Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

HS-laatikosta

+7
taavettimies
MJK1390
outsider
jusape
erkki
OlleK
Osmo_
11 posters

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

HS-laatikosta Empty HS-laatikosta

Viesti  Osmo_ La Joulu 21 2013, 13:27

Haidihou. Meitsi tuli takas tänne teidän kaikkien riesaksi Very Happy Aattelin aloittaa viljelyn tossa 2017 kun koulu loppuu ja tarvis sitä varten traktorin. Lähti kiinnostamaan 1394/1494 HS -Taavi. Onkos tollainen HS mistään kotoisin viljelyhommiin? Pääosin käyttöä olisi nostolaitekylvökoneen veturina ja heinämaalla. Mutta alkuun tarvisi myös kohtuu kivettömien rm HsS:n, m He:n, Mm:n ja Ct:n kynnöt ja äestykset hoitaa. Ymmärsin että kaikki -94 -sarjalaiset ovat tulleet Suomeen HS:llä?
-Millainen toi on kestoltaan raskaissa hommissa?
-Mitä heikkouksia/vahvuuksia?
-Millainen korjata?
-Millainen käytettävyys?
-Kannattaako hommata tollaista sitten 2017?
Osmo_
Osmo_

Viestien lukumäärä : 376
Ikä : 27
Paikkakunta : Huittinen

https://www.taavetti-talli.net

Takaisin alkuun Siirry alas

HS-laatikosta Empty Vs: HS-laatikosta

Viesti  OlleK La Joulu 21 2013, 14:26

Hydra Shift vaihteisto kestää aivan samalla tavalla, kun mekaaninen vaihteisto.
Vaihteisto on erinomainen vaihtelevissa kuormitustilanteessa, koska vaihteita voi vaihtaa ylös ja alas traktorin pysähtymättä (ei tarvitse painaa kytkintä).
Mahdolliset korjaukset eivät maksa sen enempää, kuin mekaanisen vaihteiston korjaukset ja vaihteisto on suhteellisen helppo korjata.
Vaihteiston käyttö on helppoa, kunhan muistaa aina lähteä liikkeelle HS-vivun ollessa 1-vaihteella.
Hyvin huollettu ja oikein käytetty 1394 tai 1494 Hydra Shift on erinomainen valinta.
Se tieto, että vain Hydra Shift 94-sarjan malleja olisi tuotu maahan on virheellinen.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

HS-laatikosta Empty Vs: HS-laatikosta

Viesti  erkki La Joulu 21 2013, 14:27

Kyllä HS -malleja on edelleen paljon käytössä ja joka on siihen tottunut niin ei vaihda takaisin synkroon. Esim. heinän paalauksessa ja muissakin hommissa, joissa nopeutta pitää vaihdella ilman että ulosoton nopeus muuttuu.

Hydraulisista pikavaihteista ei kaikilla ole pelkästän hyvää sanottavaa, mutta kyllä HS on siitä luotettavammasta päästä. Toimintaperiaate noissa on aika sama kaikissa ja HS:n kanssa on ehkä se tärkeä pointti, että vaihdetta käytetään ohjeiden mukaan. HS- vaihteen öljypumppu pysähtyy kun kytkimen painaa pohjaan josta syystä sillä lähdetään aina liikkeelle hitaimmalla pykälällä. Laatikon pystyy polttamaan loppuun ennen aikojaan sillä, että runnoo sitä isolle pykälälle liikkeelle lähtiessä, samaten jarruna käyttäminen kuluttaa siitä pantoja.

Laatikon remppaaminen on ihmisen tehtävissä eikä välttämättä sikamaisen kallista. Siinä on joitakin niksejä, esim. loppuun kuluneen räikkälaakerin kunnostuksen suhteen. Täällä pohjoisessa on asiantuntijoita, jotka ovat remonttihommassa täysinoppineita, joten pulaan HS:n kanssa ei joudu.






erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4500

Takaisin alkuun Siirry alas

HS-laatikosta Empty Vs: HS-laatikosta

Viesti  jusape La Joulu 21 2013, 15:24

Naapurissakin on 1394, jota Esko kävi täällä kuvaamas viimevuonna ( meni yks koko lauantaipäivä, ja pieni maaseutukierros kierrellen paikkoja, minä oppaana...) , ja kattos, "täähän on kovalla askilla"....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2535
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

HS-laatikosta Empty Vs: HS-laatikosta

Viesti  outsider La Joulu 21 2013, 16:03

1984 vuodesta saakka on hs-laatikolla varustettu taavetti ollut talossa.Ei moittimista.
1394hs neliveto  todella sitkeällä koneella.
1494:sta ei ole käyttökokemusta mutta jos valita saisin niin tuon 1494:n noista kahdesta ottaisin.
Öljykylpy levyjarrut  ja apusylinteri nostolaitteessa.
Moottori järeämmällä kampiakselilla.

Punaiset 94-sarjalaiset (ei 1694) on carraaron 709 etuakselilla.Niissä on pienempi kääntösäde.
Lisäksi maantienopeus niissä noin 10% suurempi.

Nyt 1594hs neliveto turbotettuna ykköskoneena.

Käytettyä kun ostaa niin tuonikäiset on aika yksilöitä.
Löytyy vähänkin ajettuja, huollettuja hyvinpidettyjä koneita.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1842

Takaisin alkuun Siirry alas

HS-laatikosta Empty Vs: HS-laatikosta

Viesti  MJK1390 La Joulu 21 2013, 21:26

Vaikka meillä onkin 1390 taavetti talossa ja vieläkin aivan täydessä aktiivikäytössä, niin miettisin muutamaa seikkaa:

Vuonna 2017 viimeisetkin taavetit ovat 30 vuotta vanhoja, nyt niihin saa vielä hyvin osia entä 10 vuoden päästä?
Valitettava fakta on että kun käytössä olevien koneiden määrä laskee alkaa niiden varaosaketju hiipumaan.

En ole itse ole ajanut HS:llä niin tuskinpa se poikkeaa muista powershift koneista ajoltaan, paitsi pikavaihdekeppiä joutuu vetelemään takaisin ykköselle useammin. Vetohommissa pikavaihteet ovat oiva apu ja periaattessa pienemmällä koneella pystyy vetämään kovempaa äestä, kun liikkeelle päästään pienellä vaihteella ja saadaan isompaa tupaan vedonkatkeamatta ja säästää kytkintä mikä on ainakin 1390 heikko paikka...

Ominaisuudet ovat toki hintaansa nähden hyvät, mutta sitten esimerkiksi etukuormauskoneeksi se on huono verrattuna muihin aikalaisiinsa (MF 3000-srj, valmet 05-srj) siinä ei ole suunnanvaihtajalaatikkoa, hydrauliikka on aika pienituottoinen ellei ole tandempumppua. Niin ja vakiona aika hidas, muut merkit menee sen 40 km/h. Tosin perunannostossa ja tienvarsiniitossa oikein hyvä että menee tarpeeksi hiljaa  Smile
MJK1390
MJK1390

Viestien lukumäärä : 45
Ikä : 32

Takaisin alkuun Siirry alas

HS-laatikosta Empty Vs: HS-laatikosta

Viesti  Vierailija Su Joulu 22 2013, 06:44

MJK 1390 nimimerkki puhuu assiata,jo nyt uusimmatki taavit on jo harrastetraktori ikäisiä ja kaikki näiden kanssa pelanneet sen on jo huomanneetki,mielestäni nuorella aloittavalla maanvilijelijällä kannattee ajatella asijoeta vähän pitemmän kaavan mukkaan ja katella kone jonka tulevaisuus on turvattu.

Huomattavasti kehittyneempi powershift vaihteisto löytyy saksalaisesta Caseih Maxxum mallista ja kone on muutenki huomattavasti nykyaikaisemmin ja paremmin rakennettu,noillakin vaan jo sama tauti,tehtaat on sammuneet jo ajat sitte,tässä on ensimmäinen oikia powertsifti mistä ne alako kehittymään aikanaan ja nämä on kestävyyveltään ommoo luokkaa,vanhimmat maksutkaa ei maksa enää kun reilun kympperöisen.

Kahtelehhan sellainen kone rattoriksi jonka tehtaat toimii ja voi hyvin niin pärjäät niillä kymmeniä vuosia oikein huollettuna,tietenki historiaaki kannattaa vaalia mutta se ei ole aktiivikäyttäjien hommaa kierrellä rattoreiden hautuumailla ja muistella menneitä ne on mobilistien hommia Very Happy 


Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

HS-laatikosta Empty Vs: HS-laatikosta

Viesti  outsider Su Joulu 22 2013, 18:11

Makuasiota nuo minkä ikäisellä kukin ajaa.
Urakkahommiin jos alkaa niin kannattaa ajatella 2000-luvun koneita.
Mutta maanviljelyshommissa pärjää kyllä hyvin 80-luvun koneella.

Näissä taaveteissa ei ole sähköllä pelaavia nostolaitteita ym ym
Joten pitäisin varmempana valintana kuin noita 90-luvun "sähköpelejä"

Varaosien saannista ei tarvi olla enempi huolissaan kuin valmetti-miehetkään.
Barcley Williams Englannissa on tosi hyvin varustettu varaosaliike.Toimitukset pelaa,palvelu hyvää ja hintataso edullinen.Nykynuorille englanninkieli ja netti ei ole hidaste.
Tuoltahan saa hydra-shift-laatikot kunnostettuna ,selectamatic-venttiilit,öljypumput ym ym

Toki kotimaan varaosaliikket ainakin vielä hyvin  varustettuja.

Suunanvaihtajan puute taavetissa on toki  pieni miinus samoin kuin HS-loota etukuormaintyössä. Mutta kaikkeen tottuu.
Tuota 1390:n huonoa kytkintä en ymmärrä.
Meillä oli 996 uudesta saakka ja kytkimeen ei tarvinnut kajota ennekuin liki 6000 mittarissa.Asetelmaa ei vaihdettu silloinkaan.
Tuo  taavetti oli varmasti kovissa töissä.
Tietääkseni 996,1390,1200 ja alkupään 1210 on samalla kytkinasetelmalla.

-85 ja vanhemmissa traktoreissa (siis muissakaan merkeissä) ei ole kovin montaa mallia jotka kulkee reilusti yli 30. 1410 ja 1690 synkro takapotku kuuluvat noihin nopeisiin.Vanhemmissa taaveteissa on myös nopeilla ronkilla varustettuja.

Jos haluaa  reilusti nopeutta lisää taavettiin niin Lehtolan koneelta saa siihen apuja.
Pitää tietenkin miettiä ensin mikä on tarve lisänopeudelle.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1842

Takaisin alkuun Siirry alas

HS-laatikosta Empty Vs: HS-laatikosta

Viesti  erkki Su Joulu 22 2013, 18:25

Komppaan Outsideriä,

Nykyään kun maataloushommassa on mukana useita traktoreita, varsinkin viljatilalla, niin tuntimittari monessa pyörähtää vain muutaman pykälän eteenpäin vuodessa, useinkin alle 200, eli noin yhden öljynvaihdonvälin verran. Sillähän kestää hinkata 5 vuotta tuhatta tuntia mittariin, joka traktorin mittakaavassa ei ole oiken mitään. Maitotilalla kun rehua ajellaan edestakaisin kesät ja talvet ja kaikki lanta- ja lietehomma päälle, saattaa pääkalustoon tulla selvästi yli 500 mittarituntia vuodessa, mutta sekään ei ole paljon mitään urakointiin verrattuna. Noissa hommissa ei traktorit lopu ajamalla, ajan hammas syö kumiosia, hapettaa sähköjä ja ruostuttaa koppia, mutta raskas rauta ei laske vuosia. Kuolleista merkeistä on kevätpellot edelleen väärällään Fordeja, Fiatteja, Natikoita, Leylandeja, Taaveja, Volvoja, Valmetteja ... mutta tietenkin jos tulevaisuus pelottaa niin laittaa housuihin vyön ja henkselit ettei pääse housut puttoomaan....

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4500

Takaisin alkuun Siirry alas

HS-laatikosta Empty Vs: HS-laatikosta

Viesti  jusape Su Joulu 22 2013, 22:42

Ja mikäli oikein muistan, tuo Osmo_ :n maatila oli alle 20ha alaltaan, yli kympin kone on sille tilakoolle ehkä kova rasite....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2535
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

HS-laatikosta Empty Vs: HS-laatikosta

Viesti  Osmo_ Su Joulu 22 2013, 23:30

Kiitoksia neuvoista Smile Tila siis on parikymmentä hehtaaria ja alkuun on pakko aloittaa nykypäivänä antiikkisilla koneilla (Wärtsilä Hankmo, Renkikuormaaja, yksilaatikkoinen kylvökone, Viska 700, 8tn viljavaunu, sorminiittokone...). Ajattelin että pari-kolme vuotta noilla ja sitten tilan oston yhteydessä konekalustoa isommaksi että voi alkaa pientä urakkaakin painamaan. Ainiin, luomuun lähden mukaan mikäli toi uusi lakiesitys ei mee läpi (viranomaisilla kotietsintälupa yms).
Osmo_
Osmo_

Viestien lukumäärä : 376
Ikä : 27
Paikkakunta : Huittinen

https://www.taavetti-talli.net

Takaisin alkuun Siirry alas

HS-laatikosta Empty Vs: HS-laatikosta

Viesti  taavettimies Ma Joulu 23 2013, 14:44

Pitää vaan muistaa karut tosiasiat että alle 50ha kasvinviljely tilalla ei paljon juhlita koneilla jos halua tulosta tehdä.

DB on siitä hyvä valinta että reilusti alle kympillä löytyy kyllä sopiva kone jolla hoitaa kyllä vähän isomaakin tilaa alkuun. DB partsin ansiosta näihin saa vielä onneksi joitain harvinaisempiakin osia kohtuu hintaan. Olikohan tässä jokuaika sitten KM:ssä juttua äijästä joka hoitaa 250ha 110-90 fiiatilla? Eikai sen tilan ykköskoneen tarvitse niin erityisen ihmeellinen olla jos työkoneet on suht pieniä ja löytyy vielä vara veturi?

Sitten jos on muita suunnitelmia tilan pidon ohessa tai enempi ajoa koneille kuten vaikkapa kotieläintaloutta niin kannattaa varmaan valita mezzo/mega valmetti, luultavasti ainoita koneita jotka selvityvät ydinsodasta torakoiden kanssa Rolling Eyes Varaosiakin löytyy joka liiterin nurkasta.

5000 srj:n casen varaosapolitiikka menee luultavasti ennenpitkään samaan suuntaan taavetin kanssa, ensin kallistuu ja jossain vaiheessa häviää kokonaan. Tuon kallistumisen huomaa jo nyt,,
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1478
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

HS-laatikosta Empty Vs: HS-laatikosta

Viesti  TIKO Ma Joulu 23 2013, 18:26

taavettimies kirjoitti:Pitää vaan muistaa karut tosiasiat että alle 50ha kasvinviljely tilalla ei paljon juhlita koneilla jos halua tulosta tehdä.

DB on siitä hyvä valinta että reilusti alle kympillä löytyy kyllä sopiva kone jolla hoitaa kyllä vähän isomaakin tilaa alkuun. DB partsin ansiosta näihin saa vielä onneksi joitain harvinaisempiakin osia kohtuu hintaan. Olikohan tässä jokuaika sitten KM:ssä juttua äijästä joka hoitaa 250ha 110-90 fiiatilla? Eikai sen tilan ykköskoneen tarvitse niin erityisen ihmeellinen olla jos työkoneet on suht pieniä ja löytyy vielä vara veturi?

Sitten jos on muita suunnitelmia tilan pidon ohessa tai enempi ajoa koneille kuten vaikkapa kotieläintaloutta niin kannattaa varmaan valita mezzo/mega valmetti, luultavasti ainoita koneita jotka selvityvät ydinsodasta torakoiden kanssa Rolling Eyes Varaosiakin löytyy joka liiterin nurkasta.

5000 srj:n casen varaosapolitiikka menee luultavasti ennenpitkään samaan suuntaan taavetin kanssa, ensin kallistuu ja jossain vaiheessa häviää kokonaan. Tuon kallistumisen huomaa jo nyt,,

Joo, näin on että aikalailla vanhoilla vehkeillä pärjää kevyesti alle 50ha viljatilan touhut, Ei ahdista hommat noilla taaveillakaan. Katselin itsekin jotain maksumia, jos innostuisi sellaisen ostamaan, into loppui heti kun luin muilta foorumeilta mitä osat siihen maksaa vaikka muuten erittäin luja kone. Sähköpuolella pulmia enempi jos ei PRO mallia. Hydepumppukin originaalina 5000€. Käsittämätön hinta.. Noo, joku mezzovalmetti joskus tulee jos kuumetta syttyy, ei lähivuosina ainakaan..
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 848
Ikä : 43
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

HS-laatikosta Empty Vs: HS-laatikosta

Viesti  MJK1390 Ma Joulu 23 2013, 20:11

Tuossa aika moni tuumaili että kyllähän näillä pärjää kun on useampi pihassa  Rolling Eyes  eihän se olekkaan mikään ongelma jos on useampi kone pihassa ja voi vaihtaa veturia ja korjata sitten sadepäivänä. Aika paljon niissä vanhoissa koneissa on kiinni rahaa ihan huomaamatta ja aikaa menee remonteissa aika paljon.
Tällä kulmalla on karsiutunut paljon 80-luvun kalustoa pois käytöstä, hyvin pitkälti ne tilat millä ei ole enää jatkajaa ajavat 80-luvun kalustolla mikä on tottakai järkevää, kun ne riittävät siihen käyttöön mitä tilallla tarvitaan.

Luin kanssa tuon KM:n jutun, siinähän oli homma niin että urakoitsija teki peltotyöt 200hp koneella ja napakymppi fiiat oli sitten kylvökoneen edessä, tosin jutussahan todettiin fiuden porsineen kylvökoneen eteen, kytkin oli pettänyt ja voimat ei ollut oikeen piisannut, joten tilannetta aiottiin parantaa turbolla ja uudella kytkimellä. Tohtisin epäillä Fiiatin kestoa kyseisessä hommassa vaikka se kova kone onkin...

En kyllä tarkoittanut uudenkoneen ostoa, mutta kannattaa katsoa mitä vaihtoehtoja on saatavilla liki samalla summalla ja kun kerran aikaakin on vielä ennen koneen hankintaa, kannattaa kierellä koeajamassa useampaa merkkiä ilman ennakkoluuloja ja kysellä kokemuksia koneen omistajilta. Koko ajan koneiden ja varaosien hinnat ja saatavuudet muuttuu. Vuonna 2011 sai 35k€(sis.alv) alle kymmenvuotiaan 120hp 6-koneisen traktorin, jolla oli silloin alle 3500h mittarissa. Nostolaitteen asentoanturi maksaa 70€ mikä on tyypillisin vika näissä, ei ole tarvinnnut vaihtaa, kattoo jahka tulee 8000h mittariin. Tältä pohjalta sanoisin että 2017 vuonna on tuonne alle 10K€ hintaryhmään saapunut liuta uusia haastajia.
MJK1390
MJK1390

Viestien lukumäärä : 45
Ikä : 32

Takaisin alkuun Siirry alas

HS-laatikosta Empty Vs: HS-laatikosta

Viesti  TIKO Ma Joulu 23 2013, 21:10

Joo, ihan asiaa MJK kirjoittelee.. Mieleen vain tuli että kukas noita sähkövehkeitä osaa korjata sitten.. 15-20v vanhoina..

Tunnetusti jos autoihin tulee sähköhäikkä, vaikeita paikallistaa jos oudompi vika..

mxu casea kun katselin, ei mitään mekaanisia vaihekeppejä,ajattelin jos joku tiltti tulee niin mitäs mä teen.. Shocked  on varmaan kehittyneitä vianetsintälaitteita sitten joskus.. Wink 
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 848
Ikä : 43
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

HS-laatikosta Empty Vs: HS-laatikosta

Viesti  MJK1390 Ma Joulu 23 2013, 21:50

Olen ajanut tuollaisella melko vastaavalla NH TM 155 power commandilla sellaiset 300h yhdellä työmaalla eli täyspowershiftilla. No tämäkin kertoi omalla pikkunäytöllään vikakoodin jossa päästiin vian jäljille, kytkinpolkimen anturi teki häikän. Anturi vaihtoon calibrointi ja meno jatkuu. Samaan koneeseen tuli myös nostolaitteeseen vika ja jostain syystä nostolaite ei noussut täysin ylös. Anturi irroittamalla nostolaite menee vikatilaan ja sitä ajetaan ilman asennonohjausta napeista ylös alas. Hommat pystyi tekemään normaalisti loppuun ja tutkimaan hallinpihassa vikaa, syy oli muuten murtunut valuosa nostolaitteessa. Kummassakaan tilanteessa ei työt keskeytynyt vaan traktori jatkoi toimintaansa "vikasietotilassa". Kaikki kalibroinnit pystyy tekemään ilman vikakoodinlukulaitetta.
Korjausoppaan kun tilaa ebaystä, saa tietää komponenttien mittaus ohjeet millä mitata ovatko ne kunnossa. Ihminen ne koneet kasannut niinpä myöskin ihminen sen pystyy korjaamaan  Wink Olen sen verran nuori että pakko on opetella elämään sähkövärkkien kanssa, kun ei ne taavetitkaan ikuisia ole Very Happy 

Kaikkia bokseja ei kannata ammattikoneisiin ostaa uusia kun ne voi korjauttaakkin:
http://en.ilgenfritz.biz/index.php?id=31&tx_commerce_pi1[catUid]=51
MJK1390
MJK1390

Viestien lukumäärä : 45
Ikä : 32

Takaisin alkuun Siirry alas

HS-laatikosta Empty Vs: HS-laatikosta

Viesti  TIKO Ma Joulu 23 2013, 21:56

MJK1390 kirjoitti:Olen ajanut tuollaisella melko vastaavalla NH TM 155 power commandilla sellaiset 300h yhdellä työmaalla eli täyspowershiftilla. No tämäkin kertoi omalla pikkunäytöllään vikakoodin jossa päästiin vian jäljille, kytkinpolkimen anturi teki häikän. Anturi vaihtoon calibrointi ja meno jatkuu. Samaan koneeseen tuli myös nostolaitteeseen vika ja jostain syystä nostolaite ei noussut täysin ylös. Anturi irroittamalla nostolaite menee vikatilaan ja sitä ajetaan ilman asennonohjausta napeista ylös alas. Hommat pystyi tekemään normaalisti loppuun ja tutkimaan hallinpihassa vikaa, syy oli muuten murtunut valuosa nostolaitteessa. Kummassakaan tilanteessa ei työt keskeytynyt vaan traktori jatkoi toimintaansa "vikasietotilassa". Kaikki kalibroinnit pystyy tekemään ilman vikakoodinlukulaitetta.
Korjausoppaan kun tilaa ebaystä, saa tietää komponenttien mittaus ohjeet millä mitata ovatko ne kunnossa. Ihminen ne koneet kasannut niinpä myöskin ihminen sen pystyy korjaamaan  Wink Olen sen verran nuori että pakko on opetella elämään sähkövärkkien kanssa, kun ei ne taavetitkaan ikuisia ole Very Happy 

Kaikkia bokseja ei kannata ammattikoneisiin ostaa uusia kun ne voi korjauttaakkin:
http://en.ilgenfritz.biz/index.php?id=31&tx_commerce_pi1[catUid]=51

Ahaa, itte jo lähelle eläkeiässä kun noita sähkötraktoreita jos joudun ostamaan, mukaviahan nuo ajaa on, ei sen kummempia.. Eihän mitkään koneet ikuisia ole, paitsi museossa seisovat vehkeet..
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 848
Ikä : 43
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

HS-laatikosta Empty Vs: HS-laatikosta

Viesti  jusape Ma Joulu 23 2013, 23:39

Eikös TM sarjaa vastaava punainen kone ollut MXM ? ( Mulla vieläkin nuo NH/Case opukset tuomatta hallilta sisälle kaappiin, niitä jonkin verran löytyy.... )
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2535
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

HS-laatikosta Empty Vs: HS-laatikosta

Viesti  mattkau Ti Joulu 24 2013, 10:56

Ne sähköllä toimivat koneet... Tämä juttu ei varsinaisesti liity traktoreihin mutta onpahan hyvä esimerkki nykytekniikasta.

Kaverin Skoda meni kesken moottoritielle kiihdytyksen nilkutusmoodiin ihan ennalta mitenkään oireilematta. Kotona iskettiin vikalukija kiinni, joka kertoi ongelmaksi ilmamassamittarin vian ja turbon toimintahäiriön. Massamittari vaihdettiin uuteen alkuperäisosaan ja turbo tuntui toimivan, mutta vika ei poistunut. Skodakaupan analysaattori ei löytänyt vikakoodeja mutta kertoi ruiskutuspaineen olevan alhainen (suositeltiin pumpun uusimista vaihtoineen noin 2k€). Löydettiin uusi common rail pumppu ja itse vaihtaen selvittiin 200 egellä. Vika ei poistunut. Vietiin seuraavalle analysaattorille, joka ei näyttänyt muuta kuin massamittarin lukema poikkesi lasketusta ja imusarjan säätöläppien jumi (imusarjan pituutta säädellään ajotilanteen mukaan). Imusarja irti ja putsaus. Ei toimi auto. Loppujen lopuksi viaksi paljastui EGR venttiilin läppien ja toimilaitteen välisen muovivivun katkeaminen. Analysaattorit eivät näyttäneet vikaa, kun ne mittaavat toimilaitteen liikettä. Auto sitten meni ihan tukkoon, kun se yritti koko ajan käyttää imuilmana pakokaasua.

Että näin, tässä oppitunti analysaattoreista ja ympäristöä säästävästä nykytekniikasta. Vehkeissä vikaherkkyys kasvaa, kun ne tulevat monimutkaisemmiksi. Analysaattoreita pitää osata myös tulkita, ne eivät joskus kerro vikaa suoraan tai antavat jopa harhauttavaa tietoa.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1339
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

HS-laatikosta Empty Vs: HS-laatikosta

Viesti  Vierailija Ti Joulu 24 2013, 12:24

MJK 1390 on mies joka on käsittäny missä mennään,ei kukaan palaa autokalustossakaa eikä missään muussakaan ennää 70 ja 80 luvulle ja ihmiset ne on nykyisetki autot ja koneet tehny ja myös pitää kunnossa ne,näillä foorumeilla kirjoittelijoilla vaan on jo ikä yleensä tehny tehtävänsä ja uusia asioita pelätään turhaan,moniko nyt kahtelee 80 luvun auton alleen jos aikoo ajaa ,sama pättee rattoreissai.

Nuoret miehet astuu remmiin ja omaksuu tievot ja taijot näihin uusiin rattoreihin siinei auta mikkään,nostan hattua MJK nimimerkille että tohtii sanoa tosiasioita,Hyvää Joulua kaikille Laughing 

Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

HS-laatikosta Empty Vs: HS-laatikosta

Viesti  MJK1390 Ti Joulu 24 2013, 23:51

Hyvää ja rauhallista joulua kaikille!

PS.
Niin muistelinkin että MXU oli tuon TSA vastinen, mutta muistin että niissä olisi samalaatikko kuin TM/MXM sarjoissa.
Mutta eipäs olekkaan, se onkin Electro Command aski niissä...
MJK1390
MJK1390

Viestien lukumäärä : 45
Ikä : 32

Takaisin alkuun Siirry alas

HS-laatikosta Empty Vs: HS-laatikosta

Viesti  Osmo_ Ti Joulu 24 2013, 23:57

Täytyy nyt täsmentää, että meikäläiselle on ihan sama millä vehkeellä aloittaa maanviljelyn. Hinnasta se eniten on kiinni koska 20ha tilan hoitaa kyllä yhdellä traktorilla, mutta alkuivestoinnit tarvii tehdä. En rupea hommaamaan mitään kivitalon kokoitsa brand-new -traktoria hommaamaan enkä myöskään mitään Impleä tai 165:sta. 70-80hp traktori vastaa tarpeitani ja powershifti olis kiva lisä kylvö-, niitto- ja paalaustraktorissa
Osmo_
Osmo_

Viestien lukumäärä : 376
Ikä : 27
Paikkakunta : Huittinen

https://www.taavetti-talli.net

Takaisin alkuun Siirry alas

HS-laatikosta Empty Vs: HS-laatikosta

Viesti  MJK1390 Ke Joulu 25 2013, 14:56

Ajattelin ehdottaa kyllä ihan tuollaisia John Deere 6100-6200 malleja. Tehot ovat tuossa samassa luokassa ja ulkomitatkin miltei samassa luokassa.

Mainitsemisen arvoisia ominaisuuksia vrt. DB -94 srj:n

  • Pituutta on noin 40cm enemmän, mutta akseliväli on kasvanut 30cm. Se vakauttaa traktorin kulkua pellolla ja maantiellä, kuitenkin etuakselin notkeus pitää kääntösäteen kurissa. Huomioitavaa on sekin, kun etuakselin paino on viety aivan eteen se toimii paremmin vastapainona painavalle nostolaitekoneelle, eli se ei pyri keulimaan niin helposti ilman etupainoja
  • Voimansiirto on toteuttetu 4-portaisella pikavaihteella, joita käytetään vaijerilla. Hydraulinen suunnanvaihto joka ei siis tarvitse kytkintä on toteutettu vaijerilla. Kulkee valmiiksi 40km/h mikä on olennaista, jos alat touhuamaan pikku-urakoita toisille. Kaikki työmaat ei ole aina naapurissa.
  • Hydrauliikka on vakiona 60 litraan ja on tarvittaessa muutettavissa 96 litraan, vakio hydrauliikalla liikkuu etukuormaaja ja metsäkuormaajakin rivakasti, jos sattuu tulemaan tarvetta. Etupilkin kanssa ehdoton aurauskone, talvelle lisätienestiä Wink 
  • Hytin hiljaisuus ja ergonomia on aika paljon kehittynyt, esim. jos joutuu voimanoton kanssa paljon touhuamaan on sen sähköinenkytkentä iso plussa. Sähkönostolaitteen myötä tulee ulkonapit koneiden kytkentää helpottamaan, kun talossa on yksi traktori joudut vaihtamaan koneita perään useammin.
  • Näitä ei ole kovin paljon myyty suomessa uutena, mutta näkee aina silloin tällöin myynnissä, hinnat ovat tulleet alaspäin. Uskoisin että näitä saisi vuonna 2017 siihen hintaan että Osmon budjetti kestää. Varaosien saatavuus hyvä, hinnat ovat pysyneet järkevinä, johtuen uudempien mallisarjojen samanlaisuudesta. Varaosia saa kuitenkin muutakin kautta, jos hinnat tuntuvat merkkiliikkeessä kalliilta.
  • Vaihtokonesivustoja seuratessa huomaa että koneiden pyyntihinnat ovat epärealistisen korkeita verrattuna oikeisiin myyntihintoihin, aina silloin tällöin joku myy järkihinnalla rahapulassa. Taannoin oli takapotku 1690 juuri rempatulla HS-llä 3500€, ilmotus ehti vanheta 3h ennen kuin oli myyty  Laughing 
MJK1390
MJK1390

Viestien lukumäärä : 45
Ikä : 32

Takaisin alkuun Siirry alas

HS-laatikosta Empty Vs: HS-laatikosta

Viesti  Osmo_ Ke Joulu 25 2013, 18:50

Aurahommia en rupea tekemään. Rehu-urakointia tekisi mieli tehdä ja siinä olisi etua powershiftistä, mutta siinä tarvisi myös 40km/h lootan. Mutta aika näyttää mitä koneita on myynnissä 2016. Merkkeinä eniten kiinnostaa IH, Deutz-Fahr, Brown ja ehkä Fiatagri. Missään nimessä en huoli Valmettia, Jontikkaa tai Fergua.
Osmo_
Osmo_

Viestien lukumäärä : 376
Ikä : 27
Paikkakunta : Huittinen

https://www.taavetti-talli.net

Takaisin alkuun Siirry alas

HS-laatikosta Empty Vs: HS-laatikosta

Viesti  Riku Ke Joulu 25 2013, 18:58

MJK1390 kirjoitti:[*]Vaihtokonesivustoja seuratessa huomaa että koneiden pyyntihinnat ovat epärealistisen korkeita verrattuna oikeisiin myyntihintoihin, aina silloin tällöin joku myy järkihinnalla rahapulassa. Taannoin oli takapotku 1690 juuri rempatulla HS-llä 3500€, ilmotus ehti vanheta 3h ennen kuin oli myyty  Laughing 
[/list]
Minusta tuo kauppa oli ostajan onni ja paremmin myyjän hädänalaisentilan hyväksi käyttöä. Minä teetin 1,5 vuotta sitten HS-remontin ja työn osuus remontista oli melkein tuon 3500 € enkä silti ole katunut päivääkään ostostani enkä remonttia. On se HS niin mukava käyttää vanhoihin koviin laatikkoihin verrattuna.

Riku

David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 371
Ikä : 57
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa

Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa