Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Nostolaitteen apusylinteri

3 posters

Siirry alas

Nostolaitteen apusylinteri Empty Nostolaitteen apusylinteri

Viesti  Anska Su Loka 08 2023, 22:33

Moi, onko kuvassa oleva nippa oikea paikka ottaa öljyä nostolaitteen apusylinterille? Kyseessä on Case 1290, vm. -83.
Nostolaitteen apusylinteri Nippa10

Anska

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostolaitteen apusylinteri Empty Vs: Nostolaitteen apusylinteri

Viesti  mattkau Ma Loka 09 2023, 10:37

Minun ymmärtääkseni tehtaan ukko on suunnitellut paineen otettavaksi ykköslähdöstä eli kuvassa (kippi)lähdön putken yläpuolella olevasta tulpasta. Silloin nostolaitetta käytetään kolmitieventtiilin neljännellä eli 1/L asennolla. Siis tarkoitathan sitä nostoakselin oikean pään kynkkään tulevaa apusylinteriä, varmistus vain.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1617
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostolaitteen apusylinteri Empty Vs: Nostolaitteen apusylinteri

Viesti  Anska Ma Loka 09 2023, 11:02

Kyllä, oikean kynkän apusylinteri löytyy traktorista. Letku on ollut joskus kippiletkun yläpuolella olevassa tulpassa, mutta joskus joku huoltomies käski siirtää sen tuohon sivulla olevaan tulppaan.. Nyt tässä suuremman remontin yhteydessä rupesin pohtimaan kunnolla sen oikeaa paikkaa..

Anska

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostolaitteen apusylinteri Empty Vs: Nostolaitteen apusylinteri

Viesti  mattkau Ma Loka 09 2023, 12:43

Korjatkoon minua joku, jos olen väärässä, mutta minusta tuo reikä missä sinulla on nippa, on tarkoitettu jatkuvan virtauksen tuottamiseen. Käyttövivun pitää silloin olla painettuna taakse jousta vasten. Käytännössä tarkoittaa sitä, että aina kun 3-tieventtille tulee öljyä, niin sitä tulee myös tuosta reiästä. En kyllä ole itse koskaan kokeillut, että sellaisella varauksella.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1617
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostolaitteen apusylinteri Empty Vs: Nostolaitteen apusylinteri

Viesti  erkki Ma Loka 09 2023, 18:42

Noita kolmetieventtiilejä on vanhemmissa malleissa sellaisia, josta tuo kuvan mukainen nippa puuttuu. Tässä mallissa tuo nippa taitaa haarautua nostosylinterin linjasta, jolloin apusylinterin voi kytkeä siihen yhtä hyvin.  Se pitäisi olla nopsasti tarkistettuna vaikka paineilmalla. Moottorin sammuksissa ollessa laske nostolaite ja vedä käyttövipu taakse. Sitten vaan pihaus painelimaa tuohon nippaan, niin nostolaitteen pitäisi nytkähtää ylöspäin.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5051

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostolaitteen apusylinteri Empty Vs: Nostolaitteen apusylinteri

Viesti  Anska Ma Loka 09 2023, 21:37

Testasin paineilmalla, kun kolmitieventtiili oli pohjassa, ja varret nousivat eli se on oikea paikka letkulle. Kiitos tiedoista ja vinkeistä!
Projektini on kuvanmukaisessa vaiheessa tällä hetkellä. Olen edennyt perästä eteenpäin. Olen käynyt läpi ulosoton, jarrut, ronkat, vaihdelaatikon, tankit, kytkimen ja moottorin. Etuakselin ajattelin vielä tässä talven mittaan ehostaa. Brown on tullut tutuksi ja aikaa on palanut! Mielekästä on kuitenkin ollut.

Nostolaitteen apusylinteri 20231011

Anska

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13

jusape likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa