David Brown 880B -69
4 posters
Sivu 1 / 1
David Brown 880B -69
Taitaa olla kysymyksessä sama yksilö, jonka hydrauliikkaa moderniosoitiin Murron kylän suunnalla muutama vuosi sitten?
Ainakin silloin se oli oikein tivi ja hyvin pidettu traktori. Löytö ikäisekseen. Siitä oli jostakin syystä?? lohjennut nostoakselin oikeasta päästä asennontunnistelijan luistia pitelevä ohjuri joten asennonsäätöä ei saanut pelaamaan kuin laakeripesän vaihtamalla. Systeemi modernisoitiin laittamalla nosto tavalliselle suuntaventtiilille ja samaan lohkoon muistaakseni myös yksi kaksitoiminen ulosotto. Lainattu Erkin kirjoitus tuolta ostetaan/myydään palstalta.
Jännä yhteensattuma. Minulla samaa vuosimallia ( vielä ilman hyttiä ) samoin ilman kaksoiskytkintä oleva B -malli ja tietenkin sama koko ja myös sama tapaturma käynyt hieman yli kymmenen vuotta sitten. Vian löydettyä hommasin uuden laakeripesän Järviseudun Traktorista ( Lasselta) ja soittelin silloiseen Suupohjan Traktorihuoltoon josko joku tulisi katsomaan minun Taavettia. PK saapuikin ja totesi luistisysteemin lohjenneen irti kiinnityspultin reijästä. Hän kertoi laakeripesän vaihdon työtä vaativaksi hommaksi ja ehdotti josko kokeillaan luistissysteemin kiinnitystä toisella pultilla hieman eri kohdasta vanhan pultin toimiessa ohjurina ja näin tehtiin. Homma onnistui hyvin ja luistisysteemi on tänäkin päivänä siellä kiinni PK jäljiltä.
Nykyisin tämän Taavetin nostolaite alkanut pilkkinään ja olenkin harkinnut koneen viemistä Anteron käsiteltäväksi, itsellä nuo taidot ja aika tahtovat olla rajalliset. Hieman ehkä ylimitoitettu tuo Elho 260 kelapöyhin tuolle pienokaiselle kesäisin heinäpellolla, mutta kun apumies on tykästynyt tuohon "kabrioletti" malliin ettei suostu muulla pöyhimään heiniä.
Ps. Hytittömällä traktorilla ei kyllä minusta saisi ajaan kuin rekisteriotteeseen merkitty omistaja.
Ainakin silloin se oli oikein tivi ja hyvin pidettu traktori. Löytö ikäisekseen. Siitä oli jostakin syystä?? lohjennut nostoakselin oikeasta päästä asennontunnistelijan luistia pitelevä ohjuri joten asennonsäätöä ei saanut pelaamaan kuin laakeripesän vaihtamalla. Systeemi modernisoitiin laittamalla nosto tavalliselle suuntaventtiilille ja samaan lohkoon muistaakseni myös yksi kaksitoiminen ulosotto. Lainattu Erkin kirjoitus tuolta ostetaan/myydään palstalta.
Jännä yhteensattuma. Minulla samaa vuosimallia ( vielä ilman hyttiä ) samoin ilman kaksoiskytkintä oleva B -malli ja tietenkin sama koko ja myös sama tapaturma käynyt hieman yli kymmenen vuotta sitten. Vian löydettyä hommasin uuden laakeripesän Järviseudun Traktorista ( Lasselta) ja soittelin silloiseen Suupohjan Traktorihuoltoon josko joku tulisi katsomaan minun Taavettia. PK saapuikin ja totesi luistisysteemin lohjenneen irti kiinnityspultin reijästä. Hän kertoi laakeripesän vaihdon työtä vaativaksi hommaksi ja ehdotti josko kokeillaan luistissysteemin kiinnitystä toisella pultilla hieman eri kohdasta vanhan pultin toimiessa ohjurina ja näin tehtiin. Homma onnistui hyvin ja luistisysteemi on tänäkin päivänä siellä kiinni PK jäljiltä.
Nykyisin tämän Taavetin nostolaite alkanut pilkkinään ja olenkin harkinnut koneen viemistä Anteron käsiteltäväksi, itsellä nuo taidot ja aika tahtovat olla rajalliset. Hieman ehkä ylimitoitettu tuo Elho 260 kelapöyhin tuolle pienokaiselle kesäisin heinäpellolla, mutta kun apumies on tykästynyt tuohon "kabrioletti" malliin ettei suostu muulla pöyhimään heiniä.
Ps. Hytittömällä traktorilla ei kyllä minusta saisi ajaan kuin rekisteriotteeseen merkitty omistaja.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: David Brown 880B -69
Näin se taitaa mennä,jollei pykälät ole jälleen vaihtuneet ja oliko peräti niin omistaja on taloudellisesti vastuussa jos koneen puikoissa on joku toinen ja kuskille käy henkilövahinko.
exso- David Brown : 1200-2 ja 1694-4 HS
DBTCF:n jäsen nro : 004
Viestien lukumäärä : 541
Paikkakunta : Suur-Sammatti
Vs: David Brown 880B -69
Pilkkivä nostolaite korjaantuu erittäin todennäköisesti männän 0-renkaan vaihdolla. Ei ole iso tai hankala homma ollenkaan. Jos nostolaite pitää kun kääntää kolmitieventtiilin ulosoton puolelle niin silloin 0-rengas on kunnossa.
Vuoto voi olla pudotusventtiilissä joka puolestaan odottaa uusia 0-renkaita. Alpuan kone luultavasti ei tarvi pitkiin aikoihin muuta kuin kovaa ajoa.
Vuoto voi olla pudotusventtiilissä joka puolestaan odottaa uusia 0-renkaita. Alpuan kone luultavasti ei tarvi pitkiin aikoihin muuta kuin kovaa ajoa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: David Brown 880B -69
saa hytittömälläkin ajaa,mkään vakuutus ei tosin korvaa jos tapaturma käy.
Mutta ketään työntekijää ei voi pakottaa ajamaan hytitöntä jollei siihen ole tehty edes turvakaarta.
Ja eikös ne ensimmäiset hytitkin ollu semmosia että saattovat kasaankin painua kun traktori ympäri meni? eikös ns.turvahytti tullu pakolliseksi vasta myöhemmin?
Tosin tasasellapellolla ei kyllä mitään hytillä teekkään ja varmasti on sattunu enemmän mönkijäsurmia kun kuolemantapauksia traktorin kaaduttua,noin niiku suhteessa.
Mitenkään en nykyhyttejä parjaa hyviä ovat!
Mutta ketään työntekijää ei voi pakottaa ajamaan hytitöntä jollei siihen ole tehty edes turvakaarta.
Ja eikös ne ensimmäiset hytitkin ollu semmosia että saattovat kasaankin painua kun traktori ympäri meni? eikös ns.turvahytti tullu pakolliseksi vasta myöhemmin?
Tosin tasasellapellolla ei kyllä mitään hytillä teekkään ja varmasti on sattunu enemmän mönkijäsurmia kun kuolemantapauksia traktorin kaaduttua,noin niiku suhteessa.
Mitenkään en nykyhyttejä parjaa hyviä ovat!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: David Brown 880B -69
1.7.1969 tuli hyttipakko voimaan ja joistain aikakauden ohjaamoissa on jopa hyväksymisnumero omassa laatassa.Tämä numero kiinnosti katsastusmiestä viime vuonna kun toi ikiprojekti tuli kilpiin ensimmäistä kertaa olemassa olonsa aikana.
exso- David Brown : 1200-2 ja 1694-4 HS
DBTCF:n jäsen nro : 004
Viestien lukumäärä : 541
Paikkakunta : Suur-Sammatti
Vs: David Brown 880B -69
Jep semmosta mäkin muistin ett ainakin jo 1970 piti olla jonniimoinen hy koska naapurin Volvossa jo semmonen on ja se on just -70.
Mut eikös ne ekat ollu semmosia että ei kestäny jos traktori meni kumoon? eikös ne oikeat turvaohjaamot tullu vasta aikaa myöhemmin?
Mut eikös ne ekat ollu semmosia että ei kestäny jos traktori meni kumoon? eikös ne oikeat turvaohjaamot tullu vasta aikaa myöhemmin?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: David Brown 880B -69
Kaatumisen kestävä turvaohjaamo tuli pakolliseksi v. 1969. Siihen saakka varsinkin rahtiajureilla oli yleisesti vaneri- ja rättikoppeja traktoreissaan. Ruotsissa turvaohjaamo tuli pakolliseksi jo 60-luvun ensi vuosina ja Suomessakin käytettiin ainakin Taaveissa ruotsalaisia hyttejä muutama vuosi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa