Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1390 4WD ETUAKSELIN KIINITYSTAPPI

3 posters

Siirry alas

1390 4WD ETUAKSELIN KIINITYSTAPPI Empty 1390 4WD ETUAKSELIN KIINITYSTAPPI

Viesti  Jokke Su Kesä 23 2013, 16:04

Mistähän löytyisi ehyt etuakselin kiinitystappi? Halkaisija (vanhasta mitattuna) n. 1 1/2 tuumaa (38 mm) pituutta 377 mm ,molemmissa päissä  8-13 mm välillä 5mm o -rengas urat,sekä ilmeisesti lukitus tappia varten
molemmissa päissä 5 mm syvät ja alareunasta 11mm leveä yläpäästä 13 mm ( kiilamainen) Etäisyys akselin päästä108 -119mm.Pari viikkoa sitten rasvasin koneen ja akselin nippoja etsiessä ja löytäessä akseli oli kyllä paikallaan aivan oikein.Muistan ihmetelleeni ko.kiilatapin reikää ja miettien puuttuukohan siitä nippa.Nyt tiedän että reiästä puuttui jonkinlainen kiilatappi.Metsässä ajaessa etupyörän osuessa kantoon .tappi oli jo ilmeisesti liukunut pois paikaltaan ,paukahdus ja tappi poikki .Hoh Hoijaa...Taavetti lepää metsässä etuakselin päällä.Pittääpi lähteä tunkkaamaan keulaa ylös ja repimään akselia alta pois  .Mitähän muuta rikkotunutta sieltä löytyy ? Kippihommakin vielä korjaamatta. Pitänee yrittää käydä jokainen  näkyvä nippeli koneesta läpi ja kiristellä.

Jokke
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1390 4WD ETUAKSELIN KIINITYSTAPPI Empty Vs: 1390 4WD ETUAKSELIN KIINITYSTAPPI

Viesti  jusape Su Kesä 23 2013, 23:55

Etukehdon reijissä varmaan kans välystä, sillä samal tapilla.....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2892
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 4WD ETUAKSELIN KIINITYSTAPPI Empty Vs: 1390 4WD ETUAKSELIN KIINITYSTAPPI

Viesti  Jokke Ma Kesä 24 2013, 06:20

Löytyisiköhän keneltäkään ko. akselista räjäytyskuvaa ?

Jokke
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1390 4WD ETUAKSELIN KIINITYSTAPPI Empty Vs: 1390 4WD ETUAKSELIN KIINITYSTAPPI

Viesti  Jyryytin Ma Kesä 24 2013, 18:50

Tuossa kuva, jos se siis on DB:n oma akseli.


1390 4WD ETUAKSELIN KIINITYSTAPPI Parts-search
1390 4WD ETUAKSELIN KIINITYSTAPPI Etuakseli
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 4WD ETUAKSELIN KIINITYSTAPPI Empty Vs: 1390 4WD ETUAKSELIN KIINITYSTAPPI

Viesti  jokke Ma Kesä 24 2013, 19:18

KIITOKSIA kuvasta ,sekä muillekkin KIITOKSET  neuvoista. Akseli on samanlainen ,siis taavin oma akseli, pittääpä lähteä sorvaria etsimään.Kannattaneeko akseli teettää entisen mittojen mukaan ?Vai uskaltaisikohan tehdä muutaman kympin paksumman ? (Pitänee mauserilla hieman mittailla ,minkä mittainen siihen sopisi ). Mikähän olisi ainesuositus ? Alkuperäinen lienee pintakarkaistu ?Lukitustapit ja "väliprikat "pitänee tiettää ,mitähän ainetta lienevät ?

jokke
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1390 4WD ETUAKSELIN KIINITYSTAPPI Empty Vs: 1390 4WD ETUAKSELIN KIINITYSTAPPI

Viesti  jusape Ti Kesä 25 2013, 01:18

Jostain Fe52 materiaalista, pelkkä tapin uusiminen voi jo kummasti poistaa löysiä, vaikkei kaikkia, mut muuttuu kenties kummasti......

Se, parikymppiä isompi voi olla hyvä, mut kannattanee ens mittailla meneekö runkokorvakkeista läpittes....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2892
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 4WD ETUAKSELIN KIINITYSTAPPI Empty Vs: 1390 4WD ETUAKSELIN KIINITYSTAPPI

Viesti  erkki To Kesä 27 2013, 08:30

Jos reikä on kulunut niin se on soikea eikä siihen välttämättä mahdu juurikaan isompi tappi. Reikä saattaa olla lisäksi tiimalasin muotoinen.

Fe 52 on akslitavaraksi pehmyttä. Jos sorvarilla on hyllyssä vaikka Imatralaista MoC 410:ä niin se on paljon parempaa tavaraa vaikka ei tee mitään karkaisua. Tai jos on edes Ck 45:ttä niin siitäkin tulee kestävämpi tappi kuin Fe 52:sta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5029

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 4WD ETUAKSELIN KIINITYSTAPPI Empty Vs: 1390 4WD ETUAKSELIN KIINITYSTAPPI

Viesti  jusape To Kesä 27 2013, 12:49

Juu MOCci on paljon parempaa kyllä vaiks edes 210 moccia, mielummin kyllä tosiaan 410moccia. Tuon 52sen heitin vähän niin että se olis ihan minimi, (vähillä ajotunneilla) mut on kyllä pehmeää ja puslat pitäis olla pyörivässä kohdassa välissä......
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2892
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 4WD ETUAKSELIN KIINITYSTAPPI Empty Vs: 1390 4WD ETUAKSELIN KIINITYSTAPPI

Viesti  Jokke Ti Heinä 16 2013, 23:21

Akselin teki paikallinen metalliyritys MoC 410 :stä entisen akselin mittojen mukaan ,homma onnistui kiitettävästi kiitos sorvarille.Hintakaan ei ollut tolkuton . Lukitustappien reijistä meni ilman akselia 12 mm pultti lävitse.Akselin kanssa ei mennyt, en viitsinyt metsässä tapella lukitustappien kanssa . Vaan laitoin akselin päähän sorvatun 16 mm kierrereikään kierretangonpätkän , jonka sidoin prikkojen ja reikänauhan avulla etupainotelineeseen .Ajelin edellämainitulla lukitus-sätöksellä muutaman hiekkakuorman kivikossa ja kannokossa , useasti hypäten tarkistamassa akselin olemista paikallaan, oli akseli nimittäin hanakka poika liukumaan pois paikaltaan , ilman oikeaa lukitusta. Enää en uskalla ilman lukitustappeja ajaa yhtään. Pitänee tehdä jostakin 12 mm rosteripultista lukitustapit.Riittäneekö lujuus ? Vai olisikohan kellään valmiina tai ideoita kyseisiksi lukitustapeiksi ?.

Jokke
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1390 4WD ETUAKSELIN KIINITYSTAPPI Empty Vs: 1390 4WD ETUAKSELIN KIINITYSTAPPI

Viesti  erkki Ke Heinä 17 2013, 07:24

Oliko rungon reijät kuluneet? Meinaan, että käykö niin, että jos laittaa jämptit lukitustapit niin tapin pintapaine menee rungon sijaan lukitustapille? Jos tuota väljyysongelmaa ei ole niin tapit voi minusta tekaista vaikka 10.9 tai 12.9 lujuusluokan pulteista. Tai sitten teettää samasta materiaalista kuin itse tappi. "Rosteri" voi teräsmaailmassa tarkoittaa niin monenlaista materiaalia, ettei sillä nimellä kannata ostaa koskaan yhtään mitään. Pehmeimmillään rosteripultit voi olla hyvin muovautuvaa austeniittista terästä ja toisessa ääripäässä martensiittista tavaraa joka on kovaa kuin puukon terä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5029

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 4WD ETUAKSELIN KIINITYSTAPPI Empty Vs: 1390 4WD ETUAKSELIN KIINITYSTAPPI

Viesti  Jokke Ke Heinä 17 2013, 22:15

Mielestäni rungon reijät olivat melko napakat , vanhalla tapilla ,jonka mitoilla myös uusi sorvattiin . Käsivaraista " hölskymistä " ei ollut havaittavissa , eikä työntömitalla mitatenkaan eroa ollut kuin pari kymppiä.Lieneeköhän edellinen remontoija holkittanut paikat ? .Rosteripultilla ajattelin kiila-ankkuria mikähän lienee kovuus. Kiitoksia Erkille tiedoista pitänee hommata mainitsemasi kovuiset pultit ja rälläkällä työstää sopivat lukitustapit. Ja tietysti tappien asennuksen jälkeen suorittaa tiuhaa kontrollia, valvoen niiden kestävyyttä sekä akselin paikoillaanpysymistä...... Tulipa mieleeni juuri Erkin esittämästä ajatuksesta, jospa lukitustapit olivatkin asennettu, mutta voivatkohan molemmat katketa ja pudota pois ? Onkohan kukaan kuullut tälläistä koskaan kenenkään Taaville tapahtunut ???? ?

Jokke
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa