990 Selectamatic käynti murheita

Siirry alas

990 Selectamatic käynti murheita Empty 990 Selectamatic käynti murheita

Viesti  DB990AS68 lähetetty Ke Elo 21 2019, 20:17

990 Selectamatic -68  3789 tuntia mittarissa,ennen remonttia kävi muuten hyvin mutta lämpöisenä ei lähtenyt käyntiin kuin pilotilla. Ruiskupumppu uusittu pö.pumppu huolettu,suuttimet säädetty,suod.vaihdettu,tankki tyhjenetty ja putsattu.
Aluksi sammui välillä pienillä kieroksilla kun laittoi kytkimen pohjaan.Lämpöisenä lähtee edelleekin vain pilotilla käyntiin,kylmänä lähtee hyvin käyntiin.Polttoaineessa n.4% 2t öljyä.Käsikaasulla on nyt  pidettävä n.1000 kierrosta
koneessa että pysyy käynnissä kun painaa kytkimen pohjaan ja nostaa jalan kaasulta,jos sammuu ja on vauhtia vielä tarpeeksi niin ei käynnisty vaikka kokeilee laittaa vaihteen päälle ja yrittää ottaa "mäkilähdön".Kylillä kun käy niin eihän siinä tarvitse kuin kahta suurinta vaihdetta käyttää,nyt jos ei huudata kunnolla kierroksia ennen vaihtamista isolle niin sammuu vaikka taas painaisi kytkimen heti pohjaan kun veto loppuu,ennen kyllä jaksoi lähteä vetämään vaikka vaihtoi pienillä kieroksilla.Pysäytys vipu on käyntiasennossa ruiskupumpussa ja kone ottaa hyvin kierroksia,mutta kun ei pysy käynnissä eikä lähde lämpöisenä ilman pilottia käyntiin.
Kuka tietää ja osaa kertoa kädettömälle missä vika ? Kiitos.

DB990AS68

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic käynti murheita Empty Vs: 990 Selectamatic käynti murheita

Viesti  jusape lähetetty Ke Elo 21 2019, 20:35

Siirtopumpun tappi tarkistettu, ettei ole kulumaa ?
Ajoitus OK ? Savutusta ?
Kampiakselin päittäisvälys olisi myös hyvä tarkistella, jollain raudalla kampuran siivapyörästä kampeamalla eteen ja taakse, n. 0.5mm korkeintaan saa olla päittäisvälystä, vanhalla korjaamattomalla moottorilla
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2080
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic käynti murheita Empty Vs: 990 Selectamatic käynti murheita

Viesti  erkki lähetetty To Elo 22 2019, 10:12

Ilmeisesti sitten on niin, että kun lömpimänä yrittää kyntiin, niin startatessa pakoputkesta ei tule juurikaan haikua. Sieltä pitäisi tupsuttaa palamatonta polttoainetta aika sakeana pilvenä jos ruiskutuspuoli on kunnossa.

Saako raskaammalla kuormalla pakoputken puhaltamaan mustaa savua?

Oire on sikäli kummallinen, että lämpimän moottorin saa käymään kun antaa pilottia kyytipojaksi, eikä pumppua tarvitse ilmata. Jotenkin oireen yhdistäisi pumpun säätimen/annosteluventtiilin oireiluksi, mutta miksi oire ilmestyy lämpimänä, on erikoinen juttu. Myös tuo, että moottori reagoi kytkinpolkimen painallukseen on aika erikoinen tarina.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3894

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic käynti murheita Empty Vs: 990 Selectamatic käynti murheita

Viesti  jusape lähetetty To Elo 22 2019, 20:53

Kytkinpoljinjuttu viittaisi kyllä tavallaan kuluneisiin kampiakseli päittäislaakereihin.
Valmeteissa, Ferkuissa, JD koneissa, ja muutamissa muissa, näis jopa 2000 luvun taitteen vehkeissä on ollut pumppumurheita nestepäässä, että esipainepumppu hiukan väljä, ja nestepää myös kuumana jumittelee, ja lämpimänä ei saa käyntiin starttaamalla, ilman jotain "pilottia"
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2080
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic käynti murheita Empty Vs: 990 Selectamatic käynti murheita

Viesti  erkki lähetetty Pe Elo 23 2019, 14:04

Että kampiakselin päittäislaakeri vaikuttaisi CAV DPA:n nestepäähän? Minulle ihan täysin tuntematon asia.

Vaikka ruiskutuspumppu on vaihdettu, niin pystyy siinä olemaan silti jotain hämminkiä. Varmaan kannattaisi käyttää koko traktoria dieslekorjaamolla, että mittaisivat pumpun välipaineen. Jos se menee lämpimällä koneella kovin matalaksi, niin sammuu takuuvarmasti, mutta pilottipaukulla kun moottori ottaa pienen spurtin ja kierrokset hypähtää, niin paine nousee. Vikaa voi silloin olla itse välipainepumpussa tai välipaineen säätöventtiilissä. Se vaan on merkillistä, että ongelma ilmenee vain lämpimänä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3894

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic käynti murheita Empty Vs: 990 Selectamatic käynti murheita

Viesti  jusape lähetetty Pe Elo 23 2019, 14:27

Ei se siihen vaikuta. Jos on kuluneet päittäiset, kampura puskee eteenpäin, ja hyvässä lykyssä kampeaa jopa kiertokankia vinoon, jollei männätapilla sivuttaisliikevara riitä.
Tai sitten naarmuuntunut pinta jarruttaa kunnolla.
Turbonuffissa , jossa siis on aika piukka kytkin, lämpimänä tyhjäkäynnillä kun poljinta painaa, kohdistuu senverran voimia päittäislaakereille, että moottorin kierrokset putoaa 30-50rpm.

Akaan Dieselin Sami on kertoillut useistakin tapauksista joita alkanut tulla viimeisen 10v aikana, että kylmänä lähtee, mut nestepäässä on jo vikaa, ja lämpimänä ei pirullakaan saa käyntiin starttaamalla.

Tuo nestepääjuttu on ihan puhtaasti pumpun omaa sisäistä sielunelämää taas, ja nämä asiat ei ole toisiinsa liittyviä kytkimen kanssa.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2080
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic käynti murheita Empty Vs: 990 Selectamatic käynti murheita

Viesti  1690 metsä lähetetty Pe Elo 23 2019, 14:54

Pumpun nestepään hiushalkeama on kuulemma sellanen joka aiheuttaa ettei läminkone käynnisty.
Tällaisen pumpun kun kylmäspreillä jäähdyttää pitäis taas käynnistyä.

Omaa kokemusta ei ole, mutta on ammattimiehiltä kalastettua tietoa

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 393

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic käynti murheita Empty Vs: 990 Selectamatic käynti murheita

Viesti  erkki lähetetty Pe Elo 23 2019, 16:04

Ookei, ymmärrän Jusapen kommentin nyt. Juu, jos kampiakselin päittäisvälys kasvaa liian isoksi, niin siellä alkaa kiertokangen laakerit ja männäntappien helat kammeta vinoon ja se lisää moottorin sisäistä kitkavastusta. Jos pumpun säädin ei ole kovin herkkä niin saattaa se riittää sammuttamaan moottorin. Välyksen saa mitattua kammen etupäästä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3894

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic käynti murheita Empty Vs: 990 Selectamatic käynti murheita

Viesti  koneharrastaja lähetetty Pe Elo 23 2019, 21:02

Vahvasti veikkaisin polttoainepuolen ongelmaa. Tuossa polttoainejärjestelmässä on monta asiaa joka pitäisi tarkistaa ja en ollenkaan sulkisi pois ilmavuotojakaan. Kaikki kyseisen syöttöpumpumallin kanssa pelanneet tietävät että pumppu ei tarvitse paljon ilmaa kun se jopa estää käynnistymisen. Sellainenkin olisi mahdollista että ilmaa kerääntyy niin paljon järjestelmään että lämpimänä eli pienen pyörimisen jälkeen moottori sammuu ilmavaivoihin. Pilottilla käynnistäminen voi onnistua koska kone ottaa paljon enemmän kierroksia kuin normaalissa käynnistyksessä ja voi poistaa vähäiset ilmat syöttöpumpusta. Yksi keino tarkkailla miten polttoainetta liikkuu pumpussa ja onko siinä ilmaa seassa on irroittaa pumpun etupäässä oleva tankkiin (suuttimien vuotoputkiin) menevä metalliputki ja korvata se läpinäkyvällä muoviletkulla.
Toinen asia on tietenkin syöttöpumpun toimintahäiriöt eli ennen välipainepumpua olevan venttiilin toimintahäiriö. Välipainepumpun etulaipassa oleva venttiilin sisällä on kolme jousta ja mäntä joka välipaineen noustessa kierrättää polttoainetta. Joskus tämä pieni mäntä takertelee ja aiheuttaa tukkeutuneen samassa porauksessa olevan polttoainesihdin kanssa jopa polttoainetukoksen. Tuo on helposti tarkastettavissa kun syöttöpumppuun tulevan polttoaineputken jatkeena olevan nipan aukaisee ja nostelee suodattimen ja osat pois porauksesta tai poistaa kokonaan neljällä kuusioruuvilla olevan päätylevyn. Aika harvoin olen kuullut traktorin syöttöpumppupaineilla että nestepää halkeaisi, toki sekin on mahdollista !

koneharrastaja

David Brown : 990 Selectamatic
Viestien lukumäärä : 9

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic käynti murheita Empty Vs: 990 Selectamatic käynti murheita

Viesti  erkki lähetetty La Elo 24 2019, 10:13

Koneharrastaja on mielestäni oikeilla jäljillä juuri tuon välipaineen säätöventtiilin osalta. Oli tässä aikaa hiukan miettiä asiaa ja arvaukseni on seuraavanlainen: Välipaineen säätöventtiilin kara liikkuu hiukan tahmeasti. Kun traktorilla lähdetään aamulla liikenteesen, venttiili on lähes sulkeutuneena niin kuin pitääkin. Pumpun välipaine nousee hyvin, polttoaine virtaa korkeapainesylinteriin ja moottori käynnistyy. Kun moottori käy ja sille annetaan hiukan kierroksia, avutuu välipaineventtiili isommalle koska välipainepumpun tuotto kasvaa suhteessa kierroslukuun. Näin venttiili huolehtii välipaineelle sopivan tason. Kun kierrokset laskevat, saattaa joskus käydä niin, ettei välipaineventtiili luisti jaksa jousipaineella liukua kiinnipäin, joka johtaa siihen, että välipaine laskee, koska välipainepumpun virtauksesta pääsee venttiilin kautta paluupuolelle liikaa polttoainetta. Kun välipaine laskee, pienenee korkeapainesylinterin täytös ja jos kierrokset tiputetaan pienelle tyhjäkäynnille, välipaine ei riitä enää siirtämään polttoainetta korkeapainesylinteriin senkään vertaa, että moottori pysyisi käynnissä. Pienikin pyörimisvasttuksen lisäys riittää sammuttamaan moottorin.

Kun moottoria käynnistetään uudelleen eikä säätöventtiilin kara ole vielä luiskahtanut pienelle asetukselle, ei starttauskierroksilla synny juuri mitään välipainetta, jonka seurauksena korkeapinesylinterin männät pysyvät sisään painettuina eikä moottori käynnisty. Kun koneelle annetaan pikku suihkaus pilottia, sen kirrosluku kasvaa, jonka seurauksena välipainepumpun kierrokset nousevat ja välipaine nousee sen verran, että moottori käynnistyy uudelleen.

Kun ajosta sammuminen tulee seuraavan kerran vastaan, kokeile koputtaa pumpun takapäätä pikku vasaralla samalla kun starttaat. Pieni tärähdys voi saada säätöventtiilin karan liikkeelle. Oikea ratkaisu on tietenkin avata venttiili ja varmistaa, että kara liikkuu porauksessaan vapaasti. Se pitää sitten tehdä hyvin puhtaasti jos alat itse tutkia asiaa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3894

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic käynti murheita Empty Vs: 990 Selectamatic käynti murheita

Viesti  koneharrastaja lähetetty La Elo 24 2019, 14:21

Tuota juuri tarkoitin mitä Erkki tuossa edellä kertoi. Tuo purkaminen edellyttää puhtautta kun paikoillaan purkaa. Tuossa vajaa kuukausi sitten otin irti tuon koko päätylevyn ja purin venttiilin irrallaan pöydällä. En uusinut silloin edes tuota kumitiivistettä väliin silloin ja ei tuo vuotanut uudelleenasennuksen jälkeen. Venttiilin mäntä pitää liikkua herkästi runkonsa sisällä muutoin se ei toimi kunnolla. Alla olevassa kuvassa jossa männän väriksi laitoin punaisen näkyy liikealue, missä joutuu kulkemaan käynnin aikana. Lisäsin kuvaan osan 12. vaikka sitä ei varaosana saa, sillä se on usein "repaleinen" punainen joku  "lingerit-oloinen" tiivistemateriaali. Olen joskus korvannut tuon sopivalla hyvin ohuella o-renkaalla joka kestää polttoöljyä ja hyvin tuo on sekin pelannut. Jos päätylevyn ottaa auki samalla voi katsoa välipainepumpun siivetkin onko ne vielä käyttökuntoiset. Irroitin nyt koko syöttöpumpun ja purin sen kokonaan kun huomasin tuossa em. puhdistuksessa että se olisi tarpeen. Pumpun sisällä oli joka paikassa ohut kellertävä, hieman lakkamainen kerros jotakin ainetta. Liekö nämä uudet polttoaineen biolisäykset syynä vai joku muu esim. likainen tankki kun tällaisen ilmiön oli tehnyt, seissyt toki ilman ajoa reilun vuoden.
990 Selectamatic käynti murheita CAV%20venttiili

koneharrastaja

David Brown : 990 Selectamatic
Viestien lukumäärä : 9

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic käynti murheita Empty Vs: 990 Selectamatic käynti murheita

Viesti  DB990AS68 lähetetty La Elo 24 2019, 20:49

Kiitos kovasti neuvoista ! Tuon perusteella vika on siinä Englannissa korjatussa ruiskutuspumpussa.Kuulostaa meikäläiselle sen verran tekniseltä pulmalta missä on useita vaihtoehtoja että yritän työntää taavetin Akaan dieseliin niin saavat käydä sen siellä kokonaan läpi.
Niin ja lämpimänä kun yrittää käynistää niin ei putkesta tuprua yhtään mitään,täysillä kun ajaa niin ei työnnä mustaa putkesta ja kierrokset pysyy hyvin ylhällä,ei pätki eikä nyi.

DB990AS68

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic käynti murheita Empty Vs: 990 Selectamatic käynti murheita

Viesti  jusape lähetetty La Elo 24 2019, 22:42

Sami ei ole vissiin noiden vanhempien CAV-jakajapumppujen kanssa hirveästi touhunnut käsittääkseni.
Enemmän perehtynyt noihin Minimecin rivipumppuihin, Boschin VA, VE , P-sarjan jne pumppuihin perehtynyt.
Mut aina kysyä voi tietty .....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2080
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic käynti murheita Empty Vs: 990 Selectamatic käynti murheita

Viesti  erkki lähetetty Su Elo 25 2019, 10:01

Jos lämpimänä startatessa moottori ei käynnisty eikä putkesta tule haikua, niin moottori ei saa polttoainetta. Vika on silloin pumpussa. Täyskaasulla ajettaessa putkesta ei terveen moottorin pakoputkesta tule savua ollenkaan tai vain ihan aavistuksen verran. Kun vastaan tulee kunnon ylämäki, siis oikein kunnolla nousua, reagoi pumpun säädin kasvaneeseen kuormitukseen ja lisää syöttöä aina siihen saakka, että putkesta tulee mustaa "voimasavua" joka on toisasiassa palamatonta polttoainetta. Polttoainetta jää suurella syötöllä palamatta siksi, että sylinteriin imutahdin aikana imetyn ilman happimäärä ei riitä polttamaan kaikkea polttoainetta mitä sylinteriin syötetään. Laskelmin on osoitettu, että dieselistä saa maksimaalisen tehon kun syötettyä polttoainetta on noin 30% ylimääräistä, joka ei siis pala. Silloin savua tulee hurjasti ja kyllä kuluu polttoainettakin, öljyt mustuu pikavauhtia ja pitemmässä juoksussa männänrenkaat kittautuvat kiinni uriinsa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3894

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic käynti murheita Empty Vs: 990 Selectamatic käynti murheita

Viesti  mattkau lähetetty Su Elo 25 2019, 12:25

Minun kasikasikymmentä tupsauttaa juuri näkyvät savut kun polkasee kaasua. Annosteluventtiili antaa silloin kiihdytysainetta. Muutenkin se on aika huono antamaan voimasavua vaikka kyllä sillä kuitenkin jonkun verran voimaa on. Iso linko perässä kun antaa kaikkensa, niin juuri huomaa jotain tulevan putkesta vaikka kierrokset alkaa laskemaan. Naapurit (Belkkumiehiä) ihmettelivät kauhiasti, kun samalla lingolla niiden koneista maisema täyttyy mustasta.

Vaikka tuo nestepään hiushalkeaminen ei kovin yleistä olekaan, niin sitä kuitenkin joskus tapahtuu ja oireet juurikin nuo. Kaverini Veksi kertoi tapauksesta missä Leukku (muistaakseni) oli pitkään remontissa ja vikaa hakivat miehissä. Veksi kävi niille tämän vikamahdollisuuden kertomassa, nauroivat mutta viimein kokeilivat tunkeumavärillä ja halkeamahan sieltä löytyi. Se koneen ja polttoaineen lämpeneminen (viskositeetti laskee löpölläkin, uskokaa tai älkää) teki vuotoa sen verran ettei saanut käynnistysannosta tehtyä.

Mutta asiaan takaisin. Minä laiskana ihmisenä ainakin lähtisin liikkeelle helpommasta päästä. Ellen sitten veisi koko hökötystä dieselmiehelle, niin harrastajan vihjeen mukaisesti ottaisin pumpun persuuksen auki, putsaisin osat ja kuikkisin tietysti samalla välipainepumpun lamellien kunnon, panisin kasaan, 2T öljyä tankkiin luraus ja testailemaan. Vanhan koulun ohjeiden mukaan pumpun osia ei pidä lopuksi kuivailla millään keittiöserlalla tai vanhalla T-paidalla, vaan uitetaan ne suodattimen läpi otetulla polttoaaineella ja kasataan märkänä.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1092
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic käynti murheita Empty Vs: 990 Selectamatic käynti murheita

Viesti  erkki lähetetty Su Elo 25 2019, 18:34

Nestepään holkin sisään tulee painetta aikas reippaassti ruiskutushetkellä, joten jos siellä on halkeama, niin se kyllä avautuu niillä paineilla ja päästää osan polttoaineesta pakenemaan jakotukin ja holkin välistä. Välipaineeseen sen ei pitäisi vaikuttaa, joten jos välipaineen mittaa niin on askeleen lähempänä ongelman ratkaisua.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3894

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa