case 1494 kytkin
+5
jusape
Tessu
helmi 1972
erkki
rogwik
9 posters
Sivu 1 / 1
Vs: case 1494 kytkin
Taitaa olla Girlingin tekemät jarrut? DB:n kokoinen valmistaja on varsin todennäköisesti käyttänyt jotain Girlingin vakiokamaa, jota on monien muidenkin valmistajien koneissa, mutta sepä on aina ollut hiukan vaikea saada selville missä muussa pelissä olisi sama osa. Varaosat kun kulkevat omilla numeroillaan ja vaihtokelpoisuus on jälkimarkkinoinnin liikesalaisuus. Autopuolellahan on ihan sama homma, että samoja komponentteja on useissa eri merkeissä, mutta omilla varaosanumeroillaan.
Sylinterissä olevassa tarrassa näyttää olevan ohje, että käytä vain DOT -jarrunestettä. Varmista vielä kerran sopivuus nesteen osalta, koska DB:n jarrut ja kytkin käyttää LHM -nestettä joka ei välttämättä ole yhteensopiva tuon sylinteri tiivistemateriaalin kanssa.
Sylinterissä olevassa tarrassa näyttää olevan ohje, että käytä vain DOT -jarrunestettä. Varmista vielä kerran sopivuus nesteen osalta, koska DB:n jarrut ja kytkin käyttää LHM -nestettä joka ei välttämättä ole yhteensopiva tuon sylinteri tiivistemateriaalin kanssa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5106
Vs: case 1494 kytkin
Juu, lhm öljyä on ennestään kytkin ettäs jarruissa, - ettäs sillä jatketaan. ja vaihdetaan sitt tiivisteet jos ei toimi, vanhassa sylinterissä oli niin syvät syöpymät - ettäs uudet tivisteet ei enää pitäneet.
rogwik- Viestien lukumäärä : 10
Vs: case 1494 kytkin
niin,mutta Erkki varmahan meinas,jotta kestääkö tuon tiivisteet lmh öljyä.Mä kysyin ,täs joku vuosi(5) takaperin sitä kytkin sylinteriä casen kaupasta.Pyyti 800 euroa...en ostanu.Nyt mul on siinä marjakankaalta hommattu,sylinteri,joka on jarrun työsylinteri.(pikkuusen lyhyempi),mut siinä on ne vihreät tiivisteet.Polkimesta tuli kankeampi,mutta pelaa joinki.Saatei ei oo hyvä asia,jos tuo paikka pettää,mikäli joku on trakrorin ja työ koneen välis.(pakki päällä)
helmi 1972- David Brown : 1394
DBTCF:n jäsen nro : 91
Viestien lukumäärä : 78
Vs: case 1494 kytkin
jaa,ja voihan tuon kytkimen puolen jarrunesteelle vaihtaa.ku vaan katteoloo oikiat tiivisteet pääsylinterillekki/tai vaihtaa,katteloo sopivan pääsylinterin.
helmi 1972- David Brown : 1394
DBTCF:n jäsen nro : 91
Viestien lukumäärä : 78
Vs: case 1494 kytkin
Aika tutun näkönen sylinteri on,taitaapi löytyä jostain autostakin,ettei vaan joku Brittiauto käyttäny samaa?
Kerran katoin youtubessa kun yksi osti kaivuriinsa jarruihin työsylintereitä ja Brittiautoissa näky sama olevan.
Jos on Girling tai Lockheed merkit niin sieltä niitä löytyy,toki sitten muitakin merkkejä on.
Joku vertailukirja kuvineen tai netti niin löytys varmaan...
Kerran katoin youtubessa kun yksi osti kaivuriinsa jarruihin työsylintereitä ja Brittiautoissa näky sama olevan.
Jos on Girling tai Lockheed merkit niin sieltä niitä löytyy,toki sitten muitakin merkkejä on.
Joku vertailukirja kuvineen tai netti niin löytys varmaan...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: case 1494 kytkin
Veikkaan - että tuosta tulee vielä ongelmia ......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: case 1494 kytkin
Samaa mieltä, ongelmia odotettavissa. Oikean sylinterin olisi heti alunperin saanut David Brown varaosa spesialistiltä. Tässä linkki http://www.davidbrownparts.com/Clutch.html En lähtisi vaihtamaan kytkinhydrauliikan jarrunesteelle ja jättää jarrut mineraaliöljylle. Se vasta saa aikaan ongelmia tulevaisuudessa kun ei kukaan muista mitä nestettä pistetään mihinkin.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: case 1494 kytkin
Sulle on tarjottu NH/Fiat työsylinteriä koska se on järkevän hintainen Case/DB sylinteriin nähden ja toinen, tärkeämpi syy on se että ne jotka ovat sen Fiatin sylinterin asentaneet, palaute on positiivista: Poljin voima pienenee ja tuntuma paranee. Kolmas syy: LHM
Casemies- David Brown : Case 1594 HS, DB 990 Sel
DBTCF:n jäsen nro : 6
Viestien lukumäärä : 43
Ikä : 46
Paikkakunta : Oulu, Kuusamo
Vs: case 1494 kytkin
Onko toi fiatin sylinteri aivan samalla numerolla kun tuo alkuperänen? Vai millä sen sopivan helpoiten löytää? Vois ennen talvea sen vielä vaihtaa. Mulla tiputtaa vielä pikkasen vaikka on uudet kumit työsylinterissä, ei hoonaaminen poistanu rupuja pohjalta...
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: case 1494 kytkin
Meillä on Haka Centerillä se tyypitetty järjestelmään joten löydetään se helposti. Casen alkuperäisen K306544 sylinterin hinta Agritekin hinnoittelemana on nykyään: 934,03€ ja CNH Euroopan varastoissa saatavana 27kpl. Fiat/NH alkuperäinen 5177914 maksaa 287,35€ näitä löytyy euroopasta satoja kappaleita. Tarvike sylinteri 7785 löytyy hakaosat.fi verkkokaupasta 67.85€ + tk:t, näitä ollaan myyty jo useaan Taavettiin. Hakaosat.fi varasto on tavarantoimittajan Irlannissa. Meillä myös Kempeleessä hyllyssä 1kpl.
Sylinteri on pitempi kuin Taavetin oma mutta pitemmillä pulteilla onnistuu kun laittaa M10 muttereita väliin tai tekee holkit. Kiinnitysreikiin näyttää vähän moottorisahan viilaa.
Sylinteri on pitempi kuin Taavetin oma mutta pitemmillä pulteilla onnistuu kun laittaa M10 muttereita väliin tai tekee holkit. Kiinnitysreikiin näyttää vähän moottorisahan viilaa.
Casemies- David Brown : Case 1594 HS, DB 990 Sel
DBTCF:n jäsen nro : 6
Viestien lukumäärä : 43
Ikä : 46
Paikkakunta : Oulu, Kuusamo
Vs: case 1494 kytkin
Mistähän se Suomi-lisä tulee ? Kreikan Case-IH centerissä
( https://www.nikolaidistractors.gr/site/product/CLUTCH-SLAVE-CYLINDER/CLUTCH-SLAVE-CYLINDER-DAVID-BROWN-K306544?prdId=K306544&extLang=LG)
sama alkuperäinen David Brown Case sylinteri K306544 170€ + alv ja rahti 30€
( https://www.nikolaidistractors.gr/site/product/CLUTCH-SLAVE-CYLINDER/CLUTCH-SLAVE-CYLINDER-DAVID-BROWN-K306544?prdId=K306544&extLang=LG)
sama alkuperäinen David Brown Case sylinteri K306544 170€ + alv ja rahti 30€
rogwik- Viestien lukumäärä : 10
Vs: case 1494 kytkin
Agritek hinnoittelee kaikki CNH osat.
Osatekijänä on myös CNH:n oma hinnoittelu periaate, siellä osat hinnoitellaan eri myyntialueille tietyn konekannan mukaisesti.
Osatekijänä on myös CNH:n oma hinnoittelu periaate, siellä osat hinnoitellaan eri myyntialueille tietyn konekannan mukaisesti.
Casemies- David Brown : Case 1594 HS, DB 990 Sel
DBTCF:n jäsen nro : 6
Viestien lukumäärä : 43
Ikä : 46
Paikkakunta : Oulu, Kuusamo
Vs: case 1494 kytkin
On se kyl kumma juttu noiden nesteiden kanssa kun ei sitten kestä toisinkaan päin...ei siis ihme kun ihmisetkasailee syinterietä millo milläkin osilal ja sitten kipataan kuppiin kaikkea mikä vaan nesteeltä näyttää.
Luulis että tuotakin juttua olis jo aikoinaan paranneltu mutta ei taida olla mahdollista.
Meillä kun ei ole kytkimet/jarrut ollu hydrauliset niin kokemuksia ei onneksi taida olla heh!
Luulis että tuotakin juttua olis jo aikoinaan paranneltu mutta ei taida olla mahdollista.
Meillä kun ei ole kytkimet/jarrut ollu hydrauliset niin kokemuksia ei onneksi taida olla heh!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: case 1494 kytkin
Kysymyshän ei ole "parantamisesta" ja ettei sitä olisi osattu tehdä vaan siitä, ettei DOT neste olisi vahingossakaan päässyt sotkeutumaan vaihteistoöljyn sekaan. Se olisi tiennyt suurta remonttia ja työkoneen seisomista poissa töistä. Kytkimeen tietysti olisi voinut laittaa DOTtia, mutta sitten olisi sekaannus ollut vielä suurempi. Sitä paitsi ohjekirjassa kyllä kerrotaan nesteen laatu ja säiliön korkissa myös.
Monessa muussakin traktorimerkissä on tehty sama ratkaisu - ja muissakin koneissa missä tarvitaan erikoisominaisuuksia
Monessa muussakin traktorimerkissä on tehty sama ratkaisu - ja muissakin koneissa missä tarvitaan erikoisominaisuuksia
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1661
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: case 1494 kytkin
Matkau antoi vastauksen joka kertoo asiasta kaiken tarpeellisen, siis myös syyt miksi Taavetissa käytetään LHM mineraaliöljyä kytkin- ja jarruhydrauliikoissa. DOT jarruneste edellyttää eri kumilaatua kun mineraaliöljy, siis LHM. Onko asia nyt selvä vai vieläkö tästä yli 40 vuotta vanhasta asiasta pitää vääntää.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: case 1494 kytkin
Ei tässä ole mitään epäselvää koskaan ollutkaan ei,sitä en tiedä onko edes nykyaikana kumia joka kaikkea kestää?
joskus tuntuu että toiset vastaan väittää mullekkin,itse olen aina sanonu että vain oikeaa ainetta oikeaan paikkaan.
Niillä on menty ja ne laitteet toiminu
joskus tuntuu että toiset vastaan väittää mullekkin,itse olen aina sanonu että vain oikeaa ainetta oikeaan paikkaan.
Niillä on menty ja ne laitteet toiminu
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: case 1494 kytkin
Tessu kirjoitti:
Meillä kun ei ole kytkimet/jarrut ollu hydrauliset niin kokemuksia ei onneksi taida olla heh!
Onhan mekaaniset systeemit silleen idiootivarmoja - jopa tyhmemmällekkin.
Mut niissä kun on erinäisiä huonoja puolia.
Vivustoissa on niveliä ja pyöriviä akseleita huru mycket ja jotka voivat ruostua jumiin.
Nivelet väljistyy ja siten toiminta heikkenee - vivuston kitkat kasvavat = vaaditaan entistä enemmän poljinvoimaa.
Kytkin voi jäädä vivustosta kantamaan ruostejumin takia.
Jarrut ei välttämättä otakkaan tasan polkimet lukittuna, koska säädöt pitäis tehdä hitokseen tarkasti - ja seuraaavalla jarrutuskerralla ei silti tiedä lopputulosta, ottaako oikea - vaiko vasen - vaiko miten ne alkaa ottaa kiinni.
Nestetoimisilla systeemeillä vivustorakenne selkeytyy paljon, vivustojen välykset sai unohtaa, ja siten tarvittavan jarrupoljinvoiman siirtoon käytettävän rakenteen kitkat pienenee = kevyemmät käyttää jarrutustehon parantuessa.
Jarrujen säädön epätasaisuuden voi lievissä säätöeroissa unohtaa - silti jarruvoimien tasaisuuden kärsimättä.
Jarru- ja kytkinpoljinvoimat myöskin pienenee siis huomattavasti, juurikin johtuen rakenteesta - sekä säätämisen tarve liki poistui.
Levyjarrujen tultua koneisiin -60 luvulla, jarrutustehot hieman kasvoivat, mutta edellä olevat ongelmat säilyivät, edelleenkin mekaanisen vivuston takia.
Nestetoimiset jarrujen käytöt korjasivat taas tätäkin tilannetta.
Vasta kun öljykylpylevyjarrut tulivat - alkoi olla jarruvoimat kunnossa, ja jarrujen hallinta sekä jarrutustehon säilyvyys öljyjäähdytyksen vuoksi, pidemmässäkin ja toistuvassa jarrutuksessa, isollakin kuormalla.
DOT nestettä ei taida systeemeissä olla käytetyn kuin vanhemmissa Valmeteissa ja Ursus / Zetor koneissa.
Voi olla jokin muukin, mutta pääasiassa muut kaikki käytti joko LHM öljyä tai sitten normi 10w-30 öljyä tai jarruöljy oli otettu traktorin omasta hydrauliikasta jostain paluulinjasta ( Fiat / NH ja CASE sekä MF ym )
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: case 1494 kytkin
Niin Jusape missä kohtaa kehuin mekaanisia jarruja??
Nyt alkaa taas mennä vanhaan malliin kirjoituksesi.
Kerroin vain että minulla ei ole mitään tietoa traktoreiden hydraulikytkimistä tai jarruista.
Autoista on mutta ne ei näytä pätevän työkoneisiin.
Meillä ei kalusto enää myöskään uusiudu koska perikunnan paikka menee myyntiin eikä näin ollen ole syytä kalustoa vaihtaa,nekin sitten aikanaan myydään pois.
Meillä ei ole jarrut eikä kytkimet jumissa kun laitteet ei seiso sateessa,ei ainakaan vielä ole ollu,levyjä kyllä on loppunu.
Kunhan saa pihan aurattua ja puita ajettua,nuo hommat tekee tasasella vaikka ilman jarruja,niitä en enää aio korjaillakkaan.
Voisin ulkoistaa tuonkin mutta kun ei se auramies ole sillon tontilla kun lunta tulee taivaalta tai katolta ja mennä pitäisi.
Nyt alkaa taas mennä vanhaan malliin kirjoituksesi.
Kerroin vain että minulla ei ole mitään tietoa traktoreiden hydraulikytkimistä tai jarruista.
Autoista on mutta ne ei näytä pätevän työkoneisiin.
Meillä ei kalusto enää myöskään uusiudu koska perikunnan paikka menee myyntiin eikä näin ollen ole syytä kalustoa vaihtaa,nekin sitten aikanaan myydään pois.
Meillä ei ole jarrut eikä kytkimet jumissa kun laitteet ei seiso sateessa,ei ainakaan vielä ole ollu,levyjä kyllä on loppunu.
Kunhan saa pihan aurattua ja puita ajettua,nuo hommat tekee tasasella vaikka ilman jarruja,niitä en enää aio korjaillakkaan.
Voisin ulkoistaa tuonkin mutta kun ei se auramies ole sillon tontilla kun lunta tulee taivaalta tai katolta ja mennä pitäisi.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: case 1494 kytkin
Tessu, olet ärsyttävä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
MikkoT and jusape like this post
Vs: case 1494 kytkin
Niin kukahan tuon sitten aloittikaan...itse kysyin asiallisesti jarruista kunnes joku alkoi mollaamaan mekaanisiajarruja.
Otappa OLLE silmä kätee ja kato kenen nimi on tuossa toisessa kommentissa??
Näkyy olevan aina samat nälvijät asialla,onneksi se yksi valittaja osaa JO pysyä hiljaa!
Otappa OLLE silmä kätee ja kato kenen nimi on tuossa toisessa kommentissa??
Näkyy olevan aina samat nälvijät asialla,onneksi se yksi valittaja osaa JO pysyä hiljaa!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: case 1494 kytkin
Noniin, nyt olis tommonen fiatin sylinteri istutettu 1394:n alkuperäsen paikalle. Vähän vingulla piti ajaa kiinnitysreikiä kapeemmalle sylinterin jaolle, ja yhet 10mm mutterit väliholkeiksi. Kytkin on inan herkempi, ja jotenkin mukavamman tuntunen käyttää. Hyvin sijotettu 65€
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa