DB 880 -62 nelisylinterinen kirskuntaa vaihdelaatikosta
+2
jusape
Tessu
6 posters
Sivu 1 / 1
DB 880 -62 nelisylinterinen kirskuntaa vaihdelaatikosta
Onko kellään kokemusta oudosta kirskuvasta äänestä joka kuuluu vaihdelaatikosta tyhjäkäynnillä. Syksyllä en saanut traktoria käyntiin. Seisoi koko talven. Nyt menin keväällä kokeilemaan lähteekö käyntiin vai pitääkö ilmata taas. Kone käynnistyi heti eka tartista. Moottori kävi tyhjäkäyntiä alkoi kuuluakirskuva ääni jostakin. Ääni voimistui kun annoin koneen käydä. Poljin kytkintä ääni häipyi. Kun noston kytkimen alkoi taas aluksi vinkua hetken päästä kirskua. Koskaan ei ole tehnyt tätä. En uskalla ajaa traktorilla ennen vian selvitystä.
Öljyä oli mittatikussa noin sentti tikun alareunasta.
Öljyä oli mittatikussa noin sentti tikun alareunasta.
hannu.paajanen- David Brown : DB 880 DB 996
Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : Helsinki
Vs: DB 880 -62 nelisylinterinen kirskuntaa vaihdelaatikosta
kuulostais kytkimen painelaakerivialta,kuiva taitaa olla,mulla yhdessä autossa jokelsi laakeri aina kun tyhjää kävi,sittemmin ääni häipyny.
Eikös siellä ole luukku kytkimen alapuolella niin siitä vois kurkata ettei mikään osa siellä ole poikittain ja hankaa?
Joko antaa olla ja ajaa tai sitten katkasee ja korjaa kytkimen eipä oikein muuta voi...
Eikös siellä ole luukku kytkimen alapuolella niin siitä vois kurkata ettei mikään osa siellä ole poikittain ja hankaa?
Joko antaa olla ja ajaa tai sitten katkasee ja korjaa kytkimen eipä oikein muuta voi...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 -62 nelisylinterinen kirskuntaa vaihdelaatikosta
Painelaakerin ei Taavetissa pitäisi olla käpäliä vasten kytkinpolkimen ollessa ylhäällä.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 880 -62 nelisylinterinen kirskuntaa vaihdelaatikosta
Niinhän sen ei kai pitäs muissakaan olla mutta silti ääntä on lähteny,luukusta katsomallla tuo vois selvitä mitä näkyy...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 -62 nelisylinterinen kirskuntaa vaihdelaatikosta
Kytkimen painelaakeri ei edes pyöri, kun kytkinpoljin on ylhäällä. Vaihteiston sisään menevä akseli pyörii kun poljin on ylhäällä ja akseli pysähtyy kun poljin painetaan alas. Onko traktori ollut pidempiä aikoja paikallaan esimerkiksi klapikoneen edessä, jolloin hydrauliikka on tuottanut öljyä ulkopuoliselle venttiilille?
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 880 -62 nelisylinterinen kirskuntaa vaihdelaatikosta
Kokeile vielä ottaa kertoja vapaalle kun käynnistät traktorin. Jos se kirskuu edelleen, niin äänen aiheuttaja on suurella todennäköisyydellä vaihdelaatikon yläakselin laakeroinnissa tai sitten kertojan siirtäjähaarukka on jostain syystä alkanut vinkua urassaan. Jos uskallat ajaa muutaman metrin, niin öljyä kyllä roiskuu kaikkialle ja vinkuna saattaa loppuakin. Laakerivika ei sillä tietenkään korjaudu, mutta jos kyse on resonoivasta siirtäjähaarukasta, niin se tuskin vaatii sen enempää toimenpiteitä. DB:n laatikko on laakeroinniltaan hyvin tehty ja viat toi harvinaisia, mutta kaikki on mahdollista mikä ei ole täysin mahdotonta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB 880 -62 nelisylinterinen kirskuntaa vaihdelaatikosta
Luukusta voi kyllä ensin sen kytkimen kurkata se ei iso homma ole, ettei siellä mikään hankaa toisinaan on sieltäkin joku osa antautunu,itsellänikin nakutti autossa kytkimen suojakumin rauta vauhtipyörään.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 -62 nelisylinterinen kirskuntaa vaihdelaatikosta
erkki kirjoitti aivan oikein, eli "Kokeile vielä ottaa kertoja vapaalle kun käynnistät traktorin. Jos se kirskuu edelleen, niin äänen aiheuttaja on suurella todennäköisyydellä vaihdelaatikon yläakselin laakeroinnissa". Vaihdelaatikon yläakselin laakerointi on vaihteiston, ei kytkimen, puolella ja yläakseli pyörii aina kun kytkinpoljin on ylhäällä. Mainittu laakeri vaurioituu voitelun puutteesta jos hydrauliikan tuotto otetaan ulkopuoliseen käyttöön (klapikone) pidemmän aikaa ilman että traktorilla ajetaan välillä. Tämä johtuu siitä, että Implematic hydrauliikassa ei ole jatkuvan pumppauksen paluu järjestetty, jolloin jotkut vaihteiston osat jäävät ilman voitelua, kun hydrauliikan tuoto käytetään ulkopuolisiin laitteisiin.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Kiitos kaikille kommenteista ja ohjeista
Kun menen taas maalle juhannuksena pitää kokeilla ohjeitanne. Traktorilla ei ole ajettu vuoteen joten voitelu voi tosiaan olla syynä kirskuntaan. En ole koskaan kuullut että varsinainen laakerivika tulee kun laite seisoo.
Hannu Paajanen
Hannu Paajanen
hannu.paajanen- David Brown : DB 880 DB 996
Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : Helsinki
Vs: DB 880 -62 nelisylinterinen kirskuntaa vaihdelaatikosta
Tarkista vielä ettei ääni tule hydraulipumpun ylipaineventtiilistä. Sehän omalla tavallaan ulisee ja ääni kiihtyy kun lisää kaasua jos varret on valmiiksi ylhäällä, nostolaitevipu takana ja override control -pikkuvivun napa on ulommassa asennossaan. Ääni lakkaa kun nostolaitevivun työntää eteen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB 880 -62 nelisylinterinen kirskuntaa vaihdelaatikosta
Mulla tuli ainakin autoon juurikin se kytkinlaakerin ulina kun auto seisoi,kun sitä käytti häipyi ääni.
Tiedä sitten onko tuota Taavettia käytetty vaikkapa sen klapikonene edessä,sitä kun ei omistaja kertonut...
Tiedä sitten onko tuota Taavettia käytetty vaikkapa sen klapikonene edessä,sitä kun ei omistaja kertonut...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 -62 nelisylinterinen kirskuntaa vaihdelaatikosta
hannu paajanen kirjoitti ensimmäisessä postatuksessa että: " Poljin kytkintä ääni häipyi. Kun noston kytkimen alkoi taas aluksi vinkua hetken päästä kirskua". Kytkimen painelaakeri EI pyöri kun ktkinpoljin on ylhäällä ja pyörii kun poljin on alhaalla. Vain pyörivä ja viallinen laakeri kirskuu. Kytkinpolkimen ollessa alhaalla on vaihteiston sisäänmenevä akseli ja hydrauliikkapumppu pysähdyksissä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 880 -62 nelisylinterinen kirskuntaa vaihdelaatikosta
Mullapa ainakin kirskui kun oli vapaalla käynnissä ja kun pojin kytkintä ääni häipyi.
Joskus harvoin vielä kuuluu,mitään en ole autolle tehny koska se ei ole tieliikenteessä,vaihteistosta mulla ei ääni tule koska se toimii.
Onkos tuota Hannun Taavettia sitten käytetty klapikoneen pyöritykseen? se ei tässä selville tullu?
Eikös tuokin ollu seisonu kone?
Kiva olis tietää mistä moinen ääni siellä tulee kun on mullakin noita kytkin ongwelmia ollu,yleensä mulla ne joko ravistaa tai sitten ei irrota.
Joskus harvoin vielä kuuluu,mitään en ole autolle tehny koska se ei ole tieliikenteessä,vaihteistosta mulla ei ääni tule koska se toimii.
Onkos tuota Hannun Taavettia sitten käytetty klapikoneen pyöritykseen? se ei tässä selville tullu?
Eikös tuokin ollu seisonu kone?
Kiva olis tietää mistä moinen ääni siellä tulee kun on mullakin noita kytkin ongwelmia ollu,yleensä mulla ne joko ravistaa tai sitten ei irrota.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 -62 nelisylinterinen kirskuntaa vaihdelaatikosta
Taavetissa painelaakeri ei ole jatkuvassa kontaktissa käpälien kanssa. Ja jos on, on vivuston säädöissä vikaa tai vivustossa jumitusta.
Kytkinpolkimen ollessa ylhäällä, pitäisi painelaakerin ja käpälien välissä olla selkeä, likimain millin rako.
Autopuolella monissa on tilanne täysin toinen, ja esim 6000-sarjan Valtroissa kytkinsylinteri/painelaakeri on samaa pakettia ja painelaakeri on jousikuormitteisesti jatkuvasti puristuksissa tähtiasetelman käpäliä vasten.
Tälläisissa tapauksissa pienellä voimalla puristuksissa oleva laakeri voi lopettaa ääntelyn isomman kuormituksen alla.
Eli autopuolen juttuja ei nyt kannata sotkea tähän ollenkaan.
Kytkinpolkimen ollessa ylhäällä, pitäisi painelaakerin ja käpälien välissä olla selkeä, likimain millin rako.
Autopuolella monissa on tilanne täysin toinen, ja esim 6000-sarjan Valtroissa kytkinsylinteri/painelaakeri on samaa pakettia ja painelaakeri on jousikuormitteisesti jatkuvasti puristuksissa tähtiasetelman käpäliä vasten.
Tälläisissa tapauksissa pienellä voimalla puristuksissa oleva laakeri voi lopettaa ääntelyn isomman kuormituksen alla.
Eli autopuolen juttuja ei nyt kannata sotkea tähän ollenkaan.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 880 -62 nelisylinterinen kirskuntaa vaihdelaatikosta
Niin, minä kyllä mieluummin annan ääneni OlleK:n lausumalle, että oikein säädetty Taavetin painelaakeri ei koske paineasetelmaan polkimen ollessa ylhäällä. Ja tiedän, että yksöiskytkimellisessä on pikarissa kiinni painehiili, joka ei kirsku eikä pitkään pelaa jos pidetään hipsimässä asetelmaan. Livedrivessä on pikkaisen erilainen systeemi, mutta ei senkään pitäisi koskea asetelmaan polkimen ollessa ylhäällä. Ei kyllä ole ollut tietoa onko traktori livedrive vai yksöiskytkimellinen, että vähän vajailla tiedoilla mennään.
Eli vaihteiston kuiviin laakereihin kyllä suuntaisin epäilyni tai sitten Erkin esittämä hydraulipumpun varon ääntely tietysti olisi "helppo ratkaisu". Sitäpaitsi melko vajaalla öljyllä on aski, kun tikun nokka kastuu. Normaalisti siellä on 20 litraa ylämerkkiin ja määrä mitä siellä on ei varmastikaan ole kaukana kymmenestä.
Tessun auton kytkimestä tai sen säädöistä ei pysty sanomaan mitään muuta kuin että niissä on myös rakenteita missä painelaakeri pyörii mukana. Olen kyllä nähnyt niin väljäksi kuluneita vipusysteemeitä, että ihme että osat pysyy paikallaan ja sieltä kyllä sitten kuuluu kaikki äänet haitarin soitosta lähtien.
Eli vaihteiston kuiviin laakereihin kyllä suuntaisin epäilyni tai sitten Erkin esittämä hydraulipumpun varon ääntely tietysti olisi "helppo ratkaisu". Sitäpaitsi melko vajaalla öljyllä on aski, kun tikun nokka kastuu. Normaalisti siellä on 20 litraa ylämerkkiin ja määrä mitä siellä on ei varmastikaan ole kaukana kymmenestä.
Tessun auton kytkimestä tai sen säädöistä ei pysty sanomaan mitään muuta kuin että niissä on myös rakenteita missä painelaakeri pyörii mukana. Olen kyllä nähnyt niin väljäksi kuluneita vipusysteemeitä, että ihme että osat pysyy paikallaan ja sieltä kyllä sitten kuuluu kaikki äänet haitarin soitosta lähtien.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 880 -62 nelisylinterinen kirskuntaa vaihdelaatikosta
Ok kiitän tiedoista että systeemit sitten erilaiset,tuon halusinkin tietää
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 -62 nelisylinterinen kirskuntaa vaihdelaatikosta
No jokos siellä on loota osiksi purettuna...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 -62 nelisylinterinen kirskuntaa vaihdelaatikosta
DB 880 kirskuva ääni. Juhannuksena ajoin traktorilla joku kertoi että pitää kertoja laittaa isolle puolelle. Käänsin isolle puolelle ja lähdin ajamaan ääni hävisi. Ajoin useampaan kertaan pieniä siirtoja tavaraa. Kertoja oli molemmissa asennoissa ajossa. Ääni ei palannut. Seuraava korjaus käsijarrun pysyminen lukituksessa. Nyt kone seis ja vaihde päälle. Tähä taisi olla vastaus jossakin tekstissä.
hannu.paajanen- David Brown : DB 880 DB 996
Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : Helsinki
Vs: DB 880 -62 nelisylinterinen kirskuntaa vaihdelaatikosta
Jep hyvä ettei tarvinnu purkaa,joo käsijsrrusta olen ainakin 2krt vaihtanu meidän 850 sen lukkopalan,ensin vaihdoin purkamastani 900 ja sitten teinkin itse toisen palan nyt sit taas pelannu.
Hieman ahdashan se paikka oli touhuta mut sai sen tehtyä,kai se samanlainen siinäkin lie...
Hieman ahdashan se paikka oli touhuta mut sai sen tehtyä,kai se samanlainen siinäkin lie...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 -62 nelisylinterinen kirskuntaa vaihdelaatikosta
Käsijarrussa taitaa siinäkin mallissa olla ylös-alas liikkuva hammastanko, jonka lukitsee poikittaisessa porauksessa jousikuormitteinen tappi. Yleensä vika taitaa olla siinä, että se lukitustappi jumittuu poraukseensa sen verran ettei jousi jaksa painaa sitä hammastankoa vasten. Se saattaa innostua liikkumaan ihan liotushoidolla jos teippaat sen hammastangon ja valulohkon välisen liitoksen huolellisesti ja lorota tippakannulla vaikka polttoöljyä sitä hammastangon vartta pitkin niin, että oat saavat kunnon liotuksen.
Vaihtoehtona on poistaa holkkisokka hammastangon alapäästä ja vetää koko vipu pois porauksestaan. kun se on pois paikoiltaan, löytyy valun alapinnasta hammastankoon nähden poikittainen poraus, joka suuntautuu hiukan yläviistoon ja kätkee taakseen lukkotapin ja jousen. Sen saattaa saada liikkeelle ihan vaan irrotusöljyllä liottamalla ja naputtamalla tapilla ja vasaralla sitä tappia sisään niin, että se alkaa hiukan liikkua kun tiukka jousi pulauttaa sen aina takaisin.
Vaihtoehtona on poistaa holkkisokka hammastangon alapäästä ja vetää koko vipu pois porauksestaan. kun se on pois paikoiltaan, löytyy valun alapinnasta hammastankoon nähden poikittainen poraus, joka suuntautuu hiukan yläviistoon ja kätkee taakseen lukkotapin ja jousen. Sen saattaa saada liikkeelle ihan vaan irrotusöljyllä liottamalla ja naputtamalla tapilla ja vasaralla sitä tappia sisään niin, että se alkaa hiukan liikkua kun tiukka jousi pulauttaa sen aina takaisin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB 880 -62 nelisylinterinen kirskuntaa vaihdelaatikosta
Nini tuo tietysti kannattaa katsoa että miten osat liikkuu,meillä on kaikki aina rasvailtu mutta aika tuon kulutti,no vika ei ole iso eikä kalliskaan.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 880 -62 nelisylinterinen kirskuntaa vaihdelaatikosta
Luulisi alkuperäsen kysyjän tuon tietävän... niin tuo jousikin voi mennä poikki, mulla juuri tuon säppilevyn joutu tekee.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 -62 nelisylinterinen kirskuntaa vaihdelaatikosta
Käsijarrun lukitus pala on jossakin valun sisässä. En ehdi syventyä jarrujen mutta laitan viestiä kun saan tehtyä. Nyt työn alla moottori viallinen Iseki 230 ruohonleikkuri. Ostin virallisena käy kahdella pytyllä. Tänään sain kannen irti keskinäinen sylinteri näyttää puhaltavat paineet kampikammioon. Sylinteri mustana puolet iskunpituudesta yhdeltä reunalta noin kolmasosa halkaisijasta. Tästä ei kannata laittaa vinkkejä kerron kun projekti on valmis. Odotti korjausta kolme vuotta nyt tarkoitus tehdä kesän aikana kuntoon.
hannu.paajanen- David Brown : DB 880 DB 996
Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : Helsinki
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa