990 koneremontti
+6
outsider
mattkau
Tessu
Osmo_
erkki
Rojolainen
10 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
990 koneremontti
Tuommonen vm. 78 990 taavetti leikkasi kiinni tuossa viime talven ensilumilla, niin sen remonttiin kaipailisin vähän vinkkejä ja ohjeita.
Ensi kone hyyty ja sammu lingotessa ja pyöri sen jälkeen startilla vaivalloisesti. Seuraavana päivänä se starttasi ja toimi kuitenkin niinkuin ennenkin ja jatkoin linkoushommia, mutta varttitunnin päästä se teki saman kuin edellisenäkin päivänä. Siinä vaiheessa aloin jo epäillä kiinnileikkaamista. Taavetti jäi kuitenkin niin pahasti keskelle pihaa, että päätin vaihtaa koneeseen uudet öljyt ja koittaa siirtää sen ajamalla hissukseen syrjemmäs. Öljyt oli muuten tosi huonot. Valutin koneesta yli 20 litraa vedensekaista litkua ja uutta öljyä meni n. 10 litraa kunnes se oli mittatikun ylärajassa. Eipä siis ihme että kone leikkaa! Taavetilla on viimeset 15 vuotta lähinnä ajettu juurikaan sitä huoltamatta. Löin sitten koneen uusilla öljyillä tulille, mutta n. 30 sekunnin päästä se pysähty tyhjäkäynniltä kuin seinään ja meni täysin jumiin, eikä liiku edelleenkään.
Nyt tuohon pitäis alkaa tekemään koneremonttia, jos se vaan on siinä kunnossa että sen voi korjata. Pitääkö taavetti katkaista? Osaa tuonne varmaan saa vaihtaa melko paljon, laakeria, mäntää, sylinteriputkea ja mitä kaikkea.. Kokemusta minulla on lähinnä autoista, kansiremonttia jne. mutta ei taida taavetin tekniikka niin monimutkaista olla, että koneremontti ei onnistuisi. Remontti on tarkoitus tehdä katoksessa jossa on maalattia, joten olosuhteet on aika huonot, mutta onhan ne nuita remontteja tehneet metässäkin.
Ensi kone hyyty ja sammu lingotessa ja pyöri sen jälkeen startilla vaivalloisesti. Seuraavana päivänä se starttasi ja toimi kuitenkin niinkuin ennenkin ja jatkoin linkoushommia, mutta varttitunnin päästä se teki saman kuin edellisenäkin päivänä. Siinä vaiheessa aloin jo epäillä kiinnileikkaamista. Taavetti jäi kuitenkin niin pahasti keskelle pihaa, että päätin vaihtaa koneeseen uudet öljyt ja koittaa siirtää sen ajamalla hissukseen syrjemmäs. Öljyt oli muuten tosi huonot. Valutin koneesta yli 20 litraa vedensekaista litkua ja uutta öljyä meni n. 10 litraa kunnes se oli mittatikun ylärajassa. Eipä siis ihme että kone leikkaa! Taavetilla on viimeset 15 vuotta lähinnä ajettu juurikaan sitä huoltamatta. Löin sitten koneen uusilla öljyillä tulille, mutta n. 30 sekunnin päästä se pysähty tyhjäkäynniltä kuin seinään ja meni täysin jumiin, eikä liiku edelleenkään.
Nyt tuohon pitäis alkaa tekemään koneremonttia, jos se vaan on siinä kunnossa että sen voi korjata. Pitääkö taavetti katkaista? Osaa tuonne varmaan saa vaihtaa melko paljon, laakeria, mäntää, sylinteriputkea ja mitä kaikkea.. Kokemusta minulla on lähinnä autoista, kansiremonttia jne. mutta ei taida taavetin tekniikka niin monimutkaista olla, että koneremontti ei onnistuisi. Remontti on tarkoitus tehdä katoksessa jossa on maalattia, joten olosuhteet on aika huonot, mutta onhan ne nuita remontteja tehneet metässäkin.
Rojolainen- David Brown : 990
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Pudasjärvi
Vs: 990 koneremontti
Minun arvaukseni on, että se on laakereista leikannut. Jos on zägää niin yhdessä laakerissa on liuskat päällekäin.
Aloita homma avaamalla öljypohja ja kierokangenlaakerit, selviää sillä jo jotakin.
Aloita homma avaamalla öljypohja ja kierokangenlaakerit, selviää sillä jo jotakin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 990 koneremontti
Aukasin öljypohjan ja sen päällä oli irrallaan mutkalle vääntynyt venttiilin nostotanko. Venttiilikopan aukasu paljasti että se on peräisin 2. pytystä keulasta päin lähtiessä. Myöskään toinen saman pytyn venttiilin nostotanko ei ollut kohillaan. 2. ja 3. pytty oli yläkuolokohdassa. Mitähän tuolla on ootettavissa?
Kiertokangenlaakereita en vielä aukaissut, vaan jätin sen oottamaan parempaa hylsysarjaa.
Kiertokangenlaakereita en vielä aukaissut, vaan jätin sen oottamaan parempaa hylsysarjaa.
Rojolainen- David Brown : 990
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Pudasjärvi
Vs: 990 koneremontti
Varaudu solmussa oleviin venttiileihin, männässä olevaan reikään, soikeisiin kk-laakereihin yms.
Vs: 990 koneremontti
juu öljyt tai paremminkin vesiemulsiot kannattaa vaihtaa ajoissa pois! ja ainaskin talvea vasten kannattaa vaihtaa. Tos 850 Taavissakin olen vaihtanu sillon tällön vaikka se on puhaltanu öljyä pihalle jo vuoskymmeniä.
Kerran vaihoin käikki öljyt ja olipas puuroa perä/lootaöljyt HUH!
No toivotaan että tulee viel kone ja ettei maksa maltaita?
Kerran vaihoin käikki öljyt ja olipas puuroa perä/lootaöljyt HUH!
No toivotaan että tulee viel kone ja ettei maksa maltaita?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 990 koneremontti
Kun työntötankoja on nitkahtanut, niin syyllinen saattaa löytyä jakopäästä. Saattaa tulla hammaslääkärille asiaa. Hyvässä lykyssä männät on pysyneet ehyenä, jopa venttiilitkin suorana, kun työntötanko toimii sulakkeena. Kannattaa kuitenkin avata ja katsoa niinkuin entinen kirurgi sanoi.
Arvatkaapa montako venttiiliä oli mutkalla Golf GTI 16V koneessa kun kävi se perusvahinko hammashihnan alarattaan kiilan kanssa.
Arvatkaapa montako venttiiliä oli mutkalla Golf GTI 16V koneessa kun kävi se perusvahinko hammashihnan alarattaan kiilan kanssa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1660
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 koneremontti
Poikkeaa aiheesta mutta olkoot. En laskenut venttiileitä, mut ainakin se 12, ei pitänyt yksikään pytty. Onneksi oli vaihdokkikansi. Tämä nyt odottaa remonttia.
Ei kuitenkaan yhtään rikkinäistä mäntää, seetirengasta eikä ohjuria vaikka vahinko tapahtui kisatilanteessa. Koneessa oli kierroksia enemmän kuin suunnittelija oli ajatellut käytettävän ja täys veto päällä. Mutta opiksi se, että alakerta ja kannen osat ovat yllättävän lujia. Nokka-akselin pyörästä kyllä lähti kiila.
Ei kuitenkaan yhtään rikkinäistä mäntää, seetirengasta eikä ohjuria vaikka vahinko tapahtui kisatilanteessa. Koneessa oli kierroksia enemmän kuin suunnittelija oli ajatellut käytettävän ja täys veto päällä. Mutta opiksi se, että alakerta ja kannen osat ovat yllättävän lujia. Nokka-akselin pyörästä kyllä lähti kiila.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1660
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 koneremontti
Homma etenee hitaasti, mutta varmasti. Oon nyt aukassu kannen ja irrottanu venttiilit. Ainoat silmillä havaittavat vauriot tähän menessä on ollut juurikin ne muutamat vääntyneet venttiilin työntötangot. Männät ja venttiilitkin näyttää ihan ehjiltä. Ehkä syypää löytyy sitten jakopäästä, kunhan loppuviikosta sen pääsen purkamaan.
Oli muuten keulasta päin toisen pytyn pakokanava melkein täysin karstan tukkima ja muuallakin sitä riitti. Kertoo varmaan huonosta palamisesta/puristuspaineista tms.
Miten nuo suuttimet sais nätisti irti kannesta, kun tuntuu että ne ei lähe millään ja ei uskalla kovin raakaa väkivaltaa käyttää? Tarkotus olis käyttää koneistamossa se kansi.
Toinen ongelma on,että myöskään kiertokangenlaakerit ei tunnu lähtevän auki millään. Mutterit kyllä aukiaa hyvin. Onko nuissakin joku jippo?
Oli muuten keulasta päin toisen pytyn pakokanava melkein täysin karstan tukkima ja muuallakin sitä riitti. Kertoo varmaan huonosta palamisesta/puristuspaineista tms.
Miten nuo suuttimet sais nätisti irti kannesta, kun tuntuu että ne ei lähe millään ja ei uskalla kovin raakaa väkivaltaa käyttää? Tarkotus olis käyttää koneistamossa se kansi.
Toinen ongelma on,että myöskään kiertokangenlaakerit ei tunnu lähtevän auki millään. Mutterit kyllä aukiaa hyvin. Onko nuissakin joku jippo?
Rojolainen- David Brown : 990
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Pudasjärvi
Vs: 990 koneremontti
Suuttimet lähtee kyllä irti kun esim rengasraudalla vääntää kannenpultin päältä rikkomatta suuttimen kierteitä.
Kiertokangen alapään saa pois kun kopauttaa altapäin pultit NÄTISTI ylös.
Kiertokangen alapään saa pois kun kopauttaa altapäin pultit NÄTISTI ylös.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: 990 koneremontti
Keulasta päin 3. kiertokangen alapään laakeriliuskat oli muhjunnu päällekkäin ja jälki oli aikas pahan näköstä. Kampiakselin laakeripintaan on jääny pahan näköset urat. Mitähän tuolle olis tehtävissä, liekkö entinen kampiakseli?
Rojolainen- David Brown : 990
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Pudasjärvi
Vs: 990 koneremontti
Käytä oulun moottorikoneistamossa mittauksilla se akseli,0,30 asti taitaa vielä alikokoja löytyä,jos ei tule akselia niin Konekorjaamo Marjakankaalta saa uusia akseleita taavetteihin siihenki malliin,jossain turkissa tai intiassa tehty nuo nykyisin.
Vieraili- Vierailija
Vs: 990 koneremontti
Auuuts.. Taitaa olla näissä alakertaviat kohtuu yleisiä. Mitä nyt on jokusta tullut katottua niin on ollut kampi poikki (3x995) ja muutama leiponut (990/5/6/1210).
Vs: 990 koneremontti
Kiinni leiponeen laakerin menneisyydestä löytyy hyvin todennäköisesti hyvin likaiset öljyt tai pakkasnestettä öljyn seassa. Pakkasnestestä muuan voiteluasiantuntija sanoi, että hiekkakin on laakerille parempi voiteluaine kuin glykoli.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 990 koneremontti
Noinhan se asia on kuin Erkki kertoi.
Laakerivian tai kampipoikki-vian syy löytyy useimmiten peilistä.
Laakerivian tai kampipoikki-vian syy löytyy useimmiten peilistä.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: 990 koneremontti
Niin käyttäjähän se koneen rikkoo,jos ei ajas ei rikkoutuskaa ,neste öljytilasa tuhoaa kyllä laakerin,mutta menee niitä muutenki,pakkasvauriokaa ei tuntematon näilläkorkeuksilla,mutta tähän asiaan sain olla mukana mielenkiintoisessa keskustelutuokiossa kun todellinen asiantuntija selosti näkemyksensä,moottorikoneistamon vanhaherra källäili eläkepäivinään entisessä työpaikassa jossa hän on elämäntyönsä tehny kun kiikutin taavetin kampiakselia koneistettavaksi.
Hän tunnisti akselin heti ja kertoi että 50 ja vielä 60 luvulla tuonnäköisten akseleiden kanssa tehtiin paljon töitä,taavetti yhtenä ja ensimmäiset henkilöautodieselit oli ollu samanlailla rakennettu ja tulivat useasti kolkattamalla ajaen remonttiin ja useasti syy oli katkennu kampiakseli,muistaakseni oli peräti mersu ollu joka ensimmäisessä dieselversiossa oli kokeillu tätä laakerointisysteemiä kolmella runkolaakerilla .
Sitten hän kertoili että tästä rakenteesta luovuttiin hyvin pian ja runkolaakerointi muutettiin viidelle laakerille,kaulojen halkaisijat suurennettiin,akselista saatiin tasapainoinen ja jämerä ja kampiakseleiden katkeiluongelma poistui.
Tähän uskon kyllä,englantilainen oli liian jääräpäinen ja ei muuttanu rakennetta silloin jo alkumetreillä,olen ajatellu että suurin syy siihen on varmaan ollu se että tuo moottorityyppi olisi menny kokonaan uusin puihin,noissa on mäntäparit asennettu alkujaan liian lähelle toisiaan,pelkällä lohkon alakerran valumuutoksella ja uudella kampiakselilla ei olisi selvitty ja homma olis maksanu liikaa rahaa.
Eipä sillä,hyvin nuo moottorit on meillä toiminu vaikka rakenne on vanhakantainen,toisilla on vaan sattunu maanantaipäivän kappaleita ja heti uutena rikkoontunu,tuo 1200 taitaa kuuluisin olla kampien suhteen taaveteista vaikka niitä ei ole paljoa myyty.
Toinen traktorityyppi löyty tänäkesänä remontin yhteydessä jossa on kokeiltu samaa systeemiä moottorissa,Ih 634
http://www.konedata.net/Traktorit/ih634.htm
Hän tunnisti akselin heti ja kertoi että 50 ja vielä 60 luvulla tuonnäköisten akseleiden kanssa tehtiin paljon töitä,taavetti yhtenä ja ensimmäiset henkilöautodieselit oli ollu samanlailla rakennettu ja tulivat useasti kolkattamalla ajaen remonttiin ja useasti syy oli katkennu kampiakseli,muistaakseni oli peräti mersu ollu joka ensimmäisessä dieselversiossa oli kokeillu tätä laakerointisysteemiä kolmella runkolaakerilla .
Sitten hän kertoili että tästä rakenteesta luovuttiin hyvin pian ja runkolaakerointi muutettiin viidelle laakerille,kaulojen halkaisijat suurennettiin,akselista saatiin tasapainoinen ja jämerä ja kampiakseleiden katkeiluongelma poistui.
Tähän uskon kyllä,englantilainen oli liian jääräpäinen ja ei muuttanu rakennetta silloin jo alkumetreillä,olen ajatellu että suurin syy siihen on varmaan ollu se että tuo moottorityyppi olisi menny kokonaan uusin puihin,noissa on mäntäparit asennettu alkujaan liian lähelle toisiaan,pelkällä lohkon alakerran valumuutoksella ja uudella kampiakselilla ei olisi selvitty ja homma olis maksanu liikaa rahaa.
Eipä sillä,hyvin nuo moottorit on meillä toiminu vaikka rakenne on vanhakantainen,toisilla on vaan sattunu maanantaipäivän kappaleita ja heti uutena rikkoontunu,tuo 1200 taitaa kuuluisin olla kampien suhteen taaveteista vaikka niitä ei ole paljoa myyty.
Toinen traktorityyppi löyty tänäkesänä remontin yhteydessä jossa on kokeiltu samaa systeemiä moottorissa,Ih 634
http://www.konedata.net/Traktorit/ih634.htm
Vieraili- Vierailija
Vs: 990 koneremontti
Ollut nyt hiljaiseloa tämän rojektin suhteen, mutta koska kesä tässä pikku hiljaa painaa päälle, niin pitäs suunnitella että mitä tuolle tekee. Tilanne on nyt se, että moottori on osina ja pitäs kampiakseli ym. viedä koneistamolle.
Kampiakselin kiinnileikanneessa kaulassa on niin pahan näköiset jäljet, että itseä vähän epäilyttää sen kuntoon saaminen. Lisäksi kiertokangenkaulassa on rumat jäljet. Tarviiko/voiko kiertokankea koneistaa, vai onko entinen kanki?
Lohko varmaankin kannattaa samalla putkittaa? Jäähdytysnesteet ja öljyt ei olleet sekaisin, joten pahempia halkemia sylintereissä ei kai ole, mutta sen näköiset ovat, että jotain niillekin on tehtävä.
Koneessa on ollut viime vuosina niin paha huohotusongelma, että se on talvella jättänyt punaista rantua lumeen. Tämän epäilen johtuneen pääasiassa 2. pytyn ongelmista. Pytty oli erittäin karstainen, pakokanava oli muurautunut lähes umpeen. Karstan takia venttiilit ovat kantaneet ja lisäksi männärenkaat olivat jumissa. Öljyn sekaan joutunut polttoaine (n. 10l) lienee kulkeutunut tätä reittiä pitkin. Käytännössä kone on tainnut viimevuodet käydä kolmella pytyllä. Männät pitää ainakin rengastaa.
Kansi on tarkoitus oikaista ja venttiileille tehdä tarvittava. Riittääkö pelkkä seetien hionta, kun venttiileissä ei silmämääräisesti ole mitään vikaa? Venttiillinnostotankoja ainakin pitää uusia 4 kpl, koska 1. ja 2. pytyn tangot olivat mikä mihinkin suuntaan taipuneita ja yksi jopa painunut sentin kasaan. Yksi tangoista löytyi öljypohjasta. Mitään jälkiä tai vaurioita en ole kuitenkaan löytänyt männistä, venttiileistä, nokka-akselista tai keinuista. Tuo tankojen taittuminen on kyllä mysteeri, koska kone kuitenkin toimi normaalin huonosti laakerin leikkaamiseen asti.
Luonnollisesti tuohon pitää uusia kaikki tiivisteet ja alapään laakerit ym ym.
Ja vika on todellakin käyttäjässä tässä tapauksessa
Kampiakselin kaula
Kiertokangen kaula
Laakeriliuskat oli hitsautuneet kiinni toisiinsa ja kiertokankeen.
Venttiilinnostotanko ja laakerit
Kampiakselin kiinnileikanneessa kaulassa on niin pahan näköiset jäljet, että itseä vähän epäilyttää sen kuntoon saaminen. Lisäksi kiertokangenkaulassa on rumat jäljet. Tarviiko/voiko kiertokankea koneistaa, vai onko entinen kanki?
Lohko varmaankin kannattaa samalla putkittaa? Jäähdytysnesteet ja öljyt ei olleet sekaisin, joten pahempia halkemia sylintereissä ei kai ole, mutta sen näköiset ovat, että jotain niillekin on tehtävä.
Koneessa on ollut viime vuosina niin paha huohotusongelma, että se on talvella jättänyt punaista rantua lumeen. Tämän epäilen johtuneen pääasiassa 2. pytyn ongelmista. Pytty oli erittäin karstainen, pakokanava oli muurautunut lähes umpeen. Karstan takia venttiilit ovat kantaneet ja lisäksi männärenkaat olivat jumissa. Öljyn sekaan joutunut polttoaine (n. 10l) lienee kulkeutunut tätä reittiä pitkin. Käytännössä kone on tainnut viimevuodet käydä kolmella pytyllä. Männät pitää ainakin rengastaa.
Kansi on tarkoitus oikaista ja venttiileille tehdä tarvittava. Riittääkö pelkkä seetien hionta, kun venttiileissä ei silmämääräisesti ole mitään vikaa? Venttiillinnostotankoja ainakin pitää uusia 4 kpl, koska 1. ja 2. pytyn tangot olivat mikä mihinkin suuntaan taipuneita ja yksi jopa painunut sentin kasaan. Yksi tangoista löytyi öljypohjasta. Mitään jälkiä tai vaurioita en ole kuitenkaan löytänyt männistä, venttiileistä, nokka-akselista tai keinuista. Tuo tankojen taittuminen on kyllä mysteeri, koska kone kuitenkin toimi normaalin huonosti laakerin leikkaamiseen asti.
Luonnollisesti tuohon pitää uusia kaikki tiivisteet ja alapään laakerit ym ym.
Ja vika on todellakin käyttäjässä tässä tapauksessa
Kampiakselin kaula
Kiertokangen kaula
Laakeriliuskat oli hitsautuneet kiinni toisiinsa ja kiertokankeen.
Venttiilinnostotanko ja laakerit
Rojolainen- David Brown : 990
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Pudasjärvi
Vs: 990 koneremontti
minä vaan kysyn, miksi ? eihän öljynvaihto ym. huollot vie aikaa edes...
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 990 koneremontti
995 :n moottorissa on poraukset suoraan lohkossa. Siinä ei ole vaihdettavia putkia.
Jos sylinteriin tulee pahat skraadit niin sen pystyy kunnostamaan poraamalla ylikokoon ja laittamalla isommat männät tai sitten poraamalla sen varran isommaksi, että siihen saa painettua irtohylsän, joka sitten porataan ja hoonataan lopulliseen mittaan.
Jos huohotin on puskenut hangelle punaista niin traktorissa on vuotanut joko siirtopumpun kalvo tai syöttöpumpun etupään stefa josta se on liruttanut polttoaineen öljyn sekaan. Kun öljy laihenee tarpeeksi niin laakerit kyllä alkavat leikata.
Kampiakselin saa todennäköisesti hiomalla kuntoon ja tuon yhden kiertokangen osalta voisi olla viisasta menetellä niin, että hommaat vaikka ehjän purkuosan sen tilalle. Kun liuskat on menneet päällekkäin niin saattaa silmä olla venähtänyt epäpyöreäksi.
Joko jakopää oli auki? Hieman ihmetyttää tuo nyrjähtänyt työntötanko, tuota ei pitäisi tapahtua jos ei venttiili ota kontaktia mäntään.
Valinnan paikka se on aina että alkaako korjaamaan ja miten perusteellisesti. Minusta tuosta on mahiksia tehdä soiva peli laakeriremontilla ja kenties rengastuksella ja jos tarvii niin uusilla jakopyörillä. Tärkeää on kuitenkin puhallella ja huuhtoa öljykanavista kaikki metallihituset pois ettei uudet laakerit leikkaa sen takia. Ehyt vaihtomoottori on tietysti vaihtoehto muiden joukossa. Tuolle leikanneelle moottorillekin löytyy ostaja jos sen myy pois sopuhintaan. Uusia lohkoja kun ei valmisteta enää ja tuo sama lohko sopii lähes kaikkiin turbottomiin nelosiin.
Jos sylinteriin tulee pahat skraadit niin sen pystyy kunnostamaan poraamalla ylikokoon ja laittamalla isommat männät tai sitten poraamalla sen varran isommaksi, että siihen saa painettua irtohylsän, joka sitten porataan ja hoonataan lopulliseen mittaan.
Jos huohotin on puskenut hangelle punaista niin traktorissa on vuotanut joko siirtopumpun kalvo tai syöttöpumpun etupään stefa josta se on liruttanut polttoaineen öljyn sekaan. Kun öljy laihenee tarpeeksi niin laakerit kyllä alkavat leikata.
Kampiakselin saa todennäköisesti hiomalla kuntoon ja tuon yhden kiertokangen osalta voisi olla viisasta menetellä niin, että hommaat vaikka ehjän purkuosan sen tilalle. Kun liuskat on menneet päällekkäin niin saattaa silmä olla venähtänyt epäpyöreäksi.
Joko jakopää oli auki? Hieman ihmetyttää tuo nyrjähtänyt työntötanko, tuota ei pitäisi tapahtua jos ei venttiili ota kontaktia mäntään.
Valinnan paikka se on aina että alkaako korjaamaan ja miten perusteellisesti. Minusta tuosta on mahiksia tehdä soiva peli laakeriremontilla ja kenties rengastuksella ja jos tarvii niin uusilla jakopyörillä. Tärkeää on kuitenkin puhallella ja huuhtoa öljykanavista kaikki metallihituset pois ettei uudet laakerit leikkaa sen takia. Ehyt vaihtomoottori on tietysti vaihtoehto muiden joukossa. Tuolle leikanneelle moottorillekin löytyy ostaja jos sen myy pois sopuhintaan. Uusia lohkoja kun ei valmisteta enää ja tuo sama lohko sopii lähes kaikkiin turbottomiin nelosiin.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Su Maalis 17 2013, 20:19, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 990 koneremontti
Kyllä noita kk:n lenkkejäkin koneistetaan, itte käytin joulukuus natikan 824sen akseli ja yhen veivin koneistamossa, oli kans laakerit päällekkäin ollu ja jälkee kk:n reijässä
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 koneremontti
Ollut niin vähällä käytöllä tuo Taavetti, että ei ole tullut huoltojakaan oikein tehdyksi. Viimesen kymmenen vuoden aikana tunteja tullut suurinpiirtein arviolta 180 ja sinä aikana öljytkin pari kertaa vaihdettu. Kuulemma tuo öljyn laimeneminen on alkanut 1999 vuoden kovien pakkasten aikaan, mutta syytä ei ole koskaan tutkittu, vaikka olisi ollut aiheellista.
Tarkoitatko erkki nimenomaan 995:n lohkoa vai kyseessä olevan 990:n?
Ei ollut jakopää auki, kun kannen irrotin. Muutenkin jakopäässä näytti olevan kaikki kunnossa ja jako kohillaan. Ihme homma se työntötankojen vääntyminen.
Eiköhän tuosta vielä lingonpyörittäjän saa, vaikka melkoista ähräämistä tuo homma on tuolla heinäladossa..
Tarkoitatko erkki nimenomaan 995:n lohkoa vai kyseessä olevan 990:n?
Ei ollut jakopää auki, kun kannen irrotin. Muutenkin jakopäässä näytti olevan kaikki kunnossa ja jako kohillaan. Ihme homma se työntötankojen vääntyminen.
Eiköhän tuosta vielä lingonpyörittäjän saa, vaikka melkoista ähräämistä tuo homma on tuolla heinäladossa..
Rojolainen- David Brown : 990
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Pudasjärvi
Vs: 990 koneremontti
995 ja 990:ssa on sama lohko. 995:ssä on pitempi isku ja sen myötä laajempi mutka kampiakselissa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 990 koneremontti
Käytin kampiakselin, lohkon ja kannen koneistamolla tuossa keväällä. Kampiakselista oli hiottu runkolaakerikaulat 0.010 alikokoon ja kolmospytyn kiertokangen kaula 0.020 alikokoon. Lohko hoonattiin ja syynättiin ja kansi oikaistiin. Myös pakoventtiilien seetit olisi saanut koneistaa, mutta eipä sillon hoksannut.
Nyt on kasaus siinä vaiheessa että lohko, männät ja nokka-akseli on paikoillaan.
Kysymyksiä:
Miten jakopään merkit pitää olla, että jako on kohdallaan? Omat tussilla piirrettyt merkit hävinneet näkyvistä.
Paljonko ruiskupumppua pitää purkaa, että pääsee käsiksi käyttöakselin tiivisteisiin?
Pitääkö kiertokangen alapään lovien (mihin laakerin nysty tulee) olla vastakkain vai eri sivuilla?
Nyt on kasaus siinä vaiheessa että lohko, männät ja nokka-akseli on paikoillaan.
Kysymyksiä:
Miten jakopään merkit pitää olla, että jako on kohdallaan? Omat tussilla piirrettyt merkit hävinneet näkyvistä.
Paljonko ruiskupumppua pitää purkaa, että pääsee käsiksi käyttöakselin tiivisteisiin?
Pitääkö kiertokangen alapään lovien (mihin laakerin nysty tulee) olla vastakkain vai eri sivuilla?
Rojolainen- David Brown : 990
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Pudasjärvi
Vs: 990 koneremontti
Rojolainen kirjoitti:Käytin kampiakselin, lohkon ja kannen koneistamolla tuossa keväällä. Kampiakselista oli hiottu runkolaakerikaulat 0.010 alikokoon ja kolmospytyn kiertokangen kaula 0.020 alikokoon. Lohko hoonattiin ja syynättiin ja kansi oikaistiin. Myös pakoventtiilien seetit olisi saanut koneistaa, mutta eipä sillon hoksannut.
Nyt on kasaus siinä vaiheessa että lohko, männät ja nokka-akseli on paikoillaan.
Kysymyksiä:
Miten jakopään merkit pitää olla, että jako on kohdallaan? Omat tussilla piirrettyt merkit hävinneet näkyvistä.
Paljonko ruiskupumppua pitää purkaa, että pääsee käsiksi käyttöakselin tiivisteisiin?
Pitääkö kiertokangen alapään lovien (mihin laakerin nysty tulee) olla vastakkain vai eri sivuilla?
Tuossa kuva, kuinka ne jakopään merkit tulee (näin ainakin 990 implen ja alkupään selectan koneissa.)
Huomaa, että kuvassa on lohko väärinpäin, eli kampiakseli ylimpänä kuvassa.
Viimeinen muokkaaja, Jyryytin pvm Pe Kesä 21 2013, 15:51, muokattu 1 kertaa
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 990 koneremontti
Tuossa Jyryyttimen kuvassa on jakomerkit näytetty hyvin. Jakopyörissä on kuulemma niin metkat hammasluvut, että moottoria saattaa joutua pyörittämään melko monet kierrokset ennenkuin merkit on kohdillaan. Siis jos ei kiinnosta irrottaa pyöriä.
Ruiskutuspumppu taitaa olla kiinnii vain kolmella ruuvilla jakopään kopassa? Joko tarkistit siirtopumpun?
Ruiskutuspumppu taitaa olla kiinnii vain kolmella ruuvilla jakopään kopassa? Joko tarkistit siirtopumpun?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa