Lämpömittari
+5
tv43
mattkau
outsider
jusape
Hn
9 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Lämpömittari
Tuli laitettu 990 moottorin termostaatti kun joku oli poistanut kokonaan, mutta tuota tuota mittarista ja anturista. Mittari ei nouse sen enempää kuin aikasemminkaan ja mielestäni moottori lämpiää nyt enemmän, kun ei oikein kättäkään pysty pitään moottorin kyljessä. Anturilta kun mittaa jännitettä niin löytyy n 5V, mitenkän tota vois helpoiten testata?
Hn- David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere
Vs: Lämpömittari
En tiedä, voiko mitenkään asiaa yleistää, mut tosa 1410pis mittari aivan vihreen alarajalla vaikka lämminkin on, ja kuormituksessa nousee....
Itsellä on ihan vaan perstuntuma, että ainakin toin mittari alkaa nousta vasta jossain 80+ ? astetta, ja mittarin toiminta-alue on lämpötilan suhteen aika kapeahko, ehkä 80-100 olis vihreen alhaalta punaiselle ??
Itsellä on ihan vaan perstuntuma, että ainakin toin mittari alkaa nousta vasta jossain 80+ ? astetta, ja mittarin toiminta-alue on lämpötilan suhteen aika kapeahko, ehkä 80-100 olis vihreen alhaalta punaiselle ??
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Lämpömittari
Samanlaisia kokemuksia on minullakin mittareista kuin Jusapella
Useimmiten jököttävät alareunassa mutta näyttävät kyllä koska mennään lähelle maximia.
Noista uusista Intialaisista en sano mitään.
Useimmiten jököttävät alareunassa mutta näyttävät kyllä koska mennään lähelle maximia.
Noista uusista Intialaisista en sano mitään.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1945
Vs: Lämpömittari
Niin, anturihan on periaatteessa vastus, jonka vastusarvo muuttuu lämpötilan mukaan. Kylmänä vastus on "suuri", kuumana lähes nolla. Vastusmittauksella eri lämpötiloissa voi arvioida anturin toimivuutta. Se ei saa olla koskaan ääretön eikä kylmänä lähellä nollaa. Anturin vastuksen ja varsinkin sen vastus-lämpötilakäyrän saaminen jostain on hankalaa. Tuo saamasi 5V viittaisi siihen, että se ainakin jollain lailla toimii. Viidakkomiehen konsti kokeilla mittarin toimivuutta on pistää anturin johto runkoon (suoraan tai mieluusti muutaman ohmin vastuksen kautta), pitäisi nousta.
Outsider tuossa yllä jo kertoikin mittarin näyttöalan kapeudesta. Mittari-anturi yhdistelmä on rakennettu sillä tavalla, että "kiinnostava" alue näkyisi mahdollisimman hyvin eli vaikkapa koneen ylikuumeneminen paljastuu ennenkuin höyryä alkaa muodostumaan. Ilmeisesti kylmänä käymistä ei ole nähty niin kiinnostavaksi.
Tästä kyllä ei taida olla kovin paljon apua.
Outsider tuossa yllä jo kertoikin mittarin näyttöalan kapeudesta. Mittari-anturi yhdistelmä on rakennettu sillä tavalla, että "kiinnostava" alue näkyisi mahdollisimman hyvin eli vaikkapa koneen ylikuumeneminen paljastuu ennenkuin höyryä alkaa muodostumaan. Ilmeisesti kylmänä käymistä ei ole nähty niin kiinnostavaksi.
Tästä kyllä ei taida olla kovin paljon apua.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1661
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Lämpömittari
Sen verran kerkesin selvittää että vastus kylmä oli noin 115 ohmia ja sen verran kun kerkesin konetta käyttää vastus arvo pieneni kone noin vartin verran ja arvo oli tuossa 95 ohmin tietämillä eli anturi siis ilmeisesti ehjä. Mittarinkin nousee pidemmän käytön jälkeen tuonne 30 C asteeseen mutta ei ainakaan tuolla rilluttelulla mitä olen ajellut sen enempää. Näkeekös sen jäähdyttäjän korkin kautta kun termostaatti aukee eli alkaako vesi virrata niin että silmillä näkee.
Hn- David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere
Vs: Lämpömittari
Muutatama vuosi sitten kun ostin 1490 , etsin myös anturia . Traktorivaraosa tampereelta ei
löytänyt . Huoltomies kertoi että kovalla ajolla esim. äestyksellä nousee keltaiselle .
Meikäläisen ajoilla ei mittari liiku , mutta olen jo sen unohtanutkin . Termostaatin toiminta
olisi tietenkin tarkistettava jotenkin . Oliskohan tarvikemittarille helppoa paikkaa moottorin
kyljessä .
löytänyt . Huoltomies kertoi että kovalla ajolla esim. äestyksellä nousee keltaiselle .
Meikäläisen ajoilla ei mittari liiku , mutta olen jo sen unohtanutkin . Termostaatin toiminta
olisi tietenkin tarkistettava jotenkin . Oliskohan tarvikemittarille helppoa paikkaa moottorin
kyljessä .
tv43- Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere
Vs: Lämpömittari
Alkoi mittari nyt nousta kun räpläilin johdin liitoksia. https://2img.net/r/ihimg/photo/my-images/689/1df9.jpg/. Mutta ei ainakaan termari vielä auennut kun syylärin vesi ihan haaleeta täytynee tehdä tutkimuksia OIKEIN mittarilla.
Hn- David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere
Vs: Lämpömittari
Omassa taavissa mittarin toiminta häiriintyy, kun hytin lämmityshana (vesipumpun kyljessä) on auki. Jos sen laittaa kiinni, mittari nousee helpommin oikeisiin lukemiin. Kovassakaan käytössä hana auki mittari ei nouse juurikaan. Ilmeisesti vesivirtaus jotenkin sotkee asiaa, kone on hana aukikin varmasti lämmin esimerkiksi lumenlinkouksen aikana...
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Lämpömittari
Onko se niin että kevyellä ajolla tai tyhjäkäynnillä tuo moottori ei lämpene sinne 76 asteen että termostaatti aukeaisi?
Viimeinen muokkaaja, Hn pvm Su Loka 20 2013, 18:27, muokattu 1 kertaa
Hn- David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere
Vs: Lämpömittari
Nyt on mitattu veden oikea lämpötila joka vastaa kuvan osoittamaa lukemaa veden lämpö oikeesti 75 astetta.
Sitten ilmeni toinen pieni murhe latausvalo vilkahtelee tasaseen tahtiin loppuu kun laittaa valot päälle,liekö herätevirta ongelma vaihtovirtalaturi pari vuotta vanha.
Sitten ilmeni toinen pieni murhe latausvalo vilkahtelee tasaseen tahtiin loppuu kun laittaa valot päälle,liekö herätevirta ongelma vaihtovirtalaturi pari vuotta vanha.
Hn- David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere
Vs: Lämpömittari
Jokin halppis-tarvikelaturi ?
Voi se laturikin ihan itse olla syypää, vaikkei ikää paljoa olisikaan.....
Voi se laturikin ihan itse olla syypää, vaikkei ikää paljoa olisikaan.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Lämpömittari
Juu taitaa joku kiinan versio olla HATA autosähköstä Tampereelta ostin pari buotta sitten. Täytyy nyt vielä tarkastaa että tuo latuein maadoitus on kunnossa jaännitettä tulee kuitenkin 14 V koneen käydessä.
Hn- David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere
Vs: Lämpömittari
Kaverilla mettäkoneessa kans latausongelmaa, kylmänä 29v ja koneen lämmetessä putoo, jopa alle 24v lukemaan, laturi vajaan puolvuotta vanha..... Taitaa säädin lämmetessään ottaa itteensä.....
Takuu siinä laturissa nyt kuitenkin vielä on, joten sitä ei aleta paremmin tutkimaan.....
Takuu siinä laturissa nyt kuitenkin vielä on, joten sitä ei aleta paremmin tutkimaan.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Lämpömittari
Jahas, saattaapas se olla että laturi vilkuttelee hyvästejä sinulle. Mutta ihan huviksesi voisit mietiskellä seuraavia juttuja laturin kuolemaa odotellessa.
Mikä on akun kunto?
Siellä saattaa olla myös kontaktivikaa jossain. Nämä toimivat laturille, jossa on sisäinen säätäjä. Mittaa laturin virtaliittimen ja akun plusnavan välinen jännitehäviö ilman kuormaa ja kuorman kanssa (siis mittausjohdot tuolle välille ja volttiasteikko niin pieni kuin mittarista löytyy). Sama juttu laturin kuoren ja akun miinusnavan välillä. Missään näissä tapauksissa ja varsinkaan maapiirissä mittari ei saisi näyttää juuri mitään, ei edes puolta volttia. Ja vaikka mittaukset eivät näyttäisi isoja lukemia saattaisi olla kannattavaa pistää erillinen maajohto laturin rungon ja traktorin rungon väliin sopivien ruuvien alle tukevasti kiinni.
Mikä on akun kunto?
Siellä saattaa olla myös kontaktivikaa jossain. Nämä toimivat laturille, jossa on sisäinen säätäjä. Mittaa laturin virtaliittimen ja akun plusnavan välinen jännitehäviö ilman kuormaa ja kuorman kanssa (siis mittausjohdot tuolle välille ja volttiasteikko niin pieni kuin mittarista löytyy). Sama juttu laturin kuoren ja akun miinusnavan välillä. Missään näissä tapauksissa ja varsinkaan maapiirissä mittari ei saisi näyttää juuri mitään, ei edes puolta volttia. Ja vaikka mittaukset eivät näyttäisi isoja lukemia saattaisi olla kannattavaa pistää erillinen maajohto laturin rungon ja traktorin rungon väliin sopivien ruuvien alle tukevasti kiinni.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1661
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Lämpömittari
Juu jos epäilee että lämmöt näyttää väärin niin tarkistaapi sen jollai muulla mittarilla sieltä vedestä suoraan.
Laturin vilkuttelu voi johtua melkein mistä vaan mutta voi se olla että yks diodi alkaa hitsaamaan juotoksessa ehkä tässä tapauksessa "Kiina ilmiön" vuoksi yleensä vanhuden,myös säädin voi temppuilla vanhoissa latureissa taas kuluneet hiilet/kollektori.
Sitten ne perus varotukset millä vaihtovirtalaturi tuhotaan! aina kun hitsataan sähkölla joko Traktoria tai konetta perässä niin akun maakenkä irti,ja muullonkaan ei mitään turhia oikosulkuja ettei diodit kärsi,myöskään ilman akkua ei sitten kannata koettaa ajaa eikä täysin risallakaan pitkään.
Laturin vilkuttelu voi johtua melkein mistä vaan mutta voi se olla että yks diodi alkaa hitsaamaan juotoksessa ehkä tässä tapauksessa "Kiina ilmiön" vuoksi yleensä vanhuden,myös säädin voi temppuilla vanhoissa latureissa taas kuluneet hiilet/kollektori.
Sitten ne perus varotukset millä vaihtovirtalaturi tuhotaan! aina kun hitsataan sähkölla joko Traktoria tai konetta perässä niin akun maakenkä irti,ja muullonkaan ei mitään turhia oikosulkuja ettei diodit kärsi,myöskään ilman akkua ei sitten kannata koettaa ajaa eikä täysin risallakaan pitkään.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Lämpömittari
Ei ehkä voi yleistää, mutta sen n.30v aikana mitä itte koneita ja autoja laitellut, koskaan yleisesti ottaen ei ole ollut piuhat irti, ja yhtään laturia en ole siinä vielä rikottua saanut.
Tietokonejutut asia erikseen, sen tietää kuka maksaa jos kärvähtää remontissa, sitä riskiä en ole konepuolella ottanut, mut esim mitä autoja hitsillut, niin ei ole pimentynyt yhtään matolaatikkoa vielä sielläkään vaikka piuhat on kiinni ollut.....
Tietokonejutut asia erikseen, sen tietää kuka maksaa jos kärvähtää remontissa, sitä riskiä en ole konepuolella ottanut, mut esim mitä autoja hitsillut, niin ei ole pimentynyt yhtään matolaatikkoa vielä sielläkään vaikka piuhat on kiinni ollut.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Lämpömittari
Kyllä se opetetaan jo hitsauskurssilla että kun autoon menette hitsaamaan niin piuhat irti!
Ja näin tulee myös tehdä, laturin diodit ei ole tehty kestämään semmoista koettelemusta,MONESTI olen noilta nuorilta sälleiltä kuullu että katos kun ei taas lataa niin mun ekakysymys onkin aina et onkos autoa hitsattu lähiaikoina? siinäpä voi olla sen syy,kyllä mä otan kaapelin irti vaikka on tasavirtalaturitkin,ei oikein ole mun mieleen että akku tulee enää uudelleen silmille kun kerran semmosen on räjäyttäny niin toistakertaa ei enää tarvitse.
Uusia tietokoneautojahan ei voi enää hitsata ollenkaan kun ei näköjään voi antaa virtaa,ladata akkua,hinata jne jne...
Hyvää tuuria kun voi olla mutta eipä pääse kukaan ainakaan vinoilemaan kun tekee niin kuin pitääkin
Ja näin tulee myös tehdä, laturin diodit ei ole tehty kestämään semmoista koettelemusta,MONESTI olen noilta nuorilta sälleiltä kuullu että katos kun ei taas lataa niin mun ekakysymys onkin aina et onkos autoa hitsattu lähiaikoina? siinäpä voi olla sen syy,kyllä mä otan kaapelin irti vaikka on tasavirtalaturitkin,ei oikein ole mun mieleen että akku tulee enää uudelleen silmille kun kerran semmosen on räjäyttäny niin toistakertaa ei enää tarvitse.
Uusia tietokoneautojahan ei voi enää hitsata ollenkaan kun ei näköjään voi antaa virtaa,ladata akkua,hinata jne jne...
Hyvää tuuria kun voi olla mutta eipä pääse kukaan ainakaan vinoilemaan kun tekee niin kuin pitääkin
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Lämpömittari
Juu, niin kerrotaan kyllä.....
Ja sellasia, missä tietsipokseja, pitäisi purkaakkin niin että lisäksi joka saakelen boksilta ottaisi piuhat irti, varmuudeksi......
Tosin hitsattaessa maadoitus pitäisi olla hitsattavan kohteen välittömässä läheisyydessä....
Ja sellasia, missä tietsipokseja, pitäisi purkaakkin niin että lisäksi joka saakelen boksilta ottaisi piuhat irti, varmuudeksi......
Tosin hitsattaessa maadoitus pitäisi olla hitsattavan kohteen välittömässä läheisyydessä....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Lämpömittari
Niin. Jusape on ihan oikeassa siinä, että hitsattaessa kannattaa pitää huolta maadoituksesta. Maatonget pitää panna samaan kappaleeseen ja mahdollisimman lähelle hitsattavaa kohtaa ja huolehtia hyvästä kontaktista. Näin hitsausvirran ei tarvitse lähteä etsiskelemään itselleen helpointa reittiä takaisin hitsikoneeseen. Se ei välttämättä ole sama, kuin mitä itse ajattelisit. Tarinathan kertoo korjaajista, jotka on onnistuneet rikkomaan laakereita ym. mekaniikkaakin maatäkyn kiinnityspisteen valinnalla.
Mutta joo, minusta ei ole iso vaiva päästää akun kaapeleita irti. Näin todennäköisyys vikaantumiselle pienenee lisää, mutta maapisteen valintaa pitäisin kuitenkin ykkösenä.
Nykyajan traktorit ja autot ovat täynnä elektroniikkaa, ei pelkästään sähköpurkkeja vaan myös antureita ja autoissa jopa periaatteessa sähkönalleja, joiden ainoa tehtävä on päsähtää kun saavat sopivasti sähköä. Kaikkien näiden irrottaminen hitsausta varten on täysin mahdoton tehtävä. Eli edelleen, maadoituksen valinta ja akku irti.
Sitten pikkasen asian sivusta. Tässä on kysymys todennäköisyyksitä. Osa ei vikkaannu joka kerta, mutta varmasti vikaantuu joskus, kun samanlainen asia tehdään tarpeeksi monta kertaa. Ja osan vikaantuminen ei välttämättä tule esiin heti vaan se saattaa heikentyä ja lopullinen rikkoutuminen tapahtuu myöhemmin. Jos olette huomanneet, elektroniikan kanssa ammatikseen työskentelevät ja tehtaat kiinnittävät paljon huomiota staattisen sähkön torjuntaan. On maadoitusta ja puolijohtavaa lattiaa, työpistettä, työkalua, vaatetusta ja säilytyskalustoa. Syynä tähän ei ole pelkästään elektroniikkakomponenttien pienentyminen ja tuleminen herkemmiksi stattiselle sähkölle. On nähty, että myös "vanhat" kestävät komponentit saattavat vaurioitua ja niiden elinikä lyhentyä.
Tulipas tässä näin sunnuntaiaamun ratoksi asiaa ja asian vierestä
Mutta joo, minusta ei ole iso vaiva päästää akun kaapeleita irti. Näin todennäköisyys vikaantumiselle pienenee lisää, mutta maapisteen valintaa pitäisin kuitenkin ykkösenä.
Nykyajan traktorit ja autot ovat täynnä elektroniikkaa, ei pelkästään sähköpurkkeja vaan myös antureita ja autoissa jopa periaatteessa sähkönalleja, joiden ainoa tehtävä on päsähtää kun saavat sopivasti sähköä. Kaikkien näiden irrottaminen hitsausta varten on täysin mahdoton tehtävä. Eli edelleen, maadoituksen valinta ja akku irti.
Sitten pikkasen asian sivusta. Tässä on kysymys todennäköisyyksitä. Osa ei vikkaannu joka kerta, mutta varmasti vikaantuu joskus, kun samanlainen asia tehdään tarpeeksi monta kertaa. Ja osan vikaantuminen ei välttämättä tule esiin heti vaan se saattaa heikentyä ja lopullinen rikkoutuminen tapahtuu myöhemmin. Jos olette huomanneet, elektroniikan kanssa ammatikseen työskentelevät ja tehtaat kiinnittävät paljon huomiota staattisen sähkön torjuntaan. On maadoitusta ja puolijohtavaa lattiaa, työpistettä, työkalua, vaatetusta ja säilytyskalustoa. Syynä tähän ei ole pelkästään elektroniikkakomponenttien pienentyminen ja tuleminen herkemmiksi stattiselle sähkölle. On nähty, että myös "vanhat" kestävät komponentit saattavat vaurioitua ja niiden elinikä lyhentyä.
Tulipas tässä näin sunnuntaiaamun ratoksi asiaa ja asian vierestä
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1661
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Lämpömittari
Tuota juuri tarkoitan,se laturikin VOI kestää sitä hitsausta muutamia kertoja mutta hups sitten se sippaakin ihan mitään ilmottamati,monesti huomaa tuolla nuorison parissa että en mä nyt viitti jotai tarkistaa ja sitten kun näkee viikonpäästä niin onkin kansipahvi palanu kun katos ei ollukkaa vettä koneessa heh no oppirahat pitää aina maksaa .
Juu uusia laitteita en kyllä mee korjailee mitää ei ole enää mun heiniä heh
Juu uusia laitteita en kyllä mee korjailee mitää ei ole enää mun heiniä heh
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Lämpömittari
No diin, tutkimuksia jatkettu semmonen havainto vielä tuohon merkkivalon vilkkumiseen että loppuu kun laittaa kierroksia tai kuormaa päälle eikä tee sitä heti käynnistyksen jälkeen eli kestää jonkin aikaa kun tuo välähtely alkaa.mattkau kirjoitti:Jahas, saattaapas se olla että laturi vilkuttelee hyvästejä sinulle. Mutta ihan huviksesi voisit mietiskellä seuraavia juttuja laturin kuolemaa odotellessa.
Mikä on akun kunto?
Siellä saattaa olla myös kontaktivikaa jossain. Nämä toimivat laturille, jossa on sisäinen säätäjä. Mittaa laturin virtaliittimen ja akun plusnavan välinen jännitehäviö ilman kuormaa ja kuorman kanssa (siis mittausjohdot tuolle välille ja volttiasteikko niin pieni kuin mittarista löytyy). Sama juttu laturin kuoren ja akun miinusnavan välillä. Missään näissä tapauksissa ja varsinkaan maapiirissä mittari ei saisi näyttää juuri mitään, ei edes puolta volttia. Ja vaikka mittaukset eivät näyttäisi isoja lukemia saattaisi olla kannattavaa pistää erillinen maajohto laturin rungon ja traktorin rungon väliin sopivien ruuvien alle tukevasti kiinni.
Mittailin tuon ohjeen mukaan ja joka välistä mitattuna latausjännite välillä 14,59-14,71V ja jännite ero luokkaa 0,2V:a. Sitten koitin vielä toisella pienemmällä akulla suurin piirtein samat tulokset, mutta merkkivalo ei sitten vilkahdellutkaan toisella akulla liekö sitten akussa jotain häikkää.
Eikä oo kyllä hitsailtukaan konetta eikä laitteita.
Hn- David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere
Vs: Lämpömittari
Meillä vilkkunu Taavin lataus ja öljynpainevalot ja pikkukierroksilla jokus ne palaaki,kokoajan samaa on tehny sitte 1975 kun kone on taloo tullu.
Eipä tuo ole siitä hajonnu,vanhoissa autoissa missä kans oli tasavirtalaturit niin ainahan ne huonosti latas heh ja valot vilkku.
Tarkemman tuloksen saakin joko mekaanisella öljynpainemittarilla tai sähkösellä viisarimallilla, samoin virtapuolelta voltti ja ampeerimittarilla.
Itte oonki laittanu jokavermeeseen volttimittarin niin ainaki virtaa voi seurailla
Eipä tuo ole siitä hajonnu,vanhoissa autoissa missä kans oli tasavirtalaturit niin ainahan ne huonosti latas heh ja valot vilkku.
Tarkemman tuloksen saakin joko mekaanisella öljynpainemittarilla tai sähkösellä viisarimallilla, samoin virtapuolelta voltti ja ampeerimittarilla.
Itte oonki laittanu jokavermeeseen volttimittarin niin ainaki virtaa voi seurailla
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Lämpömittari
Mulla. kun on toi DB950 ja siinä ei ole lämpömittari ollut toiminnassa ikinä (tai oikeastaan kolmeenkymmeneen vuoteen, mitä se on meillä ollut), niin ajattelin laittaa siihen samanlaisen tyylisen mekaanisen mittarin, kuin siinä on ollut. Kattelin sitä orginaalia "anturin" paikkaa, joka on termostaattikotelon yläpuolella 90asteen mutkan paikkeilla, joka menee syylarille. Juolahti vaan mieleen, että mitenkäs se reagoi ja toimii ? Jos termari on kiinni, niin kyseisessä kohdassa on käsittääkseni haaleampaa, kuin itse motorissa. Mihin olisi paras tehdä sähköiselle anturille paikka, jos sellaisen laittaisi?
Taavi- Viestien lukumäärä : 27
Vs: Lämpömittari
Munmielestä se käy samaan paikkaan kun siinä se on ennenkin ollu,termari kun aukee niin alkaa vesikiertää ja mittari sen sitte näyttää,joo ei meilkää ennen ollu 850 Taavissa mitää toimivaa lämpömittaria ennen kun siihen semmosen laitoin,ei noi vanhat ukot mittareilla näköjää ajanu vaa traktorilla,no kun tarpeeks jäähty niin toimihan se!
Mä laitoin sinne uuden termarin ja lämpömittarin niin pelaa paremmin vaikka väljäkone jo öljyä puskeekin pihalle paikasta jos toisestakin,kyl tuo vanha diisseli saa kuumana käydä,ei tietty missää punasella kokoajan mut taloudellisempi vaan on kun saavuttaa lämmöt nopeesti,toista on noi nykyajaan alumiinipannut,ne kun menee kieroon kun kerran kiehuu!
Mä laitoin sinne uuden termarin ja lämpömittarin niin pelaa paremmin vaikka väljäkone jo öljyä puskeekin pihalle paikasta jos toisestakin,kyl tuo vanha diisseli saa kuumana käydä,ei tietty missää punasella kokoajan mut taloudellisempi vaan on kun saavuttaa lämmöt nopeesti,toista on noi nykyajaan alumiinipannut,ne kun menee kieroon kun kerran kiehuu!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Lämpömittari
Täytyy ottaa toi anturin jämä ( mitä siitä on jäljellä) ja käydä ens viikolla kattomassa, josko se mekaaninen mittari, mitä ne tarjoili, niin olisi käypänen. Ainakin massikoihin sopii... Ei olisi vaan hinnalla pilattu, kun reilut parikymppiä maksaapi...
Taavi- Viestien lukumäärä : 27
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa