Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Jäähdyttimestä pulputusta db990

4 posters

Siirry alas

Jäähdyttimestä pulputusta db990 Empty Jäähdyttimestä pulputusta db990

Viesti  uusi Su Huhti 27 2014, 12:43

Kuuluupi jäähdyttimestä pulputusta koneen sammuttamisen jälkeen. Mikähän mahtaa aiheuttaa, uusi termostaatti vaihdettu jonkin aikaa sitten.

uusi
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Jäähdyttimestä pulputusta db990 Empty Vs: Jäähdyttimestä pulputusta db990

Viesti  OlleK Su Huhti 27 2014, 14:12

Voisi johtua vaikka palaneesta kannen tiivisteestä. Miltä nesteen kierto näyttää, kun moottori on käynnissä (jäähdyttimen korkki pois paikaltaan), pulppuaako? Onko havaittavissa öljyä jäähdytysnesteessä? Onko havaittavissa jäähdytysnestettä öljyn seassa?

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

Jäähdyttimestä pulputusta db990 Empty Vs: Jäähdyttimestä pulputusta db990

Viesti  uusi Su Huhti 27 2014, 14:56

Korkki pois otettuna ei pulputusta eikä kyllä näytä kiertävänkään liekö sitten käyvän niin viilenä ettei termari aukee klapikoneen pyörityksellä. Ei mielestäbi öljyä nesteessä eikä toisinpäin.

uusi
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Jäähdyttimestä pulputusta db990 Empty Vs: Jäähdyttimestä pulputusta db990

Viesti  uusi Ma Toukokuu 12 2014, 21:50

Voiko tuohon pulputukseen olla muuta syytä kuin kannetiiviiste palanut?

uusi
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Jäähdyttimestä pulputusta db990 Empty Vs: Jäähdyttimestä pulputusta db990

Viesti  jusape Ma Toukokuu 12 2014, 22:39

Kyllä se yleensä vahva merkki on kansitiivisteen alkavasta, ja ajanmyötä, ehkä nopeastikkin, pahenevasta vaivasta.
Käydessä sitä pulinaa ei välttämättä huomaa tai erota, kun vesi kiertää lohkossa ja kannessa, niin se saattaa pienen vuodon kuplat ajaa kannen takapäähän virtausvoimallaan, ja kierto kun loppuu, se imakupla pääsee sieltä sitten purkautumaan termarin ilmareiän kautta jäähdyttimeen.

Samaa mulla nuffi teki "eläintestin" I-vaiheessa, kun tarkoituksella kansi oli jälkikiristämättä, ja ajelin vähäsen. Piti pulinaa sammutuksen jälkeen (vaikkei olis kuin 10min käyttänyt paikoillaan), mutta sitten lopulta, aika piankin (n.2h ajoa) kun termarin laitoin, kärähti pahvi lahjakkaasti kahesta kohtaa.... Reilun sentin rako oli vesitilaan 1-sylkyssä ja toisesta (4-syl) kohtaa puuttui 3cm pätkä nostajien suuntaan....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2892
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Jäähdyttimestä pulputusta db990 Empty Vs: Jäähdyttimestä pulputusta db990

Viesti  Uusi Ti Toukokuu 13 2014, 16:54

00373500454503157578

Uusi
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Jäähdyttimestä pulputusta db990 Empty Vs: Jäähdyttimestä pulputusta db990

Viesti  uusi To Toukokuu 15 2014, 23:30

Onko kanne tiiviste paha vaihtaa näin vähemmän moottoreiden kanssa pelanneelta. Löytyykö jotain ohjeita jostain.

uusi
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Jäähdyttimestä pulputusta db990 Empty Vs: Jäähdyttimestä pulputusta db990

Viesti  erkki Pe Toukokuu 16 2014, 08:42

Onko tullut aika vaihtaa kansipahvi? Jos moottori ei kiehuttele eikä sekoittele öljyjä ja nesteitä niin ehkäpä tiiviste ei vuoda. Kannen vesitilassa saattaa olla jotain, mikä jättää sinne kuuman kohdan kun moottori käy ja kun koneen sammuttaa niin se siellä vielä hiukan pulputtaa kun vesikierto pysähtyy. Kannessa on tehtaan jäjliltä jäähdytysveden jakoputki, joka on saattanut ajan kanssa hiukka hapertua ja alkanut kierrättää vettä epätasaisesti.

Jos ryhdyt tiivisteen vaihtoon niin ehkä suurin hankaluus mikä voi tulla vastaan, on että keskimmäinen kannen vaarnapultti on saattanut turvota ruosteen kanssa kiinni reikäänsä. Jos ei ole niin hyvä, mutta jos on, niin irrotus saattaa kysyä kikkailua.

Vaihto menee sunnilleen näin: Nesteet ulos lohkosta. Suutinputket pois ja kunnollinen liitosten suojaus, ettei putkistoon kulkeudu likaa niiden auki ollessa. Usein otetaan suuttimetkin ulos reijistään, mutta jos ne toimivat hyvin, niin niitä ei välttämättä tarvi ottaa ulos. Kantta pitää silloin vaan muistaa käsitellä niin ettei suutinkärkiin tule kolhuja koskapa ne jää hiukan ulkonemaan kannen tasosta. Kanteen menevä oljyputki auki, ylävesiletku ja imusarjan letku pois, venttiilikoppa pois ja kannenpultit auki. Keinuvipuakseli pois, työntötangot pois, merkkaa työntötankojen järjestys, että tulevat kootessa "tuttuihin" nostimiin. Kansi pitäisi lähteä pois paikaltaan nostamalla, mutta se voi tarvita hiukan vipuamista että irtoaa vahoilta sijoiltaan. Kun kansi on irti niin sen suoruuden voi tarkistaa vaikka hyvällä teräsviivaimella sen jälkeen kun pinnasta on kaapinut pois kaikki vanhat tiivisteen jämät ja karstan palotilojen kohdasta. Taavin kansi on hyvä pysymään suorana, mutta tarkka poika irrottaa suuttimet ja venttiilit ja käyttää kannen koneistamolla oikaistavana. Itte en ole siihen koskaan ryhtynyt. Viitseliäs asentaja tarkistaa venttiilien tiiveyden esim. irrottamalla imu- ja pakosarjat ja tipauttamalla tippakannulla vaika bensiiniä venttiilin lautasen päälle niin sen näkee heti miten tiiviit pinnat siellä on vastakkain. Tarvittaessa venttiili hiotaan tiiviiksi tahnan kanssa.

Sitten lohkon yäpinta kaavitaan myös puhtaaksi, tarkasti myös palotilojen ympärillä olevat liekkirenkaat. Terävä peltilasta on hyvä työkalu siihen nysväämiseen. Kun pinta on puhdas, otetaan imurilla moskat pois sylintereistä. Pultinreijät pudistetaan, kokeile, että pultit ja mutterit kiertyy kevyesti kierteisiin ja voitele ne ohuesti.

Uusi tiiviste asennetaan paikalleen: katso, että tulee oikein päin! Toiset laittaa pehmeiden pintojen kohtiin ohuen kerroksen tiivisteliimaa, itse olen asentanut kannentiivisteet kuiviltaan ja on ne pitäneet.  

Kansi nostetaan paikoilleen ja systeemi kootaan ennalleen. Kansipultit kiristetään ympyrämäisessä järjestyksessä keskeltä aloittaen kolmessa vaiheessa momenttiavaimella. En nyt muista tarkkoja momentteja, mutta esim. eka kierros 5 kpm, toinen kierros 9 kpm ja kolmas kierros 12,5 kpm, noin sunnilleen. Jos lainaat jostain momenttiavainta, niin valitse sellainen malli, jossa on asteikko, josta näkee momentin. Ne "naksahtavat" avaimet, joiden momentti säädetään ruuvia kiristämällä, saattavat joskus olla melkoisen epätarkkoja puoleen tai toiseen jos niitä ei ole säilytetty, hoidettu ja kalibroitu asianmukaisesti.

Sitten vaan moottori kokoon, venttiilien säätö, nesteet sisään ja kone tulille. Ensin kannattaa ehkä moottoria pyörittää muutama kierros suutinputket suuttimien päästä löysällä niin systeemi puskee ilmat ulos.

Kansi jälkikiristetään sen jälkeen kun moottori on ajettu kunnolla normaalilämpöön.  Täsät hiukan vaihtelee mielipiteet, että kirrtaanko kuumana vai kylmänä. Itse olen tavannut kiristää sen jälkeen kun moottori on kunnolla jäähtynyt. Samassa järjestyksessä kuin kiristäessä, ensin kutakin pulttia hiulkan aukipäin, ehkä neljänneskierros ja siitä uudelleen 12.5 kpm momenttiin. Tarkoitus on siis, että pultti saavuttaa kiristysmomentin liikkeessä.

Turvonneen vaarnapultin ongelman on monet ratkaisseet kiilaamalla, jos jumi on tiukka niin edes kuivasta koivupuusta veistetyyt kiilat ei kestä, vaan on rälläköitävä metalliset kiilat ja lisäksi käytettävä irrallisa peltipaloja liukupintoina lohkon/kannen ja kiilan välissä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5029

Takaisin alkuun Siirry alas

Jäähdyttimestä pulputusta db990 Empty Vs: Jäähdyttimestä pulputusta db990

Viesti  mattkau Pe Toukokuu 16 2014, 09:31

Hyvä Erkki, täydellistä
Pari ihan pientä juttua voisi lisätä. Tarkka poika irrottaa kansipultit/mutterit kahdessa vaiheessa, ensin kaikkien aukipäin nytkäytys päivastaisessa järjestyksessä kuin kiristys, sitten kokonaan irti. Taavetin kokorautakansi ei kylläkään ole yhtään niin herkkä käyristymään irrottaissa kuin nuo amuliiniset.

Sitten suutinputkia ja paluuputkea irrottaissa saattaa joutua kikkailemaan pakosarjan ja PA suodattimien/suodinjalan kanssa. Sama koskee myös takaisin laittoa. Toisella puolen sitten haittana ovat sähköjohdot.

Ja tietysti vanhassa koneessa joku ruuvi tai mutteri intoutuu kiukuttelemaan, jolloin avaimien on syytä olla just sopivat. Kaikki kannattaa pitää tallessa, koska ovat tuumaisia eikä korvaavaa löydy jokaisesta kilopulttihyllystä.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1589
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Jäähdyttimestä pulputusta db990 Empty Vs: Jäähdyttimestä pulputusta db990

Viesti  mattkau Pe Toukokuu 16 2014, 12:33

Yksi juttu vielä muistui mieleen. Kasatessa kannattaa varmistaa, että venttiilien työntötangot osuvat alapäästään nostimen kuppiin. Monessa moottorissahan ne eivät pysty menemään muuten kuin oikein. Taavissa ne näköjään pystyvät asettumaan kupin viereen (nimim. kokemusta on) ja silloin ei varmasti toimi.

Mutta toisaalta, kannattaa muistaa vanhojen brittilaitteiden ja jenkkienkin kohdalla tuttu sanonta: jos se toimii, niin älä koske.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1589
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Jäähdyttimestä pulputusta db990 Empty Vs: Jäähdyttimestä pulputusta db990

Viesti  uusi Pe Toukokuu 16 2014, 16:13

No huh huh nyt tuli semmosen tason ohjeita joilla jotain tekeekin, kiitoksia. Taidan nyt jättää vielä aukaisematta, kun ei tosiaan mene nesteet sekaisin. Katsotaan mitä kesä tuo tulleessaan. Kiitoksia ohjeista ja kommenteista ja hyvää kesää.

uusi
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Jäähdyttimestä pulputusta db990 Empty Vs: Jäähdyttimestä pulputusta db990

Viesti  jusape La Toukokuu 17 2014, 22:39

Ja kansipulttien/pinnapulttien muttereiden voitelussa pitää myös voidella "otsapinta" eli se osuus mikä on itse kantta vasten pyörimässä
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2892
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa