

1294 turbottaminen Empty Vs: 1294 turbottaminen

Viesti  sopanja Ma Syys 01 2014, 12:21

Tämähän on herättänyt vilkasta keskustelua. Mistäpäin moottoria tuon moottorin koodin löytää? Voisin varmistaa mikä pata tuossa on.

sopanja

Viestien lukumäärä : 215

Takaisin alkuun Siirry alas

1294 turbottaminen Empty Vs: 1294 turbottaminen

Viesti  erkki Ma Syys 01 2014, 13:15

Moottorin tyyppi on ainakin vanhemmissa DB:ssä stanssattuna alumiiniseen tyyppikilpeen ja myös moottorin lohkoon tasaiseen kohtaan, joka jää nasevasti täsmälleen ohjaustehostimen pumpun taakse.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4395

Takaisin alkuun Siirry alas

1294 turbottaminen Empty Vs: 1294 turbottaminen

Viesti  outsider Ma Syys 01 2014, 13:42

220007-8 ainakin Case-traktorin tiedotteen mukaan pitäis olla tyyppi.

Uskoisin että lohkon ainut ero 1394 lohkoon on öljyn lähtö-ja paluuputken reiät turbon voiteluun.

Mutta nehän voi porata lohkoon tai ottaa voitelun lähtö T-haaralla paineanturin reiästä ,paluuputki ??

Joskus aina tulee "ropleema" joka pitää selvittää perin pohjin Very Happy Very Happy

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1841

Takaisin alkuun Siirry alas

1294 turbottaminen Empty Vs: 1294 turbottaminen

Viesti  Vierailija Ma Syys 01 2014, 16:55

Noh,olkoon sitten lyhytiskuinen mutta olen tehny moottoriremontin 1290 vm -82 ja 1294 vm 1984 ja molempiin kävi 1390 männät Very Happy...minunkäsittääkseni se ei lähtisi käyntiin noilla männillä jos olisi lyhytiskuinen.




Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1294 turbottaminen Empty Vs: 1294 turbottaminen

Viesti  sopanja Ma Syys 01 2014, 19:08

Koitin katsella moottorista merkintöjä mutta laihoin tuloksin. Ainoa valussa oleva numero löytyi koneen vasemmalta puolelta mutta se oli siinä kehdossa. Tehostajan pumpun taakse en nähnyt, kuormaaja peittää melko tehokkaasti näkyvyyden. Pitääkö turbon öljynpaluu saada öljypohjaan pinnan alapuolelle vai voiko paluun tehdä mihin vain?

sopanja

Viestien lukumäärä : 215

Takaisin alkuun Siirry alas

1294 turbottaminen Empty Vs: 1294 turbottaminen

Viesti  outsider Ma Syys 01 2014, 22:00

Turbon paluuöljyputken alapää tulee 1394:ssa lohkon alareunaan keskelle vasemmalla puolen moottoria.
1294:ssakin lienee "kyhmy" siinä kohtaa.

Siihen vain reikä ja jenka,,,

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1841

Takaisin alkuun Siirry alas

1294 turbottaminen Empty Vs: 1294 turbottaminen

Viesti  sopanja Ke Syys 03 2014, 17:34

Katselin ohjekirjaa. Siellä kerrotaan että 1194, 1294, 1394 sekä 1494 kaikissa on sama poraus ja isku. 1194 ja 1294 puristussuhde on 17:1 ja noissa kahdessa isommassa 16:1. Kytkin noissa pikkuveljissä on 280mm ja isommissa se oli jotain reilut 300mm.

sopanja

Viestien lukumäärä : 215

Takaisin alkuun Siirry alas

1294 turbottaminen Empty Vs: 1294 turbottaminen

Viesti  erkki Ke Syys 03 2014, 18:37

Monesti on juuri noin, että vapaastihengittävissä on hiukka korkeampi puristusssuhde, tai sanotaanko niin päin, että turbokoneissa on usein hieman madallettu rustistusta. Nakutuksen kanssa sillä lienee jotain tekemistä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4395

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa