Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

990 vm67

+3
jusape
outsider
erkki
7 posters

Sivu 1 / 3 1, 2, 3  Seuraava

Siirry alas

990 vm67 Empty 990 vm67

Viesti  savoa2011 La Marras 16 2013, 16:23

olis tuossa myynnissä tuommonen taavi pumppuvikaisena niin tarviis tietoo syöttöpumpusta ja suuttimista 990 vm64..?? oma pumppu hajalla eikä kannata korjata (korjaamo sanonut)niin käykö muista malleista vai mistä löytyy uusi pumppu ja suuttimet.. vois ottaa rojektiksi ens talveksi kun ajattelin tehdä puolitela häksöttimen.. myös puoliteloja saa tarjota jos ylimääräisinä...Wink


Viimeinen muokkaaja, savoa2011 pvm La Tammi 18 2014, 18:46, muokattu 1 kertaa

savoa2011

David Brown : 996 vm79,990 vm67
Viestien lukumäärä : 151
Ikä : 54
Paikkakunta : kuopio

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm67 Empty Vs: 990 vm67

Viesti  erkki La Marras 16 2013, 17:35

Siinä on ihan tavallinen CAV DPA syöttöpumppu. 990 imple ja 990 selecta, molemmissa on säädötkin suunnilleen kohdillaan, 995, 996, 1290, 1390, 1490, 1394, 1494 mallien pumput luultavasti käy heittämällä, mutta syötönsäätölevyä pitää kääntää hieman kitsaammalle, todennäköisesti MF 65, MF 165 ja niiden jälkeiläisten pumput sekä Fiat 550, Fiat 600 ja Fiat 640 pumppu passaa. Myös Fordilla on joissakin malleissa DPA pumppuja, mutta esim. 5000:n syöttö on 990:lle hiukan liian suurella. Englannin Natikoista en muista, että onko niissä DPA vai joku muu. Suuttimet taitaa sopia ristiin käytännössä kaikkien DB:n kesken.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5051

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm67 Empty Vs: 990 vm67

Viesti  outsider La Marras 16 2013, 17:46

Englannista saa huollettuja pumppuja AD4/47 koneeseen.
250£ + lähetyskulut eli vähän yli 300 euroa.Robert Taylor and Sons.

eBay.co.uk löytyy myös.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1903

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm67 Empty Vs: 990 vm67

Viesti  savoa2011 La Marras 16 2013, 20:32

okkei yritän ehtiä suomesta jos löytyy varmaan merkkien kohdistamiseen löytyy ohje jostain kohtaa sivuilta.

savoa2011

David Brown : 996 vm79,990 vm67
Viestien lukumäärä : 151
Ikä : 54
Paikkakunta : kuopio

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm67 Empty Vs: 990 vm67

Viesti  jusape La Marras 16 2013, 20:58

outsider kirjoitti:Englannista saa huollettuja pumppuja AD4/47 koneeseen.
250£ + lähetyskulut eli vähän yli 300 euroa.Robert Taylor and Sons.

eBay.co.uk löytyy myös.
Eihän tuohon rahaan, täällä, pumppua korjaamolla käytä kunnostuksessa.... Shocked 
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2914
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm67 Empty Vs: 990 vm67

Viesti  savoa2011 Su Marras 17 2013, 09:52

näyttäis tarjonta olevan vähäistä.. täytyy katella.. eikä hinta nyt paha ole.. kyse vaan rojekti traktorista ajoa ehkä muutama päivä vuodessa..yritän minimoida kustannukset.. jos tulee ostettua säilöön..edellisen omistajan mukaan kone aukaistu niin merkkejä kyselen pumpun kohdistamiseen niin sais mahdollisesti käyntiin..???

savoa2011

David Brown : 996 vm79,990 vm67
Viestien lukumäärä : 151
Ikä : 54
Paikkakunta : kuopio

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm67 Empty Vs: 990 vm67

Viesti  erkki Su Marras 17 2013, 10:42

Ajoituksen saa hieman sinne päin kohdalleen ihan korvakuulolta. Pääasia on ettei mene liian aikaiselle. Jos ruiskutus on aikaisella niin palotilaan ehtii sumuuntunutta polttoainetta ennenkuin puristuslämpö on saavuttanut syttymislämpötilan ja silloin se alkaa syttyä nakuttamalla. Dieselin idea on nimenomaan siinä, että polttoaine sumutetaan kuumaan ilmaan hallitusti jolloin nakutus ei tee hirmuisia painepiikkejä palotilaan. Liian myöhäisellä oleva ruiskutus alkaa röpöttää pakoputkessa täysillä kierroksilla. Jos ajoituksen säätää siitä sen verran peruuttamalla, että moottori käy puhtaasti 2300 kierroksella niin ruiskutus jää ehkä hiukka myöhäiselle ja voi jäädä hiukan sinisavuiseksikin, mutta lähtee paremmin käyntiin. Harrastekäytössä se voi menetellä ihan sinällään. Tuo CAV DPA pumppu on vaikea ajoittaa kotikonsteilla tarkkaan koska siinä on sisäänrakennettu ennakonsäädin, joten ennakko pitää mitata käyvästä moottorista. Hanhenkaulaputkella ei ajoitus onnistu niinkuin rivipumpulle jossain neuvotaan tekemään.    
 
990:aan muuten sopii todennäköisesti myös 950:n pumppu heittämällä. Sen syöttöjä pitää vaan lisätä jos haluaa moottorista täydet tehot.


Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ma Marras 18 2013, 07:26, muokattu 1 kertaa

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5051

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm67 Empty Vs: 990 vm67

Viesti  outsider Su Marras 17 2013, 18:41

Vasemmanpuolimaisessa pumpun kiinnityskorvakkeessa on lyöty viiva ja jakopään levyssä myös.Viivat vain kohdakkain.

Voivat olla hiukka maalin alla.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1903

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm67 Empty Vs: 990 vm67

Viesti  savoa2011 Su Marras 17 2013, 20:07

jep tais mennä ohi traktori kun ei kerenny heti hakemaan...Mad 

savoa2011

David Brown : 996 vm79,990 vm67
Viestien lukumäärä : 151
Ikä : 54
Paikkakunta : kuopio

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm67 Empty Vs: 990 vm67

Viesti  savoa2011 Pe Marras 22 2013, 20:50

näkyy kone olevan vielä myynnissä.. mites se onko moottorissa jotain merkkejä (hihnapyörät) jotka kohistellaan ennen pumpun laittoo.. ja olikos pumpussa säädössä jotain erikoista..siis jos tulee ostettua se traktori..Laughing 

savoa2011

David Brown : 996 vm79,990 vm67
Viestien lukumäärä : 151
Ikä : 54
Paikkakunta : kuopio

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm67 Empty Vs: 990 vm67

Viesti  outsider La Marras 23 2013, 09:25

Jos on ajoitukset ihan hukassa niin vois olla varminta nostaa jäähdyttäjä pois että pääsee jakopään avaamaan.

Sitten vain pyörittelee että saa merkit kohdalleen.

Palstalla (info)on ohjeet ja kuvat miten merkit saa kohdalleen ja miltä näyttää.

Pumpun vasemmassa kiinnityspisteessä on lyöty merkkiviiva ja kiinnityslaipassa vastaava.Ne sitten lopuksi kohdakkain.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1903

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm67 Empty Vs: 990 vm67

Viesti  savoa2011 Su Joulu 08 2013, 20:11

jep konetta käyty kattomassa aika asiallinen ois(osina) mut puuttuu pumppu ja suuttimet eli ne täytyis ettiä jostain..kattoo sitten pääseekö kauppaan..Question 

savoa2011

David Brown : 996 vm79,990 vm67
Viestien lukumäärä : 151
Ikä : 54
Paikkakunta : kuopio

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm67 Empty Vs: 990 vm67

Viesti  savoa2011 Ti Joulu 10 2013, 13:03

en löytäny englannin sivuilta suuttimien runkoja..?? onko tietoo mistähän kannataisi etsiä

savoa2011

David Brown : 996 vm79,990 vm67
Viestien lukumäärä : 151
Ikä : 54
Paikkakunta : kuopio

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm67 Empty Vs: 990 vm67

Viesti  erkki Ti Joulu 10 2013, 13:46

Suuttimet ja suutinrungot taitaa käydä ristiin käytännössä kaikkien DB:n kesken (ainakin ahtamattomien) joten käytettyjä löytyy kyllä purkaamoilta, varmaan myös Anterolta ja hyvässä lykyssä on käypäset kärjetkin paikallaan.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5051

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm67 Empty Vs: 990 vm67

Viesti  savoa2011 La Tammi 04 2014, 20:09

990 ostettu pohjanmaalta kävin hakemassa tämä yksilön(helmi) vm67 lähti avaimesta käyntiin uutta osaa paljon ja lisähydrauliikkaa tarvii sähkötöitä ja maalia ja samalla teen perushuollon ja sitten asentamaan puoliteloja... Very Happy 

savoa2011

David Brown : 996 vm79,990 vm67
Viestien lukumäärä : 151
Ikä : 54
Paikkakunta : kuopio

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm67 Empty Vs: 990 vm67

Viesti  erkki Su Tammi 05 2014, 10:21

-67 malli on pitkäiskuinen märkäputkikone joka taitaa olla lähelle sama kuin viimeisissä impleissä. Onko 12 vaihdetta ja kaksoiskytkin?
Se on ainakin uutena ollut hyvä pakkaskäynnistyjä ja sitkeävetoinen peli.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5051

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm67 Empty Vs: 990 vm67

Viesti  savoa2011 Su Tammi 05 2014, 14:41

12 vaihdetta ja 2 levyä löytyy,täytyy vaan ruveta tutkimaan kun kävin pesurilla pesemässä niin eipä lähtenykkään käyntiin..??? scratch 

savoa2011

David Brown : 996 vm79,990 vm67
Viestien lukumäärä : 151
Ikä : 54
Paikkakunta : kuopio

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm67 Empty Vs: 990 vm67

Viesti  savoa2011 Su Tammi 05 2014, 18:57

konekoppa otettu edestä pois, akkun laitoin latinkiin sakkakuppin tiiviste ainakin vuotaa..täytyy huomenna ilmata kunnolla(vettä näytti olevan pa seassa)hydrauliikka suodatin taitaa olla vaihdettava patruuna vasemman akselin päällä..?sähköt taitaa mennä kokonaan uusiksi.. valmiita sarjoja tais olla myynnissä.. imusarjassa on näköjään kierre valmiina hehkulle, kävisköhän transitin hehku siihen jos laittais napin..?? 990 vm67 246724 

savoa2011

David Brown : 996 vm79,990 vm67
Viestien lukumäärä : 151
Ikä : 54
Paikkakunta : kuopio

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm67 Empty Vs: 990 vm67

Viesti  erkki Ma Tammi 06 2014, 09:06

Täysvirtaussuodatin hydrauliikan imupuolelle taisi tulla vasta seuraavaan vuosikertaan. Se kuulemma passaa vanhempiinkin heittämällä tai lähes heittämällä. Vetokoukkuun pitää kuitenkin tehdä muutoksia jos mahan alle laittaa uudemman mallin suodattaimen. On niitä kuulemma asennettu aika paljonkin.

Jos sakkakupissa näkyy vettä, niin mielestäni ei ole hätävarjelun liiottelua vaihtaa samalla myös suodattimet. Tarkista myös, että polttoneste tulee tankilta siirtopumpulle vapaasti putken täydeltä. Noin vanhassa traktorissa on ehtinyt kertymään tankin pohjalle kaikenlaista, jos paikkoja ei ole välillä puhdistettu niin imuputken tukkeutuminen ei ole mitenkään harvinaista.

-67 mallissa sähköjä on aika vähän. Olikos peräti niin, että kaikki virta tulee kojetaluluun yhden ainoan sulakkeen kautta. Jos sieltä on lanka poikki niin ei tule valoja eikä paljon muutakaan. Jos traktoriin on vaihdettu joskus vaihtovirtalaturi niin siellä saattaa olla vanha tasavirtalaturin säädin joutilaana kojetalun alla.

Hehkutulppa ei maksa uutena kaupassa kuin kympin, pari ja sen saa kyllä sähköistettyä tanakalla napilla, mutta alkuperäiseen systeemiin kuluu polttoaineen syöttö, joka on aika tarpeen jos haluaa hehkutulpasta täyden hyödyn. Toki senkin voi rakentaa vaikka rutistuspumpulla jos ei tarvitse automaattista systeemiä. Hehkutulpan polttoaineventtiili avautuu kun lanka on kuuma ja imusarjaan lirahtava polttoaine tupsahtaa tulille, josta syntyy varsinainen käynnistysapu. Hehkuva lankakin tietenkin lämmittää imuilmaa, mutta sen teho on aika pieni.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5051

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm67 Empty Vs: 990 vm67

Viesti  savoa2011 Ma Tammi 06 2014, 09:16

joo näky olevan marjakankaalla se hydrauli suodatin patruuna siihen vasemmalle puolen täytyy vaihella kun näky öljyn seassa olevan vettä suojakumit rikki vaihdevivuista.. pa seassa oli paljon höytyvää.. putsailen järjestemän,laturi on vaihdettu vaitovirtaan.. Smile 

savoa2011

David Brown : 996 vm79,990 vm67
Viestien lukumäärä : 151
Ikä : 54
Paikkakunta : kuopio

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm67 Empty Vs: 990 vm67

Viesti  outsider Ma Tammi 06 2014, 10:43

Vaihdelaatikon alla on se varsinainen vaihteisto/hydröljyn pestävä sihti.
Voi olla huonossakin kunnossa jos on vesiä päässyt vaihdelaatikkoon.
Uskoisin että 67-mallin 990:iin sopii vetokoukun puolesta se isompi "kattila" sinne alle.
Siihen sopii suodatin sihdin päälle.
Tuo mistä Erkki mainitsi.

Suosittelen !!

Muutaman 60-ja 70-luvun taavetin kun olen fiksaillut niin useimmiten tuo hydrauliikan paperisuodatin on ollut epämääräinen "mytty".
Huoltojaksot hakusessa !!

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1903

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm67 Empty Vs: 990 vm67

Viesti  savoa2011 Ma Tammi 06 2014, 12:42

on tiukassa ilmaus.. scratch  putsailin järjestelmän vaihdoin suotimet ilmaus onnistu pumpulle asti mut suuttimille asti ei tule... 990 vm67 246724 täytyy varmaan sahata vaan...???

savoa2011

David Brown : 996 vm79,990 vm67
Viestien lukumäärä : 151
Ikä : 54
Paikkakunta : kuopio

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm67 Empty Vs: 990 vm67

Viesti  erkki Ma Tammi 06 2014, 14:50

Löysää yksi suutinputki kun starttaat. Ilma tukee siitä ulos ja muut pytyt saavat sapuskaa. Putken voi kiristää moottorin käydessä.
Ellei putkea löysää niin saa startata kyllä akun tyhjäksi....

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5051

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm67 Empty Vs: 990 vm67

Viesti  maukan Ma Tammi 06 2014, 16:33

Mitähän brittihuumoria se lienee, että siirtopumpun pitää olla eri puolella traktoria kuin syöttöpumppu?
Sitä kilkutellessa ei näe yhtään, että kuinka paljon kuplia ilmausruuveista tulee.
Mutta Implen sähköistä: Laitoin omaani Biltemasta ostetut umpiot. Maksoi 8,99 euroa/kpl ja H4 polttimokanta pari euroa.
Niitä on siellä kahta kokoa pyöreitä, oli muistaakseni se pienempi (4"). Hiukka sitä peltirinkulaa joutui hiomaan ja pihdeillä taivuttamaan ikään kuin kaulustamaan ulospäin. Mutta kyllä se sitten sopi ja paikoillaan on pysynyt.
Vaikka E-tunnusta niissä ei olekaan, on kirkkaus eri luokkaa kuin vanhalla hehkulampulla. Varsinkin kun heijastinpunta oli jo olematon.
maukan
maukan

David Brown : 990 imple
Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Hämeenlinna

Takaisin alkuun Siirry alas

990 vm67 Empty Vs: 990 vm67

Viesti  outsider Ma Tammi 06 2014, 18:41

maukan kirjoitti:Mitähän brittihuumoria se lienee, että siirtopumpun pitää olla eri puolella traktoria kuin syöttöpumppu?
Sitä kilkutellessa ei näe yhtään, että kuinka paljon kuplia ilmausruuveista tulee.
Mutta Implen sähköistä: Laitoin omaani Biltemasta ostetut umpiot. Maksoi 8,99 euroa/kpl ja H4 polttimokanta pari euroa.
Niitä on siellä kahta kokoa pyöreitä, oli muistaakseni se pienempi (4"). Hiukka sitä peltirinkulaa joutui hiomaan ja pihdeillä taivuttamaan ikään kuin kaulustamaan ulospäin. Mutta kyllä se sitten sopi ja paikoillaan on pysynyt.
Vaikka E-tunnusta niissä ei olekaan, on kirkkaus eri luokkaa kuin vanhalla hehkulampulla. Varsinkin kun heijastinpunta oli jo olematon.
Voisko johtua siitä että siirtopumppu saa käyttövoimansa nokka-akselilta.

Ainakin jos konepelti on pois niin  näkee hyvin toisellepuolelle kun vain menee tarpeeksi liki kun pumppaa.
Jakkaran jos laittaa jalkojen jatkeeksi niin näkee vaikka konepelti paikoillaan.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1903

Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 3 1, 2, 3  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa