Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
5 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
Kertokaahan miten ilmaaminen tapahtuu tarkalleen ottaen.
Keväällä käynnistäessä kierrokset ryntäsi korkealle, jolloin sammutin moottorin. Polttoaine oli päässyt melko vähiin, en ole varma imaisiko ilmoja vai mitä tapahtui, mutta sen jälkeen ei ole käynnistynyt. Tankki tietenkin on täytetty.
Suutinputkista ei tule muutamia tippoja enempää löpöä.
Keväällä käynnistäessä kierrokset ryntäsi korkealle, jolloin sammutin moottorin. Polttoaine oli päässyt melko vähiin, en ole varma imaisiko ilmoja vai mitä tapahtui, mutta sen jälkeen ei ole käynnistynyt. Tankki tietenkin on täytetty.
Suutinputkista ei tule muutamia tippoja enempää löpöä.
Kimmo_M- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
Vallun X05 sarjalaisissa imuletkut on niitä teräspunospäällysteisiä kumiletkuja.
Erääseen josko toiseenkin koneeseen olen niitä saanut uusia.....
Menevät iänmyötä haperaksi ja murtuvat liki poikki omia aikojaan, ja siten imee ilmaa letkusta läpi, ja koska tankki on rungossa alempana, niin ei vuoda löpöä ulospäin yhtään, koska ovat imupuolella .....
Uusi se tankin ja siirtopumpun välinen letku nyt ensialkuun .....
Ilmaaminen: Suodatinjalan päältä ruuvia löysään, ja käsipumpulla kunnes likimain ilmatonta polttoainetta tulee ulos.
EI SE KESKIMMÄINEN RUUVI, vaan vähän sivussa oleva, tai tuplasuodatinjalassa suodattimien välisessä kanavassa oleva ruuvi, yleensä 1/2" tai 13mm kannalla oleva.
Tämän jälkeen rivipumpun kyseessä ollessa, pumpun rungon sivulla yläosassa, suoraan sivullepäin on 1/2" kannalla olevat pultit, toinen niistä löysään ja taas käsipumpulla lutkuttamaan.
Mahdollisesti, hankalimmissa tapauksissa voi joutua löysäämään 1-2 suutinputkea suuttimen päästä puolikierrosta, ja starttaamalla ilmata vielä sieltä.
Erääseen josko toiseenkin koneeseen olen niitä saanut uusia.....
Menevät iänmyötä haperaksi ja murtuvat liki poikki omia aikojaan, ja siten imee ilmaa letkusta läpi, ja koska tankki on rungossa alempana, niin ei vuoda löpöä ulospäin yhtään, koska ovat imupuolella .....
Uusi se tankin ja siirtopumpun välinen letku nyt ensialkuun .....
Ilmaaminen: Suodatinjalan päältä ruuvia löysään, ja käsipumpulla kunnes likimain ilmatonta polttoainetta tulee ulos.
EI SE KESKIMMÄINEN RUUVI, vaan vähän sivussa oleva, tai tuplasuodatinjalassa suodattimien välisessä kanavassa oleva ruuvi, yleensä 1/2" tai 13mm kannalla oleva.
Tämän jälkeen rivipumpun kyseessä ollessa, pumpun rungon sivulla yläosassa, suoraan sivullepäin on 1/2" kannalla olevat pultit, toinen niistä löysään ja taas käsipumpulla lutkuttamaan.
Mahdollisesti, hankalimmissa tapauksissa voi joutua löysäämään 1-2 suutinputkea suuttimen päästä puolikierrosta, ja starttaamalla ilmata vielä sieltä.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2887
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
Missähän kohtaa ne oikeat ilmausruuvit on? Pumppu on tuollainen http://image.nettix.fi/extra/machineimg/775901_776000/traktorit-valmet-775947_b_37213567616affcc.jpg
Letkut ja siirtopumppu on vaihdettu. Siirtopumpun käsipumppu vuotaa uudessa samaan tapaan polttoainetta ulos, kuin vanhakin. Saako siitä lisää ilmaa?
Olen tuota vasemmassa ylänurkassa olevaa, lattauralla varustettua ruuvia aukonut ja pumpannut käsipumpulla nyt aamupäivän. Noin joka kymmenes pumppaus kuuluu ihme kurnaus ja tankkiin lorisee polttoaine. Onko se kurnutus normaalia?
Startatessa ei lupaa ja yhden suihkuputken otin irti ja pistin astiaan, niin puoli teelusikallista tuli melko pitkän starttauksen jälkeen.
Millainen on se putki, joka imee tankista polttoaineen? Siis tankin sisällä. Onko se mahdollinen vikapaikka ja miten se vaihdetaan?
Letkut ja siirtopumppu on vaihdettu. Siirtopumpun käsipumppu vuotaa uudessa samaan tapaan polttoainetta ulos, kuin vanhakin. Saako siitä lisää ilmaa?
Olen tuota vasemmassa ylänurkassa olevaa, lattauralla varustettua ruuvia aukonut ja pumpannut käsipumpulla nyt aamupäivän. Noin joka kymmenes pumppaus kuuluu ihme kurnaus ja tankkiin lorisee polttoaine. Onko se kurnutus normaalia?
Startatessa ei lupaa ja yhden suihkuputken otin irti ja pistin astiaan, niin puoli teelusikallista tuli melko pitkän starttauksen jälkeen.
Millainen on se putki, joka imee tankista polttoaineen? Siis tankin sisällä. Onko se mahdollinen vikapaikka ja miten se vaihdetaan?
Kimmo_M- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
Nyt ei niin ulkomuistista ossaa sanoa.... Pitää kävästä naapurin 805sesta tarkistamassa ihan fyysisesti tuo rakenne, ja ottaa muutamat kuvat jollei etukuormaaja satu tiellä olemaan sitten ....
Niin laitan täs iltapäivällä lisää asiasta sitten
Niin laitan täs iltapäivällä lisää asiasta sitten
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2887
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
Kiitos vaivan näöstä.
Tarkemmin katsottuna ei se pumppu aivan ole linkissä olevan kanssa yks yhteen, mutta sinnepäin kyllä.
Tarkemmin katsottuna ei se pumppu aivan ole linkissä olevan kanssa yks yhteen, mutta sinnepäin kyllä.
Kimmo_M- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
Menikin iltaan tää laittaminen, kun päivällä unohdin, mut kuvat kävin kuitenkin iltapäivällä kolmen mais ottamassa ......
Pumppuhan 805ses on ton näkönen , ei erillistä ilmausruuvia koska siinä on paineventtiilin kautta "vapaa paluu" eli pumpun etupäässä näkyvä korkeampi letkunlähtö.
Käsipumpun ei pitäisi vuotaa ilmaa sisäänpäin, eikä polttoainetta pumpatessa ulospäin, jos kunnossa on.
Tankin imu ja paluu on oikealla puolen hytin etupuolella kotelorungon, eli tankin päällä, keskimmäinne banjoliitinyhde on hehkun säiliöltä tuleva paluu, johon tulee myös suuttimien ohivuotolinja ensin
Suodatinjalan takareunassa ainoa ilmausruuvi koko systeemille
Pumppuhan 805ses on ton näkönen , ei erillistä ilmausruuvia koska siinä on paineventtiilin kautta "vapaa paluu" eli pumpun etupäässä näkyvä korkeampi letkunlähtö.
Käsipumpun ei pitäisi vuotaa ilmaa sisäänpäin, eikä polttoainetta pumpatessa ulospäin, jos kunnossa on.
Tankin imu ja paluu on oikealla puolen hytin etupuolella kotelorungon, eli tankin päällä, keskimmäinne banjoliitinyhde on hehkun säiliöltä tuleva paluu, johon tulee myös suuttimien ohivuotolinja ensin
Suodatinjalan takareunassa ainoa ilmausruuvi koko systeemille
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2887
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
Se käsipumppu ei saisi vuotaa sisäänpäinkään, koska sitäkautta voi horia ilmaa myöskin ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2887
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
Olen siis nuo tankilta tulevan ja menevän letkun vaihtanut uuteen, mutta tankin sisällä oleva imuletku on vaihtamatta. Vai onko se metalliputkella?
Josko hommaisi vielä yhden uuden käsipumpun.
Josko hommaisi vielä yhden uuden käsipumpun.
Kimmo_M- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
Käsittääkseni se on rautaputki siellä tankissa. Varma en ole, kun mulla ei ole osakuvastoa tuohon vehkeeseen. Pitää kylläkin hakea lainaan huomenna tai tiistaina sellainen...
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2887
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
Joo rautaputki näkyi olevan tankissa. Vaihdan uuden käsipumpun ja kokeilen vielä ilmata.
Miten tuo sitten ilmataan jos ei ole niitä ilmausruuveja pumpulla. Olen aukonut just tuota "paineventtiilin" päässä olevaa ruuvia ja pumpannut käsipumpulla, mutta tarviiko tuossa sitten aukoa mitään senkun pumppaa vain? Suodatin toki ilmataan, kuten olet edellä kertonut.
Miten tuo sitten ilmataan jos ei ole niitä ilmausruuveja pumpulla. Olen aukonut just tuota "paineventtiilin" päässä olevaa ruuvia ja pumpannut käsipumpulla, mutta tarviiko tuossa sitten aukoa mitään senkun pumppaa vain? Suodatin toki ilmataan, kuten olet edellä kertonut.
Kimmo_M- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
Periaatteessa ei tarvii aukoa mitään suodatinjalan ilmaruuvin lisäksi, toisaalta suodattimelta pumpulle menevää painelinjaa voi löysätä vähäsen jotta ilman saa nopeammin pois menopuolelta.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2887
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
"Keväällä käynnistäessä kierrokset ryntäsi korkealle, jolloin sammutin moottorin. "
Miksi moottori ryntäsi? Onko syöttöpumpun sisällä jotain irronnut?
Voisiko sammutin olla edelleen päällä? Toimiiko kaikki vivut normaalisti?
Mikko
Miksi moottori ryntäsi? Onko syöttöpumpun sisällä jotain irronnut?
Voisiko sammutin olla edelleen päällä? Toimiiko kaikki vivut normaalisti?
Mikko
MikkoT- David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 101
Vs: Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
Ei tietoa mistä kierrosten nouseminen johtui. Voi olla syöttöpumpussakin jotain vialla. Miksipähän ei sammutinkin voi olla jumissa.
Päällisin puolin kaikki vivut näyttää olevan ok.
Pääseekö syöttöpumppuun kurkkaamaan siitä sivussa olevasta luukusta? Eli ne kaksi 10mm kannalla olevaa pulttia auki?
Päällisin puolin kaikki vivut näyttää olevan ok.
Pääseekö syöttöpumppuun kurkkaamaan siitä sivussa olevasta luukusta? Eli ne kaksi 10mm kannalla olevaa pulttia auki?
Kimmo_M- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
Juu siittä näkee elementtien ja säätötangon liikkumisen. Pitää liikkua herkästi takkuilematta. Jos jumittelee, niin herkistelyssä ei saa voimaa käyttää ettei säädöt mene persiilleen.
Video miten mun Nuffin vanhassa pumpussa säätötangon liikkeet menee, herkistelyn jälkeen.....
Video miten mun Nuffin vanhassa pumpussa säätötangon liikkeet menee, herkistelyn jälkeen.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2887
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
Käytin sen luukun auki, mutta ei sille osannut mitään tehdä, kun ei tiedä miten sen on tarkoitus toimia.
Ei siellä sisällä mikään liikkunut, kun liikutin sammuttimen tai kaasun vipuja.
Pumppu näytti täysin eriltä sisältä kuin tuo nuffin pumppu.
Ei siellä sisällä mikään liikkunut, kun liikutin sammuttimen tai kaasun vipuja.
Pumppu näytti täysin eriltä sisältä kuin tuo nuffin pumppu.
Kimmo_M- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
Joo niin varmaan kyllä onkin, siinä on jokin Boshin varhainen P-pumppusarjan esiasteen pumppu ....
Tossa tälhetkellä pajassa yks 805 kytkinrempassa, joka alkaa olla valmis, niin siittä vaan sillä silmällä kattellu sitä pumppua .....
805 malleissahan on pumpun voitelu moottoriöljyllä, eli painelinja tulee lohkosta pumpun kylkeen, ja paluuvirtaus menee jakopäähän ......
805 varaosakuvastossakaan ei ole pumpun räjäytyskuvaa...... Sellaista pumpun sisälmyskuvaa ei taida omista arkistoistakaan löytyä ....
Voin piruuttani tosta kurkata pumpun luukusta huomenna sisuksiin ......
Tossa tälhetkellä pajassa yks 805 kytkinrempassa, joka alkaa olla valmis, niin siittä vaan sillä silmällä kattellu sitä pumppua .....
805 malleissahan on pumpun voitelu moottoriöljyllä, eli painelinja tulee lohkosta pumpun kylkeen, ja paluuvirtaus menee jakopäähän ......
805 varaosakuvastossakaan ei ole pumpun räjäytyskuvaa...... Sellaista pumpun sisälmyskuvaa ei taida omista arkistoistakaan löytyä ....
Voin piruuttani tosta kurkata pumpun luukusta huomenna sisuksiin ......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2887
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
Kyseessä ihan perinteinen Bosch "A" pumppu 9,5mm elementein.
Jos kone ryntäilee, niin kyseessä on jo vakavampi oire. Säädinryhmä saattaa olla loppuun kulunut, tai jokin/ jotkut elementit takerrella. Saattaa myöskin olla epäkuranttia polttoainetta, mikä jumittaa elementtejä. Kuvia viallisista pumpuista löytyy FB sivuiltani Akaan Diesel Oy.
Allekirjoittaneelta löytyy hetihyllystä täyskunnostettua vaihtopumppua 1240€/sis alv. Vaihtovastine takaisinpäin kuuluu kauppaan.
Sami
Jos kone ryntäilee, niin kyseessä on jo vakavampi oire. Säädinryhmä saattaa olla loppuun kulunut, tai jokin/ jotkut elementit takerrella. Saattaa myöskin olla epäkuranttia polttoainetta, mikä jumittaa elementtejä. Kuvia viallisista pumpuista löytyy FB sivuiltani Akaan Diesel Oy.
Allekirjoittaneelta löytyy hetihyllystä täyskunnostettua vaihtopumppua 1240€/sis alv. Vaihtovastine takaisinpäin kuuluu kauppaan.
Sami
Vs: Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
Kerkeskö jusape vilkaista luukun alle?
Kimmo_M- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
En ol kerenny, nyt kyseisessä vermeessä etuaksilaremppa menos..... Vaiks vois koittaa huomen kurkkia
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2887
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
Sivuluukusta näkyy tuollainen näkymä, aivan yläreunassa on elementtien "kiertoratas" jolla systeemillä siis soppamäärää säädetään.
Ei liiku kaasuvivusta väännellen näköjään, kun kone ei käy.
Sormella yhdestä liikuttaen liikkuu kaikki kevyesti, ja palautuvat jousivoimalla, ja pitää itsekseen palautua aivan taka-asentoon asti, eli tuo kiristysruuvien hahlo osoittaa n. 45ast takaviistoon, kun tästä "suoraan sivulle" asennosta sormella irrottaa ....
Ei liiku kaasuvivusta väännellen näköjään, kun kone ei käy.
Sormella yhdestä liikuttaen liikkuu kaikki kevyesti, ja palautuvat jousivoimalla, ja pitää itsekseen palautua aivan taka-asentoon asti, eli tuo kiristysruuvien hahlo osoittaa n. 45ast takaviistoon, kun tästä "suoraan sivulle" asennosta sormella irrottaa ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2887
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
Kiitos jusape kuvista. Nuo vimpstaakithan ne siellä jumitti.
Pienellä herkistelyllä kone lähti tulille. Näyttää siltä että ensi talvenakin saa pihan putsattua lumista.
Pienellä herkistelyllä kone lähti tulille. Näyttää siltä että ensi talvenakin saa pihan putsattua lumista.
Kimmo_M- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
No kiva jotta jos heräsi henkiin ......
Tossa syöttöpumpussahan on sitten voitelu moottoriöljyllä, eli omaa erillistä öljyä pumpussa ei ole.
Joten moottoriöljytkin olisi vaihdeltava kutakuinkin aikoinaan, ja se ei tarkoita sitä, että jos 5v aikana tulee 200h niin kuitenkin se on se n. max 2v tuntimäärästä riippumatta .......
Tai sitten isommalla käytöllä max 300h ja ölpit vaihtoon. Suositus on yleensä, kone kuin kone, että ajo tai käyntitunneista riipumatta, kuitenkin vuosittain ......
Tossa syöttöpumpussahan on sitten voitelu moottoriöljyllä, eli omaa erillistä öljyä pumpussa ei ole.
Joten moottoriöljytkin olisi vaihdeltava kutakuinkin aikoinaan, ja se ei tarkoita sitä, että jos 5v aikana tulee 200h niin kuitenkin se on se n. max 2v tuntimäärästä riippumatta .......
Tai sitten isommalla käytöllä max 300h ja ölpit vaihtoon. Suositus on yleensä, kone kuin kone, että ajo tai käyntitunneista riipumatta, kuitenkin vuosittain ......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2887
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
Niin, näissähän on se veden/moskan eroitin siellä akun takana, se pitää muistaa tyhjätä moskasta ja vedestä vuosittain vähintään kertaalleen, vähäisellä käytööllä ollessa vaikka kahdesti.
Ja polttoainesuotimiakaan ei ole kuin se yksi ja ainoa, senkin riittävän taajasta vaihtovälistä on hyvä pitää huolta, eli itte vaihtaisin vähäisilläkin tunneilla viimeistään syksyisin suodatimen uuteen, ennen pakkaskautta .......
Ja polttoainesuotimiakaan ei ole kuin se yksi ja ainoa, senkin riittävän taajasta vaihtovälistä on hyvä pitää huolta, eli itte vaihtaisin vähäisilläkin tunneilla viimeistään syksyisin suodatimen uuteen, ennen pakkaskautta .......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2887
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
Täytyy ottaa joka syksyiseksi rituaaliksi tuo sakkakupin putsaus ja suodattimen vaihto. Nyt on nekin kondiksessa ja uudet polttoaineletkut sekä siirtopumppu.
Vedestähän tuo ongelma luultavasti on alkunsa saanut.
Oliko mittariongelmista kokemusta? Huolletaanko niitä jossakin vai onko se aina vanha pois ja uusi tilalle?
Vedestähän tuo ongelma luultavasti on alkunsa saanut.
Oliko mittariongelmista kokemusta? Huolletaanko niitä jossakin vai onko se aina vanha pois ja uusi tilalle?
Kimmo_M- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: Valmet 805 ongelmia polttoainepuolella
Mikä mittari ? Päänäyttö, eli kierrosluku-/tunti-/tankki- ja lämpömittari/merkkivalot-paketti ? Niitä ei taida saaha uusia ja josko ehjiä käytettyjäkään ihan helposti .....
Ja ei ole tietoa korjaakos joku sellasia edes ......
Johdotukset, ja varsinkin sen johtosarjan liitosten kosteussuojaus nuissa on, olematon .... Ja niiden liitosten happamoituminen on yleisin syy moneen toimimattomuuteen ....
Eli pitäis ne kunnolla sörsselssönin kanssa putsata ja nitkutella 10krt auki-kiinni, ja toisinaan sekään ei auta, ku piuhat on hapettuneet liki tai kokonaan katki liittimen sisältä , siittä missä johdin liittimen napaan liittyy ....
Ihan persiistä tuo piuhojen rakenne sinällään..... Eli ihan puhtaasti valmetin peruja se osio on nois sekarotusissa .....
Ja ei ole tietoa korjaakos joku sellasia edes ......
Johdotukset, ja varsinkin sen johtosarjan liitosten kosteussuojaus nuissa on, olematon .... Ja niiden liitosten happamoituminen on yleisin syy moneen toimimattomuuteen ....
Eli pitäis ne kunnolla sörsselssönin kanssa putsata ja nitkutella 10krt auki-kiinni, ja toisinaan sekään ei auta, ku piuhat on hapettuneet liki tai kokonaan katki liittimen sisältä , siittä missä johdin liittimen napaan liittyy ....
Ihan persiistä tuo piuhojen rakenne sinällään..... Eli ihan puhtaasti valmetin peruja se osio on nois sekarotusissa .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2887
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» DB 850 nostolaitteidenkaa ongelmia!
» david brown 990 selectamatic v.1970 Nostolaite ongelma
» Valmet 565
» DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia
» 880 nostolaiteen kanssa ongelmia
» david brown 990 selectamatic v.1970 Nostolaite ongelma
» Valmet 565
» DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia
» 880 nostolaiteen kanssa ongelmia
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa