latauksen merkkivalo
+10
OlleK
okie
Hn
kalansyötti
outsider
WKW
Tessu
Paulig
mattkau
erkki
14 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
latauksen merkkivalo
990 vaihtovirtalaturilla antoi sellaisen oireen, että syttyi samanaikaisesti sekä hydraulisuodattimen että latauksen merkkivalo. Ei ole mittaria matkassa etten ole mitannut jännitettä, mutta ajovalot palaa niin kirkkaasti että todennäköisesti lataa. Pitäisi pystyä jäljittämään, että miten molemmat merkkivalot saa maaton samaan aikaan. Eikös suodattimen merkkivalo maadoitu ainoastaan painekytkimen kautta? Systeemissä olevan diodin takia latauksen merkkivalo ei voi maattua sen kautta vaikka painekytkin olisi kiinni. Jos laturin F -johto koskettaa jostakin runkoon niin silloin ilmeisesti syttyy sekä lataus- että suodatinvalo? Kertokaapa sähköviisaat.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5106
Vs: latauksen merkkivalo
Jep. Oireen kuvaus vastaa tilannetta missä virta päällä mutta ei käynnissä, eli sekä latauksen että suotimen valo saavat maata laturin herätejohdon kautta. Tuo sinun viimeinen oletus saattaisi olla lähellä totuutta. Herätejohto raapii jostakin maihin, mutta ei kannata kokonaan poissulkee mahdollisuutta laturin sisäisestä viasta, vaikka herättejohto irti siellä.
Noin niinkuin pikadiagnoosina tämä. Sitähän voisi vaikka testailla irrottamalla herätejohto laturista traktorin ollessa sammuksissa virta päällä ja tarkkailla lamppujen käyttäytymistä.
Noin niinkuin pikadiagnoosina tämä. Sitähän voisi vaikka testailla irrottamalla herätejohto laturista traktorin ollessa sammuksissa virta päällä ja tarkkailla lamppujen käyttäytymistä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1661
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: latauksen merkkivalo
Ei taida olla maavuoto välillä. Kun piuhan ottaa laturista irti niin sammuu valo.
Laturi --- pura. Laturi---- kokoa.
Niinkuin intissä joskus pyssyn kanssa äkseerattiin.
Laturi --- pura. Laturi---- kokoa.
Niinkuin intissä joskus pyssyn kanssa äkseerattiin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5106
Vs: latauksen merkkivalo
Niin, vlmistavalla osalla laturi, tehdään asento ja niin edelleen. Ei se välttämättä ole paha rasti. Siellä saattaa olla sisällä johto poikki. Minulla kerran autossa oli säätäjältä lähtevä vihreä johto irtipoikki ja valo paloi (ja luultavasti kuitenkin latasi). Hankalampi oli selvittää miksi tämän vian ilmetessä auto ei suostunu sammumaan. Se oli toinen vika, puolan etuvastukselle menevä johto oli päässyt irti startin päästä ja makasi akkukaapelin päällä
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1661
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: latauksen merkkivalo
Laita kone sammuksissa virtakynä (12V) tai pieni lamppu laturin herätejohdon ja vaikka startin plussan väliin. (alkp. heräte irti) ja lamppu virtakynässä syttyy. Kone käyntiin: Jos sammuu --> vika ei laturissa. --> jos lamppu palaa, vika on laturissa. Ja näiden perusteella pura ja kokoa.
Laturissa voi olla vikaa säätäjässä, diodeilla, käämeissä... tuskin hiiliharjoissa. Silloin lamppu ei palaisi ollenkaan. Mutta purkamalla näet. Tai sittenhän se on johtovika.
Laturissa voi olla vikaa säätäjässä, diodeilla, käämeissä... tuskin hiiliharjoissa. Silloin lamppu ei palaisi ollenkaan. Mutta purkamalla näet. Tai sittenhän se on johtovika.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: latauksen merkkivalo
Siis kyllä mulla ainakin on latausvalo syttyny autossa kun hiilet on loppunu?
Onkos noitakin sitten eriilailla tehty?
Onkos noitakin sitten eriilailla tehty?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: latauksen merkkivalo
Asiaa en varmaksi sano, mutta ymmärtääkseni jos hiilet eivät liukurenkaisiin ota kiinni (ovat siis todella loppu) ei herätevirta kulje käämille. Lamppu ei pala. Onko siinä sitten välissä vaihe, jossa esim. toinen hiili antaa kosketuksen ja saa valon syttymään. Tai sitten vastus on liian suuri herättämään laturin hiilien ollessa lähes lopussa.
Mulla yhdessä ajoneuvossa ei lamppu syttynyt missään vaiheessa. Hiilet oli menny. Siks kai pitäis aina tarkistaa, että valo syttyy virta päällä ja kone sammuksissa. Uudemmissa koneissa lamppu ei välttämättä ole herätevirta lamppuna. Se on vaan merkkivalo latauksesta ja voi syttyä esimerkiksi laturin toimiessa vajaateholla. Ajotietokone syöttää herätevirran oikeasti eri reittiä laturille.
Mulla yhdessä ajoneuvossa ei lamppu syttynyt missään vaiheessa. Hiilet oli menny. Siks kai pitäis aina tarkistaa, että valo syttyy virta päällä ja kone sammuksissa. Uudemmissa koneissa lamppu ei välttämättä ole herätevirta lamppuna. Se on vaan merkkivalo latauksesta ja voi syttyä esimerkiksi laturin toimiessa vajaateholla. Ajotietokone syöttää herätevirran oikeasti eri reittiä laturille.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: latauksen merkkivalo
Mulla kävi vanhassa Austin autossa niin että öljynpaine valo ei palanu olleskaan kun moottori oli sammuksissa ja virrat päällä, MUTTA kun starttas käyntiin niin alkokin se valo palaa hehe, että niinkin voi käydä ja öljyä oli koneessa ja painetta, no piha ajossa oli 12v eikä ees hajonnu kone vaikka en tuohon enää kiinnittäny huomiota kun en tienny missä vika oli?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Millainen lamppu merkkivaloon 880?
Minkalainen lamppu käy 880:n latauksen ja öljynpaineen merkkivaloon? Oli ne kannat (tyhjänä) niin ihmeellisen näköiset. Englannista sais kyllä koko mittarin kyllä n. 20 £:lla. Tuossa lisätty kuva: Merkkivalot
Viimeinen muokkaaja, WKW pvm Su Loka 12 2014, 14:57, muokattu 3 kertaa
WKW- David Brown : 880 Implematic -64
Viestien lukumäärä : 17
Vs: latauksen merkkivalo
Onko kyseessä punainen 880?
Jos on niin kantaan käy 12voltin polttimo kierteellä.
Jollet löydä autotarvikeliikkeistä niin allekirjoittaneellakin taitaa olla pari englannista tilattua.
Jos on niin kantaan käy 12voltin polttimo kierteellä.
Jollet löydä autotarvikeliikkeistä niin allekirjoittaneellakin taitaa olla pari englannista tilattua.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1945
Vs: latauksen merkkivalo
ite löysin noita lamppuja ihan tavallisesta sähköliikkeestä
kalansyötti- David Brown : 850 implematic -61 ja 1210
DBTCF:n jäsen nro : 117
Viestien lukumäärä : 57
Ikä : 38
Paikkakunta : ylistaro
Vs: latauksen merkkivalo
Motonetistä löysin minä.
Hn- David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere
Vs: latauksen merkkivalo
Pikku sivuhuomautus,yks tuttu osti Motonetistä semmoset hehkulanka ajovalopolttimot mutta keltaset,ne ei sitten kestänykkään kun vähän aikaa ensin pimeni toinen ja sitten perään myös viimenen!
Että aina ei oo laatua,no noissa pienissä voi kyllä kestoakin olla kun eivät kokoaikaa pala?
Joteskin vaan jurppii tää nykymaailma kun uudet polttimot kusahtaa hetkessä mutta 30-50v vanhat ne vaan palaa vieläkin,jotain se kuvastaa?
Että aina ei oo laatua,no noissa pienissä voi kyllä kestoakin olla kun eivät kokoaikaa pala?
Joteskin vaan jurppii tää nykymaailma kun uudet polttimot kusahtaa hetkessä mutta 30-50v vanhat ne vaan palaa vieläkin,jotain se kuvastaa?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: latauksen merkkivalo
Lisäsin ylemmäs kuvan merkkivalojen kannoista. Tässä vielä kuva mittarista : http://aijaa.com/bowGXd Saakohan pelkää lasia vaihdettua?
WKW- David Brown : 880 Implematic -64
Viestien lukumäärä : 17
Vs: latauksen merkkivalo
Jos et itse viitsi alkaa vaihtamaan, niin mittarikorjaamo Palanto Tampereella vaihtaa sen kyllä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5106
Vs: latauksen merkkivalo
Olen tuon 1200 sähköjä yrittänyt kunnostella ja asensin puuttuvan hydrauliikkavalon johdon ja diodinkin, ehkä oikeinpäin.
Virran päälle kytkiessä lataus- ja hydr.valo syttyy ja moottorin kierrosten lisääntyessä molemmat sammuvat samaan aikaan. Ihmetyttää, toimiiko nuo oikein. Kuitenkin kun moottorin käydessä kääntää virran pois, syttyy latausvalo mutta ei hydr. valo.
Onko tuo merkkivalojen toimiminen oikeanlaista?
Virran päälle kytkiessä lataus- ja hydr.valo syttyy ja moottorin kierrosten lisääntyessä molemmat sammuvat samaan aikaan. Ihmetyttää, toimiiko nuo oikein. Kuitenkin kun moottorin käydessä kääntää virran pois, syttyy latausvalo mutta ei hydr. valo.
Onko tuo merkkivalojen toimiminen oikeanlaista?
okie- David Brown : 1200
Viestien lukumäärä : 23
Paikkakunta : Mäntsälä
Vs: latauksen merkkivalo
En voi 100varma olla mutta sanoisin että toimii oikein.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1945
Vs: latauksen merkkivalo
Latauksen merkkivalo kuuluu sammua käynnistyksen jälkeen, kun kierroksia lisätään, jonka jälkeen valon tulee pysyä sammuksissa vaikka kierrokset pudotetaan tyhjäkäynnille. Hydrauliikan merkkivalo kuuluu syttyä, kun pumpun imupuolen alipaine on niin suuri, että alipaineanturi yhdistää, joka tapahtuu hieman ennen, kun suodattimen ohitusventtiili aukeaa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että valo pysyy sammuksissa koneen käynnistyksen jälkeen sammuksissa, kunnes kierroksia lisätään niin paljon, että alipaine saavuttaa katkaisijan rajapaineen ja katkaisija yhdistää. Tämä vaatii käytännössä selvästi pakkasen puolella olevia lämpötiloja jos käytetään 10W-30 öljyä. Lämpöisellä ilmalla ja lämpöisillä öljyillä valo sammuu käynnistyksen jälkeen eikä syty uudestaan, riippumatta moottoriin kierrosluvusta. HETKINEN! Huomasin juuri, että kysymyksessä on 1200 jossa on nokkapumppu. Tässä mallissa ei ole koko hydrauliikan alipainevaloa eikä niissä ole alipainetunnistinta. Mihin kytkit asentamasi johdon? Antamani selitys pätee vain niihin koneisiin joissa on peräpumppu, siis 880, 885, 990, 995 ja 996.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: latauksen merkkivalo
Vaihteiston alla olevassa suodatinosassa, oikealla puolella oli paineanturin näköinen laite, siihen kytkin johdon.
Lisäksi oli merkkivalo valmiina sekä sähkökaaviossa johdotus ko. kytkennälle.
Öljyt 10-30 ja toiveenani on, että tuo merkkivalo toimisi tarkoitetulla tavalla.
Lisäksi oli merkkivalo valmiina sekä sähkökaaviossa johdotus ko. kytkennälle.
Öljyt 10-30 ja toiveenani on, että tuo merkkivalo toimisi tarkoitetulla tavalla.
okie- David Brown : 1200
Viestien lukumäärä : 23
Paikkakunta : Mäntsälä
Vs: latauksen merkkivalo
Olin melko varma, että vanhoissa nokkapumpullisissa koneissa ei ollut hydrauliikkasuodattimen alipainevalo. Näyttää siltä, että muistini petti ja olin väärässä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: latauksen merkkivalo
Erkki, miten tämä valo ongelma lopulta selvis?
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Vs: latauksen merkkivalo
Hain kaupasta uuden laturin. Lisäksi varmistin laturin herätepuolen laittamalla pellin alle kokonaan uuden piuhan. Hyvin lataa taas.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5106
Vs: latauksen merkkivalo
Kiitti tiedosta, minulla on tuossa alkuperäinen laturi voisi oikeistaan päivittää sen
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Vs: latauksen merkkivalo
Lataukseen liittyen on -72 990:ni mielenkiintoinen ongelma: Kun laitan päävirran päälle ja virrat päälle latauksen merkkivalo (oikealla, punainen) syttyy niinkuin pitääkin. Moottorin käynnistyttä ja kierrosten noustessa se sammuu niinkuin pitääkin. Ja laturi oikeasti lataa, mitattu reilu 14V.
Omituisuus alkaa kun koneen sammuttaa. Latausvalo ei syty ennenkuin virrat katkaisee. Ja se palaa vaikka irrottaa piuhat laturin päästä.
Se ei sammu ennen päävirran katkaisua (onneksi sellainen katkaisja on laitettu) tai moottorin uutta käynnistystä.
Laitteessa on vaihtovirtalaturi, mikä lienee jälkiasaennus. Eikö tuon ikäisissä ole ollut tasavirtalaturit?
Virtalukkoa epäilen, mutta en ole saanut aikaiseksi konepellin irrotusta. Luokolle ei taida oikein muuten päästä? Eikä sitä viitsisi ihan turhan takiakaan vaihtaa.
Omituisuus alkaa kun koneen sammuttaa. Latausvalo ei syty ennenkuin virrat katkaisee. Ja se palaa vaikka irrottaa piuhat laturin päästä.
Se ei sammu ennen päävirran katkaisua (onneksi sellainen katkaisja on laitettu) tai moottorin uutta käynnistystä.
Laitteessa on vaihtovirtalaturi, mikä lienee jälkiasaennus. Eikö tuon ikäisissä ole ollut tasavirtalaturit?
Virtalukkoa epäilen, mutta en ole saanut aikaiseksi konepellin irrotusta. Luokolle ei taida oikein muuten päästä? Eikä sitä viitsisi ihan turhan takiakaan vaihtaa.
maukan- David Brown : 990 imple
Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Hämeenlinna
Vs: latauksen merkkivalo
Olisikohan niin että siellä on tasavirtalaturi aikanen latausrele vielä järjestelmässä mukana. Suunilleen noin merkivalo käytäyty jos tasvirtalaturin tilale laitta vaihtovirtasen ja jättää latausrelen paikoilleen. Joku tietänee paremmin
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa