DB 850 nostolaiteongelma
2 posters
Sivu 1 / 1
DB 850 nostolaiteongelma
Nostolaitteen imusihti tietenkin jäätyi viimetalvena. Siivilä putsattiin ja öljyt vaihdettiin keväällä. Nostolaite ei kuitenkaan enää herännyt eloon. Silloin tällöin kun taavi on liikkunut pidemmän aikaa saattaa varret nousta puoleenkiin väliin. Sama tapahtuu myös silloin kun esim. Ruuvilla tulee kova vääntö ulosotolle. Muuten on aika kuollutta. Mistä kohtaa noista pitäisi alkaa vikaa etsiä? Ennen hyytymistään nostolaitteet eivät pudonneet alas pidemmänkin seisonnan aikana. Sellainen ominaisuus noissa oli että laitteet pyrkivät aina yös jos ei erikseen vipua pitänyt alhaalla. Viittaisiko tuo siihen että aiempi omistaja on ohitellut jotain? Työntövarren säätösysteemi on irti.
Joutti- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 1
Vs: DB 850 nostolaiteongelma
Ihan eka asia implematic hydrauliikan vikadiagnoosissa on tarkistaa liikkuuko venttiililohkossa sijaitsevat ohivirtaus- ja pito/laskuventtiilit.
Noita venttiilejä liikuttava ruuvi löytyy ulosottovaihteen sisältä. Vaihteen etureunassa, hiukan keskilinjasta vasemmalle on proppu, jonka saa avattua neliskanttisella sisäpuolisella avaimella. Propun alla näkyy pultti, jossa on mutteri. Kun nostolaitevipu siirretään nostoasentoon, tuon pultin pitää laskeutua ala-asentoon ja kun nostolaitteen halutaan laskevan, sen pitää nousta ylöspäin muutaman millin verran. Jos tuon pultissa olevan mutterin säätöihin ei ole kajottu, niin kyllä noston pitäisi lähteä toimimaan kun pulttia koputtaa hienovaraisesti alaspäin. Venttiilien tahmaisuus on tavallisin syy implematcin nostolaitteen halvaantumiselle ja tavallisesti tuo oire häviää kun tuota pulttia jumppaa edestakaisin.
Tunnetaan tapauksia, että tuota pulttia on nuijittu niin voimallisesti, että se alapäässä oleva T-rauta, joka liikuttaa venttiilejä, on taipunut ja systeemi on sen vuoksi poissa pelistä. Sen mutterin säätö pystyy olemaan pielessä edellisen remonttimiehen jäljiltä ja sen saa suunnilleen oikeaan säätöön seuraavasti: Vedä nostovipu taakse ja kiristä mutteria kunnes sen alla oleva aluslevy alkaa ahdistua venttiilipesän ja mutterin väliin. Siitä kohdasta kierrä mutteria auki kaksi täyttä kierrosta.
Tutki tuo ensin ja kerro miten kävi.
Noita venttiilejä liikuttava ruuvi löytyy ulosottovaihteen sisältä. Vaihteen etureunassa, hiukan keskilinjasta vasemmalle on proppu, jonka saa avattua neliskanttisella sisäpuolisella avaimella. Propun alla näkyy pultti, jossa on mutteri. Kun nostolaitevipu siirretään nostoasentoon, tuon pultin pitää laskeutua ala-asentoon ja kun nostolaitteen halutaan laskevan, sen pitää nousta ylöspäin muutaman millin verran. Jos tuon pultissa olevan mutterin säätöihin ei ole kajottu, niin kyllä noston pitäisi lähteä toimimaan kun pulttia koputtaa hienovaraisesti alaspäin. Venttiilien tahmaisuus on tavallisin syy implematcin nostolaitteen halvaantumiselle ja tavallisesti tuo oire häviää kun tuota pulttia jumppaa edestakaisin.
Tunnetaan tapauksia, että tuota pulttia on nuijittu niin voimallisesti, että se alapäässä oleva T-rauta, joka liikuttaa venttiilejä, on taipunut ja systeemi on sen vuoksi poissa pelistä. Sen mutterin säätö pystyy olemaan pielessä edellisen remonttimiehen jäljiltä ja sen saa suunnilleen oikeaan säätöön seuraavasti: Vedä nostovipu taakse ja kiristä mutteria kunnes sen alla oleva aluslevy alkaa ahdistua venttiilipesän ja mutterin väliin. Siitä kohdasta kierrä mutteria auki kaksi täyttä kierrosta.
Tutki tuo ensin ja kerro miten kävi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa