Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 950 kone

4 posters

Siirry alas

DB 950 kone Empty DB 950 kone

Viesti  Juspe Pe Helmi 17 2012, 12:00

Moi kaikille tallin käyttäjille.
Olen vasta-alkaja näissä traktori hommissa, että jos joku paremmin tietävä neuvoisi, Kiitos jo etukäteen. Sain haltuuni db 950 jossa on 4-pyttyinen kone. Traktori on seissyt taivasalla ainakin 10 vuotta ja kone on jumissa, vesi pakoputkesta sisään jne..., ja sen tiedän myös että nostolaite ei toimi. Kannattaako alkaa kunnostamaan ja mikä kone mahdollisesti kävisi 950 tilalle, kun osien saanti tuntuu olevan heikkoa. Ainakin 880 on tieten sama kone. Vai saako niitä osia jostain ??

Juspe

Viestien lukumäärä : 13

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 kone Empty Vs: DB 950 kone

Viesti  erkki Pe Helmi 17 2012, 12:11

Kyllä kai 950:een saa uusia putkia ja mäntiä yms, todennäköisesti Marjakankaallakin on niitä. Jos lohko on ehyt etkä ole itse kiinnostunut kunnostamaan moottoria, niin ehyelle lohkolle luulisi löytyvän ottajia. Nostolaitteen saa pelittämään takuuvarmasti. Minusta siihen pitäisi sopia periaatteessa minkä tahansa David Brownin moottori, jos ei heittämällä niin hyvin pienin muutoksin, vaikka kuutosturbo. Samanlainen kuin alkuperäinen on ollut tosiaan nelipyttyisessä 880:ssa vuoteen 1964 saakka. Aivan ensiksi kannattaa kurkistaa sisään.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5029

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 kone Empty Vs: DB 950 kone

Viesti  Juspe Pe Helmi 17 2012, 13:11

Joo, täytyy odottaa että hanget laskeutuu hieman Cool ja sitten purkaa moottori. Näkeekö lohkosta päällepäin silmämääräisesti onko se halki, mitkä kohdat ovat arkoja paikkoja? Nostolaitteen pumpun pesä näyttää olevan kulunut ja kun öljyt lämpenee niin se ei jaksa enään nostaa muuta kuin kovilla kierroksilla, onko pumput kalliita ja mikä on saatavuus, käykö joku muu pumppu, tässä olisi nyt hyvää aikaa metsästää osia?, kiitos.

Juspe

Viestien lukumäärä : 13

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 kone Empty Vs: DB 950 kone

Viesti  erkki Pe Helmi 17 2012, 13:43

Uusi hydraulipumppu maksaa kai jotain kolmisen sataa, jossain voi olla hiukan alle, toisaalla hiukan päälle. Pihlajaniemi niitä on tihittänyt ja tarkistanut, joten jos pumppu on elvytettävissä, niin Ylistarossa sen saa teetettyä.

Jos lohko jäätyy ja pullahtaa ulospäin, niin paukama on syöttöpumpun takana, lohkon etupäässä. Jos se murtuu sisältä niin vaaravyöhykkeessä on sylinterien väliset kannakset. Putkista voi tulla ihan hyvät hoonaamalla jos vesi ei ole asunut sisällä vuosikausia. Voihan sitä testata vaikka sillä tavalla, että irrotat öljypohjan ja kaadat nesteet sisään. Ison vuodon kavaltaa vaikka alle levitelty sanomalehti.

Jos nestevuotoa ei ole, niin sitten vaan kansi pois ja kurkistus sylintereihin. Kiinni ruostuneen männät irtoaa kuulemma esim. Coca-Cola liotuksella. Se ei liuota öljyä, joten öljyiseen paikkaan sitä ei kuulemma hyödytä kokeilla.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5029

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 kone Empty Vs: DB 950 kone

Viesti  outsider Su Helmi 19 2012, 10:05

UUsi hydrauliikkapumppu maksaa noin 400 euroa osoitteessa www.hydrauliikkapumppu.fi. Vanhan tihitys noin 200 ja huonosta ei saa hyvää tihittämällä.

Agrilinella moottorinkorjauspaketti:tiivisteet,putket ,männät,renkaat ,,, noin 500 euroa.

Riippuu siis kuinka hyvän haluaa tehdä,kuinka paljon siihen upottaa.
Itse kun avaan moottorin en viitsi sitä huonoilla osilla kasata.

Viime syksynä avasin 880 implen moottorin johon oli vesi mennyt pakoputkesta niin yksi pytty oli haljennut.
Kun noita märkäputkikoneen putkia irroittaa niin pitää olla huolellinen ettei irroitusvaiheessa katko kannaksia .

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1889

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 kone Empty Vs: DB 950 kone

Viesti  Juspe Su Helmi 19 2012, 16:10

Joo, kiitoksia vinkeistä. Noissa moottorin korjaussarjoissa on 8694 stepped liner- ja 8695 straight liner merkinnät, eli viittais ilmeisesti noihin sylinteriputkiin, eli mikä ero niillä mahtaa olla. ("heti valmis" eli hoonattu vai???) eli kumpi kannattaa tilata, sama hinta näyttää olevan ja tuleeko noihin vielä englannin VAT - vero päälle? Mitä öljyä olette käyttäneet perässä/hydrauliikassa nehän ovat samassa, entä koneessa. Minkälainen suodatin systeemi hydrauliikkapuolelle=nostolaite on? Siinäpä taas muutama yksinkertainen kysymys Smile

Juspe

Viestien lukumäärä : 13

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 kone Empty Vs: DB 950 kone

Viesti  erkki Su Helmi 19 2012, 16:20

Hydrauliöljyn suodattimena toimii tiheä metalliverkki imuputken nokassa. Se tulee näkyviin kun avaat peltiluukun vaihdelaatikon alta. Joko kansi on irti?

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5029

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 kone Empty Vs: DB 950 kone

Viesti  Juspe Su Helmi 19 2012, 16:42

Kansi on vielä kiinni, Projekti käynnistynee keväämmällä kunhan ilmat lämpiää. Ilmoittelen sitten mitä sieltä löytyi.Aika heppoisalta kuulostaa tuo suodatus, onko kukaan kehitellyt parempaa?

Juspe

Viestien lukumäärä : 13

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 kone Empty Vs: DB 950 kone

Viesti  erkki Su Helmi 19 2012, 16:56

Implematicin systeemi on aika sietoinen moskille. Selecta on vaativampi ja siksi mm. monet englantilaiset tykkää implestä kun ei tarvi niin hössöttää öljyjen vaihdon kanssa. Vetinen öljy tukkii jäähileellä imusiivilän pakkasella, sellainen ongelma siinä joskus ilmenee. Siihen pystyy ehkä asentamaan uudempien selectojen täysvirtasuodattimen sen peltilätkän tilalle jos sellaista haluaa, ellei heittämällä niin pienin muutoksin.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5029

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 kone Empty Vs: DB 950 kone

Viesti  outsider Su Helmi 19 2012, 17:03

K902001 sylinteriputki eli stepped liner siinä pitäis olla.
Toi steppi eli rappu/pykälä viitannee sylinteriputken alapäässä olevaan "kavennukseen", siis ulkopuolella.
Katsoppa malli DBParts.com osoitteesta.
Sylinerit ovat valmiiksi hoonattuja.
VAT tulee hinnan päälle ellei sinulla ole kotosuomessa alv-tunnusta.
Kannattanee tilata vasta kun on avannut koneen että näkee mallin.

Hydrauliikan imusihti on ihan toimiva kunhan on ehjä.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1889

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 kone Empty Vs: DB 950 kone

Viesti  jusape Su Helmi 19 2012, 23:19

Ja jos omaa alv-tunnusta ei ole, josko jollain tutulla olis, niin tilaa "kaverin" kautta....??
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2892
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa