880 implen ilmaus
+2
erkki
TH880imple
6 posters
Sivu 1 / 1
880 implen ilmaus
Yritän käynnistää 25 v. seissyttä 880 impleä.
Uusi startti pyörittää hyvin, mutta miten etenen ilmauksen suhteen, kun en ole moista ennen tehnyt?
Uusi startti pyörittää hyvin, mutta miten etenen ilmauksen suhteen, kun en ole moista ennen tehnyt?
TH880imple- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: 880 implen ilmaus
Kannattaa ehkä laittaa uudet polttoainesuodattimet ja laskea vanhat polttoaineet pois tankista. Noiden vuosien aikana tankkiin on voinut kertyä sen verran kondensiovettä, että voi olla haittaa. Suodatinjakojen ilmausruuvit sitten vaan auki järjestyksessä kohti pumppua ja siirtopumpun vipua pumppaamalla suodattimet täyteen peräkkäin. Sitten pumpun kyljestä vuorotellen molempia ilmausruuveja auki ja siirtopumpulla pumppaamista kunnes ruikkii kuplatonta ilmaa ulos. Viimeisenä vaiheena yhden suuttimen putkea löysälle ja starttaamista kunnes käynnistyy ja sitten suutinputki uudelleen kiinni. Impleissä taitaa alkuperäinen sammutinnuppi olla niin päin, että käyntiasennossa nuppi on taakse vedettynä ja eteen päästettynä moottori sammuu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 880 implen ilmaus
Ainakaan 1494 kone ei lähde ilmaantumaan pelkästään yhtä suutinputkea löysäämällä.
Käytäntö on näyttänyt noiden jakajapumpullisten kanssa sen, että oikeasti se nopein ja vaivattomin on tapa ilmata, kun ottaa kaikki suutinputket hiukan juuri ja juuri löysään.
Kunhan ensin on tehty em suotimien ja syöttöpumpun ilmaukset ( syöttöpumpussa ensin nestepään ilmaus =alempi ilmausruuvi, ja sitten syöttöpumpun kannen kupessa olevasta ilmaruuvista ) .
Käytäntö on näyttänyt noiden jakajapumpullisten kanssa sen, että oikeasti se nopein ja vaivattomin on tapa ilmata, kun ottaa kaikki suutinputket hiukan juuri ja juuri löysään.
Kunhan ensin on tehty em suotimien ja syöttöpumpun ilmaukset ( syöttöpumpussa ensin nestepään ilmaus =alempi ilmausruuvi, ja sitten syöttöpumpun kannen kupessa olevasta ilmaruuvista ) .
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 880 implen ilmaus
On varmaan eroja tuon ilmaantumisen suhteen, mutta omat 880 990 ja 995 lähtee lyhyellä startilla vaikka on vain yksi suutinputken mutteri löysässä. Pari viikkoa sitten tuli viimeksi ilmattua kun meni 880:n tankin putki tukkoon.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 880 implen ilmaus
Paljon on eroa juu, jos putkistot on päässy tyhjiksi kokonaan suosiolla suuttimista irti kuten Jusape kertoi,pääsee helpolla.
Ainakin meillä on 850 implessä sammutin pois päältä kun nappi on taulussa ulosvedettynä sammuu,sama oli 900 ja sama on Natikassakin,sama pumppu kun on nii nsamoin päin ne menee.
Noin kauan seisonu laite niin kannattaa kyllä tankki tyhjätä ja sakkakuppikin ja uusia suotimet,muutoin on kyllä rojut suuttimissa ja niiden purku edessä,kokemusta on.
Siinä samalla tutkii sitten muutkin paikat mitä on missäkin ja pitääkö jotain tehdä...
Ainakin meillä on 850 implessä sammutin pois päältä kun nappi on taulussa ulosvedettynä sammuu,sama oli 900 ja sama on Natikassakin,sama pumppu kun on nii nsamoin päin ne menee.
Noin kauan seisonu laite niin kannattaa kyllä tankki tyhjätä ja sakkakuppikin ja uusia suotimet,muutoin on kyllä rojut suuttimissa ja niiden purku edessä,kokemusta on.
Siinä samalla tutkii sitten muutkin paikat mitä on missäkin ja pitääkö jotain tehdä...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 880 implen ilmaus
Tessu kirjoitti:Paljon on eroa juu, jos putkistot on päässy tyhjiksi kokonaan suosiolla suuttimista irti kuten Jusape kertoi,pääsee helpolla.
Ainakin meillä on 850 implessä sammutin pois päältä kun nappi on taulussa ulosvedettynä sammuu,sama oli 900 ja sama on Natikassakin,sama pumppu kun on nii nsamoin päin ne menee.
Noin kauan seisonu laite niin kannattaa kyllä tankki tyhjätä ja sakkakuppikin ja uusia suotimet,muutoin on kyllä rojut suuttimissa ja niiden purku edessä,kokemusta on.
Siinä samalla tutkii sitten muutkin paikat mitä on missäkin ja pitääkö jotain tehdä...
Toi Mammulin -63 vaiko -64 , 880 taavissa sammutinvipu ulosvedettynä on käyntiasennossa, sisääntyönnettynä sammuu ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 880 implen ilmaus
Eli poikkeus näytää vahvistavan säännön,kiitosJusape jälleen tarkennuksesta.
Olisiko uudemmissa sitten toisinpäin?
Olisiko uudemmissa sitten toisinpäin?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 880 implen ilmaus
Kiitos ohjeista.
Yritetään saada peli käymään.
Yritetään saada peli käymään.
TH880imple- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: 880 implen ilmaus
Vaan se taitaapi olla niin, että kolmesylinterisissä (pumppu pystyssä) nälkääntapponappi ulkona käy ja sisässä kuolee nälkään, muut mallit päivastoin. Ei ole tainnut olla tässä puhetta kummoinen 880 Imple on kyseessä. Viimeinen vuosi tehtiin kolmesylinterisenä.
Ja kun suutinputkia startilla ilmailee, niin voi pitää myös kaasua täysillä, niin saa enempi soppaa. Jos ja kun lähtee käyntiin, niin heti kaasu pois ettei karkaa käsistä koko vehje.
Ja kun suutinputkia startilla ilmailee, niin voi pitää myös kaasua täysillä, niin saa enempi soppaa. Jos ja kun lähtee käyntiin, niin heti kaasu pois ettei karkaa käsistä koko vehje.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 880 implen ilmaus
mattkau kirjoitti:Vaan se taitaapi olla niin, että kolmesylinterisissä (pumppu pystyssä) nälkääntapponappi ulkona käy ja sisässä kuolee nälkään, muut mallit päivastoin. Ei ole tainnut olla tässä puhetta kummoinen 880 Imple on kyseessä. Viimeinen vuosi tehtiin kolmesylinterisenä.
Ja kun suutinputkia startilla ilmailee, niin voi pitää myös kaasua täysillä, niin saa enempi soppaa. Jos ja kun lähtee käyntiin, niin heti kaasu pois ettei karkaa käsistä koko vehje.
Tuo emännyksen 880 kone on vanhempaa mallia, ja 4-sylinterinen
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 880 implen ilmaus
Nojoo. Kävin tutkimassa käyttöohjekirjoja kun alkoi tuon sammutusvivun asento kiinnostamaan.
900, 950 käy vipu sisässä
850, 880, 990, 995 jne käy vipu ulkona eli siis sekä punaiset että valkoiset
1200, 1210 jne käy vipu sisässä
90- ja 94 sarjalaiset sitten ovat oma lukunsa
En nyt pysty sanomaan kuinka pitää paikkansa, mutta käyttöohjekirjat kertoi tällaista. Sekurahytillisiä en kantsonut.
900, 950 käy vipu sisässä
850, 880, 990, 995 jne käy vipu ulkona eli siis sekä punaiset että valkoiset
1200, 1210 jne käy vipu sisässä
90- ja 94 sarjalaiset sitten ovat oma lukunsa
En nyt pysty sanomaan kuinka pitää paikkansa, mutta käyttöohjekirjat kertoi tällaista. Sekurahytillisiä en kantsonut.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 880 implen ilmaus
Oma -67-mallin 1200 käy vipu ulkona. Ryppyisessä maastossa saattaa jopa hypähtää sammutin päälle. Systeemi saattoi vaihtua 1200:n alkutaipaleella. -74 mallin 990 sammutetaan vetämällä nupista.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 880 implen ilmaus
No on. Toisten kirjojen mukaan näköjään 1200, 1210, 1410 käy vipu ulkona.
Ja sitten kun menen oman 1210 luo, niin sammuu vetämällä vivusta.
Ja sitten kun menen oman 1210 luo, niin sammuu vetämällä vivusta.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 880 implen ilmaus
Englannissa taisi jossain vaiheessa olla voimassa määräys joka edellytty että moottori sammuu kun sammutin työnnetään eteenpäin. Sitten tämä määräys muuttui ja sammuttimesta piti vetää jotta moottori sammuisi. Vuosilukuja en muista mutta olin David Brown Traktori Oy:n huoltopäällikkö niihin aikoihin. Sammuttimen nupin käyttösuunnan muutos aiheutti niin paljon hämminkiä että Taavetin tehds liimasi tarran sammuttimen nupin viereen, tarrassa luki "Pull to stop" eli vedä sammuttamiseksi. Suomesta en muista että olisi ollut mitään määräyksiä sammuttimen nupin toimintasuunnista, mutta nupin piti meillä olla punainen ja sen viereen tuli olla merkintä "Seis/Stopp". Stopp piti olla kirjoitettu kahdella P-kirjaimella, sanaa ei saanut kirjoittaa Engantilaisittain, eli yhdellä P:llä
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 880 implen ilmaus
Polttoainehana se on. Siinä kerrotaan, että vetämällä saa auki ja vastapäivään kiertyy lukkoon ettei mene vahingossa kiinni
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 880 implen ilmaus
Outo hana mulle,onkos tuo sitten uudemmissa malleissa?
Meillä vaan niitä karamallisia tanki alla missä sakkakuppikin,toiset hanat vuotaa kun kiinni ja toiset kun auki.
Aikansa kun se kuluu ei auta edes tiivisteiden vaihto näköjää...
Onkos tuossa uudemmassa sakkakuppia sitten enää missään?
Meillä vaan niitä karamallisia tanki alla missä sakkakuppikin,toiset hanat vuotaa kun kiinni ja toiset kun auki.
Aikansa kun se kuluu ei auta edes tiivisteiden vaihto näköjää...
Onkos tuossa uudemmassa sakkakuppia sitten enää missään?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 880 implen ilmaus
Kiitos. Kokeilen säätää niin, että toimii.
TH880imple- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: 880 implen ilmaus
Hienosti hörähti vanha käyntiin
Vielä jos joku tietää mitä moottoriöljyä vaihdan koneeseen ja renkaitten paineet, niin saadaan ajoon.
Vielä jos joku tietää mitä moottoriöljyä vaihdan koneeseen ja renkaitten paineet, niin saadaan ajoon.
TH880imple- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: 880 implen ilmaus
Hyvä juttu.
Öljyistä, monet laittaa ihan maatilan yleisöljyä (TOU, STOU), mutta minä panisin jotain tavallista dieseleihin tarkoitettua mineraaliöljyä - paino sanalla mineraali. Useilla valmistajilla on näitä. Minulla on ollut Mobil Delvacia ja Teboilin Diesel Poweria ainakin. Viskositeetti voi olla 10W-30, 15W-40 tai jotain tältä väliltä riippuen kuinka hikisiä hommia aikoo vanhuksella teettää.
Rengaspaineet, etuset 2bar, taakse 0.85-1.0bar, matalampi pellolle, korkeampi jos pääasiassa tieajoa.
Öljyistä, monet laittaa ihan maatilan yleisöljyä (TOU, STOU), mutta minä panisin jotain tavallista dieseleihin tarkoitettua mineraaliöljyä - paino sanalla mineraali. Useilla valmistajilla on näitä. Minulla on ollut Mobil Delvacia ja Teboilin Diesel Poweria ainakin. Viskositeetti voi olla 10W-30, 15W-40 tai jotain tältä väliltä riippuen kuinka hikisiä hommia aikoo vanhuksella teettää.
Rengaspaineet, etuset 2bar, taakse 0.85-1.0bar, matalampi pellolle, korkeampi jos pääasiassa tieajoa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
TH880imple likes this post
Vs: 880 implen ilmaus
Kyllä tuo pitäisi toimia niin, että nuppi ulkona polttoainetta tulee ja alas painettuna hana on kiinni. En olisi varma, ettei poikasena olisi kerran käynyt niin, että kun vein lehmälaitumelle vettä traktorilla, niin joku utelias nutipää nuuhki konetta ja oli siinä samalla tyrkännyt hanan kiinni. Ei heti meinannut säteillä että miksi 880 sammui. Jos olisi kierretty nuppi lukkoasentoon, ei olisi lehmä keksinyt miten hanan saa kiinni.
Jos hanasta tulee huonosti ainetta, niin vika voi olla tankin sisäpuolella. Liikaa moskaa tankin pohjalla.
Jos hanasta tulee huonosti ainetta, niin vika voi olla tankin sisäpuolella. Liikaa moskaa tankin pohjalla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 880 implen ilmaus
Ja taas vahvistaa poikkeus säännön ainakin meidän punanen 850 vuodelta 1961 käy kun painaa tangon sisälle että ei nuokaan aina näy paikaansa pitävän,sama oli kerran kun täällä siitä ilmansuodattimestakin puhuttiin,erilaiset on meillä ollu eikä mitään letkuja välissä.mattkau kirjoitti:Nojoo. Kävin tutkimassa käyttöohjekirjoja kun alkoi tuon sammutusvivun asento kiinnostamaan.
900, 950 käy vipu sisässä
850, 880, 990, 995 jne käy vipu ulkona eli siis sekä punaiset että valkoiset
1200, 1210 jne käy vipu sisässä
90- ja 94 sarjalaiset sitten ovat oma lukunsa
En nyt pysty sanomaan kuinka pitää paikkansa, mutta käyttöohjekirjat kertoi tällaista. Sekurahytillisiä en kantsonut.
Näimpä on paha mennä koskaan sanoo mitään neuvoja jos ei näe kuvaa tai toinen osaa kertoa/kysyä oikein.
Esim.tuota nuppimallin hanaa en ole tienny olevankaan
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 880 implen ilmaus
Kiitos ohjeista. Tankki on tyhjennetty ja ajettu koko talvi ilman ongelmia. No, testailen vielä ja onneksi auraamiset on aurattu
TH880imple- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa