Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa

+5
Paulig
ikilika
outsider
jusape
taavilep
9 posters

Siirry alas

1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa Empty 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa

Viesti  taavilep Ti Helmi 07 2012, 21:53

Moro

Lämpömittari on mennyt pohjaa pian käynnistämisen jälkeen. Ja siellä pysynyt koko ajan. No ostin sitten IKH:lta saman näköiden anturin. Eipä auttanu yhtään asiaa. Pahensi vain. Mittari menee heti käynnistämisn jölkeen pohjaan.
Luin aiemmista keskusteluista anturi-ongelmista. Onko jossakin vastusarvoja anturille?

T Juha

taavilep

Viestien lukumäärä : 4

Takaisin alkuun Siirry alas

1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa Empty Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa

Viesti  jusape Ti Helmi 07 2012, 22:08

Ei ainakaan mulla.
Mutta tarkista maadoitukset (mittariston) sekä virransyöttö.
Hiukan viittais mittarin maavikaan...????
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2531
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa Empty Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa

Viesti  outsider Ke Helmi 08 2012, 07:22

Lämpömittarit ei ole kyllä taavetin vahvuus.
Pitäis varmaan laittaa kaikkiin tuollainen 30-taavetin mittarisysteemi.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1842

Takaisin alkuun Siirry alas

1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa Empty Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa

Viesti  taavilep Ke Helmi 08 2012, 07:25

Moro

Kiitos vastauksesta.

Tutkimpa tuon mittarin maadoituksen seuraavaksi.

T Juha

taavilep

Viestien lukumäärä : 4

Takaisin alkuun Siirry alas

1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa Empty Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa

Viesti  ikilika Ke Helmi 08 2012, 08:18

Saman ongelman kanssa itekkin taistelin, ja paria eri anturia koitin -tuloksetta. Ratkaisin ongelman yleismallisella lämpömittarilla.
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1167
Ikä : 44
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa Empty Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa

Viesti  Paulig Ke Helmi 08 2012, 20:23

Laita jonkun merkkilampun toinen napa plusjohtoon ja toinen siihen anturin johtoon. Jos lamppu syttyy, vika on anturissa / sen johdossa. Esimerkiksi anturin johto voi olla hankautunut puhki --> maadoittaa --> mittari menee pohjaan.

Jos lamppu syttyy, ota johto vielä anturista irti. Jos vielä lamppu palaa, johdon on pakko olla hankautunut. Jos lamppu sammuu anturista johdon irroitettuasi, on vika anturissa.

Jos otat anturin johdon irti, mittari ei periaatteessa voi mennä pohjaan, ellei ole hajonnut. Eli näin selvität vaihtoehdot nopeasti.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1112
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa Empty Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa

Viesti  ikilika Ke Helmi 08 2012, 20:32

Periaatteessa noin sen kuuluis toimia/testata, vaan ei toimi. Koneen kun päräyttää käyntiin niin lämpömittari kajahtaa n.10sekunnin päästä punaselle, ottaa anturista piuhan irti niin mittari laskee alas. Samaa teki kolmella koitetulla anturilla, eli mittari se sitte taitaa olla sökö.
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1167
Ikä : 44
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa Empty Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa

Viesti  Paulig To Helmi 09 2012, 20:35

ikilika kirjoitti:Periaatteessa noin sen kuuluis toimia/testata, vaan ei toimi. Koneen kun päräyttää käyntiin niin lämpömittari kajahtaa n.10sekunnin päästä punaselle, ottaa anturista piuhan irti niin mittari laskee alas. Samaa teki kolmella koitetulla anturilla, eli mittari se sitte taitaa olla sökö.

Mittari varmaan reagoi jännitteen nousuun. Meneekö punaselle jos annat olla sen kymmenen sekuntia vaan virrat päällä kone sammuksissa? Kun latausjännite nousee, mittari reagoi siihen. Eli kyllä se vika mittarista löytyy.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1112
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa Empty Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa

Viesti  ikilika To Helmi 09 2012, 20:39

Ei, vaatii koneen käynnistyksen. Ja pakkasilla kesti kauemmin nousta ylös.
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1167
Ikä : 44
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa Empty 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa

Viesti  Arik To Helmi 09 2012, 21:05

Oli 1210. ssä samanlainen vika. Mittarista löytyi kylmäjuotos, jonka tinaukseen vika loppui.

-Ari

Arik

David Brown : 1210 4 WD Kramer
Viestien lukumäärä : 6

Takaisin alkuun Siirry alas

1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa Empty Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa

Viesti  Paulig Pe Helmi 10 2012, 07:13

Vika olis sillo mittarissa.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1112
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa Empty Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa

Viesti  ikilika Pe Helmi 10 2012, 08:48

Jep, siksi tuon yleismallisen lämpömittarin laitoinkin. Laitoin sen tuulilasinpyyhkimen moottorin koteloon, siinä oli ennen kadetista otettu kello mut se muuttui hidastelevaksi päävirtakatkasian laiton jälkeen Very Happy
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1167
Ikä : 44
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa Empty Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa

Viesti  Riku Pe Helmi 10 2012, 08:59

Minä laitoin etuvastuksen olikohan 25 ohm lämpötila-anturin johtoon. Toimii ainakin vielä hinta 0,30 € ja sulakepidike suojaksi 4,50 €. Muistaakseni minulla kun anturin vastus oli 75 ohm. oli mittarin näyttö siinä vihreällä jossa pieni väli asteikossa ja kun termostaatti aukes oli anturin vastus 100 ohm. Laitoin väliin vastuksen jolloin näyttö putosi oikealle alueella. Tämä toimi minun Case 1394 mittarissa ( ainakin vielä).

Riku

David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 371
Ikä : 57
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa

Takaisin alkuun Siirry alas

1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa Empty Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa

Viesti  ikilika Pe Helmi 10 2012, 10:44

Eli sulla ei mittari herännyt juuri ollenkaan ennen vastusta, ja vastuksen avulla se nousee oikeelle alueelle. Itellä oli juur toisinpäin, eli liikaa vastusta anturilla mukamas mittarin kertoman mukaan...
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1167
Ikä : 44
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa Empty Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa

Viesti  Paulig Pe Helmi 10 2012, 11:45

Näyttääkö se oikein jos sinne laitetaan vastuksia väliin? Mittarihan on tehty varmaan toimimaan jollain 13-14V jännitteellä oikean näyttämän varmistamiseksi.

Minulla on käytössä ei-sähköinen mittari. Näyttää kyllä, mutta mielenkiintoisesti se on aina jossain 50 asteen pinnassa myös kesällä, JOS kopin lämmityshana on auki. Hana kiinni näyttää ajossa vajaa 80 celsiusta.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1112
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa Empty Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa

Viesti  Riku Pe Helmi 10 2012, 17:58

ikilika kirjoitti:Eli sulla ei mittari herännyt juuri ollenkaan ennen vastusta, ja vastuksen avulla se nousee oikeelle alueelle. Itellä oli juur toisinpäin, eli liikaa vastusta anturilla mukamas mittarin kertoman mukaan...
Ei vaan kun ostin koneen maaliskuussa mittari toimi hienosti ja pidin toukokuussa kylvintraktorina 1394 ja kun kylvöt olivat aivan lopuillaan alkoi mittari näyttää kiehuvaa ja ylikin. Vaihdoin termostaatin ei apua. Vaihdoin IKH:n myymän anturin ei apua.Tilasin anturin Anterolta ei apua. Eli mittari eli normaalisti, mutta kun ajoi hetken alkoi näyttämään kiehuvaa. Mietin asiaa ja kun tiesin anturin toimivan vastus periaatteella ajattelin mitata anturin vastuksen yleismittarilla. Eli piuha irti anturista ja traktori käyntiin ja jäähdyttäjän korkki auki , sekä anturin vastuksen mittaus kylmänä. Sitten johto kiinni anturiin ja traktorin käyttö niin kauan kuin näyttö sopivasti vihreällä ja silloin anturin mittaus. Sitten traktorin lämmitys niin kuumaksi että termostaatti aukeaa ja sen jälkeen taas anturin mittaus jonka jälkeen loppu on yksinkertaista matematiikkaa. Eli anturin vastus arvo minusta pieneni koneen lämmitessä ja kun lisäsin sitä johdon väliin laitettavalla lisävastuksella sain mittarin näytön putoamaan sopivalle kohdalle.
Kun tiedustelin miksi näin se voi toimia, sain selitykseksi että vastus voi joskus palaa mutta silti yhteys säilyy anturin ja mittarin välillä. Eli mittarissa oleva etuvastus tuhoutunut jonka korvasin johdon väliin laitettavalla vastuksella. Vastus kiinni abikoilla ettein ole lopullinen asennus jos muuta ilmenee. Pyöritin kenttäsirkkeliä jonkun päivän jolloin hyvä että termostaatti ja myös mittari pelaa ja ainakin sen toiminut. Nyt en tiedä kun varronnut töitä kolmessa vuorossa hallissa useamman kuukauden. Ei kannata ajaa noin isolla traktorilla klapeja kuin Case 1394 kun pienempiäkin löytyy. Wink

Riku

David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 371
Ikä : 57
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa

Takaisin alkuun Siirry alas

1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa Empty Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa

Viesti  ikilika Pe Helmi 10 2012, 18:05

Eikös anturilla mahda vastus kasvaa kun lämpötila nousee, koska jos anturilta nyppää piuhan irti niin vastushan on silloin täysin olematon ja viisarikin putoaa alas. En ala väittelemään, enkä spekuloimaan enempää. Hyvä vaan että vehkeet toimii, tavalla tai toisella Twisted Evil
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1167
Ikä : 44
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa Empty Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa

Viesti  mattkau Pe Helmi 10 2012, 19:46

Tuota, tästä mittarista oli asiaa jossain muussa keskusteluketjussa ihan joku aika sitten. Silloin kirjoittelin jotain tällaista, jonka nyt yritän toistaa.

Ajoneuvojen sähköiset lämpömittarit ovat yleensä ellei sitten aina tyypiltään kuumalanka/bimetallimittareita, jossa anturille menevä mittausvirta kuumentaa=käyristää bimetalliliuskaa, joka taas siirtää viisaria. Mittausvirta tulee virtalukolta ja menee anturin kautta maahan. Anturissa on mittauselimenä yleensä NTC vastus, jonka vastusarvo on tuhansia ohmeja ollessaan kylmä ja lämpötilan noustessa käyttölämpötilaan tippuu jonnekkin lähelle nollaa (muutos saattaa olla astetta kohti esimerkiksi jotain -5%). Anturissa tietysti voi olla sarjassa kiinteä vastus skaalausta varten. Niin, ja kun piuhan nyppää irti niin mittauspiirin vastus on ääretön ja mittarin pitäis näyttää kylmää.

Jostain syystä nämä taavetin mittarit ei tunnu olevan oikein toimii-aina mallia. Lopullinen ratkaisu sähkömittarin ongelmaan on tuossa aiemmin Pauligin mainitsema kapillaarimittari. Se ei kyllä sitten ole alkueräinen.

Ja paras juttu lopuksi. Suutarilla on huonot kengät. Ei munkaan Taavetin mittari toimi. Ajattelin kesällä vaihtaa kapillaarimittarin, "no elektrisite mösjö"

matti
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1335
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa Empty Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa

Viesti  ikilika Pe Helmi 10 2012, 19:55

Pitääkin oikein mitata mitenpäin alkuperäsessä anturissa ohmit menee, ihan mielenkiinnosta, ja samoin koittaa tuon yleismallisen mittarin anturin ohmit niin selviää mitenpäin nää menee missäkin Very Happy
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1167
Ikä : 44
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa Empty Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa

Viesti  taavettimies Pe Helmi 10 2012, 20:04

Paljon tuntuu olevan keskustelua tästä aiheesta, ei vaan pysty sanomaan itse mitään. Kaikissa taaveteissa millä olen ajanut on toiminut lämpömittari täysin moitteetta.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1478
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa Empty Vs: 1410 -79 lämpötila anturin vaihto mittari pohjassa

Viesti  jusape La Helmi 11 2012, 02:30

Oman kokemuksen perusteella (taavista en ole mittaillut, mut pitääpä sekin täs jokupäivä tehdä, kun taas käynnistellään)
niin vastus pienenee lämmön noustessa, yleensä laitteessa kuin laitteessa. Ei äkkiseltään tule mieleen yhtään vehjettä,
jossa vastus kasvaisi lämmön noustessa
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2531
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa