Itsesäätyvä kytkin
3 posters
Sivu 1 / 1
Itsesäätyvä kytkin
Miten toimii case 1690:n itsesäätyvä kytkin? Miten se vaikuttaa kytkimen säätöön? Tuntuu että poljintuntuma alkaa nousta ylöspäin ja kytkintä olisi tarve säätää mutta ala-luukusta katsottuna levyssä olisi vielä paksuutta/pintaa jäljellä
1690- Vierailija
Vs: Itsesäätyvä kytkin
Säätö on kopin alla etuosassa vasemmalla puolella missä työsylinteri painaa tankoa joka välittää liikkeen painelaakerille.Kytkinkopan sisään menevän akselin päähän kun laittaa kiintoavaimen ja kääntää vastapaivään pitäisi tangon ja sylinterin välys olla 4mm.Tämä kirjaviisautta, ei ole vielä tarvinut säätää, vaikka pitää tarkistaa 60h välein välys, enkä tiedä auttaako säätö ongelmaan.Muistin virkistämiseksi: ajokytkinlevy on paineasetelman sisällä ja ulosoton levy vauhtipyörää vasten
otsoni- Viestien lukumäärä : 439
Vs: Itsesäätyvä kytkin
Itsesäätyvä kykin tuli muistaakseni vasta 1690turbo-malliin.
Turbottomissa pitää säätää.
Turbottomissa pitää säätää.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1925
Vs: Itsesäätyvä kytkin
Mitä tarkoittaa itsesäätyvä kytkin? Onko se sellainen jossa ei ole välystä irroituslaakerin ja paineasetelman välissä,toisinsanoen painelaakeri pyörii koko ajan.Siksikö monessa vaijerivälitteisessä auton kytkimessä ei enää tarvitse huolehtia ko. välyksestä.?
windex- Vierailija
Vs: Itsesäätyvä kytkin
Uusista autoista en tiedä miten säätyvät mutta -80-90 luvulla oli vaijerivälitteisissä hammastus joka kirrasi tyhjät pois.
-70 luvun Cortinassa kun oli nestekytkin niin ei ollu mitään säätöä, kun levy loppui loppui menokin,se oli sitä huoltovapautta mitä saa nykysin vaan uneksia!
Kai noita jo nykysin on tehty muuallekkin?? itellä ei kyl ole tietoa
-70 luvun Cortinassa kun oli nestekytkin niin ei ollu mitään säätöä, kun levy loppui loppui menokin,se oli sitä huoltovapautta mitä saa nykysin vaan uneksia!
Kai noita jo nykysin on tehty muuallekkin?? itellä ei kyl ole tietoa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1918
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Itsesäätyvä kytkin
Ei painelaakeri tietääkseni saa nojata kykimen käpäliin,sehän on pian painelaakeri entinen.
Kykinkäpälien nokissa on on säätöpultit,ne voi alakauttakin pikku luukusta säätää niin ettei ota painelaakeriin kiinni,kun kytkin on ylhäällä.
Oisko ajokytkinlevy kulunut jollei tahdo säädöt riittää
Kykinkäpälien nokissa on on säätöpultit,ne voi alakauttakin pikku luukusta säätää niin ettei ota painelaakeriin kiinni,kun kytkin on ylhäällä.
Oisko ajokytkinlevy kulunut jollei tahdo säädöt riittää
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1925
Vs: Itsesäätyvä kytkin
Jos on itsesäätyvä kytkin niin siellä ei ole mitään säätöjä mnissään ja se siitä.
Kaveri sääti muutes Fordsonin kytkintä oliko sitte luukusta vai mistä ja kerta polkasulla olikin sitte se kytkin entinen,että pientä malttia myös sen luukunkkautta tehtäviin säätöihin!
Toinen sälli sanokin etä eikös sieltä tehdä vaan se perus -säätö kun on kytkinpaketti irti? eihän autoissakaan säädellä muuta kuin vapaataväliä,traktoreissa kyllä voi mutta ei kauaa auta?
Kaveri sääti muutes Fordsonin kytkintä oliko sitte luukusta vai mistä ja kerta polkasulla olikin sitte se kytkin entinen,että pientä malttia myös sen luukunkkautta tehtäviin säätöihin!
Toinen sälli sanokin etä eikös sieltä tehdä vaan se perus -säätö kun on kytkinpaketti irti? eihän autoissakaan säädellä muuta kuin vapaataväliä,traktoreissa kyllä voi mutta ei kauaa auta?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1918
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Itsesäätyvä kytkin
Minulla on sellainen mutu-tuntuma,että nykyään painelaakeri vastaa paineasetelmaan useassa moottorissa.Ei isolla voimalla ,ettei kanna ja poljin pääsee nousemaan esteettä ylöspäin kun levy kuluu.
Olen ajatellut laittaa jousen vetämään painelaakerin irralleen kosketuksesta, mutta kuluisiko levyjousi nopeammin kosketuskohdasta, kun pyörivä ja seisova kappale aina kohtaisi?
Painehiilellä tuo välys on ehdottomasti oltava.Mutta mitenkä laakeria käytettäessä on asianlaita nykyään?
Laakerin kestoa voi verrata, miten laturin laakeri voi kestää koneen käyttöiän , ja kierroksia se moninverroin.
Tutkikaapa koneitanne, löytyykö selvä välys laakerin ja asetelman välistä nykykoneissa.
Olen ajatellut laittaa jousen vetämään painelaakerin irralleen kosketuksesta, mutta kuluisiko levyjousi nopeammin kosketuskohdasta, kun pyörivä ja seisova kappale aina kohtaisi?
Painehiilellä tuo välys on ehdottomasti oltava.Mutta mitenkä laakeria käytettäessä on asianlaita nykyään?
Laakerin kestoa voi verrata, miten laturin laakeri voi kestää koneen käyttöiän , ja kierroksia se moninverroin.
Tutkikaapa koneitanne, löytyykö selvä välys laakerin ja asetelman välistä nykykoneissa.
windex- Vierailija
Vs: Itsesäätyvä kytkin
Oman käsityksen mukaan ei painelaakeri pitäisi ottaa kiinni mihinkään kuin sillon kun kytkintä polkee,pyöriihän se kytkinakseli sen läpi mutta ei se saa asetelmaan kokoajan hangata,sillon on kyllä ura siinä!
Sillon kun veto on päällä tulee painelaakerin olla myös vapaalla,onhan sen nimikin PAINELAAKERI eli painettaessa vain pitäs olla kontakti,senvuoksihan niitä vapaita välyksiä pitäis kytkimessä olla etei mikään laahaa päällä.
Mulla ollu Sierrassa ongelmana että kytkin ei irrota ei sitten millään ja hetkenajon jälkeen toimii hyvin kunnes taas hetkenpäästä ei irrotakkaan olleskaan,muuta en ole enää keksiny että kytkinakseli pyörii nyt jostai syystä kokoajan vaikka kytkin onkin pohjassa,eipä ole muuta kuin et ois silmälaakeri jumissa ja kytkinakseli pyörii kun vauhtipyöräkin!
TAI sit on tullu moottori/kampura taaksepäin ja akseli nojaa kampuraan toisinaa,IHAN ihme vika jolle ei kukaan ole vielä antanu selvitystä tai korjausohjeita!
Sillon kun veto on päällä tulee painelaakerin olla myös vapaalla,onhan sen nimikin PAINELAAKERI eli painettaessa vain pitäs olla kontakti,senvuoksihan niitä vapaita välyksiä pitäis kytkimessä olla etei mikään laahaa päällä.
Mulla ollu Sierrassa ongelmana että kytkin ei irrota ei sitten millään ja hetkenajon jälkeen toimii hyvin kunnes taas hetkenpäästä ei irrotakkaan olleskaan,muuta en ole enää keksiny että kytkinakseli pyörii nyt jostai syystä kokoajan vaikka kytkin onkin pohjassa,eipä ole muuta kuin et ois silmälaakeri jumissa ja kytkinakseli pyörii kun vauhtipyöräkin!
TAI sit on tullu moottori/kampura taaksepäin ja akseli nojaa kampuraan toisinaa,IHAN ihme vika jolle ei kukaan ole vielä antanu selvitystä tai korjausohjeita!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1918
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» DB996 kytkin/ulosoton kytkin, hajosi ja korjaantui?
» kysymys db 990 implematic ??kytkin
» DB Kytkin
» 996 kytkin
» 850 kytkin
» kysymys db 990 implematic ??kytkin
» DB Kytkin
» 996 kytkin
» 850 kytkin
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa