Case 1056 vaihteistoöljyn lämpötila
+3
Riku
erkki
HL
7 posters
Sivu 1 / 1
Case 1056 vaihteistoöljyn lämpötila
Onko mitään järkeä suunnitella laittavansa lauhduttinta esim. vaihteistoöljyn suodattimen jalkaan jäähdyttämään öljyä sillä vaihteisto tuntuu aika kuumalta pitkän tie ajon jälkeen? Vai onko tästä lämmöstä edes haittaa vaihteistolle?
HL- Viestien lukumäärä : 8
Vs: Case 1056 vaihteistoöljyn lämpötila
Paljasta kättä saattaa pitää noin 55..60 asteisella pinnalla vähän aikaa ja kokemukseni mukaan ainakin Taavin loota kuumenee äestyshommissa yli sen rajan. Suolla kuumenee laatikot hyvillä helteillä, mutta tuskin niissä mitään jäähdyttimiä käytetään sielläkään.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5033
Vs: Case 1056 vaihteistoöljyn lämpötila
Pitääkö öljynpaineen vaihteiston voitelussa riittävänä vai syttyykkö varoitusvalo tyhjäkäynnillä palamaan kun vaihteistoöljyt kuumat? Minulla joskus kuumallailmalla pitkien tieajojen jälkeen vilkuttaa varoitusvaloa tyhjäkäynnillä, auttaa kun nostaa silloin hieman kierroksia.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 59
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: Case 1056 vaihteistoöljyn lämpötila
Ensin vaihteiston lämpötilasta. Moottorin lämpötila on yleensä noin 80-90 astetta ja vaihteiston (ja hydrauliikan) normaali lämpötila on vain hieman tätä matalampi, kun traktorilla tehdään töitä. Kättä ei tällaisen "lämpöpatterin" päällä voi pitää mutta niin kauan, kun ölyn lämpötia on noin edellä mainittu, on asia kunnossa. Tämä koskee kaikkia traktoreita, merkistä riippumatta. Lauhduttimen asentaminen maataloustraktorin voimansiirron (tai hydrauliikan) öljykiertoon ei ole tarpeen. Lauhduttimia käytetään vain suurilla tuotolla varustetuissa maansiirtokoneissa ja hydrauliikkayksiköissä joissa jatkuvasti pumpataan öljyä useita satoja litroja minuutissa paineen ollessa lähes jatkuvasti hyvin korkea. Sitten siihen Case IH 1056 voitelupaineen merkkivaloon. Vaihteiston voiteluöljyn paineen kello on asetettu sytyttämään merkkivalon noin 0,2 bar paineella ja paine saattaa laskea alle tämän kuumilla (lue normaalilämpötila) öljyillä, kun moottori käy tyhjäkäyntiä. Tämä on täysin normaalia eikä se vaikuta vaihteiston kestävyyteen koska voimansiiron läpi kulkee vain pieniä tehoja moottorin käydessä tyhjäkäyntiä. Öljyä virtaa tässäkin tilanteessa vaihteiston voitelukohtiin, mutta vähemmässä määrin. Valon tulee sammua, kun moottorin kierrosluku nostetaan hieman päällä 1000 k/min. Vielä yksi asia, jos jotakuta kiinnostaa. Hydraliikan käytön aikana vaatima teho voidaan laskea, kun tiedätää tuotto (l(min) ja paine (bar) seuravalla tavalla: Paine x tuotto / 600. Lopputulos on kilowatteja. Hevosvoimia saadaan suorittamalla jakotoimitus luvulla 450. Pieni esimerkki: 40 l/min x 150 bar / 600 = 10 kW (eli 13,3 hv).
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Case 1056 vaihteistoöljyn lämpötila
Eikös 1Kw ole 1,36 Hv... (pilkunnussintaa)
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2897
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Case 1056 vaihteistoöljyn lämpötila
OlleK kirjoitti:Ensin vaihteiston lämpötilasta. Moottorin lämpötila on yleensä noin 80-90 astetta ja vaihteiston (ja hydrauliikan) normaali lämpötila on vain hieman tätä matalampi, kun traktorilla tehdään töitä. Kättä ei tällaisen "lämpöpatterin" päällä voi pitää mutta niin kauan, kun ölyn lämpötia on noin edellä mainittu, on asia kunnossa. Tämä koskee kaikkia traktoreita, merkistä riippumatta. Lauhduttimen asentaminen maataloustraktorin voimansiirron (tai hydrauliikan) öljykiertoon ei ole tarpeen. Lauhduttimia käytetään vain suurilla tuotolla varustetuissa maansiirtokoneissa ja hydrauliikkayksiköissä joissa jatkuvasti pumpataan öljyä useita satoja litroja minuutissa paineen ollessa lähes jatkuvasti hyvin korkea. Sitten siihen Case IH 1056 voitelupaineen merkkivaloon. Vaihteiston voiteluöljyn paineen kello on asetettu sytyttämään merkkivalon noin 0,2 bar paineella ja paine saattaa laskea alle tämän kuumilla (lue normaalilämpötila) öljyillä, kun moottori käy tyhjäkäyntiä. Tämä on täysin normaalia eikä se vaikuta vaihteiston kestävyyteen koska voimansiiron läpi kulkee vain pieniä tehoja moottorin käydessä tyhjäkäyntiä. Öljyä virtaa tässäkin tilanteessa vaihteiston voitelukohtiin, mutta vähemmässä määrin. Valon tulee sammua, kun moottorin kierrosluku nostetaan hieman päällä 1000 k/min. Vielä yksi asia, jos jotakuta kiinnostaa. Hydraliikan käytön aikana vaatima teho voidaan laskea, kun tiedätää tuotto (l(min) ja paine (bar) seuravalla tavalla: Paine x tuotto / 600. Lopputulos on kilowatteja. Hevosvoimia saadaan suorittamalla jakotoimitus luvulla 450. Pieni esimerkki: 40 l/min x 150 bar / 600 = 10 kW (eli 13,3 hv).
Terve, huomaan sinun olevan uusi foorumilla. Ja siispä tervetuloa! Oletko "alan miehiä" kun selvästi sinulla on nippelitietoa?
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Case 1056 vaihteistoöljyn lämpötila
Tervehdys
Olen tosiaan uusi tällä forumilla ja taitaa minulla olla vähän enemmä, kun pelkkää nippelitietoa. Olin nimittäin David Brown huoltopäällikkönä tässä maassa vuodesta 1973 ja edelleen Case ja Case IH:n huoltopäällikkönä aina vuoteen 1999 saakka.
Olen tosiaan uusi tällä forumilla ja taitaa minulla olla vähän enemmä, kun pelkkää nippelitietoa. Olin nimittäin David Brown huoltopäällikkönä tässä maassa vuodesta 1973 ja edelleen Case ja Case IH:n huoltopäällikkönä aina vuoteen 1999 saakka.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Case 1056 vaihteistoöljyn lämpötila
Hieno homma,lisää tietoa foorumilleOlleK kirjoitti:Tervehdys
Olen tosiaan uusi tällä forumilla ja taitaa minulla olla vähän enemmä, kun pelkkää nippelitietoa. Olin nimittäin David Brown huoltopäällikkönä tässä maassa vuodesta 1973 ja edelleen Case ja Case IH:n huoltopäällikkönä aina vuoteen 1999 saakka.
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 61
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: Case 1056 vaihteistoöljyn lämpötila
Tietoa ei ole koskaan liikaa. Tutustu juuri perusteilla olevaan kerhoon, olisi ilo saada myös sinut jäseneksi.
https://www.taavetti-talli.net/t1486-liittyminen-dbtcfn-jaseneksi
https://www.taavetti-talli.net/t1486-liittyminen-dbtcfn-jaseneksi
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Similar topics
» Case 1056 käsijarru
» Case 1056 suihkuremontti
» Case 1390 lämpötila-anturi
» Case IH 956-1056 vaihteistot ja voimansiirto keskikardaanilla
» Case 1056 vetokartun tiivisteiden vaihto
» Case 1056 suihkuremontti
» Case 1390 lämpötila-anturi
» Case IH 956-1056 vaihteistot ja voimansiirto keskikardaanilla
» Case 1056 vetokartun tiivisteiden vaihto
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa