Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

880 implen ilmaus

+2
erkki
TH880imple
6 posters

Siirry alas

880 implen ilmaus Empty 880 implen ilmaus

Viesti  TH880imple To Heinä 14 2022, 17:59

Yritän käynnistää 25 v. seissyttä 880 impleä.
Uusi startti pyörittää hyvin, mutta miten etenen ilmauksen suhteen, kun en ole moista ennen tehnyt?

TH880imple

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

880 implen ilmaus Empty Vs: 880 implen ilmaus

Viesti  erkki To Heinä 14 2022, 18:24

Kannattaa ehkä laittaa uudet polttoainesuodattimet ja laskea vanhat polttoaineet pois tankista. Noiden vuosien aikana tankkiin on voinut kertyä sen verran kondensiovettä, että voi olla haittaa. Suodatinjakojen ilmausruuvit sitten vaan auki järjestyksessä kohti pumppua ja siirtopumpun vipua pumppaamalla suodattimet täyteen peräkkäin. Sitten pumpun kyljestä vuorotellen molempia ilmausruuveja auki ja siirtopumpulla pumppaamista kunnes ruikkii kuplatonta ilmaa ulos. Viimeisenä vaiheena yhden suuttimen putkea löysälle ja starttaamista kunnes käynnistyy ja sitten suutinputki uudelleen kiinni. Impleissä taitaa alkuperäinen sammutinnuppi olla niin päin, että käyntiasennossa nuppi on taakse vedettynä ja eteen päästettynä moottori sammuu.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4800

Takaisin alkuun Siirry alas

880 implen ilmaus Empty Vs: 880 implen ilmaus

Viesti  jusape Pe Heinä 15 2022, 05:23

Ainakaan 1494 kone ei lähde ilmaantumaan pelkästään yhtä suutinputkea löysäämällä.
Käytäntö on näyttänyt noiden jakajapumpullisten kanssa sen, että oikeasti se nopein ja vaivattomin on tapa ilmata, kun ottaa kaikki suutinputket hiukan juuri ja juuri löysään.
Kunhan ensin on tehty em suotimien ja syöttöpumpun ilmaukset ( syöttöpumpussa ensin nestepään ilmaus =alempi ilmausruuvi, ja sitten syöttöpumpun kannen kupessa olevasta ilmaruuvista ) .
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2649
Ikä : 52
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

880 implen ilmaus Empty Vs: 880 implen ilmaus

Viesti  erkki Pe Heinä 15 2022, 09:02

On varmaan eroja tuon ilmaantumisen suhteen, mutta omat 880 990 ja 995 lähtee lyhyellä startilla vaikka on vain yksi suutinputken mutteri löysässä. Pari viikkoa sitten tuli viimeksi ilmattua kun meni 880:n tankin putki tukkoon.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4800

Takaisin alkuun Siirry alas

880 implen ilmaus Empty Vs: 880 implen ilmaus

Viesti  Tessu La Heinä 16 2022, 01:34

Paljon on eroa juu, jos putkistot on päässy tyhjiksi kokonaan suosiolla suuttimista irti kuten Jusape kertoi,pääsee helpolla.
Ainakin meillä on 850 implessä sammutin pois päältä kun nappi on taulussa ulosvedettynä sammuu,sama oli 900 ja sama on Natikassakin,sama pumppu kun on nii nsamoin päin ne menee.
Noin kauan seisonu laite niin kannattaa kyllä tankki tyhjätä ja sakkakuppikin ja uusia suotimet,muutoin on kyllä rojut suuttimissa ja niiden purku edessä,kokemusta on.
Siinä samalla tutkii sitten muutkin paikat mitä on missäkin ja pitääkö jotain tehdä...

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1677
Ikä : 56
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

880 implen ilmaus Empty Vs: 880 implen ilmaus

Viesti  jusape La Heinä 16 2022, 02:42

Tessu kirjoitti:Paljon on eroa juu,  jos putkistot on päässy tyhjiksi kokonaan suosiolla suuttimista irti kuten Jusape kertoi,pääsee helpolla.
Ainakin meillä on 850 implessä sammutin pois päältä kun nappi on taulussa ulosvedettynä sammuu,sama oli 900 ja sama on Natikassakin,sama pumppu kun on nii nsamoin päin ne menee.
Noin kauan seisonu laite niin kannattaa kyllä tankki tyhjätä ja sakkakuppikin ja uusia suotimet,muutoin on kyllä rojut suuttimissa ja niiden purku edessä,kokemusta on.
Siinä samalla tutkii sitten muutkin paikat mitä on missäkin ja pitääkö jotain tehdä...

Toi Mammulin -63 vaiko -64 , 880 taavissa sammutinvipu ulosvedettynä on käyntiasennossa, sisääntyönnettynä sammuu ....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2649
Ikä : 52
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

880 implen ilmaus Empty Vs: 880 implen ilmaus

Viesti  Tessu La Heinä 16 2022, 05:08

Eli poikkeus näytää vahvistavan säännön,kiitosJusape jälleen tarkennuksesta.
Olisiko uudemmissa sitten toisinpäin?

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1677
Ikä : 56
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

880 implen ilmaus Empty Vs: 880 implen ilmaus

Viesti  TH880imple La Heinä 16 2022, 11:38

Kiitos ohjeista.
Yritetään saada peli käymään.

TH880imple

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

880 implen ilmaus Empty Vs: 880 implen ilmaus

Viesti  mattkau La Heinä 16 2022, 15:03

Vaan se taitaapi olla niin, että kolmesylinterisissä (pumppu pystyssä) nälkääntapponappi ulkona käy ja sisässä kuolee nälkään, muut mallit päivastoin. Ei ole tainnut olla tässä puhetta kummoinen 880 Imple on kyseessä. Viimeinen vuosi tehtiin kolmesylinterisenä.

Ja kun suutinputkia startilla ilmailee, niin voi pitää myös kaasua täysillä, niin saa enempi soppaa. Jos ja kun lähtee käyntiin, niin heti kaasu pois ettei karkaa käsistä koko vehje.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1442
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

880 implen ilmaus Empty Vs: 880 implen ilmaus

Viesti  jusape Su Heinä 17 2022, 01:36

mattkau kirjoitti:Vaan se taitaapi olla niin, että kolmesylinterisissä (pumppu pystyssä) nälkääntapponappi ulkona käy ja sisässä kuolee nälkään, muut mallit päivastoin. Ei ole tainnut olla tässä puhetta kummoinen 880 Imple on kyseessä. Viimeinen vuosi tehtiin kolmesylinterisenä.

Ja kun suutinputkia startilla ilmailee, niin voi pitää myös kaasua täysillä, niin saa enempi soppaa. Jos ja kun lähtee käyntiin, niin heti kaasu pois ettei karkaa käsistä koko vehje.

Tuo emännyksen 880 kone on vanhempaa mallia, ja 4-sylinterinen
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2649
Ikä : 52
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

880 implen ilmaus Empty Vs: 880 implen ilmaus

Viesti  mattkau Su Heinä 17 2022, 08:41

Nojoo. Kävin tutkimassa käyttöohjekirjoja kun alkoi tuon sammutusvivun asento kiinnostamaan.
900, 950 käy vipu sisässä
850, 880, 990, 995 jne käy vipu ulkona eli siis sekä punaiset että valkoiset
1200, 1210 jne käy vipu sisässä
90- ja 94 sarjalaiset sitten ovat oma lukunsa
En nyt pysty sanomaan kuinka pitää paikkansa, mutta käyttöohjekirjat kertoi tällaista. Sekurahytillisiä en kantsonut.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1442
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

880 implen ilmaus Empty Vs: 880 implen ilmaus

Viesti  erkki Su Heinä 17 2022, 20:16

Oma -67-mallin 1200 käy vipu ulkona. Ryppyisessä maastossa saattaa jopa hypähtää sammutin päälle. Systeemi saattoi vaihtua 1200:n alkutaipaleella. -74 mallin 990 sammutetaan vetämällä nupista.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4800

Takaisin alkuun Siirry alas

880 implen ilmaus Empty Vs: 880 implen ilmaus

Viesti  mattkau Su Heinä 17 2022, 20:48

No on. Toisten kirjojen mukaan näköjään 1200, 1210, 1410 käy vipu ulkona.
Ja sitten kun menen oman 1210 luo, niin sammuu vetämällä vivusta.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1442
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

880 implen ilmaus Empty Vs: 880 implen ilmaus

Viesti  OlleK Ke Heinä 20 2022, 14:55

Englannissa taisi jossain vaiheessa olla voimassa määräys joka edellytty että moottori sammuu kun sammutin työnnetään eteenpäin. Sitten tämä määräys muuttui ja sammuttimesta piti vetää jotta moottori sammuisi. Vuosilukuja en muista mutta olin David Brown Traktori Oy:n huoltopäällikkö niihin aikoihin. Sammuttimen nupin käyttösuunnan muutos aiheutti niin paljon hämminkiä että Taavetin tehds liimasi tarran sammuttimen nupin viereen, tarrassa luki "Pull to stop" eli vedä sammuttamiseksi. Suomesta en muista että olisi ollut mitään määräyksiä sammuttimen nupin toimintasuunnista, mutta nupin piti meillä olla punainen ja sen viereen tuli olla merkintä "Seis/Stopp". Stopp piti olla kirjoitettu kahdella P-kirjaimella, sanaa ei saanut kirjoittaa Engantilaisittain, eli yhdellä P:llä

OlleK

Viestien lukumäärä : 1453

Takaisin alkuun Siirry alas

880 implen ilmaus Empty Vs: 880 implen ilmaus

Viesti  TH880imple Pe Heinä 22 2022, 18:52

Mikäs tuon tyhjennystulpan idea oikein on?
Pitääkö olla pohjassa että nafta virtaa vai raollaan ja kierretäänkö sitä miten paljon ja missä tilanteessa?

880 implen ilmaus 20220714

TH880imple

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

880 implen ilmaus Empty Vs: 880 implen ilmaus

Viesti  mattkau Pe Heinä 22 2022, 19:30

Polttoainehana se on. Siinä kerrotaan, että vetämällä saa auki ja vastapäivään kiertyy lukkoon ettei mene vahingossa kiinni
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1442
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

880 implen ilmaus Empty Vs: 880 implen ilmaus

Viesti  Tessu La Heinä 23 2022, 00:16

Outo hana mulle,onkos tuo sitten uudemmissa malleissa?
Meillä vaan niitä karamallisia tanki alla missä sakkakuppikin,toiset hanat vuotaa kun kiinni ja toiset kun auki.
Aikansa kun se kuluu ei auta edes tiivisteiden vaihto näköjää...
Onkos tuossa uudemmassa sakkakuppia sitten enää missään?

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1677
Ikä : 56
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

880 implen ilmaus Empty Vs: 880 implen ilmaus

Viesti  TH880imple La Heinä 23 2022, 08:28

Kiitos. Kokeilen säätää niin, että toimii.

TH880imple

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

880 implen ilmaus Empty Vs: 880 implen ilmaus

Viesti  TH880imple La Heinä 23 2022, 14:11

Hienosti hörähti vanha käyntiin 😁
Vielä jos joku tietää mitä moottoriöljyä vaihdan koneeseen ja renkaitten paineet, niin saadaan ajoon.

TH880imple

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

880 implen ilmaus Empty Vs: 880 implen ilmaus

Viesti  mattkau La Heinä 23 2022, 15:12

Hyvä juttu.

Öljyistä, monet laittaa ihan maatilan yleisöljyä (TOU, STOU), mutta minä panisin jotain tavallista dieseleihin tarkoitettua mineraaliöljyä - paino sanalla mineraali. Useilla valmistajilla on näitä. Minulla on ollut Mobil Delvacia ja Teboilin Diesel Poweria ainakin. Viskositeetti voi olla 10W-30, 15W-40 tai jotain tältä väliltä riippuen kuinka hikisiä hommia aikoo vanhuksella teettää.

Rengaspaineet, etuset 2bar, taakse 0.85-1.0bar, matalampi pellolle, korkeampi jos pääasiassa tieajoa.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1442
Paikkakunta : Saarijärvi

TH880imple likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa