Mistä syöttöpumppu?
4 posters
Sivu 1 / 1
Mistä syöttöpumppu?
Tervehdys alan harrastajat!
Nyt on omasta 990 implematicista ruvennut syöttöpumppu oikuttelemaan. Käynti on sellaista römpsöttävää. Ilmeisesti ajoitus pumpun sisällä lienee pois paikoiltaan. Lisänä vielä tyhjäkäyntiä ei tahdo oikeen käydä kunnolla joko sammuu tai sitten huutaa. Tämä siis pitkän aikavälin tuotosta. Ilmeisesti nämä cav jakajapumput ovat ongelmatapauksia ainakin verrattuna rivipumppuhin.
Pumpun huoltoa kysyin tammer-diesellistä jossa tiivisteet ja penkitys 350€ Jokseenkin kalliin oloinen hinta.
Ebaysta katselin uutta/korjattua pumppua tilalle joita kyllä näytti löytyvän ainakin massikkaan ja perkinsin koneelle. Mutta ei taavetille suoraan muuten pumppu kyllä näyttää samalta.
Mistäköhän kannattaisi lähteä pumppua etsimään? tai huoltoa?
Nyt on omasta 990 implematicista ruvennut syöttöpumppu oikuttelemaan. Käynti on sellaista römpsöttävää. Ilmeisesti ajoitus pumpun sisällä lienee pois paikoiltaan. Lisänä vielä tyhjäkäyntiä ei tahdo oikeen käydä kunnolla joko sammuu tai sitten huutaa. Tämä siis pitkän aikavälin tuotosta. Ilmeisesti nämä cav jakajapumput ovat ongelmatapauksia ainakin verrattuna rivipumppuhin.
Pumpun huoltoa kysyin tammer-diesellistä jossa tiivisteet ja penkitys 350€ Jokseenkin kalliin oloinen hinta.
Ebaysta katselin uutta/korjattua pumppua tilalle joita kyllä näytti löytyvän ainakin massikkaan ja perkinsin koneelle. Mutta ei taavetille suoraan muuten pumppu kyllä näyttää samalta.
Mistäköhän kannattaisi lähteä pumppua etsimään? tai huoltoa?
i-i- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 1
Vs: Mistä syöttöpumppu?
CAV jakajapumppu on selvästi mainettaan parempi. Jos siihen ei pääse vettä sisään niin se toimii yhtä kauan kuin muukin traktori.
Huonoon toimintaan voi liittyä suunnilleen kolme asiaa:
1. Välipainepumpun siivikko on kulunut ja antaa huonon välipaineen. Jokainen dieselhuoto osaa mitata sen ja vaihtaa pumppuun siivet. Noita siipiä tiedän vaihdetun ihan kotipajaoissakin.
2. Ennakkosäätö ei toimi kunnolla. Pumpun nokkarengas kääntyy pesässään ennakkosäätimen männän voimalla. Jos välipaine on kunnossa niin ennakkosäädin liikuttaa ruiskutushetkeä aikaisemmalle kun kierrosten kasvaessa välipainen nousee. Eihän se täyin mahdottomuus ole, etteikö säädin voisi jumitella jos sinne on kertynyt jotain ylimääräistä. Pumpun osaa avata ja puhdistaa jokainen dieselhuolto.
3. Määränsäätöventtili takertelee. Useimmiten se kai antaa sellaisen oireen, että sammutus jää päälle vaikka pumpun päällä oleva vipu kääntyy normaalin tuntuisesti. Pikakorjaus on tavallisesti kopautus vasaralla pumpun kylkeen. Tässä tapauksessa, jos moottori pyrkii jäämään huutamaan, annosteluventtiilli sulkeutu huonosti syystä tai toisesta. Siihen voi auttaa öljyn lisääminen polttoaineeseen, 1...2% kaksitahtiöljyä sekaan saattaa voidella paikat notkeiksi.
Pumpun kalliit osat, eli korkeapaine-elementti ja jakotukki pumpussa on todennäköisesti kunnossa, joten minusta tuo kannattaa huoltaa/huollattaa. Valitettavasti en osaa neuvoa, mikä huolto on oikea paikka, yleensä pitkään toimineissa paikoissa on riittävästi kokemusta laittaa pumppu iskuun.
Huonoon toimintaan voi liittyä suunnilleen kolme asiaa:
1. Välipainepumpun siivikko on kulunut ja antaa huonon välipaineen. Jokainen dieselhuoto osaa mitata sen ja vaihtaa pumppuun siivet. Noita siipiä tiedän vaihdetun ihan kotipajaoissakin.
2. Ennakkosäätö ei toimi kunnolla. Pumpun nokkarengas kääntyy pesässään ennakkosäätimen männän voimalla. Jos välipaine on kunnossa niin ennakkosäädin liikuttaa ruiskutushetkeä aikaisemmalle kun kierrosten kasvaessa välipainen nousee. Eihän se täyin mahdottomuus ole, etteikö säädin voisi jumitella jos sinne on kertynyt jotain ylimääräistä. Pumpun osaa avata ja puhdistaa jokainen dieselhuolto.
3. Määränsäätöventtili takertelee. Useimmiten se kai antaa sellaisen oireen, että sammutus jää päälle vaikka pumpun päällä oleva vipu kääntyy normaalin tuntuisesti. Pikakorjaus on tavallisesti kopautus vasaralla pumpun kylkeen. Tässä tapauksessa, jos moottori pyrkii jäämään huutamaan, annosteluventtiilli sulkeutu huonosti syystä tai toisesta. Siihen voi auttaa öljyn lisääminen polttoaineeseen, 1...2% kaksitahtiöljyä sekaan saattaa voidella paikat notkeiksi.
Pumpun kalliit osat, eli korkeapaine-elementti ja jakotukki pumpussa on todennäköisesti kunnossa, joten minusta tuo kannattaa huoltaa/huollattaa. Valitettavasti en osaa neuvoa, mikä huolto on oikea paikka, yleensä pitkään toimineissa paikoissa on riittävästi kokemusta laittaa pumppu iskuun.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Su Syys 08 2013, 11:42, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5106
Vs: Mistä syöttöpumppu?
Joo Hyvät on Erkin vinkit. Yksi tuli vielä mieleen kun juuri itsellä kävi: Että pumpun alla oleva kylmäkäynnistys ruuvi jäi kiertämättä takaisin ja kone savutti ja rötkötti kuin sika. Jostain syystä kun olin kääntänyt ruuvia en heti käynnistänyt ja sitten pääsi unohtumaan palauttaa ruuvi takaisin. Ruuvi on kyllä niin löysä että osaisiko itsestäänkin pyöriä kiinni en tiedä. Siinä pitäis olla joku anturi ja varoitusvalo kojelautaan että ruuvi on kierretty jotta puupääkin hoksaisi että "ryyppy" on päällä.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Mistä syöttöpumppu?
Tuo ruiskutusennakon säädin toimii sillä tavoin, että kun sen pienen hanan pumpun mahapuolella kääntää kiinni, niin se sulkee ennakkosäätimen sylinteriin menevän kanavan ja lukitsee ruiskutuksen myöhäiselle. Silloin tosiaan röpötystä ja savua riittää.
Ruiskutuspumpun hienomekaniikasta on varoituksia kaikki käsikirjat täynnä, mutta kyllä ne ihmisen tekemiä vehkeitä ovat ja huolellinen asentaja uskaltaa vilkaista pumpun sisään. Puhdas se tietenkin pitää olla ennenkuin yhtään ruuvia avataan ja työpöydäksi saa kelvata vain puhdas taso, pyyhkäisee vaikka pelti- tai lasilevyn puhtaaksi ennekuin purkaa osia siihen päälle. Räjäytyskuva tietenkin helpottaa remppaamista, on, meinaan kerran tullut rempattua yhtä volkkarin pumppua, jonka itseoppineet asentajat olivat onnistuneet kokoamaan väärin.
Ruiskutuspumpun hienomekaniikasta on varoituksia kaikki käsikirjat täynnä, mutta kyllä ne ihmisen tekemiä vehkeitä ovat ja huolellinen asentaja uskaltaa vilkaista pumpun sisään. Puhdas se tietenkin pitää olla ennenkuin yhtään ruuvia avataan ja työpöydäksi saa kelvata vain puhdas taso, pyyhkäisee vaikka pelti- tai lasilevyn puhtaaksi ennekuin purkaa osia siihen päälle. Räjäytyskuva tietenkin helpottaa remppaamista, on, meinaan kerran tullut rempattua yhtä volkkarin pumppua, jonka itseoppineet asentajat olivat onnistuneet kokoamaan väärin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5106
Vs: Mistä syöttöpumppu?
295£ on englannin eBayssä kaupiteltu arvostetun dieselkorjaamon peruskunnostettua pumppua.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1945
Similar topics
» DB25 syöttöpumppu
» syöttöpumppu
» 990 syöttöpumppu vaihtaminen
» Syöttöpumppu
» Ihan eka ikioma ja taavetti.
» syöttöpumppu
» 990 syöttöpumppu vaihtaminen
» Syöttöpumppu
» Ihan eka ikioma ja taavetti.
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa