Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 990 Implematic käynnistysongelma

4 posters

Siirry alas

DB 990 Implematic käynnistysongelma Empty DB 990 Implematic käynnistysongelma

Viesti  Joakim Pe Marras 19 2021, 19:10

Tervehdys kaikille, olen uusvanha Taavetti-tallilainen, vuosia sitten kävin ja kirjoittelinkin joskus tänne, nyt ei vanhoja tunnuksia löytynyt mistään joten piti tehdä uudet.
No se siitä.  Ongelma on vm. -63 DB 990 Implematicin käynnistyminen.  Jo viime syksynä tuli tämä eteen, kun pidemmän seisokin jälkeen yritin käynnistää konetta:  Startilla pyörittäen lupaili, yski, ja lopulta jäi käymään, mutta kun hiukan antoi kaasua, sammui välittömästi.  Ruiskutuspumpun alla olevaa, ilmeisesti ajoituksen säätöruuvia (itse kutsun sitä "pakkosyötöksi", mitä se ei varmaankaan ole) toiseen ääriasentoon kääntäen käynnistyi hiukan paremmin, mutta lopputulos sama, tai sitten kaasua antaessa kierrokset alkoi nousta, ja kun nosti jalan kaasulta, sammui vaikka kuinka polki uudestaan kaasua.  Sain sen verran pidettyä konetta käynnissä, että sain traktorin siirrettyä ladon nurkaan kevättä odottamaan.
Keväällä, ilmojen lämmettyä, Taavetti suostuikin taas toimimaan normaalisti, ja huolet hieman unohtuivat.  Reilu kuukausi takaperin muistin asian, ja vaihdoin uudet polttoainesuodattimet sekä tyhjensin sakkakupin, koska epäilin systeemiä syylliseksi ongelmaan.  Vaihto onnistui hyvin, Taavetti kävi ja kukkui hienosti.  Eilen ajattelin vähän hommia tehdä sen kanssa, että saisin moottorin lämpimäksi ja öljyt sekä jäähdytinnesteet vaihdettua, mutta:  Aivan samat ongelmat kuin vuosi takaperin, ei olisi millään viitsinyt ruveta käymään, eikä tykännyt kaasun painalluksesta yhtään.  Aikaisempia temppuja toistellen sain koneen jäämään käyntiin, myös se säätöruuvi normaaliasennossa.  Tein sitten muita hommia ja Taavetti puksutti ladossa, laitoin käsikaasusta n. 1000-1200 rpm, noin kolme varttia.  Kun sitten menin siirtämään sitä vähän sivummalle, toimi se melkein normaalisti, kaasua sai antaa ja ottaa pois, eikä kone sammunut, myös traktorin liikuttelu ei pyrkinyt sammuttamaan sitä.
Olisiko palstan viisailla nyt antaa neuvoa, mitä olisi tehtävä, ettei Taavetti jäisi pelkäksi keskikesän traktoriksi?  Polttoainelinja ruiskutuspumpulle asti on käsittääkseni kunnossa, koska on uudet suodattimet ja sakkakupissa oleva polttoaine on kirkasta ja puhdasta, ja sakkakuppi pysyy täynnä traktorin käydessä.  Voisiko siirtopumpussa olla vikaa, vaikka suodattimien ilmausruuveista tulee polttoainetta jos niitä avaa traktorin käydessä, vai onko ruiskutuspumppu muuttunut "kesäpumpuksi"?

Joakim

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Implematic käynnistysongelma Empty Vs: DB 990 Implematic käynnistysongelma

Viesti  erkki La Marras 20 2021, 07:49

Irrota siirtopumppu ja tarkista, että siirtopumppua käyttävä tappi, joka nojaa nokka-akseliin on kunnossa. Joskus käy niin että se tappi kuluu lyhyeksi ja siirtopumppu lakkaa pumppaamasta. Vanhoista keskusteluista löydät tiedon miten pitkä ehyt tappi on. Periaatteessa, 990 käy hyvin ilman siirtopumppuakin, mutta jos pumpun läpät on tiiviit niin ongelma voi tulla. Toinen niksipaikka on polttoainesäiliön pohjalle kertynyt moska joka tukkii imuputken ajoittain. Se on yleisempi ongelma.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4571

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Implematic käynnistysongelma Empty Vs: DB 990 Implematic käynnistysongelma

Viesti  jusape La Marras 20 2021, 17:25

36mm oli se tapin pituus.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2564
Ikä : 52
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Implematic käynnistysongelma Empty Vs: DB 990 Implematic käynnistysongelma

Viesti  Joakim Ti Marras 23 2021, 11:56

Kiitos vastauksista, pitää ottaa tehokas lamppu mukaan ja käydä katsomassa onko tankin pohjalla sakkaa.  Tuo sakka tuntuisi todennäköisemmältä, koska ongelma on alkanut ilmetä viileällä tai kylmällä ilmalla, ja tuskinpa pumpun tappi kutistuu kylmällä..... Wink  Ei silti, sakkakupissa ei ollut mitään töhnää, ja viimeksi ongelman ilmetessä polttoaine lasikupissa oli aivan kirkasta, ja kuppi pysyi myös täynnä moottorin lopulta käydessä tasaisesti.

Joakim

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Implematic käynnistysongelma Empty Vs: DB 990 Implematic käynnistysongelma

Viesti  erkki Ti Marras 23 2021, 14:19

Imuputken tukkeutumisen saattaa aiheuttaa tankin pohjalla lillivä levymäinen aines. Puhdisti tuossa taannoin yhden pitkään jouten olleen 990 implen tankin niin hyvin kuin sen tankkia irrottamatta sai tehdyksi. Sen jälkeen alkoi pienempi sakka tulla lasiseen sakkakuppiin ja se piti sitten joitakin kertoja putsata ennekuin ongelma poistui. Myös siinä putkessa, joka tulee tankilta siirtopumpulle pystyy olemaan sakkaa, joka ajoittain tukkii putken. Oman 990 selectan käynnit loppui kerran ihan lennosta ja ilmaus ei onnistunut ennen kuin olin käyttänyt sen putken irrallaan ja putsannut se rautalangalla rassaamalla. Sain koneen käyntiin ja noin kymmenen minuutin kuluttua se sammui taas. Sama putki piti rassata vielä toiseen kertaan ennen kuin alkoi pelittää normaalisti. Saattaa joskus olla kärsivällisyyttä koettelevia juttuja polttoainepuolen epäpuhtaudet.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4571

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Implematic käynnistysongelma Empty Vs: DB 990 Implematic käynnistysongelma

Viesti  Tessu To Marras 25 2021, 02:02

Meillä ainakin aikoinaan 850 loppui käynti kokonaan kun tappi oli kulunut,ei lähtenyt enää käyntiin että luulempa ettei siinä vikaa ois mutta tiedä sitten...

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1610
Ikä : 55
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa