DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Viesti  S_a_m_i lähetetty La Elo 13 2016, 21:36

David Brown 950 Implematic -50

Ihan ensimmäiseksi on pakko kysyä, että puhutaanko näissä perästä kun kyseessä on jarrurummun ja vanteen välinen komponentti...?

Täytyisi vaihtaa tuohon vanhukseen "apparin" puolen jarrukengät. Jarru ei pidä juuri yhtikäs mitään vaikka säädöt ovat kohdillaan. Oma veikkaus on, että kengille on vuotanut öljyä, sillä jostain noilta seuduilta tihkuu öljyä "rummun ja perän" kylkeen ja vanteen sisäpuolikin on öljymuhjussa.

Onko tuossa kenkien vaihdossa jotain josta olisi hyvä tietää? Pyörä pois, perän "lohko" pois...? Jotkut stefathan tuolla lienee on? Ainakin akselin pää näytti aika rasvaiselta kun otin renkaan pois. Ottaisin mieluusti vastaan tietoa miten tuo puretaan kun en ole tämän kanssa kauheasti puuhastellut. Autot ovat paljon tutumpia ja niiden kanssa työkalut pysyvät kivasti käsissä.

Toinen juttu vielä, kun nostin persuksen ylös huomasin, että perissä(?) on molemmin puolin pientä välystä molemmilla puolilla kun heiluttaa rengasta. Kuuluko siellä olla päittäisvälystä? Onko laakerointi vaihtokunnossa vai kuuluuko olla poikittaistavälystä vai onko siellä jokin löystynyt?

S_a_m_i

David Brown : 950 Implematic -50
Viestien lukumäärä : 18

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Viesti  jusape lähetetty La Elo 13 2016, 23:01

"perä" itsessään ( tasauspyörästö ) on runko-osan sisällä vaihteistokotelossa takana, ja siittä sivuille tulevat osaset on alennusvaihdeosa + , "ronkat" , "akselibanjot" , "porttaalivälitykset" tai taka-akselit jarruineen
avatar
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1745
Ikä : 48
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Viesti  OlleK lähetetty Su Elo 14 2016, 07:44

Ja virallinen nimitys on "pyöränvälitykset". Tulee englannin kielisestä nimityksestä "wheel reductions". Jarrut löytyvät, kun pyöränvälitykset irrotetaan. Irrotettaessa täytyy ottaa huomioon, että osat ovat melko painavia. Ennen oikeanpuoleisen pyöränvälityksen irrotusta täytyy tasauspyörästön lukko kytkeä päälle ja poljin sitoa ala-asentoon luotettavalla tavalla, muuten karkaa lukon holkki. Jarrukenkiä ei näissä vaihdeta vaan ainoastaan jarrunauhat. Takasillassa on vetoakselin kohdalla laippa ja paipan sisällä on stefat öljyn pitämiseksi vaihteiston puolella. Pyöränvälityksen öljy pidetään oikeassa paikassa jarrurummun takana olevan stefan avulla.  Pyöränakselin laakeri säädetään laipan ja pyöränvälityksen rungon välillä olevilla säätölevyillä. Säätölevyt ovat puoliskoja ja ne saadaan pois sen jälkeen kun laipan pultit on irrotettu. Säätölevyjen poistaminen pienentää laakerivälitystä. Laakereilla tulee olla 0,05 mm esipuristusta, jota mitataan rakotulkilla. laipan ja pyöränvälityksen rungon välillä. Seuraava linkki näyttää pyöränvälityksen kaikkine osineen http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr61281ar903121 ja seuraava linkki näyttää jarrukengät ja tiivistelaipan http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr61281ar990463

OlleK

Viestien lukumäärä : 940

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Viesti  Jyryytin lähetetty Su Elo 14 2016, 09:37

Katsoppa tuo linkki ja kelaa sivu miltei alas asti, siellä on kuvasarja 990 jarrurempasta.
Ja jos tuo sinun 950 on varustettu tasauspyörästön lukolla, niin muista lukita lukon poljin ala-asentoon ennenkuin irroitat vetopyörästön. Muuten tulee helposti turhaa työtä paljon lisää.

http://www.taavetti-talli.net/t144p150-david-brown-990-73-projekti-valmis
avatar
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 560
Paikkakunta : Pietarsaari

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Viesti  S_a_m_i lähetetty Su Elo 14 2016, 10:30

Iso kiitos kaikille auttaneille ja nuo kuvat selkeytti hommaa paljon. On tässä tasauspyörästön lukko. Olisi jäänyt tasauspyörästön poljin koskematta. Ihan mielenkiinnosta kysyn onko "kuskinpuolella" jotain mitä pitää huomioida kun sen puolen avaa?

Vähän ikävä irrotella tästä näitä osia kun kaikki on "pienen" varastorasvan peitossa. Oikea viherpiipertäjän unelma...

Paljonko tuo pyörän välitys arviolta painaa? 50kg...?

S_a_m_i

David Brown : 950 Implematic -50
Viestien lukumäärä : 18

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Viesti  jusape lähetetty Su Elo 14 2016, 12:33

120-170kg ? ..... Ottaa huomioon että on sentinpaksuista valurautaa se kuori, pyörän akseli jotain 70mm umpipuikkoa ja pituutta reilu puolmetriä, pari ratasta jotka n.5cm paksuja ja isompi niistä rattaista on luokkaa vaikka 30cm halk.
avatar
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1745
Ikä : 48
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Viesti  S_a_m_i lähetetty Su Elo 14 2016, 12:59

Ok, kiitos tiedosta. Sitä ei sitten oteta välttämättä ihan käsin sieltä pois. Täytyy viritellä latoon talja kun en jaksa moottorinostinta viedä "keskelle" metsää.

S_a_m_i

David Brown : 950 Implematic -50
Viestien lukumäärä : 18

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Viesti  outsider lähetetty Su Elo 14 2016, 21:57

Jos joudut stefat vaihtamaan pyörän napaan niin se kannattaa purkaa alennuspyörästö paikallaan.
Sen jälkeen kun pyörännapa,akseli,ja iso hammasrata poissa alennuspyörästöstä niin ei hirveitä paina .
Ihan käsipelillä sen nostaa pois ja takaisin ,toki apuvälineistä on hyötyä.

Aika moneen on stefoja tullut vaihdetuksi. Very Happy

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1554

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Viesti  Tessu lähetetty Ma Elo 15 2016, 12:00

Oisko mitään mahdollisuutta kuurata öljyt ja moskat pois?
Helpottas hommaa eikä olis itte kuin Ahrikan poika heh,ite tossa vaihtelin lootan yhtee autoon ja kun oli pestyt sekä entinen ja paikallee laitettava osa ei paljoa likaa syntyny.
itellä kans 850 Taavi puskee öljyä millo mistäkin mutta eipä sitä moni huomaa kun välillä pesasee pois,ajoa kun on vähän niin kerkiää tekee.
Joskus vaan kun on joutunu rasvasia osia nostelee niin sekin on vaikeeta/vaarallista,ihan köysillä ei onnistunukkaan koska lipsui kokoajan!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1024
Ikä : 51
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Viesti  S_a_m_i lähetetty Ma Elo 15 2016, 23:51

Ei ole pesumahdollisuutta ja tuo on niin "varastorasvoissa", että pakko olisi olla öljynerotuskaivo pesupaikalla ja sitä ei ole.

Ajattelin irrottaa koko pyöränvälityksen pakettina ja viedä sen töihin ensin pestäväksi. Siellä on kunnon pesuvehkeet yms. Töihin on vaan sen verran pitkä matka, etten traktoria kyllä aja sinne ja traileriin ei ole tarpeeksi isoa vetoautoa.Tuon pyörän välityksen saanee onneksi irti ketjutaljalla kun laittaa sakkelin napaan ja toisen kiinnikkeen rummun pulttiin. Katsotaan sitten mitä hommasta tulee.

Täytyy myöhemmin kysellä miten noi pyörännavat yms. puretaan ja miten tiivisteet vaihdetaan.

Vähän ohi aiheen:
Ajoa tälläkin on tosi vähän. Lähinnä talvella puutöissä kun tämä on sopivan pieni, kevyt ja kohtuu ketterä. Vielä kun itsellä olisi aikaa niin kivahan näitä olisi rassata.

Tosiaan itse olen puuhastelua 80...00-luvun autojen kanssa harrastuksena. On tullut rakennettua moottoreita, kasailtu vaihdelaatikoita mieleisillä välityksellä yms. perushuoltojumppaa. Silti tämä traktorin purkaminen jänskättää kun tekniikka on ihan outoa.

S_a_m_i

David Brown : 950 Implematic -50
Viestien lukumäärä : 18

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Viesti  jusape lähetetty Ti Elo 16 2016, 00:12

Ei se tekniikka mitään merkillistä näissä ole. Oikeastaan niin yksinkertaista kuin vain jokin voi olla, ainoa vaan, että palikat painaa helposti komponentteina sen sata-kakssataa kiloa.
Jokin auton ratas painaa esim vaikka puolkiloa-kilon, traktorin vastaava 10-20 kiloa .....
avatar
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1745
Ikä : 48
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Viesti  Tessu lähetetty Ti Elo 16 2016, 18:18

Joo itte ei paljoa ole koneiden kanssa pelannu,sen vaan mitä pakko on ollu että toimii ja joskus kaverieta auttanu kun juuri sitä nostamista ym on.
Alkaa vaan olla rempatkin nykyää kalliitaettä e imeikäläiselle kannata ja raksat onkin perikunnan vehkeitä mutta ite täällä asun ja käytän,ja veli ei kyllä suostu maksamaan mitään!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1024
Ikä : 51
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Viesti  erkki lähetetty Ti Elo 16 2016, 18:30

Portaalivälityksen irrotuksessa on hyvä apu vaikka trukkilavasta ja lankuista rustattu peti, jonka varaan osan voi laskea ja vetää lavan mukana lankkuja pitkin ulos.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3576

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Viesti  S_a_m_i lähetetty To Elo 18 2016, 22:07

Takavälitykset on nyt irti. Millä tuo jarrurumpu pitäisi vetää ulos? Täytyykö siihen rakentaa ulosvetäjää vai tuleeko se pulttia kiristämällä ulos? Mikä jenka tuossa rummussa on? Ilmeisesti rumpu pysyy paikallaan kiilalla...?

Mitenkä tiivistelaippa tulisi irrottaa jarrukenkien takaa?

S_a_m_i

David Brown : 950 Implematic -50
Viestien lukumäärä : 18

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Viesti  erkki lähetetty Pe Elo 19 2016, 06:05

Tutki ensin,että onko öljyvuoto portaalista jarruun päin vai vaihdelaatikosta jarruun päin. Jos portaalin stefat eivät vuoda, ei jarrururumpuja tarvitse irrottaa, ellei stefoja halua vaihtaa varmuuden vuoksi.  Ainoastaan taka-akseliin tulevat stefat tarvii uusia.

Ainakin uudemmissa DB:ssä jarrurummusa on kaksi reikää, joissa on tuumaiset kierteet jotka on samat kuin portaalin kiinityspulteissa, onkohan ne sitten jotain 9/16".  Jarrurummut on aika tiukalla sovitteilla aksleissa, joten ulosvetoa varten pitää tehdä pitkät vetotangot, jotka vedetään kerteellä rumpuun ja toisessa päässä on joko tanakka pultti vetoakselin päätä vasten tai sitten sanka, jonka alla on tilaa pullotunkille, jolla ulosvedon saa tehdyksi.  Purkautumista helpottaa kun rummun napaa samalla lämmittää kaasutöhöllä. Akselin ja rummun välissä on kiila.


Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Pe Elo 19 2016, 17:35, muokattu 1 kertaa

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3576

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Viesti  outsider lähetetty Pe Elo 19 2016, 08:26

Yleensä vuotavat stefa nro 6 kuvassa http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr53665ar690684
UUdemmissa noita stefoja on 2 /puoli vanhemmissa 1+ tuki kuten kuvassa näkyy

Ja sitten tämä akselin stefa http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr53665ar706714 numero 26

Jarrurummun takana olevaa stefaa , edellinen kuva numero 3 ,en vielä koskaan ole tarvinnut uusia

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1554

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Viesti  S_a_m_i lähetetty Pe Elo 19 2016, 13:57

Eihän tuossa rummun takana ole mitään vahviketta, jota vasten saisi pulttia kiristämällä rummun pakotettua ulos?

En ole katsonut mitä tiivisteet maksavat mutta nyt kun osat ovat irti ja pestynä vaihtaisin mielellään kaikki tiivisteet. En pysty oikein sanomaan mistä öljy vuotaa rumpuun kun kaikki oli niin öljymuhjussa. Myös pyörännavan takana oleva o-rengas on näyttäisi vaihtokuntoiselta, sillä se on murentunut hiukan ja sieltäkin on ollut pientä vuotoa.

S_a_m_i

David Brown : 950 Implematic -50
Viestien lukumäärä : 18

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Viesti  OlleK lähetetty Pe Elo 19 2016, 16:11

Jarrurumpu täytyy irrottaa Erkin kertomalla tavalla, muita keinoja ei ole.

OlleK

Viestien lukumäärä : 940

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Viesti  erkki lähetetty Pe Elo 19 2016, 17:42

Kannattaa kuitenkin jatkaa tutkimuksia, koska jarrurumpujen irtaallaan käyttäminen saattaa olla aika hikinen puuha, johin harvat ryhtyy huvikseen. Napa-akseli purkaantuu ulospäin ja siihen saa osat vaihdettua ilman Macaiverin kekseliäisyyttä. Runsaasti vuotavan portaalin stefan huomaa heti kun portaalin asettaa selälleen ja pyörittää vetoakselia. Jos sieltä valuu öljyä, niin kyllä stefat in vaihtokunnossa. Jos ei näytä valuvan mitään, niin pikku riskillä vanhojen stefojen kanssa saattaa pärjäillä vielä pitkään.

Jos ja kun vaihdat stefoja, niin muista karhentaa tonnisella vesihiomapaperilla 45 asteen kulmassa akseliin tullut kiillottunut vyöhyke. Jos se jää tekemättä, niin uusi stefa saattaa alkaa vuotaa aika pian kun kiiltävässä pinnassa ei ole stefan tarvitsemalle pienelle voiteluainemäärällle sijaa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3576

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Viesti  S_a_m_i lähetetty La Elo 27 2016, 15:05

Täytyy sanoa, että suhteellisen tiukalla sovitella tuo rumpu on kiinni. Rakensin ulosvetäjän ja annoin rummulle pillillä lämpöä mutta 5mm seinämävahvuudella oleva teräsputki antoi periksi. Saa olla rumpu paikallaan varsinkin kun joku edeltäjä on saanut toisesta  rummusta toisen jengan piloille.
Pienen tutkimuksen jälkeen voisin väittää, että rumpuun vuotanut öljy on tullut perän puolelta. Takavälityksen öljy on ollut 80W-90-tyylistä jäykkää öljyä ja rummussa ollut oli 10W-30-tyylistä.

Miten tuon perän puolella oleva tiivistelaippa saadaan pois? Kuinka tiukka sovite siinä on? En ole ehtinyt edes tutkia asiaa kun olen painin näiden takavälitystä kanssa.

Edit: Mistä ihmeestä pyörän välyksen saa säädettyä?

S_a_m_i

David Brown : 950 Implematic -50
Viestien lukumäärä : 18

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Viesti  erkki lähetetty La Elo 27 2016, 15:32

Perän puolen tiivistelaipan ulosvetoa varten siinä on pari kierrereikää. Tarvitset pätkän jämäkkää lattaa, johon pitää porata reijät ulosvetoruuveja varten. Kaksi reikää kohdakkain noiden lapian ruuvien kanssa ja kaksi reikää ulkokehältä ponnistavia ruuveja varten. Laippa on muistaakseni valurautaa, joten sitä pitää käsitellä maltillisesti.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3576

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Viesti  OlleK lähetetty La Elo 27 2016, 16:39

Olen 14 elokuuta lähettänyt tietoja ja kuvia pyöränakselin laakerivälyksen säädöstä. Kelaa vähän taaksepäin niin löydät ohjeet.

OlleK

Viestien lukumäärä : 940

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Viesti  S_a_m_i lähetetty La Elo 27 2016, 18:29

Luin kyllä kirjoituksen säädöstä mutta homma ei ihan auennut. Ehäpä se selkenee kun olkaa etsimään tarkemmin noita liuskoja. Eli poistetaanko sieltä shimmilevyjä, jolloin välys pienenee vai olenko ihan kuutamolla?

S_a_m_i

David Brown : 950 Implematic -50
Viestien lukumäärä : 18

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Viesti  OlleK lähetetty La Elo 27 2016, 18:59

Pyöränakselin takana oleva laippa on kiinni pyöränvälityksen rungossa kuudella pultilla. Poistamalla pultit pääset raottamaan laipan niin, että voit poimia pois kaikki säätölevyt. Levyt ovat puolikkaita. Tämän jälkeen asennat kolme pulttia tasaisin välein ja kiristät ne tasaisesti. Sitten mittaat välyksen laipan ja pyöränvälityksen rungon välillä rakotulkilla kolmesta kohtaa ja lasket mittaustulosten keskiarvon. Saadusta keskiarvosta vähennät 0,1 mm ja saatu tulos on asennettavien säätölevyjen paksuus. Mittaa asennettavat säätölevyt mikromerillä. Asenna sama määrä (sama paksuus) säätölevyjen puolikkaita kummallekin akselin puoliskolle. Laakerit tulee vaihtaa jos ei saada aikaan 0,1 mm esipuristusta vaikka kaikki säätölevyt poistetaan.   Seuraavassa aikaisemmin lähettämäni piirroskuva toistamiseen.   http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr61281ar903121

OlleK

Viestien lukumäärä : 940

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 950 jarrukenkien vaihto ja perän välys

Viesti  OttuM lähetetty Su Syys 17 2017, 20:29

erkki kirjoitti:Perän puolen tiivistelaipan ulosvetoa varten siinä on pari kierrereikää. Tarvitset pätkän jämäkkää lattaa, johon pitää porata reijät ulosvetoruuveja varten. Kaksi reikää kohdakkain noiden lapian ruuvien kanssa ja kaksi reikää ulkokehältä ponnistavia ruuveja varten. Laippa on muistaakseni valurautaa, joten sitä pitää käsitellä maltillisesti.

Stefojen vaihto DB 1290 -een.
Onko tässä osassa sama kierrereikien koko kuin DB 1290 -ssä. Kun kokeilin 6 mm pulttia oli hieman väljä kierresovite (6 mm pultti menee kirteille käsin pyörittämällä). Jos tässä kierre on tuumakoossa onko se 1/4 "" (= 6.35 mm). Mikä tässä osassa on kierrekoko ja tyyppi, jotta osaa ostaa pulttikaupasta sopivat pultit ulosvetäjään?.

OttuM

David Brown : DB 1290 -83
DBTCF:n jäsen nro : 184
Viestien lukumäärä : 22
Paikkakunta : Roi

Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa