1490 käynti ongelmat

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

1490 käynti ongelmat Empty 1490 käynti ongelmat

Viesti  PetriK lähetetty Ke Tammi 16 2019, 11:30

Täältä saa varmasti hyvät vinkit.
Pariviikkoa sitten hankittiin -83 1490 ja sen jälkeen ei ole aika tullut pitkäksi.
Ensin alkoi sähköongelmat mutta sen kanssa pystyy elämään.
Yhtenä päivänä keksken aurauksen alkoi moottori kolistamaan niin maan vietävästi, ajeltiin kotiin ja päällisin puolin ei mitään ihmeellistä näkynyt.
Seuraavana aamuna testi mielessä käyntiin ja käynti ääni melkein normaali mutta alkoi uudestaan kun tunnin oltiin lumitöitä tehty.
Tehot katos ja sammui kun ei jaksanut käydä lähti käyntiin hemmetin moisella kolinalla ja ihan kuin olisi kahdella käynyt?
Savua pukkas ja kovasti huohotti.
Ilmattiin mutta siitä ei ollut apua, pumppuun lisättiin öljyä ja se oli varmaankin loppu sen verran sitä meni, aavistuksen ehkä auttoi hetken.
Uteliasuutta illalla taas käynnistettiin ja taas kylmänä käynti ääni siistimpi kuin edelliskerralla, ihan kuulosti siltä että olisi nyt jo komella käynyt?
Mistä kannattaa lähteä vikaa hakemaan vai vaihetaanko suosiolla zetoriin scratch

PetriK

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 käynti ongelmat Empty Vs: 1490 käynti ongelmat

Viesti  outsider lähetetty Ke Tammi 16 2019, 11:43

Onko rivipumpulla 1490 kun pumppuun öljyä lisäsit ??

Voi olla että joku suutin vuotaa.
Osta IKH:lta uudet suutinkärjet 22 euroa kipale ja vaihda ne nyt ensin.
hehkutulppa kannatta myös tarkistaa ettei vuoda koko ajan.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1710

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 käynti ongelmat Empty Vs: 1490 käynti ongelmat

Viesti  TIKO lähetetty To Tammi 17 2019, 21:10

outsider kirjoitti:Onko rivipumpulla 1490 kun pumppuun öljyä lisäsit ??

Voi olla että joku suutin vuotaa.
Osta IKH:lta uudet suutinkärjet 22 euroa kipale ja vaihda ne nyt ensin.
hehkutulppa kannatta myös tarkistaa ettei vuoda koko ajan.

Ohjauspumppuun lisänny oljyä? Ei rivipumpulla ole 1490 mallia tietääkseni
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 807
Ikä : 41
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 käynti ongelmat Empty Vs: 1490 käynti ongelmat

Viesti  1690 metsä lähetetty To Tammi 17 2019, 21:28

TIKO kirjoitti:
outsider kirjoitti:Onko rivipumpulla 1490 kun pumppuun öljyä lisäsit ??

Voi olla että joku suutin vuotaa.
Osta IKH:lta uudet suutinkärjet 22 euroa kipale ja vaihda ne nyt ensin.
hehkutulppa kannatta myös tarkistaa ettei vuoda koko ajan.
ja

Ohjauspumppuun lisänny oljyä? Ei rivipumpulla ole 1490 mallia tietääkseni

Samaa asiaa mietin, mut voisko olla että joku on laittanu esim 1210 pumpun.

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 400

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 käynti ongelmat Empty Vs: 1490 käynti ongelmat

Viesti  erkki lähetetty Pe Tammi 18 2019, 09:51

Öljyn lisäämien ohjaustehostimen pumppuun tai edes rivipumppuun ei kyllä pitäsi vaikuttaa käyntiin mitään. Tässä tarinassa on kyllä hiukan liikaa tulkinnan varaa.
Jos yhdessä suuttimessa jää neula raolleen, se kyllä pukkaa annoksensa pyttyyn etuajassa ja ilman sumutusta, josta kyllä tulee kolkattava ja epätasainen käynti ja harmaata savua. Mutta omalaatuista oiretta tulee siitäkin jos thermostartin venttiili on antautunut ja päästää lorottamalla naftaa imusarjaan.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3912

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 käynti ongelmat Empty Vs: 1490 käynti ongelmat

Viesti  mattkau lähetetty Pe Tammi 18 2019, 10:27

Joo, nyt kyllä PerttiK pitäisi saada takaisin kehiin vastailemaan ja kommentoimaan.

Imusarjahehku on helppo rajata pois vikalistasta. Pyörittelee sen irti sarjasta ja tulppaa reiän. Sitten voi seurailla mitä vaikutti käyntiin. Jos jättää tulppaan vielä löpöputken kiinni, niin näkee miten se kostuu.

Ei Zetor vielä tässä vaiheessa ole vaihtoehto - minusta. Mad
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1098
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 käynti ongelmat Empty Vs: 1490 käynti ongelmat

Viesti  OlleK lähetetty Pe Tammi 18 2019, 11:00

1490:sessä on jakajapumppu, eikä siihen lisätä öljyä, pumppu saa voitelunsa polttoaineesta. Ohjauspumppuun voidaan lisätä öljyä, mutta se ei vaikuta mitenkään koneen käyntiin. Nyt olisi paikallaan että PerttiK selvittää mitä hänen koneessa on ja mitä hän on oikeasti tehnyt. Jos koneessa on rivipumppu, voidaan epäillä että on tehty myös muita koneen toimintaan vahingollisella tavalla vaikuttavia "parannuksia".

OlleK

Viestien lukumäärä : 1120

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 käynti ongelmat Empty Vs: 1490 käynti ongelmat

Viesti  helmi 1972 lähetetty Pe Tammi 18 2019, 11:10

täs oli taannoon myytävänä nettikonees 1490 vm83.ja kuvan perusteella siinä oli rivipumppu.Sitte siinä oli kopis se konsoli sivus kakstoimi venttiilille.
Eikös seki tullu vasta 94-sarjahan koppiihin?

helmi 1972

David Brown : 1200,1394
DBTCF:n jäsen nro : 91
Viestien lukumäärä : 52

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 käynti ongelmat Empty Vs: 1490 käynti ongelmat

Viesti  outsider lähetetty Pe Tammi 18 2019, 11:20

helmi 1972 kirjoitti:täs oli taannoon myytävänä nettikonees 1490 vm83.ja kuvan perusteella siinä oli rivipumppu.Sitte siinä oli kopis se konsoli sivus kakstoimi venttiilille.
Eikös seki tullu vasta 94-sarjahan koppiihin?

Ajattelin juuri samaa että liekö kysessää tuo nettikoneessa ollut 1490.Siinä oli rivipumppu.
Ja tosiaan hydr.konsoli hytissä.
konsoli tuli viimeisiin 90-sarjan koneisiin .mm kaikki 1690Turbot ,noin 500kpl on varusettu konsolilla.
joitain 1490:jä olen nähnyt myös tuolla varustuksella.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1710

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 käynti ongelmat Empty Vs: 1490 käynti ongelmat

Viesti  PetriK lähetetty La Tammi 19 2019, 11:01


Kiitoksia ja Anteeksi.
Työhommissa niin en ole ehtinyt foorumissa kommentoimaan.
Itse en ymmärrä koneista enkä mistään mikä on metallista rakennettu yhtään mitään. Puusta löytyisi enemmän osaamista mutta se ei auta tässä kohtaan yhtään.
Kaverin mielestä pumppuun kuulu lisätä öljyä koska epäili jakajan liuskien/mäntien ehkä olevan kuivat.
Ohjaustehostimen minäkin löysin siihenkin lisättiin öljyä mutta ei käyntiongelman vuoksi.
Itse en tiedä mikä tuo pumppu on Rivi vai jakaja, ilmeisesti jakaja pumppu.
Onko tuo suuttimien vaihto yksinkertainen toimenpide ? irti vain ja uudet tilalle ? ei vaadi sen kummempaa säätöä? normi ilmaukset ja baanalle.
Kyllä oli vaikeaa tämä vastaaminen kun uutena jäsenenä en saanutkaan laittaa linkkiä tähän koneeseen mutta oli nettikoneessa myynnissä tällä ID numerolla ID 1779963

Ps. Unohdetaan se zetori toistaiseksi Smile

PetriK

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 käynti ongelmat Empty Vs: 1490 käynti ongelmat

Viesti  erkki lähetetty La Tammi 19 2019, 12:04

Jos ei ole tullut moottoreiden kanssa ruuvailtua, niin kyllä suosittelen suutinasiassa kääntymään sellaisen henkilön puoleen, jolla on aiheesta kokemusta. Samalla henkilöllä on todennäköisesti myös hyppysissä thermostartin toiminnan tarkistus.

Ruuvailu on mukavaa ja terapeuttistakin, mutta dieselin polttoainelaitteet eivät ole paras ympäristö sitä hommaa aloittaa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3912

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 käynti ongelmat Empty Vs: 1490 käynti ongelmat

Viesti  TIKO lähetetty La Tammi 19 2019, 23:21

Näyttäis olevan ilmastoinnilla aikoinaan varustettu malli kun akkukotelo oikean rappusen alla.
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 807
Ikä : 41
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 käynti ongelmat Empty Vs: 1490 käynti ongelmat

Viesti  outsider lähetetty Su Tammi 20 2019, 10:31

PetriK kirjoitti:
Kiitoksia ja Anteeksi.
Työhommissa niin en ole ehtinyt foorumissa kommentoimaan.
Itse en ymmärrä koneista enkä mistään mikä on metallista rakennettu yhtään mitään. Puusta löytyisi enemmän osaamista mutta se ei auta tässä kohtaan yhtään.
Kaverin mielestä pumppuun kuulu lisätä öljyä koska epäili jakajan liuskien/mäntien ehkä olevan kuivat.
Ohjaustehostimen minäkin löysin siihenkin lisättiin öljyä mutta ei käyntiongelman vuoksi.
Itse en tiedä mikä tuo pumppu on Rivi vai jakaja, ilmeisesti jakaja pumppu.
Onko tuo suuttimien vaihto yksinkertainen toimenpide ? irti vain ja uudet tilalle ? ei vaadi sen kummempaa säätöä? normi ilmaukset ja baanalle.
Kyllä oli vaikeaa tämä vastaaminen kun uutena jäsenenä en saanutkaan laittaa linkkiä tähän koneeseen mutta oli nettikoneessa myynnissä tällä ID numerolla ID 1779963

Ps. Unohdetaan se zetori toistaiseksi  Smile

Lappajärven 1490:ssä on rivipumppu.Kävin itsekin koeajamassa tuon traktorin .
Ota vain suuttimet irti.
Ensin suutinputket irti .Kuvassa https://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr55169ar1246380
Numerot 19-22 , sitte ruuvit nro 17 auki ja esim rengasraudalla avitat suutinrungot ylös nro 11.Voi oskus olla tiukassakin.

Sen jälkeen avaat ruuvipenkissä suutinrungon alapään ,ruuvattava noin 4cmm pitkä osa.
Sitten sinulla onkin suutin kädessä.
Huolellinen puhditus ja uusi suutin sisään. suutinrungossa on nastat jotka menee suuttimen sisään.
Sen jälkeen olisi hyvä testata suuttimet.

Suutinrungon ja kannen väliin tulee kupariprikka kuvasa nro 16.
Ne tulevat ulos joko suutinrungon mukana tai sitten pitää onkia kolosta ulos esim kierretangon pätkällä.
Uudet prikat paikoilleen ennen suutinrunkojen asennusta. Vanhat prikat voi myös kuumentaa toholla jolloin ne voi käyttää uudelleen.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1710

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 käynti ongelmat Empty Vs: 1490 käynti ongelmat

Viesti  mattkau lähetetty Su Tammi 20 2019, 11:16

Outsideriltä hyvät ja tiiviit ohjeet suuttimen kanssa touhuamiseen. Jos kuvia haluaa katsella ja varsinkin jos ymmärtää yksinkertaisen mienen englantia (vihkosen kannessa mainostetaan että on semmoisella kirjoitettu) niin linkistä löytyy tehtaan tekemä ohje
https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDaEcwRXpLbm0wQzQ

Mutta minusta kyllä kannattaisi aloittaa helpommasta päästä ja ensin tutkailla se imusarjahehku. Vuotava sellainen on saanut aikaan ihmeellisiä oireita - kuulemma.

Ja tuli vain mieleen, jos siihen on pumppu vaihdettu, niin miten suuttimet. En tunne asiaa vaikuttaako ja miten. Jos irroittelee niitä suuttimia, niin kannattaa katsoa minkä "arvoiset" ne on ja verrata vaikkapa traktorin spesifikaatioon.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1098
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 käynti ongelmat Empty Vs: 1490 käynti ongelmat

Viesti  PetriK lähetetty To Tammi 24 2019, 12:34

Noniin sen verran on tuossa aamusella raikaassa säässä tuli testattua että 2 ja 3 pytty pimeänä?
Eli irrottelin polttoaineputkia ja 2 ja 3 kohdalla ei mitään vaikutusta käyntiin, polttoaine kuitenkin tuli.
Hehkusta ei sitä possahdusta kuulu ? mutta kun oli pari tuntia roikan päässä niin lähti -20 asteessa ihmeen hyvin käyntiin.

PetriK

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 käynti ongelmat Empty Vs: 1490 käynti ongelmat

Viesti  erkki lähetetty To Tammi 24 2019, 13:55

Kyllä se kovasti vaikuttaa suutinvialta. Ihmetyttää vaan se, että miten kaksi suutinta alkaa ryppyilemään jokseenkin samanaikaisesti. Itte olen istunut traktorin ratin takana viiskymmentä vuotta eikä siihen historiaan sovi yhtään ainoaa suutinongelmaa. Tulee vaan mieleen, ettei tankkiin vaan olisi joutunut jotain, joka voisi antaa tälle selityksen.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3912

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 käynti ongelmat Empty Vs: 1490 käynti ongelmat

Viesti  PetriK lähetetty To Tammi 24 2019, 14:55

erkki kirjoitti:Kyllä se kovasti vaikuttaa suutinvialta. Ihmetyttää vaan se, että miten kaksi suutinta alkaa ryppyilemään jokseenkin samanaikaisesti. Itte olen istunut traktorin ratin takana viiskymmentä vuotta eikä siihen historiaan sovi yhtään ainoaa suutinongelmaa. Tulee vaan mieleen, ettei tankkiin vaan olisi joutunut jotain, joka voisi antaa tälle selityksen.

Täytyy tutkia tuo polttoaine hommakin.
Toki kaikki on mahollista kun meikäläinen on kyseessä, sattuu kyllä sitten kaikki maailman erikoisimmat viat ja sattumukset kun jonkin pelin erehdyn ostamaan.
Hyviä neuvoja täältä kyllä on saanut ja vielä kun löytyis vähän kokeneepi seppä avuks niin eiköhän tuo kuntoon saada.

PetriK

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 käynti ongelmat Empty Vs: 1490 käynti ongelmat

Viesti  PetriK lähetetty Su Helmi 10 2019, 18:23

Kiitoksia outsiderille hyvästä ohjeesta.
Nyt on yksi suutin ruokapydällä.
Kovasti on osumaa saanut koska kärki hieman lintassa ja halkeamaakin löytyy, mahtaa olla toinenkin suutin samassa kunnossa.
Kuka perhana tuon on käynyt rikki vasaroimassa Shocked
Ei liene ihme ettei käy.

PetriK

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 käynti ongelmat Empty Vs: 1490 käynti ongelmat

Viesti  1690 metsä lähetetty Su Helmi 10 2019, 18:59

Jos suutinkärki on saanu osumaa, ettei sillä olis männän päällä jotain ylimäärästä tavaraa. Esim katkennut ventiini

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 400

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 käynti ongelmat Empty Vs: 1490 käynti ongelmat

Viesti  PetriK lähetetty Su Helmi 10 2019, 22:08

Tältä näyttää.

1490 käynti ongelmat Suutin12

PetriK

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 käynti ongelmat Empty Vs: 1490 käynti ongelmat

Viesti  1690 metsä lähetetty Ma Helmi 11 2019, 00:41

Näyttää pahasti siltä että siellä on vialla jotain muutakin kun tuo suutinkärki.
Vaatinee kannen avaamisen, mutta tuo suutin ei ole ainoa syy käyntihäiriöön

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 400

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 käynti ongelmat Empty Vs: 1490 käynti ongelmat

Viesti  jusape lähetetty Ma Helmi 11 2019, 07:54

Huh..... eipä hyvältä näytä juu.
Kansi auki......
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2098
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 käynti ongelmat Empty Vs: 1490 käynti ongelmat

Viesti  outsider lähetetty Ma Helmi 11 2019, 08:36

Joo kansi vain pois niin pääsee näkemään missä vika.
19 kannenpulttia auki,suutinputket irti,"polttoainesuodatinkapistuksen" 2 pulttia auki,oikealta puolen venttiilikoneistolle voiteluputki irti,ylävesiletku irti.
Laske ensin nesteet ulos jäähdyttimen alareunassa olevasta hanasta ja lohkon vasemmassa kyljessä olevasta propusta.

Kansiremontti ei ole paha rasti ,eikä edes mäntien vaihto/kk laakerien vaihto.
Satasissa liikkuu osien hinta

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1710

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 käynti ongelmat Empty Vs: 1490 käynti ongelmat

Viesti  mattkau lähetetty Ti Helmi 12 2019, 09:46

Kaikenlaista sitä sattuu. Olikos tuohon koneeseen sitten se rivipumppu vaihdettu vai oliko (alkuperäinen) jakajamallinen? Lähinnä korjaus- ja huoltohistoriaa metsästelen ja onko kyse huonosta tuurista vai pomminrakentajan tekosia.

Kuvasta ei oikein saa selvää onko tuo nokka linkkautunut vai "vain" lentänyt pois itsekseen, sellaistakin saattaa kuulemma sattua mutta harvakseltaan varmaan. Ei ennen ole tullut vastaan sillä vähällä kokemuksella mikä mulla on. (Dieselseppä saattaisi sanoa että, joo noitahan tulee viikottain).

Jos se (ja vielä toinenkin ehkä) on itsekseen särkynyt, niin tulee mieleen kaksi syytä. Toinen on vain "väsy", kun on suunnilleen reikien kohdalta lähtenyt, ja toinen voisi olla veden sivuvaikutuksia. Mutta tämä nyt on vain arvailua. Tiedetään enemmän kun kansi irti.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1098
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 käynti ongelmat Empty Vs: 1490 käynti ongelmat

Viesti  erkki lähetetty Ti Helmi 12 2019, 09:59

Jotain voi saada selville jo kun avaat venttiilikopan. Jos tuon kysiesen pytyn venttileistä löytyy molemmista normaali välys, niin venttiililautanen ei ole tippunut männän päälle. Järjestyshän menee niin, että kun ykköspytyssä on molemmat venttiilit auki, niin nelosessa ne pitää olla kiinni ja normaali 0.25 mm välystä ja päinvastoin. Kakkos- ja kolmospytyt säädetään parina samalla tavoin.  

Minulle on ihan käsittämätön asia, että suutinkärki voi olla tuon näköinen. Ainut selitys jonka heti voisin uskoa, on, että suutin on ollut irti ja syystä tai toisesta pudonnut kärki edellä kovalle alustalle, mutta kun ei parempaakaan ollut laittaa tilalle ja suutin vielä jotenkin toimi, niin ajeltiin menemään vaan. Männän päällä tosiaan voi olla venttiililautanen, mutta se kyllä pitää semmoisen metelin, että sitä ei kuuntele sikakaan vinkumatta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3912

Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa