1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
+5
jusape
Tessu
1690 metsä
erkki
Nelikko_1390
9 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
Potilaana tällä kertaa 1490 vm.1983. Ongelma on ollut sellainen, että kone on lähtenyt kohtalaisella pyörityksellä käyntiin, mutta sammunut melkein samantien eikä sitten enää ole meinannut lähteä millään käyntiin. Ajattelin, että kone kun on seissyt useamman vuoden on syytä tehdä kunnon huolto, joten:
- Tankit tyhjäksi
- Tankkien yhdysputki irti ja putsaus (roskaa kertynyt jo melkoisesti)
- Uusi siirtopumppu (vanha oli huonon näköinen ja ja sen kaveriksi oli edellinen omistaja laittanut myös sähköpumpun)
- Tankilta siirtopumpulle uusi polttoaineletku, (sähköpumppu pois välistä)
- Uudet polttoainesuodattimet (Donaldson), suodatinkupeissa oli sentti jäätä ja ruosteensekaista roskaa pohjalla ja itse suodattimetkin likaiset.
- Uutta löpöä 20l tankkiin
Ilmaushommien jälkeen kone tulille kohtalaisen pyörittämisen jälkeen, kävi jokusen minuutin ja sitten alkoi käynti hieman heijaamaan, ajattelin että tulee loputkin ilmat pois, mutta lopulta noin 5minuutin päästä kone sammui, eikä taas millään käyntiin.. No taas ilmattiin ja pyöritettiin konetta ja lopulta starttipilotin kanssa käymään, kävi puolisen minuuttia ja taas sammui, eikä lähde enää käyntiin.
CAV syöttöpumpusta löytyi pieni vuoto, eli jostain pumpun keskivaiheilta tiivistyy alareunaan tippa löpöä harvakseltaan. Tosi vaikea paikallistaa mistä se lopulta vuotaa? Voisiko tämä olla syyllinen, että vetää sieltä ilmaa?
Edellämainitut helpot huoltotyöt onnistuu itseltäkin, mutta tuohon pumppuun kajoaminen onkin jo ihan toinen juttu. Onko sen irroittaminen paha homma? Onko kellään suosituksia korjaamosta? Traktori on Itä-uudellamaalla.
Kiitoksia jo taas etukäteen vastauksista!
- Tankit tyhjäksi
- Tankkien yhdysputki irti ja putsaus (roskaa kertynyt jo melkoisesti)
- Uusi siirtopumppu (vanha oli huonon näköinen ja ja sen kaveriksi oli edellinen omistaja laittanut myös sähköpumpun)
- Tankilta siirtopumpulle uusi polttoaineletku, (sähköpumppu pois välistä)
- Uudet polttoainesuodattimet (Donaldson), suodatinkupeissa oli sentti jäätä ja ruosteensekaista roskaa pohjalla ja itse suodattimetkin likaiset.
- Uutta löpöä 20l tankkiin
Ilmaushommien jälkeen kone tulille kohtalaisen pyörittämisen jälkeen, kävi jokusen minuutin ja sitten alkoi käynti hieman heijaamaan, ajattelin että tulee loputkin ilmat pois, mutta lopulta noin 5minuutin päästä kone sammui, eikä taas millään käyntiin.. No taas ilmattiin ja pyöritettiin konetta ja lopulta starttipilotin kanssa käymään, kävi puolisen minuuttia ja taas sammui, eikä lähde enää käyntiin.
CAV syöttöpumpusta löytyi pieni vuoto, eli jostain pumpun keskivaiheilta tiivistyy alareunaan tippa löpöä harvakseltaan. Tosi vaikea paikallistaa mistä se lopulta vuotaa? Voisiko tämä olla syyllinen, että vetää sieltä ilmaa?
Edellämainitut helpot huoltotyöt onnistuu itseltäkin, mutta tuohon pumppuun kajoaminen onkin jo ihan toinen juttu. Onko sen irroittaminen paha homma? Onko kellään suosituksia korjaamosta? Traktori on Itä-uudellamaalla.
Kiitoksia jo taas etukäteen vastauksista!
Nelikko_1390- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 26
Vs: 1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
Pieni polttoainevuoto ruiskutuspumpussa ei aiheuta ilmaongelmaa koska pumpussa on välipainepumpun tuottama ylipaine. Ilma ei siis pyri sisään vaan polttoaine pyrkii ulos.
Tuossa tilanteessa kokeilisin itse seuraavaa: laita traktori juomaan erillisestä kanisterista. Jos kanisteri on moottorin yläpuolella niin siirtopumppuakaan ei välttämättä tarvitse olla linjassa. Arvaan, että käy ja kukkuu ihan hyvin.
Syypää ongelmaan saattaa olla siirtopumppua käyttävän tapin kuluminen liian lyhyeksi, jolloin siirtopumppu ei jaksa työntää polttoainetta ylämäkeen riittävän tehokkaasti. Nuo CAV:n jakajapumput on aikamoisen varmoja vehkeitä niin kauan kun vettä ei pääse pumppuun saakka. Paljon ajetussa koneessa saattaa myös olla välipainepumpun siivet kuluneet niin että starttaukseen tulee "pitkä vieteri" mutta käyntiin lähdettyään se pelittää lähes normaalisti.
Välipainepumppu on pumpun takapäässä, ristisiipinen aparaatti ja siinä tuloputkessa, jota kautta polttoaine tulee välipainepumpulle, on verkkosuodatin. Jos polttoainehygienia on viimeaikoina ollut kovin huono, pystyy se pieni verkkosuodatinkin tukkeutumaan, mutta se on kyllä melko harvinaista kun polttoaine sinne tulee sentään kahden suodattimen läpi. Mutta kaikki on mahdollista mikä ei ole täysin mahdotonta.
Tuossa tilanteessa kokeilisin itse seuraavaa: laita traktori juomaan erillisestä kanisterista. Jos kanisteri on moottorin yläpuolella niin siirtopumppuakaan ei välttämättä tarvitse olla linjassa. Arvaan, että käy ja kukkuu ihan hyvin.
Syypää ongelmaan saattaa olla siirtopumppua käyttävän tapin kuluminen liian lyhyeksi, jolloin siirtopumppu ei jaksa työntää polttoainetta ylämäkeen riittävän tehokkaasti. Nuo CAV:n jakajapumput on aikamoisen varmoja vehkeitä niin kauan kun vettä ei pääse pumppuun saakka. Paljon ajetussa koneessa saattaa myös olla välipainepumpun siivet kuluneet niin että starttaukseen tulee "pitkä vieteri" mutta käyntiin lähdettyään se pelittää lähes normaalisti.
Välipainepumppu on pumpun takapäässä, ristisiipinen aparaatti ja siinä tuloputkessa, jota kautta polttoaine tulee välipainepumpulle, on verkkosuodatin. Jos polttoainehygienia on viimeaikoina ollut kovin huono, pystyy se pieni verkkosuodatinkin tukkeutumaan, mutta se on kyllä melko harvinaista kun polttoaine sinne tulee sentään kahden suodattimen läpi. Mutta kaikki on mahdollista mikä ei ole täysin mahdotonta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5085
Vs: 1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
Syöttöpumppu saattaa hyvinkin vuotaa kaasuviun akselin juuresta. Pumppu on moottoria kohti kallistettu. Vuotava aine valuu salakavalasti pumpun takaa alas.
Sammutinvivun ja kaasuvivun akselien O renkaat on helppo vihtaa
Sammutinvivun ja kaasuvivun akselien O renkaat on helppo vihtaa
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 659
Vs: 1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
Niin jos tuossa konetta käytetty ja ollu roskia ja vettä suodatinkupissa niin on sitä vettä todennäkösesti pumpussakin ja se ei hyvä.
Pitkä seisonta ei ole tehny hyvää ja jos on ollu jo sillon vettä kun viimeksi käyny voipi olla pumppu surkeen näkönen...
Eikös tässäkin pumpussa ole sivussa luukku? siitä kun kurkaa niin jos ruostetta tai muuta rojua näkyy se ei tiedä hyvää...
Meni meillä aikoinaan suuttimetkin tukkoon eikä käyny enää oikeen millään,tuo tappivika oli meilläkin ja suodatin täysin tukkeessa!
Pitkä seisonta ei ole tehny hyvää ja jos on ollu jo sillon vettä kun viimeksi käyny voipi olla pumppu surkeen näkönen...
Eikös tässäkin pumpussa ole sivussa luukku? siitä kun kurkaa niin jos ruostetta tai muuta rojua näkyy se ei tiedä hyvää...
Meni meillä aikoinaan suuttimetkin tukkoon eikä käyny enää oikeen millään,tuo tappivika oli meilläkin ja suodatin täysin tukkeessa!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1925
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
erkki kirjoitti:Pieni polttoainevuoto ruiskutuspumpussa ei aiheuta ilmaongelmaa koska pumpussa on välipainepumpun tuottama ylipaine. Ilma ei siis pyri sisään vaan polttoaine pyrkii ulos.
Tuossa tilanteessa kokeilisin itse seuraavaa: laita traktori juomaan erillisestä kanisterista. Jos kanisteri on moottorin yläpuolella niin siirtopumppuakaan ei välttämättä tarvitse olla linjassa. Arvaan, että käy ja kukkuu ihan hyvin.
Syypää ongelmaan saattaa olla siirtopumppua käyttävän tapin kuluminen liian lyhyeksi, jolloin siirtopumppu ei jaksa työntää polttoainetta ylämäkeen riittävän tehokkaasti. Nuo CAV:n jakajapumput on aikamoisen varmoja vehkeitä niin kauan kun vettä ei pääse pumppuun saakka. Paljon ajetussa koneessa saattaa myös olla välipainepumpun siivet kuluneet niin että starttaukseen tulee "pitkä vieteri" mutta käyntiin lähdettyään se pelittää lähes normaalisti.
Välipainepumppu on pumpun takapäässä, ristisiipinen aparaatti ja siinä tuloputkessa, jota kautta polttoaine tulee välipainepumpulle, on verkkosuodatin. Jos polttoainehygienia on viimeaikoina ollut kovin huono, pystyy se pieni verkkosuodatinkin tukkeutumaan, mutta se on kyllä melko harvinaista kun polttoaine sinne tulee sentään kahden suodattimen läpi. Mutta kaikki on mahdollista mikä ei ole täysin mahdotonta.
Senverran olen tuosta erimieltä, että syöttöpumppu jos vuotaa ulospäin - se vuotaa yleensä myös sisäänpäin.
Ja tässäkin tapauksessa kun tankit on pumppua alempana, polttoaine valuu tankkiin ja vuotavista tiivisteistä vetää pumppuun ilmaa, joka aiheuttaa starttivaiheessa ongelmia.
Tähän toki vaikuttaa myös siirtopumpun takaiskuventtiilien kunto - mutta ei välttämättä paljoa - koska pumppu voi valuttaa aineet myös pumpun paluulinjaa pitkin tankkiin.
Eli toisin sanoen lähtee käyntiin - mut käy 2-5sek ja sammuu - eikä lähde yleensä uudelleen käymään ilmaamatta.
Tuost 1494 koneest tars aika kiiruusti kans käyttää pumppu irti ja tiivistellä ( tiivistesarjoja itellä on n.10kpl hyllyssä )
Samalla käytän pumpun penkissä ( ja vähän säätelen syöttöä - koska pumppupenkki itsellä on )
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2945
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
ferguson likes this post
Vs: 1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
Taas tuli pulattua tuota vekotinta ja tosiaan siirtopumpun käyttötappi oli kulunut pari milliä ja tapin pää levinnyt sen verran, että sitä sai pihdeillä repiä ulos. Nyt tappi vaihdettu ja kone taas lähes kunnossa! Eiköhän sillä tämän talven lumityöt pärjää.. Syöttöpumpun pieni vuoto silti huolestuttaa, joten täytyy sen irroittamista alkaa tutkia ja etsiä sopivaa korjaamoa? Marjakankaalta tuli tiivistesarja tilattua valmiiksi. Tämä pumpun irroitus vasta tosin kesällä, kun pihalla tulee kaikki huollot tehtyä..
Kiitokset taas neuvoista!
Kiitokset taas neuvoista!
Nelikko_1390- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 26
Vs: 1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
Ilo olikin hyvin lyhytaikainen Taavetti toimi komeasti lumihommissa vartin verran ja sitten tulikin taas ilman mitään varotusta stoppi hommille kun kone sammui. Outo oire on myös että kone ei lähde enää käyntiin oikeastaan kuin starttipilotilla, mutta kun käyntiin saa käy kone todella nätisti eikä savuta kunnes tulee stoppi.
Eli nyt kun lähes kaikki muu on polttoainepuolella vaihdettu on vahva epäilys tuo syöttöpumppu. Kuten tuossa jo edellä epäiltiin voi pumppuun olla päätynyt roskaa koska suodattimetkin oli likaiset ja kupit jäässä.
Sain kustannusarvion pumpun irrottamisesta, huollosta ja takaisin asennuksesta, joka oli liki 2000€ joten kertokaapa viisaammat uskallanko itse ottaa tuon pumpun päässä olevan suodattimen auki? Useampi jousi siellä ainakin taitaa olla.. Ja voiko esim. vuotava kaasuakseli (eli ne kolme O-rengasta) aiheuttaa edellämainittua ongelmaa?
Mielelläni näistä hommista lähtisin liikkeelle (ennen kuin koko pumppu pitää irrottaa) ja vaikka jollekin maksaisin, jos jostain vain löytyisi korjaaja käymään traktorin luona.
Eli nyt kun lähes kaikki muu on polttoainepuolella vaihdettu on vahva epäilys tuo syöttöpumppu. Kuten tuossa jo edellä epäiltiin voi pumppuun olla päätynyt roskaa koska suodattimetkin oli likaiset ja kupit jäässä.
Sain kustannusarvion pumpun irrottamisesta, huollosta ja takaisin asennuksesta, joka oli liki 2000€ joten kertokaapa viisaammat uskallanko itse ottaa tuon pumpun päässä olevan suodattimen auki? Useampi jousi siellä ainakin taitaa olla.. Ja voiko esim. vuotava kaasuakseli (eli ne kolme O-rengasta) aiheuttaa edellämainittua ongelmaa?
Mielelläni näistä hommista lähtisin liikkeelle (ennen kuin koko pumppu pitää irrottaa) ja vaikka jollekin maksaisin, jos jostain vain löytyisi korjaaja käymään traktorin luona.
Nelikko_1390- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 26
Vs: 1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
Joo täällähän on ollut useita keskusteluja samasta vaivasta ja itselläkin kokemusta.
Eli jos tankista tuleva putki pitkän ajan kanssa täynnä paskaa saa ihmetell vaikka kuinka
pitkään käyntiongelmia jos ei putkia ja tankkia raaski puhdistaa
Eli jos tankista tuleva putki pitkän ajan kanssa täynnä paskaa saa ihmetell vaikka kuinka
pitkään käyntiongelmia jos ei putkia ja tankkia raaski puhdistaa
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 419
Paikkakunta : Häme
Vs: 1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
Ei noilla tiedoilla vielä kannata alkaa syöttöpumppua irrottamaan. Joissain imupuolella siellä on hämminkiä: putki tukossa tai putkessa ilmavuoto. Hirmu likainen tankki on aiheuttanut monelle samaa vaivaa kun moska on lähtenyt liikkeelle ja tehnyt tulppia linjoihin hieman vaihtelevalla menestyksellä. Tänä syksynä oma 880 selecta kärsi samanlaisesta ongelmasta ja se korjaantui vain sinnikkäällä paikkojen puhdistuksella. Samaten serkkupojan 640 Fiat oireile samalla tavalla melko pitkän aikaa, mutta huolellisen puhdistuksen jälkeen pelaa taas. Syöttöpumppua ei avattu kumpaisestakaan. Kun on satulatankit, niin systeemi on tietenkin herkempi sekä tukkeumille että ilmavuodoille. Ennen pumppuremonttia kannattaa koettaa syöttää polttoaine erillisestä kanisterista, jonka voi köyttää pumppua korkeammalle. Jos sen kanssa kaikki toimii, niin vikaa on viisasta ensin jostain muualta kuin ruiskutuspumpusta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5085
Vs: 1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
Sepä se ja vuoskymmeniä kun tilatankista ainetta otettu eikä sitä koskaan puhdistettu niin ei ihmekkään jos paikat tukossa!
Meillä loppu ongelmat kun hylättiin 200L tynnyri kun tiensä päässä ja mitä lie oli pohjalla?
Kannu kamaa tilalle ja ainakin lika ongelma poistui,periaateessa vaihdoin IH putsarinkin vuosi sitten aivan turhaan.
Mitään sieltä ei löytyny.
Meillä loppu ongelmat kun hylättiin 200L tynnyri kun tiensä päässä ja mitä lie oli pohjalla?
Kannu kamaa tilalle ja ainakin lika ongelma poistui,periaateessa vaihdoin IH putsarinkin vuosi sitten aivan turhaan.
Mitään sieltä ei löytyny.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1925
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
Nelikko_1390 kirjoitti:Ilo olikin hyvin lyhytaikainen Taavetti toimi komeasti lumihommissa vartin verran ja sitten tulikin taas ilman mitään varotusta stoppi hommille kun kone sammui. Outo oire on myös että kone ei lähde enää käyntiin oikeastaan kuin starttipilotilla, mutta kun käyntiin saa käy kone todella nätisti eikä savuta kunnes tulee stoppi.
Eli nyt kun lähes kaikki muu on polttoainepuolella vaihdettu on vahva epäilys tuo syöttöpumppu. Kuten tuossa jo edellä epäiltiin voi pumppuun olla päätynyt roskaa koska suodattimetkin oli likaiset ja kupit jäässä.
Sain kustannusarvion pumpun irrottamisesta, huollosta ja takaisin asennuksesta, joka oli liki 2000€ joten kertokaapa viisaammat uskallanko itse ottaa tuon pumpun päässä olevan suodattimen auki? Useampi jousi siellä ainakin taitaa olla.. Ja voiko esim. vuotava kaasuakseli (eli ne kolme O-rengasta) aiheuttaa edellämainittua ongelmaa?
Mielelläni näistä hommista lähtisin liikkeelle (ennen kuin koko pumppu pitää irrottaa) ja vaikka jollekin maksaisin, jos jostain vain löytyisi korjaaja käymään traktorin luona.
On kyllä hinta keksitty hommalle, joka viel kaikkiaan pyöreesti vajaan päivän .....
Kaasu ja sammutin vivun akseleilla on kummallakin 2 O-rengasta, ja ne ovat jo polttoaineen paluuvirtauksen puolella.
Niistä ei käydessä aiheudu mitään muuta murhetta kuin korkeintaan ulosvuotavaa polttoainetta.
Mun YouTube kanavalla on useita videoita CAV DPA pumpuista ja näkyy niitä myös purettuna.
Eli MrJusape ja sieltä esim jotain CAV DPA hakuun niin jotain löytynee.
Syypäätä ehken lähtisin hakemaan tankkien yhdysputken lähdöstä ja siellä mahdollisesti olevasta roskasta - jollei tankkeja ole tyhjennetty ja yhdysputkea.
Ahtain paikka imuputkessa on juurikin yhdysputkeen juotettu natsa, josta imuletku lähtee.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2945
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
Tosiaan tankit on tyhjennetty ja huuhdeltu löpöllä, yhdysputki on ollut irti ja puhdistettu, uusi polttoaineletku laitettu uudelle siirtopumpulle ja sen kulunut käyttötappikin vaihdettu. Mutta ei vaan meinaa toimia kuin aina 10min kerrallaan, ja silloinkin saa starttipilotilla laittaa koneen tulille.
Nyt on siis avaamatta vielä putki suodattimilta pumpulle. Kiitokset Mrjusapelle! Sieltähän löytyi hyvä video miten tuohon pumpun sihtiin pääsee käsiksi, jos sen nyt ottaisi sitten seuraavaksi auki..
Nyt on siis avaamatta vielä putki suodattimilta pumpulle. Kiitokset Mrjusapelle! Sieltähän löytyi hyvä video miten tuohon pumpun sihtiin pääsee käsiksi, jos sen nyt ottaisi sitten seuraavaksi auki..
Nelikko_1390- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 26
Vs: 1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
Tämän tyyppistä mystistä käyntiongelmaa on ollut ja syyksi paljastunut tankkiin menevän paluuputken tukko
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1652
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
mattkau kirjoitti:Tämän tyyppistä mystistä käyntiongelmaa on ollut ja syyksi paljastunut tankkiin menevän paluuputken tukko
Jos syöttöpumpun kotelossa vastapaine kasvaa luokkaan ehken 2.5-3bar, alkanee murheet . Nestepään siirtopaine on käydessä luokassa n.0.7-4bar+ ( tyhjäkäynti - max kierrokset ) .
Eli kun edestakaisten elementtien molemmin puolin alkaa olla sama paine, ei elementit enää liikukkaan keskipako / painevoimalla ulos , täyttyäkseen polttoaineesta.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2945
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
Noniin, täältä tulleiden vinkkien perusteella tuli otettua paluupuolelta putki irti siitä hehkun kupilta (ylhänä konehuoneessa se oranssi mötikkä siinä tuulilasin edessä) pahoittelut jos termit on väärät, mutta kumminkin siitä putki auki. Putkesta ei tullut ollenkaan polttoainetta, annoin paineilmaa putkeen ja hetkeen ei tapahtunut mitään kunnes putkesta tuli hurjalla paineella löpöt ja varmaan roskat pihalle! Samalla tuli puhallettua tankkiin päin ilmaa joten sekin on varmasti auki. Sitten putket kiinni ja starttipilotin kanssa kone tulille ja taas käy hienosti! Kone kävi tunnin verran pihalla ja välillä kävin kaasua antamassa oikein kunnolla ja kaikki tuntui pelaavan ok.
Seuraavana päivänä kone oli taas lohkolämppärissä pari tuntia ja lähti käyntiin ihan hyvin, pari tuntia polttopuun ajoa ja kaikki pelasi hienosti! Nyt luulin jo murheiden olevan ohi, kunnes tänään parin seisonta päivän jälkeen käynnistin lämmitysten jälkeen Taavettia ja hörähtikin hyvin käyntiin, mutta sammui heti! Eikä sitten taas millään p**keleellä käyntiin, kunnes pilotilla tulille (tämä starttipilotilla leikkiminen ei varmasti ole pitemmän päälle terveellistä moottorille..) sitten taas pari tuntia metsähommia koneen kanssa ja kaikki toimi hienosti. Sammutin koneen ja kävin parin tunnin päästä koittamassa käyntiin ja lähti normaalisti käyntiin.
Voiko olla että paluupuolelta valuu putki tyhjäksi tai että hehkun kupissa on niin vähän polttoainetta, että hörähtää kyllä tulille mutta sammuu nopeasti. Auttaako nyt näiden paluupuolella olevien kaasu- ja sammutusakselien tiivisteiden vaihto? Vai onko kellään parempia ideoita?
Vähän on alkanut hermoille käymään tämä homma, mutta lohtua tuo sentään se, että enää ei kone sammu kesken töiden, joten jotain on sentään tehty oikein! Vielä kun tämä käynnistäminen sujuisi parin päivän seisonnan jälkeen kohtuudella..
Seuraavana päivänä kone oli taas lohkolämppärissä pari tuntia ja lähti käyntiin ihan hyvin, pari tuntia polttopuun ajoa ja kaikki pelasi hienosti! Nyt luulin jo murheiden olevan ohi, kunnes tänään parin seisonta päivän jälkeen käynnistin lämmitysten jälkeen Taavettia ja hörähtikin hyvin käyntiin, mutta sammui heti! Eikä sitten taas millään p**keleellä käyntiin, kunnes pilotilla tulille (tämä starttipilotilla leikkiminen ei varmasti ole pitemmän päälle terveellistä moottorille..) sitten taas pari tuntia metsähommia koneen kanssa ja kaikki toimi hienosti. Sammutin koneen ja kävin parin tunnin päästä koittamassa käyntiin ja lähti normaalisti käyntiin.
Voiko olla että paluupuolelta valuu putki tyhjäksi tai että hehkun kupissa on niin vähän polttoainetta, että hörähtää kyllä tulille mutta sammuu nopeasti. Auttaako nyt näiden paluupuolella olevien kaasu- ja sammutusakselien tiivisteiden vaihto? Vai onko kellään parempia ideoita?
Vähän on alkanut hermoille käymään tämä homma, mutta lohtua tuo sentään se, että enää ei kone sammu kesken töiden, joten jotain on sentään tehty oikein! Vielä kun tämä käynnistäminen sujuisi parin päivän seisonnan jälkeen kohtuudella..
Nelikko_1390- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 26
Vs: 1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
Hehkusäilön polttoaine ei vaikuta pumpun toimintaan mitenkään, koska se on paluulinjan puolella, eli sieltä ei tule syöttöpumpun suuntaan ainetta missään vaiheessa.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2945
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
Parin päivän seisonnan jälkeen toistuu aina sama kaava: Käynnistäessä tulee mustaa savua ja moottori hörähtää kuitenkin sammuen saman tien. Tämän jälkeen kun yrittää uudestan ei pakoputkesta tule mustaa eikä edes valkoista savua. Syöttöpumpun ilmaruuvin kun avaa löpö lentää, eli sinne asti löpö tulee. Minkä ihmeen ilmalukon se tekee? Jos sattuu käyntiin lähtemään (pilotilla) niin taas käy ja kukkuu useamman tunnin kunnes täysin varoittamatta sammuu, jonka jälkeen ei lähde eikä tule savua pakoputkesta.
Mitä koitetaan seuraavaksi? Voiko suuttimissa olla vikaa? Paluupuolen linjoja on paineilmalla avattu, mutta ei tunnu sekään olevan ratkaisu.
Mitä koitetaan seuraavaksi? Voiko suuttimissa olla vikaa? Paluupuolen linjoja on paineilmalla avattu, mutta ei tunnu sekään olevan ratkaisu.
Nelikko_1390- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 26
Vs: 1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
Kun pakoputkesta ei tule harmaata startatessa, ei pumppu paina polttoainetta suuttimille. Vika ei ole suuttimissa eikä se ole pumpussakaan koska se toimii pitkät pätkät niin kuin pitääkin, eikä todennäköisesti siirtopumpussakaan, koska se pumppaa hyvin. Silloin ei jää jäljelle oikein muuta mahdollisuutta kuin ilmavuoto jossain tankin ja siirtopumpun välillä tai itse siirtopumpussa. Tankin putken tukkeutumiseen en usko, koska kone lähtee pelittämään pilottisuihkeen jälkeen. Tuossa tilanteessa minä kyllä tutkisin tuon paluupuolen putken uudelleen. Itselleni on käynyt enemmän kuin kaksi kertaa, että jopa rautalangalla auki rotsattu putki on tukkeutunut pian uudelleen. Useita vuosia sitten 990 sammui pihaan ilman mitään ennakkovaroitusta. Totesin, että se on vetänyt ilmat jostain ja yritin ilmata sen. Sepä ei onnistunut kun tankilta tuleva putki oli tukossa. Irrotin putken ja survoin siitä rautalangan lävitse, jonka jälkeen sain traktorin ilmattua ja käyntiin, mutta se sammui uudelleen noin 10 minuutin kuluttua kun sama putki oli taas tukossa. Kun systeemissä on jotain kiintoainetta niin se pystyy tukkimaan paikat uudelleen yllättävän nopeasti.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5085
Vs: 1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
Ilmavuotoa lähtisin epäilemään. Tuo, että hörähtää käyntiin parin päivän seisoikin jälkeen tarkoittaa sitä, että pumpussa on ainetta sillä hetkellä.
Ja se että sammuu heti tarkoittaa, että polttoaineen tulo puolella on ilmaa. CAV jakaja kun ei siedä ilmaa käytännössä yhtään.
Seisokkiaikana alatankkikone ottaa ilmaa sisään kaikista mahdollisista raoista ja haurastuneista letkusta, myös paluupulelta.
Se, miten löytää pienenpieni ilmavuoto on usein täysin hakuamuntaa.
Ja se että sammuu heti tarkoittaa, että polttoaineen tulo puolella on ilmaa. CAV jakaja kun ei siedä ilmaa käytännössä yhtään.
Seisokkiaikana alatankkikone ottaa ilmaa sisään kaikista mahdollisista raoista ja haurastuneista letkusta, myös paluupulelta.
Se, miten löytää pienenpieni ilmavuoto on usein täysin hakuamuntaa.
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 659
Vs: 1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
Oliko imuputki tankissa vai tankkien yhdysputkessa, molempia näissä ollut. Tankissa oleva usein ruosteinen ja aiheuttaa ongelmia. Kannattaa tehdä uusi lähtö yhdysputkeen. Suodattimien kiinnityspulttien o-renkaat jää usein vaihtamatta, vaatii suodatinjalan irroituksen.(pakosarja tiellä). Nämäkin jutut kannattaa tarkistaa.
8.8.0- Viestien lukumäärä : 13
Vs: 1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
Imuputki on tankkien yhdysputkessa. Yhdysputki tuli irroitettua ja liotettua sitruunahapossa niin sai ruosteetkin sisältä pois. Tankkia tuli huuhdeltua löpöllä, mutta niin vaan on nyt uuden siirtopumpun lasikuppiin roskaa kertynyt..
Suodatinjalka ja siinä oleva ilmausruuvi (uusi prikka laitettava) on vahvasti epäilyn kohteena, eli käyn sen seuraavaksi läpi.
Otan vielä kerran irti tuon IKH:lta ostetun siirtopumpun ja varmistan, että lasikupin tiiviste on varmasti paikoillaan.
Mitään vaahtoa ei siirtopumpussa ole näkynyt, mutta lasikupin yläreunaan on ilmestynyt isohko ilmakupla. Myös siirtopumpun käsipumppu on hemmetin raskas käyttää vaikka moottori olisi missä asennossa tahansa (liike on siis lyhyt tai tosi lyhyt). Siirtopumpussa mietitytti myös suodattimille lähtevän putken liitos, jenkaosa tuntui olevan hemmetin pitkä jolloin putki ei tuntunut kiristyvän ihan tarpeeksi, täytynee hioa vähän pumpusta pois josko sitten kiristyisi putki varmasti. Onko kellään tietoa onko esim. Marjakankaan myymä pumppu näitä samoja tarvikemallin pumppuja vai olisiko parempi? Kalliitahan ne ei ole jos vaikka toisen uuden laittaisi. Plussaa alkuperäiseen verrattuna on lasikuppi, mistä näkee jos alkaa roskaa kertymään.
Suodatinjalka ja siinä oleva ilmausruuvi (uusi prikka laitettava) on vahvasti epäilyn kohteena, eli käyn sen seuraavaksi läpi.
Otan vielä kerran irti tuon IKH:lta ostetun siirtopumpun ja varmistan, että lasikupin tiiviste on varmasti paikoillaan.
Mitään vaahtoa ei siirtopumpussa ole näkynyt, mutta lasikupin yläreunaan on ilmestynyt isohko ilmakupla. Myös siirtopumpun käsipumppu on hemmetin raskas käyttää vaikka moottori olisi missä asennossa tahansa (liike on siis lyhyt tai tosi lyhyt). Siirtopumpussa mietitytti myös suodattimille lähtevän putken liitos, jenkaosa tuntui olevan hemmetin pitkä jolloin putki ei tuntunut kiristyvän ihan tarpeeksi, täytynee hioa vähän pumpusta pois josko sitten kiristyisi putki varmasti. Onko kellään tietoa onko esim. Marjakankaan myymä pumppu näitä samoja tarvikemallin pumppuja vai olisiko parempi? Kalliitahan ne ei ole jos vaikka toisen uuden laittaisi. Plussaa alkuperäiseen verrattuna on lasikuppi, mistä näkee jos alkaa roskaa kertymään.
Nelikko_1390- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 26
Vs: 1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
Nois tarvikepumpuissa itellä tullut vastaan tuota, että kierreosa on liian pitkä, ja putkiletkun mutterijuntturi pohjaa avainkannasta ennenkuin helmi kiristyy.
Eli pumpusta on hiottava materiaalia pois.
Eli pumpusta on hiottava materiaalia pois.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2945
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
Onko "Nelikko_1390" löytänyt syyn ongelmille? Itsellä myös samantapaista ongelmaa. Alkoi jo talvella, mutta odottelin lämpimpiä kelejä, kun ulkona korjailen. Olen kans ihmetellyt ikh:n siirtopumppua, kun käsipumppaus ei useinkaan onnistu. Vaihdoin jo vanhan takaisin ja kokeilen seuraavaksi sillä, kuhan akku taas lautautuu.
HooM- David Brown : 1490
Viestien lukumäärä : 5
Vs: 1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
Siirtopumppua piti vähän muokata kuten jusape neuvoi, sitten toimii hyvin.
Suurin syy näihin käyntihäiriöihin on usein p*skainen tankki, vaikka se yhdysputki tuli avattua ja huuhdottua paikkoja, vaatii tankit nyt kesällä perusteellisemman pesun. Laitoin tankin ja siirtopumpun väliin ylimääräisen suodattimen ja kovin nopeasti se oli tukossa ja siirtopumpun sihtiin kertyi myös moskaa. Laitettiin Motonetista hommattu reilu 20L tankki niin alkoi löpö kulkea kuten pitääkin. Hytin portaan kun otti pois sai siihen akkukotelon kohdalle hyvin väliaikaisen tankin paikoilleen.
Aloitin tuolla toisenkin aiheen "1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?" kun syöttöpumpun kaasuakselin tiivisteiden vaihdon jälkeen kone toimi vuotamatta (normaalisti!) hetken kunnes löpö löysi uuden heikon kohdan mistä vuotaa eli pumpun päädyn stefan kautta löpöt ja öljyt sekaisin.. Tässä vaiheessa alkoi todella kyllästyttää ilma- ja muut ongelmat, joten pumppu on nyt purettu irti ja parhaillaan matkalla huoltoon!
Kyllä noiden kaasuakseleiden tiivisteiden vaihdon yhteydessä kannen alla näkynyt ruostemönjä kertoo siitä, että muukin huolto on pumpulle paikallaan. Jos nyt kerralla tehtäisiin kunnolla tämä homma eikä vain vaihdeta sitä etustefaa..
Lika ja vesi se taitaa olla näiden CAV pumppujen pahin vihollinen, kun traktori tuli meille ensitöiksi oli suodattimien vaihto, edellinen omistaja oli laiminlyönyt kyllä perushuollot, sen verran hirveässä kunnossa oli suodattimet..
Suurin syy näihin käyntihäiriöihin on usein p*skainen tankki, vaikka se yhdysputki tuli avattua ja huuhdottua paikkoja, vaatii tankit nyt kesällä perusteellisemman pesun. Laitoin tankin ja siirtopumpun väliin ylimääräisen suodattimen ja kovin nopeasti se oli tukossa ja siirtopumpun sihtiin kertyi myös moskaa. Laitettiin Motonetista hommattu reilu 20L tankki niin alkoi löpö kulkea kuten pitääkin. Hytin portaan kun otti pois sai siihen akkukotelon kohdalle hyvin väliaikaisen tankin paikoilleen.
Aloitin tuolla toisenkin aiheen "1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?" kun syöttöpumpun kaasuakselin tiivisteiden vaihdon jälkeen kone toimi vuotamatta (normaalisti!) hetken kunnes löpö löysi uuden heikon kohdan mistä vuotaa eli pumpun päädyn stefan kautta löpöt ja öljyt sekaisin.. Tässä vaiheessa alkoi todella kyllästyttää ilma- ja muut ongelmat, joten pumppu on nyt purettu irti ja parhaillaan matkalla huoltoon!
Kyllä noiden kaasuakseleiden tiivisteiden vaihdon yhteydessä kannen alla näkynyt ruostemönjä kertoo siitä, että muukin huolto on pumpulle paikallaan. Jos nyt kerralla tehtäisiin kunnolla tämä homma eikä vain vaihdeta sitä etustefaa..
Lika ja vesi se taitaa olla näiden CAV pumppujen pahin vihollinen, kun traktori tuli meille ensitöiksi oli suodattimien vaihto, edellinen omistaja oli laiminlyönyt kyllä perushuollot, sen verran hirveässä kunnossa oli suodattimet..
Nelikko_1390- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 26
Vs: 1490 käyntiongelma? Syöttöpumpun korjaajaa?
Lika - vesi ja ikä ......
On tuossa laitettavana ollut ihan reilusti -90 luvun puolelta DPA pumppujakin, jotka tihuu sieltä ja täältä ......
Tuos perjantaina tuotiin yks CASE 580 kaivurin pumppu syynättäväksi....
Huonolla huollolla ollut, ja seissyt x-aikaa ulkosalla.....
Surkeen oloinen tapaus pikavilkaisulla .....
Nestepää liki jumisssa, annosteluventtiili jumissa, ennakonsäädön rautarunko halki ( jäätynyt ? ) syöttöpumpun akseli poikki pumpun etupäästä, vesihelmiä enimmäkseen pumpusta sivuluukku avaten valui, ja jne - kaikkea en vielä edes ole tutkinut - pumppua avaamatta ......
Liekkö kohtapian jäävän siitä paljoa muuta kuin kuoret entistä ? Jos ehkä edes niitäkään ????
Ja yks MF165 koneen pumppu kans oottaa kasausta _ Tapaus, johon ei jääne edes kuoretkaan kantta lukuunottamatta, siittä entisestä pumpusta.....
On tuossa laitettavana ollut ihan reilusti -90 luvun puolelta DPA pumppujakin, jotka tihuu sieltä ja täältä ......
Tuos perjantaina tuotiin yks CASE 580 kaivurin pumppu syynättäväksi....
Huonolla huollolla ollut, ja seissyt x-aikaa ulkosalla.....
Surkeen oloinen tapaus pikavilkaisulla .....
Nestepää liki jumisssa, annosteluventtiili jumissa, ennakonsäädön rautarunko halki ( jäätynyt ? ) syöttöpumpun akseli poikki pumpun etupäästä, vesihelmiä enimmäkseen pumpusta sivuluukku avaten valui, ja jne - kaikkea en vielä edes ole tutkinut - pumppua avaamatta ......
Liekkö kohtapian jäävän siitä paljoa muuta kuin kuoret entistä ? Jos ehkä edes niitäkään ????
Ja yks MF165 koneen pumppu kans oottaa kasausta _ Tapaus, johon ei jääne edes kuoretkaan kantta lukuunottamatta, siittä entisestä pumpusta.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2945
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» D 25 vm 54 käyntiongelma
» 1210 taavin syöttöpumpun irrotus!
» Db990 syöttöpumpun banjoliitinten prikkojen vaihto
» DB 950 syöttöpumpun vuoto
» DB 1200 syöttöpumpun öljymäärä
» 1210 taavin syöttöpumpun irrotus!
» Db990 syöttöpumpun banjoliitinten prikkojen vaihto
» DB 950 syöttöpumpun vuoto
» DB 1200 syöttöpumpun öljymäärä
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa