1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa
+5
Paulig
ikilika
outsider
jusape
taavilep
9 posters
Sivu 1 / 1
1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa
Moro
Lämpömittari on mennyt pohjaa pian käynnistämisen jälkeen. Ja siellä pysynyt koko ajan. No ostin sitten IKH:lta saman näköiden anturin. Eipä auttanu yhtään asiaa. Pahensi vain. Mittari menee heti käynnistämisn jölkeen pohjaan.
Luin aiemmista keskusteluista anturi-ongelmista. Onko jossakin vastusarvoja anturille?
T Juha
Lämpömittari on mennyt pohjaa pian käynnistämisen jälkeen. Ja siellä pysynyt koko ajan. No ostin sitten IKH:lta saman näköiden anturin. Eipä auttanu yhtään asiaa. Pahensi vain. Mittari menee heti käynnistämisn jölkeen pohjaan.
Luin aiemmista keskusteluista anturi-ongelmista. Onko jossakin vastusarvoja anturille?
T Juha
taavilep- Viestien lukumäärä : 4
Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa
Ei ainakaan mulla.
Mutta tarkista maadoitukset (mittariston) sekä virransyöttö.
Hiukan viittais mittarin maavikaan...????
Mutta tarkista maadoitukset (mittariston) sekä virransyöttö.
Hiukan viittais mittarin maavikaan...????
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2870
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa
Lämpömittarit ei ole kyllä taavetin vahvuus.
Pitäis varmaan laittaa kaikkiin tuollainen 30-taavetin mittarisysteemi.
Pitäis varmaan laittaa kaikkiin tuollainen 30-taavetin mittarisysteemi.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1881
Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa
Moro
Kiitos vastauksesta.
Tutkimpa tuon mittarin maadoituksen seuraavaksi.
T Juha
Kiitos vastauksesta.
Tutkimpa tuon mittarin maadoituksen seuraavaksi.
T Juha
taavilep- Viestien lukumäärä : 4
Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa
Saman ongelman kanssa itekkin taistelin, ja paria eri anturia koitin -tuloksetta. Ratkaisin ongelman yleismallisella lämpömittarilla.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1169
Ikä : 46
Paikkakunta : eurajoki
Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa
Laita jonkun merkkilampun toinen napa plusjohtoon ja toinen siihen anturin johtoon. Jos lamppu syttyy, vika on anturissa / sen johdossa. Esimerkiksi anturin johto voi olla hankautunut puhki --> maadoittaa --> mittari menee pohjaan.
Jos lamppu syttyy, ota johto vielä anturista irti. Jos vielä lamppu palaa, johdon on pakko olla hankautunut. Jos lamppu sammuu anturista johdon irroitettuasi, on vika anturissa.
Jos otat anturin johdon irti, mittari ei periaatteessa voi mennä pohjaan, ellei ole hajonnut. Eli näin selvität vaihtoehdot nopeasti.
Jos lamppu syttyy, ota johto vielä anturista irti. Jos vielä lamppu palaa, johdon on pakko olla hankautunut. Jos lamppu sammuu anturista johdon irroitettuasi, on vika anturissa.
Jos otat anturin johdon irti, mittari ei periaatteessa voi mennä pohjaan, ellei ole hajonnut. Eli näin selvität vaihtoehdot nopeasti.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1183
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa
Periaatteessa noin sen kuuluis toimia/testata, vaan ei toimi. Koneen kun päräyttää käyntiin niin lämpömittari kajahtaa n.10sekunnin päästä punaselle, ottaa anturista piuhan irti niin mittari laskee alas. Samaa teki kolmella koitetulla anturilla, eli mittari se sitte taitaa olla sökö.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1169
Ikä : 46
Paikkakunta : eurajoki
Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa
ikilika kirjoitti:Periaatteessa noin sen kuuluis toimia/testata, vaan ei toimi. Koneen kun päräyttää käyntiin niin lämpömittari kajahtaa n.10sekunnin päästä punaselle, ottaa anturista piuhan irti niin mittari laskee alas. Samaa teki kolmella koitetulla anturilla, eli mittari se sitte taitaa olla sökö.
Mittari varmaan reagoi jännitteen nousuun. Meneekö punaselle jos annat olla sen kymmenen sekuntia vaan virrat päällä kone sammuksissa? Kun latausjännite nousee, mittari reagoi siihen. Eli kyllä se vika mittarista löytyy.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1183
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa
Ei, vaatii koneen käynnistyksen. Ja pakkasilla kesti kauemmin nousta ylös.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1169
Ikä : 46
Paikkakunta : eurajoki
1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa
Oli 1210. ssä samanlainen vika. Mittarista löytyi kylmäjuotos, jonka tinaukseen vika loppui.
-Ari
-Ari
Arik- David Brown : 1210 4 WD Kramer
Viestien lukumäärä : 6
Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa
Vika olis sillo mittarissa.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1183
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa
Jep, siksi tuon yleismallisen lämpömittarin laitoinkin. Laitoin sen tuulilasinpyyhkimen moottorin koteloon, siinä oli ennen kadetista otettu kello mut se muuttui hidastelevaksi päävirtakatkasian laiton jälkeen
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1169
Ikä : 46
Paikkakunta : eurajoki
Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa
Minä laitoin etuvastuksen olikohan 25 ohm lämpötila-anturin johtoon. Toimii ainakin vielä hinta 0,30 € ja sulakepidike suojaksi 4,50 €. Muistaakseni minulla kun anturin vastus oli 75 ohm. oli mittarin näyttö siinä vihreällä jossa pieni väli asteikossa ja kun termostaatti aukes oli anturin vastus 100 ohm. Laitoin väliin vastuksen jolloin näyttö putosi oikealle alueella. Tämä toimi minun Case 1394 mittarissa ( ainakin vielä).
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 59
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa
Eli sulla ei mittari herännyt juuri ollenkaan ennen vastusta, ja vastuksen avulla se nousee oikeelle alueelle. Itellä oli juur toisinpäin, eli liikaa vastusta anturilla mukamas mittarin kertoman mukaan...
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1169
Ikä : 46
Paikkakunta : eurajoki
Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa
Näyttääkö se oikein jos sinne laitetaan vastuksia väliin? Mittarihan on tehty varmaan toimimaan jollain 13-14V jännitteellä oikean näyttämän varmistamiseksi.
Minulla on käytössä ei-sähköinen mittari. Näyttää kyllä, mutta mielenkiintoisesti se on aina jossain 50 asteen pinnassa myös kesällä, JOS kopin lämmityshana on auki. Hana kiinni näyttää ajossa vajaa 80 celsiusta.
Minulla on käytössä ei-sähköinen mittari. Näyttää kyllä, mutta mielenkiintoisesti se on aina jossain 50 asteen pinnassa myös kesällä, JOS kopin lämmityshana on auki. Hana kiinni näyttää ajossa vajaa 80 celsiusta.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1183
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa
Ei vaan kun ostin koneen maaliskuussa mittari toimi hienosti ja pidin toukokuussa kylvintraktorina 1394 ja kun kylvöt olivat aivan lopuillaan alkoi mittari näyttää kiehuvaa ja ylikin. Vaihdoin termostaatin ei apua. Vaihdoin IKH:n myymän anturin ei apua.Tilasin anturin Anterolta ei apua. Eli mittari eli normaalisti, mutta kun ajoi hetken alkoi näyttämään kiehuvaa. Mietin asiaa ja kun tiesin anturin toimivan vastus periaatteella ajattelin mitata anturin vastuksen yleismittarilla. Eli piuha irti anturista ja traktori käyntiin ja jäähdyttäjän korkki auki , sekä anturin vastuksen mittaus kylmänä. Sitten johto kiinni anturiin ja traktorin käyttö niin kauan kuin näyttö sopivasti vihreällä ja silloin anturin mittaus. Sitten traktorin lämmitys niin kuumaksi että termostaatti aukeaa ja sen jälkeen taas anturin mittaus jonka jälkeen loppu on yksinkertaista matematiikkaa. Eli anturin vastus arvo minusta pieneni koneen lämmitessä ja kun lisäsin sitä johdon väliin laitettavalla lisävastuksella sain mittarin näytön putoamaan sopivalle kohdalle.ikilika kirjoitti:Eli sulla ei mittari herännyt juuri ollenkaan ennen vastusta, ja vastuksen avulla se nousee oikeelle alueelle. Itellä oli juur toisinpäin, eli liikaa vastusta anturilla mukamas mittarin kertoman mukaan...
Kun tiedustelin miksi näin se voi toimia, sain selitykseksi että vastus voi joskus palaa mutta silti yhteys säilyy anturin ja mittarin välillä. Eli mittarissa oleva etuvastus tuhoutunut jonka korvasin johdon väliin laitettavalla vastuksella. Vastus kiinni abikoilla ettein ole lopullinen asennus jos muuta ilmenee. Pyöritin kenttäsirkkeliä jonkun päivän jolloin hyvä että termostaatti ja myös mittari pelaa ja ainakin sen toiminut. Nyt en tiedä kun varronnut töitä kolmessa vuorossa hallissa useamman kuukauden. Ei kannata ajaa noin isolla traktorilla klapeja kuin Case 1394 kun pienempiäkin löytyy.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 59
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa
Eikös anturilla mahda vastus kasvaa kun lämpötila nousee, koska jos anturilta nyppää piuhan irti niin vastushan on silloin täysin olematon ja viisarikin putoaa alas. En ala väittelemään, enkä spekuloimaan enempää. Hyvä vaan että vehkeet toimii, tavalla tai toisella
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1169
Ikä : 46
Paikkakunta : eurajoki
Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa
Tuota, tästä mittarista oli asiaa jossain muussa keskusteluketjussa ihan joku aika sitten. Silloin kirjoittelin jotain tällaista, jonka nyt yritän toistaa.
Ajoneuvojen sähköiset lämpömittarit ovat yleensä ellei sitten aina tyypiltään kuumalanka/bimetallimittareita, jossa anturille menevä mittausvirta kuumentaa=käyristää bimetalliliuskaa, joka taas siirtää viisaria. Mittausvirta tulee virtalukolta ja menee anturin kautta maahan. Anturissa on mittauselimenä yleensä NTC vastus, jonka vastusarvo on tuhansia ohmeja ollessaan kylmä ja lämpötilan noustessa käyttölämpötilaan tippuu jonnekkin lähelle nollaa (muutos saattaa olla astetta kohti esimerkiksi jotain -5%). Anturissa tietysti voi olla sarjassa kiinteä vastus skaalausta varten. Niin, ja kun piuhan nyppää irti niin mittauspiirin vastus on ääretön ja mittarin pitäis näyttää kylmää.
Jostain syystä nämä taavetin mittarit ei tunnu olevan oikein toimii-aina mallia. Lopullinen ratkaisu sähkömittarin ongelmaan on tuossa aiemmin Pauligin mainitsema kapillaarimittari. Se ei kyllä sitten ole alkueräinen.
Ja paras juttu lopuksi. Suutarilla on huonot kengät. Ei munkaan Taavetin mittari toimi. Ajattelin kesällä vaihtaa kapillaarimittarin, "no elektrisite mösjö"
matti
Ajoneuvojen sähköiset lämpömittarit ovat yleensä ellei sitten aina tyypiltään kuumalanka/bimetallimittareita, jossa anturille menevä mittausvirta kuumentaa=käyristää bimetalliliuskaa, joka taas siirtää viisaria. Mittausvirta tulee virtalukolta ja menee anturin kautta maahan. Anturissa on mittauselimenä yleensä NTC vastus, jonka vastusarvo on tuhansia ohmeja ollessaan kylmä ja lämpötilan noustessa käyttölämpötilaan tippuu jonnekkin lähelle nollaa (muutos saattaa olla astetta kohti esimerkiksi jotain -5%). Anturissa tietysti voi olla sarjassa kiinteä vastus skaalausta varten. Niin, ja kun piuhan nyppää irti niin mittauspiirin vastus on ääretön ja mittarin pitäis näyttää kylmää.
Jostain syystä nämä taavetin mittarit ei tunnu olevan oikein toimii-aina mallia. Lopullinen ratkaisu sähkömittarin ongelmaan on tuossa aiemmin Pauligin mainitsema kapillaarimittari. Se ei kyllä sitten ole alkueräinen.
Ja paras juttu lopuksi. Suutarilla on huonot kengät. Ei munkaan Taavetin mittari toimi. Ajattelin kesällä vaihtaa kapillaarimittarin, "no elektrisite mösjö"
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1582
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa
Pitääkin oikein mitata mitenpäin alkuperäsessä anturissa ohmit menee, ihan mielenkiinnosta, ja samoin koittaa tuon yleismallisen mittarin anturin ohmit niin selviää mitenpäin nää menee missäkin
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1169
Ikä : 46
Paikkakunta : eurajoki
Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa
Paljon tuntuu olevan keskustelua tästä aiheesta, ei vaan pysty sanomaan itse mitään. Kaikissa taaveteissa millä olen ajanut on toiminut lämpömittari täysin moitteetta.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa
Oman kokemuksen perusteella (taavista en ole mittaillut, mut pitääpä sekin täs jokupäivä tehdä, kun taas käynnistellään)
niin vastus pienenee lämmön noustessa, yleensä laitteessa kuin laitteessa. Ei äkkiseltään tule mieleen yhtään vehjettä,
jossa vastus kasvaisi lämmön noustessa
niin vastus pienenee lämmön noustessa, yleensä laitteessa kuin laitteessa. Ei äkkiseltään tule mieleen yhtään vehjettä,
jossa vastus kasvaisi lämmön noustessa
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2870
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Similar topics
» mittari
» Implematic -63 jäähdytysnesteen lämpötilan anturin kierre
» Polttoaine mittari
» moottorin lämpötila-anturit
» 1410
» Implematic -63 jäähdytysnesteen lämpötilan anturin kierre
» Polttoaine mittari
» moottorin lämpötila-anturit
» 1410
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa