Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

David Brown 880B -69

4 posters

Siirry alas

David Brown 880B -69 Empty David Brown 880B -69

Viesti  Riku Ke Tammi 16 2013, 18:36

Taitaa olla kysymyksessä sama yksilö, jonka hydrauliikkaa moderniosoitiin Murron kylän suunnalla muutama vuosi sitten?
Ainakin silloin se oli oikein tivi ja hyvin pidettu traktori. Löytö ikäisekseen. Siitä oli jostakin syystä?? lohjennut nostoakselin oikeasta päästä asennontunnistelijan luistia pitelevä ohjuri joten asennonsäätöä ei saanut pelaamaan kuin laakeripesän vaihtamalla. Systeemi modernisoitiin laittamalla nosto tavalliselle suuntaventtiilille ja samaan lohkoon muistaakseni myös yksi kaksitoiminen ulosotto. Lainattu Erkin kirjoitus tuolta ostetaan/myydään palstalta.

Jännä yhteensattuma. Minulla samaa vuosimallia ( vielä ilman hyttiä ) samoin ilman kaksoiskytkintä oleva B -malli ja tietenkin sama koko ja myös sama tapaturma käynyt hieman yli kymmenen vuotta sitten. Vian löydettyä hommasin uuden laakeripesän Järviseudun Traktorista ( Lasselta) ja soittelin silloiseen Suupohjan Traktorihuoltoon josko joku tulisi katsomaan minun Taavettia. PK saapuikin ja totesi luistisysteemin lohjenneen irti kiinnityspultin reijästä. Hän kertoi laakeripesän vaihdon työtä vaativaksi hommaksi ja ehdotti josko kokeillaan luistissysteemin kiinnitystä toisella pultilla hieman eri kohdasta vanhan pultin toimiessa ohjurina ja näin tehtiin. Homma onnistui hyvin ja luistisysteemi on tänäkin päivänä siellä kiinni PK jäljiltä.

Nykyisin tämän Taavetin nostolaite alkanut pilkkinään ja olenkin harkinnut koneen viemistä Anteron käsiteltäväksi, itsellä nuo taidot ja aika tahtovat olla rajalliset. Hieman ehkä ylimitoitettu tuo Elho 260 kelapöyhin tuolle pienokaiselle kesäisin heinäpellolla, mutta kun apumies on tykästynyt tuohon "kabrioletti" malliin ettei suostu muulla pöyhimään heiniä. Wink

Ps. Hytittömällä traktorilla ei kyllä minusta saisi ajaan kuin rekisteriotteeseen merkitty omistaja.

Riku

David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 373
Ikä : 57
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 880B -69 Empty Vs: David Brown 880B -69

Viesti  exso Ke Tammi 16 2013, 18:39

Näin se taitaa mennä,jollei pykälät ole jälleen vaihtuneet ja oliko peräti niin omistaja on taloudellisesti vastuussa jos koneen puikoissa on joku toinen ja kuskille käy henkilövahinko.
exso
exso

David Brown : 1200-2 ja 1694-4 HS
DBTCF:n jäsen nro : 004 DBTCF pj.
Viestien lukumäärä : 497
Paikkakunta : Suur-Sammatti

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 880B -69 Empty Vs: David Brown 880B -69

Viesti  erkki Ke Tammi 16 2013, 19:27

Pilkkivä nostolaite korjaantuu erittäin todennäköisesti männän 0-renkaan vaihdolla. Ei ole iso tai hankala homma ollenkaan. Jos nostolaite pitää kun kääntää kolmitieventtiilin ulosoton puolelle niin silloin 0-rengas on kunnossa.
Vuoto voi olla pudotusventtiilissä joka puolestaan odottaa uusia 0-renkaita. Alpuan kone luultavasti ei tarvi pitkiin aikoihin muuta kuin kovaa ajoa.


erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4571

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 880B -69 Empty Vs: David Brown 880B -69

Viesti  Tessu To Tammi 17 2013, 03:48

saa hytittömälläkin ajaa,mkään vakuutus ei tosin korvaa jos tapaturma käy.
Mutta ketään työntekijää ei voi pakottaa ajamaan hytitöntä jollei siihen ole tehty edes turvakaarta.
Ja eikös ne ensimmäiset hytitkin ollu semmosia että saattovat kasaankin painua kun traktori ympäri meni? eikös ns.turvahytti tullu pakolliseksi vasta myöhemmin?
Tosin tasasellapellolla ei kyllä mitään hytillä teekkään ja varmasti on sattunu enemmän mönkijäsurmia kun kuolemantapauksia traktorin kaaduttua,noin niiku suhteessa.
Mitenkään en nykyhyttejä parjaa hyviä ovat!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1610
Ikä : 55
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 880B -69 Empty Vs: David Brown 880B -69

Viesti  exso To Tammi 17 2013, 18:16

1.7.1969 tuli hyttipakko voimaan ja joistain aikakauden ohjaamoissa on jopa hyväksymisnumero omassa laatassa.Tämä numero kiinnosti katsastusmiestä viime vuonna kun toi ikiprojekti tuli kilpiin ensimmäistä kertaa olemassa olonsa aikana.
exso
exso

David Brown : 1200-2 ja 1694-4 HS
DBTCF:n jäsen nro : 004 DBTCF pj.
Viestien lukumäärä : 497
Paikkakunta : Suur-Sammatti

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 880B -69 Empty Vs: David Brown 880B -69

Viesti  Tessu Pe Tammi 18 2013, 00:25

Jep semmosta mäkin muistin ett ainakin jo 1970 piti olla jonniimoinen hy koska naapurin Volvossa jo semmonen on ja se on just -70.
Mut eikös ne ekat ollu semmosia että ei kestäny jos traktori meni kumoon? eikös ne oikeat turvaohjaamot tullu vasta aikaa myöhemmin?

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1610
Ikä : 55
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 880B -69 Empty Vs: David Brown 880B -69

Viesti  erkki Pe Tammi 18 2013, 07:17

Kaatumisen kestävä turvaohjaamo tuli pakolliseksi v. 1969. Siihen saakka varsinkin rahtiajureilla oli yleisesti vaneri- ja rättikoppeja traktoreissaan. Ruotsissa turvaohjaamo tuli pakolliseksi jo 60-luvun ensi vuosina ja Suomessakin käytettiin ainakin Taaveissa ruotsalaisia hyttejä muutama vuosi.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4571

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa