Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1390 4wd tasauspyörästön lukon toiminta?

3 posters

Siirry alas

1390 4wd tasauspyörästön lukon toiminta? Empty 1390 4wd tasauspyörästön lukon toiminta?

Viesti  Nelikko_1390 Ma Helmi 07 2022, 14:23

Terve,

Tuli hommattua tuollainen DB 1390 neliveto, joten auttakaapa vähän aloittelijaa!
Miten tuo tasauspyörästön lukko toimii? Eli poljinhan on kantapääkäyttöinen siinä kuskin oikealla puolella. Polkimessa tuntuu jousi ja kun vaihdepäällä vähän nostaa kytkintä menee poljin pohjaan ja huomaa lukon kytkeytyvän.
Poljin kuitenkin pompahtaa samantien ylös, mutta lukko jää päälle, eli näinkö sen pitääkin toimia? Miten lukko pitäisi lähteä pois päältä? Ja vaikuttaako samainen poljin myös etuakselin lukkoon? Ainakin molemmat etupyörät lähti sutimaan kun sitä pikaisesti jäällä pääsin koittamaan.. Very Happy

Toinen ihmetystä aiheuttava "ominaisuus" oli nostolaite, ylös nousi hyvinkin nopeasti ja saa pysäytettyä mihin kohtaan vaan ja siinä pysyy, mutta takaisin alas nostovarret tippuikin toooodella hitaasti? Toki kone oli vielä kylmä, eikä ollut mitään konetta/painoa nostovarsilla..
Kuten ehkä kysymyksistä ja ihmettelyistä voi päätellä ei ohjekirjaa kyseiseen aparaattiin ole, mutta eiköhän kaikki vivut ja polkimet jossain vaiheessa tule tutuiksi.. Wink

Nelikko_1390

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 4wd tasauspyörästön lukon toiminta? Empty Vs: 1390 4wd tasauspyörästön lukon toiminta?

Viesti  erkki Ma Helmi 07 2022, 16:35

Tasauspyörästön lukko neuvotaan polkemaan päälle ennen liikkeellelähtöä, tai kun molemmat takapyörät pyörivät jokseenkin samaa nopeutta. Jos lukon polkaisee pohjaan kun toinen pyörä sutii vimmatusti ja toinen on pysähdyksissä, tulee kytkentäholkkiin kova isku, jonka seurauksena se voi vaurioitua. Kun poljin on pohjassa, lukko on päällä ja kun poljin pomppaa ylös, lukko avautuu. Ajatus on se, että kun lukkoa tarvitaan, sitä pidetään päällä kantapäällä painaen. Lukko voi jäädä päälle jyrkässä kaarteessa tai kun pyörien pito on kovin erilainen. Silloin lukko pomppaa auki kun kytkimen painaa pohjaan tai painaa ohjausjarruja vuorotellen. Etuakselissa on kitkalukko, johon takapyörien tasauspyörästön lukko ei vaikuta lainkaan. Siellä on siis aina noin 50% lukko päällä.

Tyhjä nostolaite laskeutuu kylmällä öljyllä hitaasti, mutta laskeutuminen nopeutuu pudotusventtiiliä käyttämällä. Kannattaa myös tarkistaa, että laskeutumisnopeuden säätö on ruuvattuna täysin nopeaan ääriasentoon.

Käyttöohjekirja kannattaa hankkia ihan ensin.

Jos traktorihomma on vielä uusi harrastus, niin kannattaa tarvittaessa kysellä uudelleenkin neuvoa ettei tule kömmähdyksiä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4716

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 4wd tasauspyörästön lukon toiminta? Empty Vs: 1390 4wd tasauspyörästön lukon toiminta?

Viesti  Nelikko_1390 Ti Helmi 08 2022, 08:27

Kiitoksia vastauksista! Eli kun taka-akselin lukko oli päällä ja traktori lähti jäisessä mäessä kiipeämään (peruuttaen) "heräsi" tuo etu-akselin kitkalukko vain samanaikaisesti (eli kun pitoa rupesi löytymään / vastusta tuli myös etupyörille), tämä kävi kaksi kertaa kun lukkoa testailin, mutta eipäs taas tullut oikein mietittyä loppuunasti, että miten ihmeessä poljin voisi edes olla yhteydessä etuakseliin.. Embarassed
Tuota nostolaitteen laskeutumisnopeuden säätöä pyöritin ääripäästä toiseen, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta? Johtuneeko kylmästä vaiko siitä ettei toimi? Kampi missä lukee tuo "pudotus" tuntui hyvin jäykältä enkä silläkään saanut mitään aikaiseksi, kuinka se pitäisi toimia?

Nelikko_1390

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 4wd tasauspyörästön lukon toiminta? Empty Vs: 1390 4wd tasauspyörästön lukon toiminta?

Viesti  1690 metsä Ti Helmi 08 2022, 08:58

Pudotusventiinin vipu on varmaan käytönpuutteessa ruosteen kangistama. Taavetissa tyhjät vetovarret laskeutuu aina hitaasti varsinkin kylmällä öljyllä.
Kannattaa laittaa joku työkone nostolaiteeseen, sitten saa paremmin tuntumaa nostolaitteen toimintaan.

Pudotusventiiniä ei kuitenkaan kannata kokeilla työkoneen kanssa. Työkoneen pitäis kyllä tulla alas ihan hyvin, kun laskunopeus on säädetty riittävän nopealle

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 582

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa