DB / CASE 1490 4wd -83 -REMONTIN KORJUUTA
+5
PenttiV
jusape
erkki
Jyryytin
Too_slow
9 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
DB / CASE 1490 4wd -83 -REMONTIN KORJUUTA
Jep, tuli siitten investoitua case 1490 ja kun halvalla sai niin vikaakin on. Elikkä peli ei liiku omin voimin eteen eikä taakse, aluevaihteistossa hämminkiä. Joku edellinen omistaja oli viritellyt niin että hidas alue oli pökitetty jollain rauta palalla päälle. Sen jälkeen viritys oli pettänyt ja traktori ei liiku kuin ulkopuolisella voimalla. Edellinen omistaja oli purkanut laatikon päältä kepit pois (ajatellut että joku tyyppivika niissä) ja luovuttanut siinä vaiheessa.
Olisko kellään kokemusta mikä voisi olla vikana? jotenkin itse ajattelin että siirtäjä irti tms.. Kurkin hytin alle että laatikon kansi pitäisi lähteä pulteilla irti. Mutta ilmeisesti pitää tehdä helpotukseksi "huoltoluukku" lattiaan (?). Mietin että pitää kaiketi yrittää eka helpoimman kautta koska tässä on vilskeen kuormaaja takasiltaan asti olevilla sovitteilla kiinni niin katkaisu ei heti houkuta..
Olisko kellään kokemusta mikä voisi olla vikana? jotenkin itse ajattelin että siirtäjä irti tms.. Kurkin hytin alle että laatikon kansi pitäisi lähteä pulteilla irti. Mutta ilmeisesti pitää tehdä helpotukseksi "huoltoluukku" lattiaan (?). Mietin että pitää kaiketi yrittää eka helpoimman kautta koska tässä on vilskeen kuormaaja takasiltaan asti olevilla sovitteilla kiinni niin katkaisu ei heti houkuta..
Viimeinen muokkaaja, Too_slow pvm To Helmi 28 2013, 19:51, muokattu 1 kertaa
Too_slow- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 19
Vs: DB / CASE 1490 4wd -83 -REMONTIN KORJUUTA
YV:tä paiskattu.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: DB / CASE 1490 4wd -83 -REMONTIN KORJUUTA
Minun arvaukseni on, että vika on ollut ulkopuolisessa vivustossa. Kanattaa värkätä ne vivut jonkinlaiseen kuntoon ennekuin alat katkaisuhoitoon.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB / CASE 1490 4wd -83 -REMONTIN KORJUUTA
Erkin kanssa samoilla linjoilla.Nehän onn vaihdevivustot irrotettavissa vaihdelaatikon kannesta.
Vaihdelaatikon kantta taas ei voi irroittaa nostamatta hyttiä ensin pois.
Hytinpohjaa en kyllä rikkoisi,koska hytin irroitus ei paria tuntia kauempaa vie.
Toki pitää olla jonkun näköinen nosturi millä hytin nostaa.
Vaihdelaatikon kantta taas ei voi irroittaa nostamatta hyttiä ensin pois.
Hytinpohjaa en kyllä rikkoisi,koska hytin irroitus ei paria tuntia kauempaa vie.
Toki pitää olla jonkun näköinen nosturi millä hytin nostaa.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: DB / CASE 1490 4wd -83 -REMONTIN KORJUUTA
erkki kirjoitti:Minun arvaukseni on, että vika on ollut ulkopuolisessa vivustossa. Kanattaa värkätä ne vivut jonkinlaiseen kuntoon ennekuin alat katkaisuhoitoon.
Ja tämä ensimmäinen arvaus oli oikein!!! Kiitos. Ilmeisesti helpompi remontti oli kuin luulin.. Kaikki vaihteet löytyivät käsin siirtäjiä liikutellen ja traktori liikkui omin voimin. "Putki" millä toinen aluevaihteen vaihtajista oli jumitettu on alumiininen ja menee johonkin vaihteiston kuoreen. Onko tällä kohtaa vaihteistossa jotain öljy putkea? taivutin sen siirtäjien etupuolelle, pois tieltä..
Sitten korjaus ongelmaan.. ulompi siirtäjän tanko(vaihteistosta katsoen) pysyy paikoillaan hyvin, sisempi karkaa pois kun siirtäjän liikuttaa taakse. Mietin että jatkaisinko pikkaisen toista tankoa, tai pieni stoppari ettei tanko pääse liian pitkälle. Miten on muut asian korjanneet?
Sitten kun tämän homman saa kuntoon on jarrujen etsintä. Vaihteiston päällä on mötikkä mihin jarruputket tulevat kiinni ja tämä vuotaa. Onko tässä jokin jarruvalo katkaisin tms? Ja jarrut kun saa kuntoon on vuorossa sähköjen etsintä ja ja..
Too_slow- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 19
Vs: DB / CASE 1490 4wd -83 -REMONTIN KORJUUTA
Eikös jarruvalokatkaisijat ole polkimen yhteydessä, ja tuo siellä rungon päällä olis tasausventtiili
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB / CASE 1490 4wd -83 -REMONTIN KORJUUTA
Traktori lopetti taas liikkumisen.. Kiitokset jyryyttimelle vinkistä, on harjoiteltava katkaisu traktorille..
Hyvä että en ehtinyt lähteä pisemmälle koeajolle. Aluevaihtajan sokka poikki ja tuurilla alkoi aluksi pelaamaan.
Positiivisena asiana se että jarrut rupesivat toimimaan. Lisäksi virtalukon vaihto auttoi starttaus ongelmaan ja lataus/öljypaine valo syttyy..tosin nämä ovatkin sitten ainoat jotka toimivat!
Hyvä että en ehtinyt lähteä pisemmälle koeajolle. Aluevaihtajan sokka poikki ja tuurilla alkoi aluksi pelaamaan.
Positiivisena asiana se että jarrut rupesivat toimimaan. Lisäksi virtalukon vaihto auttoi starttaus ongelmaan ja lataus/öljypaine valo syttyy..tosin nämä ovatkin sitten ainoat jotka toimivat!
Too_slow- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 19
Vs: DB / CASE 1490 4wd -83 -REMONTIN KORJUUTA
Eikös aluevaihtajan sokan sais uusittua jos ottaa vaihdelaatikon kannen pois Hytti toki ensin pois.
Vilskeen etukuormaajan kanssa katkaisu on on hikinen homma
Vilskeen etukuormaajan kanssa katkaisu on on hikinen homma
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: DB / CASE 1490 4wd -83 -REMONTIN KORJUUTA
outsider kirjoitti:Eikös aluevaihtajan sokan sais uusittua jos ottaa vaihdelaatikon kannen pois Hytti toki ensin pois.
Vilskeen etukuormaajan kanssa katkaisu on on hikinen homma
Sellaiset ohjeet sain että perän kohdalta traktori poikki. Ymmärsin ettei laatikon kantta saa muuten pois(?)..
Too_slow- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 19
Vs: DB / CASE 1490 4wd -83 -REMONTIN KORJUUTA
Voi sen katkaista taka-akselin etupuolelta, mutta kyllä kai vaihteiston kansi pitää ensin irrottaa, että vaihteiston etupään saa irti rungosta????
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB / CASE 1490 4wd -83 -REMONTIN KORJUUTA
Muotoillaan kuitenkin näin: Ohjasin oikean tietolähteen ääreen, minulla ei ole tietoa taavetin laatikoistaToo_slow kirjoitti:Kiitokset jyryyttimelle vinkistä, on harjoiteltava katkaisu traktorille..
Hyvä että en ehtinyt lähteä pisemmälle koeajolle. Aluevaihtajan sokka poikki ja tuurilla alkoi aluksi pelaamaan.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: DB / CASE 1490 4wd -83 -REMONTIN KORJUUTA
Vaihteiston kannen saa toki pois katkaisematta traktoria,mutta hytin irroittamisen se vaatii.
Koska ko traktorissa on vilskeen etukuormaaja ,en lähtisi sitä vaihteensiirtäjän sokan takia ilman muuta katkaisemaan.Kuormaaja lienee tuettu tukevasti takasiltaan
Mikäli taas koneen katkaisee niin tarkistaisin samalla kytkimen kunnon +vauhtipyörän silmälaakerin,kytkinasetelman laakerin ja molemmat painelaakerit.
Em homma taas onnistuu paremmin jos traktorin katkaisee kytkimen kohdalta.
Mikäli vaihteensiirtäjän tapin uusiminen ei onnistu irroittamatta/purkamatta vaihdelaatikkoa niin silloinhan katkaisu takasillan etupuolelta on ok.
Olle K varmaan osais tarkentaa asiaa
Koska ko traktorissa on vilskeen etukuormaaja ,en lähtisi sitä vaihteensiirtäjän sokan takia ilman muuta katkaisemaan.Kuormaaja lienee tuettu tukevasti takasiltaan
Mikäli taas koneen katkaisee niin tarkistaisin samalla kytkimen kunnon +vauhtipyörän silmälaakerin,kytkinasetelman laakerin ja molemmat painelaakerit.
Em homma taas onnistuu paremmin jos traktorin katkaisee kytkimen kohdalta.
Mikäli vaihteensiirtäjän tapin uusiminen ei onnistu irroittamatta/purkamatta vaihdelaatikkoa niin silloinhan katkaisu takasillan etupuolelta on ok.
Olle K varmaan osais tarkentaa asiaa
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: DB / CASE 1490 4wd -83 -REMONTIN KORJUUTA
Jep,
eli eilen rupesin purkamaan traktoria. Onneksi vilan sovitteissa on portaiden kohdalla liitos, josta voi takaosan ottaa pois. Katkaisun teen vaihdelaatikon takaa ja ajattelin että jätän kuormaajaan kauhan vastapainoksi..
Onko muilla muuten ollut seuraavaa ongelmaa: parin päivän seisonnan jälkeen tarvii tosi pitkän startin että lähtee käyntiin. Samana päivänä jos starttaa niin lähtee heti käyntiin. Hain tänään nyt uuden siirtopumpun, että jos se laskisi takaisin..
eli eilen rupesin purkamaan traktoria. Onneksi vilan sovitteissa on portaiden kohdalla liitos, josta voi takaosan ottaa pois. Katkaisun teen vaihdelaatikon takaa ja ajattelin että jätän kuormaajaan kauhan vastapainoksi..
Onko muilla muuten ollut seuraavaa ongelmaa: parin päivän seisonnan jälkeen tarvii tosi pitkän startin että lähtee käyntiin. Samana päivänä jos starttaa niin lähtee heti käyntiin. Hain tänään nyt uuden siirtopumpun, että jos se laskisi takaisin..
Too_slow- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 19
Vs: DB / CASE 1490 4wd -83 -REMONTIN KORJUUTA
Nonnii, viikonloppuna katkaisin traktorin. Hyvin onnistui hyvillä ohjeilla yhden miehen joukkueella. Laatikosta aluevaihtajan sokka poikki. Rattaat olivat onneksi ehjät aluevaihtajan puolelta. MUTTA vaihteiston puolelta oli sivuakselilta ykkösen ratas kulunut puoliksi pois. Tähän löytyi onneksi pelastus purkupojilta. Käytetty mutta parempi akseli pitäsi lähteä tänään tulemaan mikkeliä kohti.
Sitten kyssäri ohjauksesta:
Tässä on tuplapumppu nokalla, toisesta pumpusta lähtee etukuormaajalle ja toisesta takapäähän. Mietin että jos ottaisi toisesta pumpusta ohjaukselle hydrauliikan koska alkuperäinen pumppu tuntui tehottomalta ja keulilla on kuitenkin vielä vilskeen kuormaaja. Tälläisen muutoksen on ilmeisesti joku muukin tehnyt?
Osat mitä tuo tarvitsee? Mietin että jos ostaisi säädettävän virtauksen säätöventtiilin varoventtiilillä. Sitten tuohon vielä paineensäätöventtiili?
Tälläinen löytyi http://www.ptpoy.fi/virtauksensaatoventtiili-varoventtiililla-p-2671.html
Sitten kyssäri ohjauksesta:
Tässä on tuplapumppu nokalla, toisesta pumpusta lähtee etukuormaajalle ja toisesta takapäähän. Mietin että jos ottaisi toisesta pumpusta ohjaukselle hydrauliikan koska alkuperäinen pumppu tuntui tehottomalta ja keulilla on kuitenkin vielä vilskeen kuormaaja. Tälläisen muutoksen on ilmeisesti joku muukin tehnyt?
Osat mitä tuo tarvitsee? Mietin että jos ostaisi säädettävän virtauksen säätöventtiilin varoventtiilillä. Sitten tuohon vielä paineensäätöventtiili?
Tälläinen löytyi http://www.ptpoy.fi/virtauksensaatoventtiili-varoventtiililla-p-2671.html
Too_slow- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 19
Vs: DB / CASE 1490 4wd -83 -REMONTIN KORJUUTA
Ykkösvaihde siinä laatikossa ei ole synkronoitu, joten traktorissa on taottu ykköstä pesään narinan kanssa. Se syö hammaspyörät vähitellen näkymättömiin.
Jotenkin minusta tuntuu, että on yksinkertaisempi temppu laittaa alkuperäinen ohjauspumppu iskuun. Ohjaussysteemin painetta ei kuitenkaan voi kovin paljon korottaa, joten pyörien kääntelyyn ei saa lisää voimaa vaikka siihen ottaisi paineet työhydrauliikasta. Mahdollista tuo toki on toteuttaa.
Jotenkin minusta tuntuu, että on yksinkertaisempi temppu laittaa alkuperäinen ohjauspumppu iskuun. Ohjaussysteemin painetta ei kuitenkaan voi kovin paljon korottaa, joten pyörien kääntelyyn ei saa lisää voimaa vaikka siihen ottaisi paineet työhydrauliikasta. Mahdollista tuo toki on toteuttaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB / CASE 1490 4wd -83 -REMONTIN KORJUUTA
Samoilla linjoilla ,laittaisin ohjauspumpun kuntoon.Kyllä se riittää etukuormaajankin kanssa kunhan on kunnossa.
Kuuspyttyisissä on sama pumppu mutta pelaa isommalla paineella.Tilaappa samalla purkupojilta hyvä kuutosen ohjauspumppu.Minullakin sellainen oli mutta lähti Muhokselle 1394:een-hyvin kuulemma pelittää.
Hyvä että tulee loota kuntoon
Kuuspyttyisissä on sama pumppu mutta pelaa isommalla paineella.Tilaappa samalla purkupojilta hyvä kuutosen ohjauspumppu.Minullakin sellainen oli mutta lähti Muhokselle 1394:een-hyvin kuulemma pelittää.
Hyvä että tulee loota kuntoon
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: DB / CASE 1490 4wd -83 -REMONTIN KORJUUTA
Korjasin hiukan otsikkoa koska tästähän tuli projekti..
Laatikkoon on nyt hankittu sivuakseli ja vielä pakin ratas. Lisäksi vaihteensiirtäjät on täytetty hopealla ja huomenna pitää vielä jyrsiä ne sopiviksi ja sitten olisi tarkoitus kasata loota! Uudet sokat tilasin CNH: kautta ja ajattelin että laitan lisäksi laakeri lukitteella ne kiinni. Samalla kun loota oli irti, tuli ajateltua että teen samalla kytkin rempan. No keraaminen ajolevy oli syönyt asetelmaan jäljet eli sorvaukseksi meni. Nyt on asetelma sorvattu ja kasassa uudella ajolevyllä ja uudet painelaakerit(entiset olikin jo rikki) odottavat valmiina kasausta.
Lisäksi tuli korjattua ohjauksen hydraulisylinteri, uusi varsi, uudet tiivisteet ja uudet laakerit. Hyllyssä odottaa vielä hydraulipumpun tiivisteet/suodatin, jakajapumpun tiivisteet, uusi siirtopumppu, kaikki suodattimet, uudet ikkunoiden kahvat, takalasi ym.. Noh tuleepahan tehtyä nyt huolto.. Sitten kun traktori on kasassa, uhraan yhden päivän ja teen uudet sähköt.
Kysymystä sitten laatikon öljyistä jos ja kun traktorin saisi alkuviikosta kasaan(talviloma). Mitä sinne kannattaa laittaa? 80w90 laatikko öljyä? Määrä?
Laatikkoon on nyt hankittu sivuakseli ja vielä pakin ratas. Lisäksi vaihteensiirtäjät on täytetty hopealla ja huomenna pitää vielä jyrsiä ne sopiviksi ja sitten olisi tarkoitus kasata loota! Uudet sokat tilasin CNH: kautta ja ajattelin että laitan lisäksi laakeri lukitteella ne kiinni. Samalla kun loota oli irti, tuli ajateltua että teen samalla kytkin rempan. No keraaminen ajolevy oli syönyt asetelmaan jäljet eli sorvaukseksi meni. Nyt on asetelma sorvattu ja kasassa uudella ajolevyllä ja uudet painelaakerit(entiset olikin jo rikki) odottavat valmiina kasausta.
Lisäksi tuli korjattua ohjauksen hydraulisylinteri, uusi varsi, uudet tiivisteet ja uudet laakerit. Hyllyssä odottaa vielä hydraulipumpun tiivisteet/suodatin, jakajapumpun tiivisteet, uusi siirtopumppu, kaikki suodattimet, uudet ikkunoiden kahvat, takalasi ym.. Noh tuleepahan tehtyä nyt huolto.. Sitten kun traktori on kasassa, uhraan yhden päivän ja teen uudet sähköt.
Kysymystä sitten laatikon öljyistä jos ja kun traktorin saisi alkuviikosta kasaan(talviloma). Mitä sinne kannattaa laittaa? 80w90 laatikko öljyä? Määrä?
Too_slow- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 19
Nostan hattua
Kyllä te sitten jaksatte ja osaatte kaikenlaista, kunnioitan suuresti tuollaisia tekeviä miehiä.
Pentti V. Kangasala
Pentti V. Kangasala
PenttiV- David Brown : DB Implematic 880 vm-64 ja Implematic 1200 vm-70
DBTCF:n jäsen nro : 2
Viestien lukumäärä : 47
Paikkakunta : KANGASALA
Vs: DB / CASE 1490 4wd -83 -REMONTIN KORJUUTA
80W-90 laatikkoöljy tai 10W-30 yleisöljy luokitus GL-4 .
42 litraa pitäis mennä ja kun on etukuormaja voi laittaa muutaman litran yli ylämerkin.
Remontin kun tekee perusteellisesti niin koneella on mukava ajella.
42 litraa pitäis mennä ja kun on etukuormaja voi laittaa muutaman litran yli ylämerkin.
Remontin kun tekee perusteellisesti niin koneella on mukava ajella.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: DB / CASE 1490 4wd -83 -REMONTIN KORJUUTA
outsider kirjoitti:80W-90 laatikkoöljy tai 10W-30 yleisöljy luokitus GL-4 .
42 litraa pitäis mennä.
Eli 10w-30 yleisöljyä otan 2 pönttöä. Mitenkäs onkos näissä öljykylpyiset levyjarrut? eli tarvitseeko sitä huomioida?
Too_slow- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 19
Vs: DB / CASE 1490 4wd -83 -REMONTIN KORJUUTA
Pari pyttyä 10w-30 yleisöljyä ja paat lisäks 4litraa mitä tahansa halpaa moottoriöljyä tms niin piisaa kuormaimellekkin mukavasti.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: DB / CASE 1490 4wd -83 -REMONTIN KORJUUTA
1490:ssä on märät levyjarrut, mutta en ole ihan saletissa, että onko portaaleissa eri öljy kuin perässä. Todennäköisesti on ja märille jarruille on kai vaatimuksia öljyn laadun suhteen???
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB / CASE 1490 4wd -83 -REMONTIN KORJUUTA
Sittenhän tuohon on parempi laittaa vaikka shell spirax 5w-30 öljyt lootaan, toimii märkäjarrut mukavasti ja hydrauliikkakin on kylmänäkin herkempi/notkeempi.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: DB / CASE 1490 4wd -83 -REMONTIN KORJUUTA
Pyöränvälityksissä on omat öljynsä 2 x 6,8 litraa.
Donax on 5W-30 tai 10W-30 on hyvä öljy ja siitä on hyvät kokemukset useammallakin käyttäjällä.Mutta toki 10w-30 GL-4 yleisöljy noihinkin riittää.
Donax on 5W-30 tai 10W-30 on hyvä öljy ja siitä on hyvät kokemukset useammallakin käyttäjällä.Mutta toki 10w-30 GL-4 yleisöljy noihinkin riittää.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: DB / CASE 1490 4wd -83 -REMONTIN KORJUUTA
Juu, entinen donax, nykyään löytyy nimellä spirax. Hyvä öljy, itellä on joka ainoassa paikassa voimansiirrossa tota. Eikä oo hinnan kiroissa, oisko ollu 70egen nurkilla pytty.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» case 1490 nokkapumpun akseli ei pyöri
» case 1490 nelivedon kytkentäongelmia
» 1390 hydraulipumppu
» David Braun Case 1490 sähkövika!
» case 1490 nostolaitteen apusylinteri
» case 1490 nelivedon kytkentäongelmia
» 1390 hydraulipumppu
» David Braun Case 1490 sähkövika!
» case 1490 nostolaitteen apusylinteri
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa