Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1690 jäykkä kytkin

+2
erkki
Selectamatic77
6 posters

Siirry alas

1690 jäykkä kytkin Empty 1690 jäykkä kytkin

Viesti  Selectamatic77 Ke Marras 15 2023, 20:51

Mun juuri ostama 1690;pissä on ihan hemmetin jäykkä kytkin.
Edellisen omistajan mukaan se oli aina ollu tommonen, mutta mun mielestä se ei voi olla oikein.
Onko pääsylintereitä olemassa monella eri mäntä halkaisijalla? ajattelin vaan jos joku on joskus laittanu väärän sylinterin sinne.

Selectamatic77

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

1690 jäykkä kytkin Empty Vs: 1690 jäykkä kytkin

Viesti  erkki Ke Marras 15 2023, 21:40

En usko että on vaihdettu sylinteri,.

1690:ssä on parikytkin, jonka sielunelämää en tunne lainkaan, mutta kaksoiskytkinkoneissa poljin menee jäykäksi kun yhden käpälän tapin varmistus pettää ja tappi liukuu pois sen verran, että se putoaa toisesta korvakkeesta pois. Käpälä pääsee silloin kiertymään hiukan pituusakselinsa ympäri ja liikegeometria muuttuu hankalaksi.

Pystyykö parikytkimessä tulemaan saman sukuinen oire vastaan, joku tietää paremmin. Voin laittaa s-postin Englantiin yhdelle aikamoiselle tietäjälle, vaikka nuo uudemmat Taavit eivät ole hänen erikoisalaansa. Saattaa silti tietää aiheesta tarpeeksi.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5029

Takaisin alkuun Siirry alas

1690 jäykkä kytkin Empty Vs: 1690 jäykkä kytkin

Viesti  Selectamatic77 To Marras 16 2023, 04:18

Kun kirjoitin tän sivun hakuun työsylinteri niin löysin viestiketjun jossa oli jotain puhetta 1690 kytkinsylintereistä, muistaakseni siinä oli jotain että jos laitto 1390 työsylinterin niin poljinvoimaa kasvoi. Ja oliko niin että 1690 työsylintereitten saatavuus oli heikko?


Mutta onhan se myöskin mahdollista että asetelmassa on jottain häikkää.
Pitää tutkia lisää kunhan saan traktorin kotiin.

Selectamatic77

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

1690 jäykkä kytkin Empty Vs: 1690 jäykkä kytkin

Viesti  otsoni To Marras 16 2023, 09:04

1690:ssä on kahta työsylinterin männänhalkaisijaa, 22 ja 25 mm.Pari vuotta sitten Kaubmajasta sai työsylinterin, joka oli jarrusylinterin tangolla. Pelaa hyvin kun laittoi alkuperäisen tangon. Rungon sivulta, mistä akselit menee läpi kytkimelle, löytyy rasvanippa pikarin voiteluun.

otsoni

Viestien lukumäärä : 427

Takaisin alkuun Siirry alas

1690 jäykkä kytkin Empty Vs: 1690 jäykkä kytkin

Viesti  outsider La Marras 25 2023, 15:42

Selectamatic77 kirjoitti:Mun juuri ostama 1690;pissä on ihan hemmetin jäykkä kytkin.
Edellisen omistajan mukaan se oli aina ollu tommonen, mutta mun mielestä se ei voi olla oikein.
Onko pääsylintereitä olemassa monella eri mäntä halkaisijalla? ajattelin vaan jos joku on joskus laittanu väärän sylinterin sinne.

Turbottomissa 1690:ssä taitaa olla 22mm:n sylinteri . Oisko se vähän alimttainen??
1690 turbo ja 94-sarjan kuusmukisissa on sitten tuuman sisähalkaisijalla oleva työsylinteri.

https://www.purkupojat.com/kytkimen-tysylinteri-p-6183.html
Tuota sylinteriä on jotkut laittaneet korvaamaan alkuperäisen tuumasen kun niitä ei taida alkuperäisenä saada.
Lehtolan koneella teetettiin muutama vuosi sitten sarja noita sylitereitä mutta ne on jo käytössä kaikki.

Tuota purkupojilta saatavaa joutuu vähän sovittaa mutta voima siinä on varmaan sama kuin alkuperäisessä tuumasessa.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1889

Takaisin alkuun Siirry alas

1690 jäykkä kytkin Empty Vs: 1690 jäykkä kytkin

Viesti  Tessu La Marras 25 2023, 17:15

Jos jumittaa kytkinakselin boorit niin menee jäykäksi tai joku muukin paikka,jossain kohtaa varmaan on letkukin? jos letku on sisältä menossa rikki niin se tukkii paineen eikä kytkin enää toimi oikein,jarruissa on monesti samaa vikaa.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1876
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

1690 jäykkä kytkin Empty Vs: 1690 jäykkä kytkin

Viesti  jusape Su Marras 26 2023, 04:52

Tessu kirjoitti:Jos jumittaa kytkinakselin boorit niin menee jäykäksi tai joku muukin paikka,jossain kohtaa varmaan on letkukin? jos letku on sisältä menossa rikki niin se tukkii paineen eikä kytkin enää toimi oikein,jarruissa on monesti samaa vikaa.

Miten kytkinakselin jumittavat rihlaukset voi kytkinpolkimen jäykäksi tehdä ?
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2892
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1690 jäykkä kytkin Empty Vs: 1690 jäykkä kytkin

Viesti  Tessu Su Marras 26 2023, 06:32

Jos levy ei liiku ei toimi kyllä muukaan,ei ainakaan mulla muista en tiedä... yhdessä autossakaan ei irrota syytä ei ole mulle vieläkään kukaan keksiny sanoa ja kaikki on jo uusittu.
Vanhassa Natikassa on kanssa jäykkä ja samaa juttua mulle on sanoneet korjaajat että voitelet boorit niin levy siellä alkaa liikkua,on kuulemma se ja sama millä kytkintä käytetään jos jäykkä.
Näin sanotaan jos väärin syy ei minun.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1876
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

1690 jäykkä kytkin Empty Vs: 1690 jäykkä kytkin

Viesti  jusape Su Marras 26 2023, 06:51

Mikään ei suoraan mekaanisesti sitä kytkinlevyä kytkinakselin booreilla liikuta, niin vaikka kytkinlevy olisi hitsattu kytkinakseliin kiinni, niin ei se aiheuta kytkimeen mitään ylimääräistä jäykkyyttä.
Kytkinlevyhän on siellä booreilla täysin vapaasti " kelluvana " irrallisena osasena , ja sitä vaan aseteman jousivoimalla puristetaan vastinpintaa vasten.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2892
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1690 jäykkä kytkin Empty Vs: 1690 jäykkä kytkin

Viesti  Tessu Su Marras 26 2023, 07:11

Sitten on kerrottu ihan omiaan,että semmosia asentajia ne jotkui

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1876
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa