Vm 1963 880 Impelmaticin sähköt
3 posters
Sivu 1 / 1
Vm 1963 880 Impelmaticin sähköt
Parempaa tätä vuotta kaikille Taavetin kanssa puuhasteleville!
Minut piti jo viime kesänä tehdä Taavetin sähköt uusiksi, mutta tuo eläkeläisen elämä on sen verran hektistä, että talvi yllätti ennen remppaa. Joudun jo toisen kerran korjaamaan sammutus vivun mekaniikan, mutta nyt toimii. Siinä yhteydessä joudun purkamaan polttoainetankin päältä pois, jotta vivun saa kunnolla toimimaan, no se masinistin normihommaa
Taavettia on varmaan moni mekaanikko pajoittanut 60-vuoden aikana, polttoainetankin alle kasattu "sähköpääkeskus" kieli siitä. Onneksi vehjes ei tarvitse sähköä kun startissa, joten en näin talvella puutu tuon "harakanpesän" mysteereihin. Muun remontoinnin yhteydessä vedän kaapelit uusiksi, rakennan sähköpääkeskuksen sellaiseen paikkaan, että rattoria ei tarvitse purkaa sulakkeen vaihdon yhteydessä - nyt tankin alta löytyi pari johto sulaketta, riviliitin/kaapeli/hässäköitä.
Minulla on rasitteena tuo elektroniikka-asentajan tausta, joten piirrän sähkökaavion uusiksi, jotta osaan sen sitten kytkeä. Lisään tarvittavat sulakkeet, releet, 12V sähkön jaot nykyisille ja lisälaitteille ja tietys pää maa. Mulla on Taavetti-vihkonen jossa on 4-pyttysen Implen sähkökaavio, toki näitä haipakoita kopioita netistä löytyy myös. Tässä rattorissa monia asia on muuttunut, joten noiden vanhojen kuvioiden pohjalta ja nykyisiä tarpeita silmällä pitäen piirrän uuden sähkökaavion. Kun kuvan piirtää siinä yleensä oppii muistamaan koko virityksen ulkoa, samoin kaapelimerkinnät tulevat vastaamaan asennuksia - työelämässä totuin siihen, että kaavio on myös sitä varten että muutkin ymmärtävät miten vehjes toimii - monta kertaa on firmoissa käynyt niin, että se joka kytki ja tunsi aparaatin on eläkkeellä tai siirtynyt jo taivaan pajalle. Olen käyttänyt vuodesta 1995 sähkö- ja elektroniikan CAD piirtämiseen Lab Centerin ohjelmia, nyt taitaa olla 10. Sukupolvi https://www.labcenter.com/
Minut piti jo viime kesänä tehdä Taavetin sähköt uusiksi, mutta tuo eläkeläisen elämä on sen verran hektistä, että talvi yllätti ennen remppaa. Joudun jo toisen kerran korjaamaan sammutus vivun mekaniikan, mutta nyt toimii. Siinä yhteydessä joudun purkamaan polttoainetankin päältä pois, jotta vivun saa kunnolla toimimaan, no se masinistin normihommaa
Taavettia on varmaan moni mekaanikko pajoittanut 60-vuoden aikana, polttoainetankin alle kasattu "sähköpääkeskus" kieli siitä. Onneksi vehjes ei tarvitse sähköä kun startissa, joten en näin talvella puutu tuon "harakanpesän" mysteereihin. Muun remontoinnin yhteydessä vedän kaapelit uusiksi, rakennan sähköpääkeskuksen sellaiseen paikkaan, että rattoria ei tarvitse purkaa sulakkeen vaihdon yhteydessä - nyt tankin alta löytyi pari johto sulaketta, riviliitin/kaapeli/hässäköitä.
Minulla on rasitteena tuo elektroniikka-asentajan tausta, joten piirrän sähkökaavion uusiksi, jotta osaan sen sitten kytkeä. Lisään tarvittavat sulakkeet, releet, 12V sähkön jaot nykyisille ja lisälaitteille ja tietys pää maa. Mulla on Taavetti-vihkonen jossa on 4-pyttysen Implen sähkökaavio, toki näitä haipakoita kopioita netistä löytyy myös. Tässä rattorissa monia asia on muuttunut, joten noiden vanhojen kuvioiden pohjalta ja nykyisiä tarpeita silmällä pitäen piirrän uuden sähkökaavion. Kun kuvan piirtää siinä yleensä oppii muistamaan koko virityksen ulkoa, samoin kaapelimerkinnät tulevat vastaamaan asennuksia - työelämässä totuin siihen, että kaavio on myös sitä varten että muutkin ymmärtävät miten vehjes toimii - monta kertaa on firmoissa käynyt niin, että se joka kytki ja tunsi aparaatin on eläkkeellä tai siirtynyt jo taivaan pajalle. Olen käyttänyt vuodesta 1995 sähkö- ja elektroniikan CAD piirtämiseen Lab Centerin ohjelmia, nyt taitaa olla 10. Sukupolvi https://www.labcenter.com/
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: Vm 1963 880 Impelmaticin sähköt
Niin tein minäkin 850 Taavettiin ja latoin sulakekotelon näkyviin ja vaihdoin 900 avoimen kojetaulun,se alkuperänen on kyllä ihmeviritys kun on siellä ohjausputken takana.
meillä aikoinaan saksittu peltisaksilla kahtia että saatiin jotain korjattua,alkuperänenkin on mutta se ei meillä enää takasin tule!
Kovin monimutkasia sähköjä ei kannata rakennella jos vettä saa tulee ongelmia,siinä tapauksesa jos ei koppia ole tehty.
Natikassa B-275 piti vedellä lisää paksumpia johtoja valoille kun ei enää mikää sulake kestäny,siinäpä ei ollu kuin yksi ainoa,nyt on enempi ja eri katkasiat valoille.
Onneksi näissä vanhoissa ei tarvi paljon sähkömies edes olla,eikä tartte turhia osia laitella.
meillä aikoinaan saksittu peltisaksilla kahtia että saatiin jotain korjattua,alkuperänenkin on mutta se ei meillä enää takasin tule!
Kovin monimutkasia sähköjä ei kannata rakennella jos vettä saa tulee ongelmia,siinä tapauksesa jos ei koppia ole tehty.
Natikassa B-275 piti vedellä lisää paksumpia johtoja valoille kun ei enää mikää sulake kestäny,siinäpä ei ollu kuin yksi ainoa,nyt on enempi ja eri katkasiat valoille.
Onneksi näissä vanhoissa ei tarvi paljon sähkömies edes olla,eikä tartte turhia osia laitella.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
elektroonikko likes this post
Vs: Vm 1963 880 Impelmaticin sähköt
Jos sulake ei kestä valoilla, niin tuskinpa se johdinpaksuudesta on silloin kiinni.
Jokin muu syy lie silloin olevan ongelman aiheuttajana.
Jokin muu syy lie silloin olevan ongelman aiheuttajana.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Vm 1963 880 Impelmaticin sähköt
kyllä se oli vanhoista kovettuneista johdoista kiinni ja työvaloon kun laitettu H4 jota ei alumperin ole,ei siis ihme jos ei yksi sulake kestä.
Ajan oloon tulee ylimenovaastusta lisää kaikkeen ja sen saa pois uusimalla kaiken,johon en kyllä perikunnan laitteissa enää ala.
Nyt on omat katkasiat lyhyillä/pitkillä ja sulakkeet molemmille,työvalo/parkit lokareissa kaikki taas rumpukytkimellä ja siitähän ne syttyy sit erikseen kuten alumperinkin,ne alkuperäsellä sulakkeella.
Maadoitin myös konepeiton runkoon paksulla kaapelilla että varmasti saa maita kun alkuperänen johto oli aikamoista puhelinlankaa heh! jo pelkkä uusi maadoitus auttoi valotehoihin.
Hyvin kestää jo toista talvea,mitään releitä en näihin avovehkeisiin laita koska jos niihin pääsee vesi on homma selvä,vaatis kotelon jokataas tuottaa oman työnsä.
Ajoa on aika vähän niin suuria muutoksia ei enää tehdä.
Ajan oloon tulee ylimenovaastusta lisää kaikkeen ja sen saa pois uusimalla kaiken,johon en kyllä perikunnan laitteissa enää ala.
Nyt on omat katkasiat lyhyillä/pitkillä ja sulakkeet molemmille,työvalo/parkit lokareissa kaikki taas rumpukytkimellä ja siitähän ne syttyy sit erikseen kuten alumperinkin,ne alkuperäsellä sulakkeella.
Maadoitin myös konepeiton runkoon paksulla kaapelilla että varmasti saa maita kun alkuperänen johto oli aikamoista puhelinlankaa heh! jo pelkkä uusi maadoitus auttoi valotehoihin.
Hyvin kestää jo toista talvea,mitään releitä en näihin avovehkeisiin laita koska jos niihin pääsee vesi on homma selvä,vaatis kotelon jokataas tuottaa oman työnsä.
Ajoa on aika vähän niin suuria muutoksia ei enää tehdä.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Vm 1963 880 Impelmaticin sähköt
60/55w H4 lamppu ottaa noin 4.5-5A virtaa , 12v jännitteellä.
Vanhempi R2 kannalla oleva hehkulankapolttimo, 45/40w ottaa n.3.75A virtaa, em jännitteellä.
Siis per kappale.
Josko johdoissa on karvoja poikki tms, heikkoa kontaktia, ei se polttimon ottama virta kasva mihinkään vastuksensa takia - vaan johdin kuumenee heikossa liitoksessa / osin katkinaisessa johdossa olevassa kohden.
Ainoastaan jännite siis putoaa. Ja tuikuista tulee kellertävät kynttilät - virtaa siellä kun ei kulje terveen johdon vertaa enää.
Eli 15A sulake pitäisi hyvinkin kestää kahden ajovalopoltimen ottama virtamäärä.
Vanhempi R2 kannalla oleva hehkulankapolttimo, 45/40w ottaa n.3.75A virtaa, em jännitteellä.
Siis per kappale.
Josko johdoissa on karvoja poikki tms, heikkoa kontaktia, ei se polttimon ottama virta kasva mihinkään vastuksensa takia - vaan johdin kuumenee heikossa liitoksessa / osin katkinaisessa johdossa olevassa kohden.
Ainoastaan jännite siis putoaa. Ja tuikuista tulee kellertävät kynttilät - virtaa siellä kun ei kulje terveen johdon vertaa enää.
Eli 15A sulake pitäisi hyvinkin kestää kahden ajovalopoltimen ottama virtamäärä.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Vm 1963 880 Impelmaticin sähköt
Eipä kestäny ja tästä en enempää jatka koska nyt valot toimii ja sulakkeet kestää.
Jokainen tekee kuten parhaakseen näkee.
tahtoohan tuo alkukysyjäkin uusia kaikki mahdollisen,suotakoon se hänelle.
Jokainen tekee kuten parhaakseen näkee.
tahtoohan tuo alkukysyjäkin uusia kaikki mahdollisen,suotakoon se hänelle.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» Sähköt katosi.
» David Brown 880 1963 implematic hydrauliikka pumppu
» 950 sähköt
» Sähköt 880
» 996 sähköt ja äänieristys.
» David Brown 880 1963 implematic hydrauliikka pumppu
» 950 sähköt
» Sähköt 880
» 996 sähköt ja äänieristys.
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa