Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka

+5
Jyryytin
erkki
mattkau
jusape
Tiivi-Taavi
9 posters

Siirry alas

990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka Empty 990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka

Viesti  Tiivi-Taavi Ti Tammi 17 2012, 20:40

uutena ukkona täytyy ensteks sanoa että mahtavan sivuston ootte kasannut ja asiantuntevia kavereita ja asiallisia neuvoja tuntuu löytyvän joten minäkin kysyn muutamaa asiaa jotka on päänrapsutusta aiheuttanut, elikkäs:

ostin syssyllä kyseisen taavetin lapisirkelin pyöritykseen ja nyt sillä olen alkanut lumia lykätä ja talvi on sitten tuonut muutamia ongelmia, pirun kauan saa pyörittää starttia ennenkuin suostuu starttaamaan vaikka olisi edellisenä päivänä käytetty, saman päivän aikana lähtee vielä käyntiin, pääseekö löpö pakenemaan takaisin? vuotoja en ole havainnut muuta kuin lohkon kyljessä olevasta paikasta vesiä hieman tihuttaa(tinaamallako umpeen)?

on vielä tasurilaturi mutta uus 100ah akku jota latailen öisin ylläpitolaturilla.

tuossa on vasemmalla puolella se ennakonsäätö siipimutteri jonka nyt vasta huomasin olleen kiinniväännettynä kokoajan vaikka pitäisi käyttää kiinni vain käynnistyksen ajan, onko tämä rikkonut ennakon säädön?

imusarjassa on paikka hehkulle joka on tosin vain ruostunut irtonainen nupin möhkäle eli imusarja vuotaa siitä kohtaa, miten tämä vaikuttaa?

lohkolämmitin on mutta kun lyön piuhan kiinni niin läpsäyttää sähkökaapilta automaattisulakkeen parin sekunnin päästä pois, mistä johtunee??

sitten hydraulipuolelta, nostolaitteet ja vo toimii mutta miten saan tuosta kippiventtiilistä ulosoton kun en löydä sille ohjausta mistään, toimiiko se jollain lailla nostolaitevivusta??

tulihan siinä jo paljon kysymyksiä, löytyneekö vastauksia, jos, niin kiitokset etukäteen...

Tiivi-Taavi

Viestien lukumäärä : 6

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka Empty Vs: 990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka

Viesti  jusape Ti Tammi 17 2012, 23:36

Lohkolämppärin vastus sulla ainakin lienee "kaputt",
laturiksi kannattanee vaihtaa vaihtovirtaskainen, jollet "entisöidä" halua, hinnat niissä on muutamia kymppejä
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2887
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka Empty Vs: 990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka

Viesti  mattkau Ti Tammi 17 2012, 23:58

Jaahas, tervetuloa Tiivi-Taavi.

Yritän tässä alustavasti vastailla, jatkakoon sitten muut.

Käyntiinlähtö: Voihan se löpö sieltä jonnekkin hävitä, mutta jos valkosta savua alkaa tulemaan heti putkesta, niin ennemmin epäilisin syöttöpumpun ja varsinkin suuttimien huollon jääneen joskus väliin. Käyntiinlähtöä voi helpottaa näillä sivuilla monesti mainostetulla tosimiehen föönillä eli kuumailmapuhaltimella. Minä laiskana miehenä nostan ilmanputsarin hatun vaan pois ja annan puhaltaa sinne startatessa.

Lämmitin: Jos se poksauttaa johdonsuojan parin sekunnin päästä auki niin jonnekkin karkaa liikaa virtaa, joko lämmitinelementti tai liitosjohto on jotenkin viallinen ja vuotaa. Normaali lämppäri ottaa noin 4A, parin sekunnin laukaisuaika tarkoitaa reilusti yli 10A (tai 16A) virtaa muttei oikosulkua kuitenkaan. Jos sinulla on yleismittari niin vastusmittailisin sen elementin ja johdon erikseen. Minulla oli kerran autossa elementin toinen pää maissa. Stöpselin ollessa toisinpäin sulake paloi, toisin päin ollessa pelasi ok, vaarallinen peli, piti vaihtaa.

Ennakkoruuvi: Ihmettelen kovin jos se ennakkoruuvi on kiinni ja ehyt. Nimittäin ilman ennakonsäätöä traktori kyllä käy niin huonosti ettei työstä tule yhtään mitään. Saattaahan se ruuvi jotenkin falskata ja päästää paineet aina säätäjälle.

Imusarjan tulppa: Jos se plommi vuotaa niin kone saa suodattimen ohi puhdistamatonta ilmaa, ei siitä muuta vahinkoa ole. Kannattaa kuitenkin korjata ennen pölyaikoja.

Kipin liitin. Tämä menee minulla heikoille kun ei omassa pelissä ole kolmitieventtiiliä. Selostan vaan miten oma kippaus toimii. Erkki tai joku muu saa sitten tarkkoa ne kolmitieventtiilin naksaukset. Minulla on kipin putki suoraan kiinni vasemman jalan takana sylinterin päässä. Siinä on aina sama paine kuin sylinterissä. Kipin saa nousemaan nostamalla nostolaite ensin ylös ja sitten edelleen pitämällä käyttövipua jousta vasten nostoasennossa. Lasku menee taas normaalisti.

Olikohan se tässä
matti



mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1589
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka Empty Vs: 990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka

Viesti  erkki Ke Tammi 18 2012, 08:22

Ei kannata kuluttaa loppuun starttimoottoria pitkillä pyörityksillä. Korjaa jompi kumpi, lohkolämmmitin tai hehku tai molemmatkin. Kuumailmapuhaltimella terästetty ilma hehkutulpan reijästä suoraan imusarjaan on tehokkain kylmäkäynnistyskikka mitä olen koskaan kokeillut ja sitä kannattaa käyttää ainakin kunnes saat nuo edellämainitut kuntoon.
Vasemmalla kädellä on kolmitieventtiili, jolla on neljä asentoa. Kun käytetään nostolaitetta niin se pitäisi olla toinen naksaus oikealta, asennossa "L". Kipin ulosottoon pitäisi mennä öljy kun naksautat vipua yhden pykälän vasemmalle asentoon "2" ja vedät sitten nostolaitevivun taakse. Kippi laskee kun työnnät nostolaitevivun eteen.

Jos kylmäkäynnistyksen siipiruuvi on kiinni väännettynä niin periaatteessa ruiskutus on runsaasti myöhäisellä, kone savuaa runsaasti valkoista ja röpöttää, mutta käynnistyy paremmin. Jos ruuvi on joskus menneisyydessä kierretty kiinni moottorin käydessä niin ennakonsäätö on luultavasti jäänyt siihen asentoon missä se on silloin sattunut olemaan. Kokeile avata ruuvi koneen ollessa sammuksissa että säätimestä pääsee polttoaine pois, kierrä uudelleen kiinni ja kokeile startata. Ero käynnissä on niin dramaattinen että sitä ei voi olla huomaamatta. Kun moottori käy niin avaa hana. Jos hana ei vaikuta mitään, niin ennakonsäätö on luultavasti jumiutunut.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5028

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka Empty Vs: 990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka

Viesti  Jyryytin Ke Tammi 18 2012, 16:07

Ennakonsäädön ruuvin kun löysää moottorin käynnistyttyä, niin moottorin ääni muuttuu selvästi nätimmäksi.

Ja sitten siihen kippiletku hommaan, tälviissii minä kytkin kippiletkun omaan selectaani, kun jossain vaiheessa tuosta on poistettu se orginaali kolmitieventtiili.

990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka IMG_3493
990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka IMG_3494
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka Empty Vs: 990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka

Viesti  Tiivi-Taavi To Tammi 19 2012, 00:41

kiitokset vastauksista.

laittelin tänään puhaltimella avustettuna käyntiin ja nopeutuihan se huomattavasti. avasin säätöruuvia ja käyntihän parani, eli säätö toimii vaikka lie ollut kiinni kuinka ja kauan.. huomenna hehkuostoksille ikh:hon.

omassani on hydrauliletku kytketty aivan kuten jyryyttimen hienoissa kuvissa ja samoin se 3-tieventtiili uupuu, omani vain on verrattomasti saastaisempi kuin jyryyttimen Shocked , toiminnan testaan myös huomenna.

vaihtanen suuttimet lähitulevaisuudessa jos vain ikh:sta löytyy, onko siinä hommassa jotain erikoista huomioitavaa??

taavissa ei ole minkäänlaisia valoja ja katselin että noita ledi-työvaloja 5*3w saisi sopivasti, jos näille laittasi uudet johdot niin vaatineeko releen kun teholtaan noin alhaiset? vanhat piuhat revitty kaikki pois..

onko muuten valmiita tarrasarjoja taavettiin muilla suomalaisilla firmoilla kuin marjakankaalla?


Tiivi-Taavi

Viestien lukumäärä : 6

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka Empty Vs: 990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka

Viesti  erkki To Tammi 19 2012, 07:55

Tuolla yksinkertaisella ulosotolla kippi nousee kun nostovivun painaa ihan taakse jousikuormaa vasten ja laskee kun vivun työntää eteen.
Taavissa ei ole alkuperäisissä valoissa releitä. Katkaisijassa on sen verran isot koskettimet että ne kestää ajovalojen kytkennän suoraan. Tuossa yläpalkin kuvassa on 880 ja 1200:aan laitettu jälkiasennuksena siistit maskiin upotetut valot, siitähän voi ottaa mallia jos alkuperäiset lamput on inflaatio syönyt. Tarrasarjoja voi olla myös Pihlajaniemen Anterolla, DBTC Club shopissa niitä on takuuvarmasti ja Englannista löytyy varmaan muualtakin useammastakin paikasta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5028

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka Empty Vs: 990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka

Viesti  outsider To Tammi 19 2012, 08:21

Ikh:lta löytyy Seven:n suuttimet,joita itse olen käyttänyt.Ei ongelmia esiintynyt.
Kun vaihdat uudet suuttimet,niin uudet kupariprikat sinne pohjalle.
Kun uudet suutinkärjet paikoillaan ,niin suutinpaineet 175 bar pitää testata ennen kuin suuttimet laittaa paikoilleen.

Englannista yksi kaveri kyseli neuvoja kun 1594 kävi huonosti,vaikka oli pumppu huollettu ja uudet suuttimet.
Kun asiaa puitiin niin kävikin selville että dieselhuollon suutintesteri oli sökö ja suutinpaineet oli säädetty persielleen.
Kun paineet saatiin kohilleen niin kone käy kuin uusi.


Valoja kun laitat niin suosittelen että laitat releet.Makasavat pari euroa kipale,mutta valot on paljon tehokkaammat ja rasitus katkaisimille ja sulakkeille paljon pienempi.

Noi keulan siisään upotetut valot säilyy paremmin ehjänä.

Tarroja saa Englannista sopivasti.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1886

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka Empty Vs: 990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka

Viesti  mattkau To Tammi 19 2012, 09:34

Tiivi-Taavi, kyselit ledivaloista, tarviiko ne releitä. Minusta LED valot kuluttavat niin vähän sähköä ettei releiden käytöllä saavuteta tavoiteltavaa etua. Saattaa jopa olla ettei releen kärkien läpi kulje riittävästi virtaa jotta ne pysyisivät puhtaana ja tulee myös yksi vikaantuva komponentti lisää, no ehkä turhaa pelottelua. En sano etteikö releitä voi sinne panna mutta minun mielipiteenä niitä ei välttämättä tarvita.

Toinen juttu sitten on éttä ledityövalot eivät ole tarkoitettu tieliikenteeseen. Jos aiot ajella tiellä tarvitset "oikeat" ajovalot jotka vielä nykyään ovat tavallisilla polttimoilla ja niitä varten ovat releet paikallaan varsinkin kun piuhataan uudestaan. Ei ole iso lisävaiva laittaa johtojen väliin myös releitä.

Jos lisäät sulakkeita niin minusta kannattaa laittaa näitä nykyisin autoissa käytettäviä lattaliittimellä olevia ja kunnolliseen vesitiiviiseen purkkiin pantuja pitimiä. Peräpuikon mallisia vanhoja sulakkeita kannattaa välttää jos haluaa välttää tulevia kosketushäiriöitä.

Matti
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1589
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka Empty Vs: 990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka

Viesti  Paulig To Tammi 19 2012, 17:06

Tulee aina muistutettua päävirtakatkaisimesta. Sen asennus säästää isoilta tuhoilta.

Ledi työvalot on varmaan ihan hyviä, mutta "harraste" käytössä minusta turhan hintavia. Ne laadukkaat sellaiset. Kun samaan hintaan saa tuplamäärän tavallisia ihan laadukkaita, esim. Nordic, työvaloja. Niille sitten releet tarvitaan. Tietysti halogeenilamput vie enemmän sähköä, joten se vaihtovirtalaturi tulisi hankintalistalle myös. Helpottaa muuten sähkötöitä, kun miettii paperille mitä tarvitsee. Valot, hehkut jne. Sitten asentaa yhtenä urakkana kaikki. Silloin järjestelmästä tulee hyvä ja selkeä, kun ei tarvitse lisäillä sinne enää mitään.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka Empty Vs: 990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka

Viesti  taavettimies To Tammi 19 2012, 17:16

Paulig kirjoitti:Ledi työvalot on varmaan ihan hyviä, mutta "harraste" käytössä minusta turhan hintavia. Ne laadukkaat sellaiset. Kun samaan hintaan saa tuplamäärän tavallisia ihan laadukkaita, esim. Nordic, työvaloja.
ledejä saapi 30e kappale lpr:n varaosamaailmasta.

tässä myöskin hyvän hintaiset ledit http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/109806/139

Ledit on hyvä vaihtoehto vanhoihin traktoreihin, virran kulutus on todella alhainen.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka Empty Vs: 990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka

Viesti  Paulig To Tammi 19 2012, 17:22

Niin saa, mutta on tullu huomattua ledien kanssa yks seikka: on LED:jä ja "ledejä" Laughing Työvaloista ei kokemusta, mutta esimerkiks nykyään muodissa olevien huomiovalojen osalta löytyisi kommentoitavaa. Kolmenkympin sarja on sama ku parkkivalot päällä ajas, sitten kun laittaa toisen mokoman lisää jää halogeenivalokin toiseksi Very Happy Mutta on varmaan teillä kokemusta tuosta työvalo politiikasta.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka Empty Vs: 990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka

Viesti  sKy To Tammi 19 2012, 21:45

Laitoin omaani 27w halpisledit olivat 49€ kpl saman valmistajan mitä tuolla offroadtarvikkeen sivuilla myynnissä. Valoteho on niissä erittäin hyvä ja valokuvio on erittäin laaja ja tasainen. Tässä kylillä mitä olen auraillut niin melkein joka isäntä käyny ihmettelemässä niitä. Noita ainakin voin suositella vaikka maksavatkin tuplan laadukkaaseen h3 työvaloon nähden.

sKy

Viestien lukumäärä : 36
Paikkakunta : Laitila

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka Empty Vs: 990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka

Viesti  Tiivi-Taavi Pe Tammi 20 2012, 00:05

tattista taas! hyviä neuvoja ja vinkkejä tuli, kippi lähti pelailemaan hienosti, öljyt siihen vaihtelinkin jo syssyllä. viikonloppuna laitellaa valoja ja hehku ja kun lumentulo antaa aikaa enemmän niin aletaan suutinten vaihtoon, kuinkahan ukon käy? menneeköhän tuo ikh:n 45A:n yleismallin vaihtovirtalaturi suoraa kiinni selectaan??, niin ja kiitti myös tuosta tappokytkin vinkistä, sekin pitää laittaa.

Tiivi-Taavi

Viestien lukumäärä : 6

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka Empty Vs: 990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka

Viesti  Paulig Pe Tammi 20 2012, 08:07

Eikös se 45A laturi mene suoraan kiinni, tiesikö joku asiasta? Kytkentä on ainakin helppo. Tarviit vaan johdot ja yhden merkkivalon sille.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka Empty Vs: 990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka

Viesti  mattkau Pe Tammi 20 2012, 08:44

Joo, jos tuo IKH:n 45A yleislaturi tarkottaa Luukkaan 18ACR/kopiota, niin menee melkein heittämällä. etupään kiinnikkeet on, varmaan tahallaan, tehty semmoseksi et remmi osuu linjaan. Ehkä joutuu ylätukea hiukan taivuttamaan jostain syystä. Takapäähän sitten joutuu tekemää viritystä, koska vaihtari on lyhyempi kuin alkuperäinen. Nyt viimeksi tein alkuperäisiin kiinnikkeihin sovituksen parilla tavallisella mutterilla, pitkällä jatkomutterilla ja paremmasta raudasta tehdyllä kierretangon pätkällä. Hyvin tuntuu kestäneen.

Ja sähköisesti menee näin. Ensinnäkin kannattaa katsoa että laturin mukaan tulee laturiin kuuluva moninapaliitin, helpottaa laturin kytkemistä. Siihen pienempään liittimeen (6.3mm latta) tuodaan sähkö merkkivalolta. Isompaan pistetään ainakin 6 neliön piuha, joka viedään startin päähän tai suoraan akun +napaan, mihin helpommin saa. Ja sitten maan varmistamiseksi samasta piuhasta pikku pätkä laturin rungosta koneen kyljen jonkun ruuvin alle. Kyllähän se laturi saa normaalisti maata omien kiinnitystensä kautta, mut kokemus sanoo että ne saattaa joskus ruostua. Vanhan latausreleen voi sitten irroittaa johdoista ja nostaa tallin seinälle muiden muistojen joukkoon.

Ja siitä tappokytkimestä vielä, sehän pannaan akun maajohtoon.

matti
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1589
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa