Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 850 nostolaiteongelma

2 posters

Siirry alas

DB 850 nostolaiteongelma Empty DB 850 nostolaiteongelma

Viesti  Joutti Su Loka 01 2023, 15:50

Nostolaitteen imusihti tietenkin jäätyi viimetalvena. Siivilä putsattiin ja öljyt vaihdettiin keväällä. Nostolaite ei kuitenkaan enää herännyt eloon. Silloin tällöin kun taavi on liikkunut  pidemmän aikaa saattaa varret nousta puoleenkiin väliin. Sama tapahtuu myös silloin kun esim. Ruuvilla tulee kova vääntö ulosotolle. Muuten on aika kuollutta. Mistä kohtaa noista pitäisi alkaa vikaa etsiä? Ennen hyytymistään nostolaitteet eivät pudonneet alas pidemmänkin seisonnan aikana. Sellainen ominaisuus noissa oli että laitteet pyrkivät aina yös jos ei erikseen vipua pitänyt alhaalla. Viittaisiko tuo siihen että aiempi omistaja on ohitellut jotain? Työntövarren säätösysteemi on irti.

Joutti

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 1

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 850 nostolaiteongelma Empty Vs: DB 850 nostolaiteongelma

Viesti  erkki Su Loka 01 2023, 16:49

Ihan eka asia implematic hydrauliikan vikadiagnoosissa on tarkistaa liikkuuko venttiililohkossa sijaitsevat ohivirtaus- ja pito/laskuventtiilit.
Noita venttiilejä liikuttava ruuvi löytyy ulosottovaihteen sisältä. Vaihteen etureunassa, hiukan keskilinjasta vasemmalle on proppu, jonka saa avattua neliskanttisella sisäpuolisella avaimella. Propun alla näkyy pultti, jossa on mutteri. Kun nostolaitevipu siirretään nostoasentoon, tuon pultin pitää laskeutua ala-asentoon ja kun nostolaitteen halutaan laskevan, sen pitää nousta ylöspäin muutaman millin verran. Jos tuon pultissa olevan mutterin säätöihin ei ole kajottu, niin kyllä noston pitäisi lähteä toimimaan kun pulttia koputtaa hienovaraisesti alaspäin. Venttiilien tahmaisuus on tavallisin syy implematcin nostolaitteen halvaantumiselle ja tavallisesti tuo oire häviää kun tuota pulttia jumppaa edestakaisin.

Tunnetaan tapauksia, että tuota pulttia on nuijittu niin voimallisesti, että se alapäässä oleva T-rauta, joka liikuttaa venttiilejä, on taipunut ja systeemi on sen vuoksi poissa pelistä. Sen mutterin säätö pystyy olemaan pielessä edellisen remonttimiehen jäljiltä ja sen saa suunnilleen oikeaan säätöön seuraavasti: Vedä nostovipu taakse ja kiristä mutteria kunnes sen alla oleva aluslevy alkaa ahdistua venttiilipesän ja mutterin väliin. Siitä kohdasta kierrä mutteria auki kaksi täyttä kierrosta.

Tutki tuo ensin ja kerro miten kävi.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5029

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa