Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

CAV-pumppu ja ylikierrokset

4 posters

Siirry alas

CAV-pumppu ja ylikierrokset Empty CAV-pumppu ja ylikierrokset

Viesti  Juipelo Ti Syys 21 2021, 16:41

Koskaan en tule tunnustamaan, että tein tiivisterempan jakajapumppuun tod.näk turhaan koska taavetti 850 hyytyi pellolle kesken ajon. Enkä tunnusta sitäkään, että pumppuremontissa meni jokin pieleen. Meinasi oma pumppu tiltata kun juoksin 50 metriä kyntöpeltoa vetämään sammutusvivusta kun taavetti keräsi kymmenen minuutin tyhjäkäynnin jälkeen kaikki kierrokset mitä pannusta lähti ja ihan ilman ihmisen apua. Ei onneksi tullut kanki otsalohkoon sammuttaessa. Kysymyksessä siis ensimmäinen käyttö pumpun levityksen ja ilmauksen jälkeen.
Te kun tunnette tuon CAV pumpun logiikan täysin niin… Tunnustan, että ainakin se pieni jousi joka on sen nippelin kaverina, johon tulee kaasuvivun isompi jousi jäi pois. Hukkui ihan ittekseen pöydälle. Ja nyt kun katsoin osakuvia niin voi olla, että se  ”haarukassa” oleva pystysuuntainen jousi jäi kanssa pois, sellaista en edes muista nähneeni. Aiheuttaako noista jompi kumpi tuon ryntäyksen vai molemmat?
Remontin jälkeinen tyhjäkäynti oli inasen kovempi kuin ennen tekemääni kohellusta.
En pääse uudelleen purkuun kun vasta huomisiltana ja vaivaa tämä asia taas ettei nukuttua saa.

Kiitos

Juipelo

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15

Takaisin alkuun Siirry alas

CAV-pumppu ja ylikierrokset Empty Vs: CAV-pumppu ja ylikierrokset

Viesti  jusape Ke Syys 22 2021, 00:25

Molemmat vieterit on siellä erittäin tärkeitä.
Ja että se, että se pikkukilpukka johon kaasuvivulta jousi tulee, on omassa reiässään, johon kuuluu - vaihtoehtojahan on 3kpl per pää = vaihtoehdot että tyhjäkäynti on isolla / pienellä / ei ota kaikkia kierroksia tai kiertää ihan vitukseen = 3500 - 4000+rpm ja lisäksi vielä boonus+ , kaikkea siltä väliltä ....

Sen pikkukilpukan hennon jousen tarkoitus on pitää se sentin jousi-kilpukkatappi kohdillaan, ettei pääse omia aikojaan siellä pompiskelemaan, ja samoin sen säätimen haarukan vetojousi siellä levysysteemin takana, jotta se pitää sen haarukan koko ajan vasten sitä rinkulaa / sen pykäliä, siellä pumpun akselilla = jos se pääsee hyppäämään pykälistään pois, voi tapahtua ihan mitä vaan.......

Vois melkein taas sanoa, ettei ehkä aina kannata kaikkea, ihan omin päin lähteä ruuvailemaan......
Kuten videoillanikin olen muutamaan kertaan sanonut ( vaikka CAV DPA pumppuvideoita on ollutkin ) , että älkää välttämättä itse alkako ropaamaan, tuntematta rakennetta ja toimintaperiaatetta .....
Se vaatii jo purkaissa huolellisuutta ja tarkkaavaisuutta, samoin kasatessa, että osat tulee oikein paikoilleen.......

Hyväs lykyssä noi molemmat jouset voi löytyä varastoista, yhdestä kilahtaneesta pumpusta = nestepää leikannu kiinni ja akseli katki + esipainepumppu säpäleinä ......

Pitäis surkeesti keritä raivaan pajaan tilaa, jotta sen ostamani pumppupenkin saa sinne asemoitua .....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2550
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

CAV-pumppu ja ylikierrokset Empty Vs: CAV-pumppu ja ylikierrokset

Viesti  Juipelo Ke Syys 22 2021, 07:41

Kiitos selventävästä vastauksesta. Fiksuna otin valokuvan sen kun kannen irrotin mutta kulma on tietty sellainen, että jää tulkinnan varaan, että missä reiässä lirpukka oli. Sen kuvasta näkee, että sen jousi puuttui jo ennen minua. Tilasin englannista nuo molemmat jouset. Kurkkaan tänään kannen alle ja jos sieltä se levyhaarukkahässäkän jousi löytyy niin lyön läjään ilman lirpukan jousta. Ymmärtääkseni pumpun numerosarjasta sai sen isomman jousen paikan selville. Laitoin sen ylimpään reikään mutta nyt kun kuvaa katselen niin se voisi olla myös keskireiässä.

Juipelo

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15

Takaisin alkuun Siirry alas

CAV-pumppu ja ylikierrokset Empty Vs: CAV-pumppu ja ylikierrokset

Viesti  erkki Ke Syys 22 2021, 07:50

Vivun reikiä suurennuslasilla katselemalla siitä voi hyvällä säkällä löytää kulumisen jälkiä siitä reiästä, jossa jousi on aikaisemmin palvellut.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4536

Takaisin alkuun Siirry alas

CAV-pumppu ja ylikierrokset Empty Vs: CAV-pumppu ja ylikierrokset

Viesti  Juipelo Ke Syys 22 2021, 08:01

Kiitos Erkki. Otetaan tämäkin metodi käyttöön. Hämmästyttää, että tuo mokoma, melkein moottorin räjäyttänyt kierrosten nousu johtuu noin pienestä. Muutenhan tuo pumppu vaikuttaa pomminvarmalta eikä rikkoutuvia osia taida juurikaan olla. Palaan kun olen viisaampi.

Juipelo

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15

Takaisin alkuun Siirry alas

CAV-pumppu ja ylikierrokset Empty Vs: CAV-pumppu ja ylikierrokset

Viesti  Juipelo Ke Syys 22 2021, 19:12

Ei ollut menestystä tämän kanssa. Silmämääräisesti yläkopan kautta katsottuna ok. Nippelin jousta lukuunottamatta. Nippeli oli vanhojen jälkien perusteella ollut keskellä ja sen siihen laitoin. Se alempi haarukan pikkujousi oli pikallaan. Moottori nostaa edelleen heti kierrokset kattoon kun käynnistyy. Otin pumpun uudelleen irti ja nyt se saa odottaa uutta tiivistesarjaa ja parempaa aikaa. Jos en siitä vikaa löydä niin saa mennä sellaiselle joka ymmärtää. Välikiitoksen paikka tässä kohtaa. Toki jos jollain välähtää, että miksi on täysi kaasu niin saa vinkata. Ja sehän siis nosti ne itsekseen kymmenen minuutin tyhjäkäyntironksotuksen jälkeen.

Juipelo

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15

Takaisin alkuun Siirry alas

CAV-pumppu ja ylikierrokset Empty Vs: CAV-pumppu ja ylikierrokset

Viesti  erkki Ke Syys 22 2021, 19:22

Keskipakosäädin liikuttaa annosteluventtiiliä. Kun annosteluventtiili on suurella, moottori saa polttoainetta ja kiihtyy ja päinvastoin.

Siinä on nyt joko keskipakosäädin tai annosteluventtiili jumissa.

Kokenut dieselasentaja löytää vian helposti.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4536

Takaisin alkuun Siirry alas

CAV-pumppu ja ylikierrokset Empty Vs: CAV-pumppu ja ylikierrokset

Viesti  jusape To Syys 23 2021, 02:10

Annosteluventtiilin takkuamiseen veikkaisin syytä.
Se pikkunatsa ilman joustaan voi jäädä nalkkiin virheasenton, samoin jos säätimen haarukasta kiinnipito-palautinjousi uupuu, niin on mahdollisuus että alapäästään hyppää pois paikoiltaan.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2550
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

CAV-pumppu ja ylikierrokset Empty Vs: CAV-pumppu ja ylikierrokset

Viesti  Tessu To Syys 23 2021, 02:21

Niin mikäs oli syy alkujaan että on alettu tiivisteitä vaihtamaan? oliko joku vuoto?
itsellä sama Taavi ja ainakaan kaasuvivuntiivisteiden vaihtoon ei tarvi ottaa kun yläkoppa pois ei koko pumppua.
Jokainen osa on siellä tarpeen kuten Jusape jo kertoili ei ne muutoin siellä oliskaan.
Youtubessa joku Jenkki purkaa ja kasaa CAV pumpun en tiedä onko kukaan muu sitä katsonu,kai tuommosen voi tehdä jos noudattaa neuvoja?,eriasia on sitten saako kuluneiden osien tilalle ehjiä?

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1599
Ikä : 55
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

CAV-pumppu ja ylikierrokset Empty Vs: CAV-pumppu ja ylikierrokset

Viesti  jusape To Syys 23 2021, 04:02

DPA pumppuihin saa nestepäätä n.20+ eri kokoversiota, yms ihan mitä vaan muuta osaa, myös täysin uutta koko pumppua uusiotuotantona.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2550
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

CAV-pumppu ja ylikierrokset Empty Vs: CAV-pumppu ja ylikierrokset

Viesti  Juipelo To Syys 23 2021, 06:33

Kiitos vastauksista. Näin olen ymmärtänyt, että osia saa mukavasti. Alkuperäinen pumpun purun syy oli taavetin hyytyminen kesken kulun. Ja kun siirtopumppu on menneenä kesänä kunnostettu niin kuvittelin, että jakajapumppuun tuli jokin vika. Jälkeenpäin tietty luin erilaisia ohjeita jolla olisi välttänyt kenties koko homman. Vasaralla lyömistä olisi ehdottomasti pitänyt kokeilla mutta nyt on myöhäistä kun savet on jo housuissa. Ensi viikolla homma jatkuu kun etsin jumittavat asiat. Ja ihan oma moka. Työtila ei ollut kovin steriili enkä minä täysin selvä. :-D

Juipelo

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15

Takaisin alkuun Siirry alas

CAV-pumppu ja ylikierrokset Empty Vs: CAV-pumppu ja ylikierrokset

Viesti  jusape To Syys 23 2021, 14:35

Ei ole 1 tai 2 kertaa, kun annosteluventtiilin karaa on yläpäästään tarvinnut kuluneella 1200-paperilla kiillotella, kun ei oikein hereästi liiku.
Just viikko sit oli yks 3000 fordin DPA hoidossa, ja siinä annosteluventtiilin kara oli alkuun jumissa, ei pikku herkistelylläkään tullut kunnolla liikkuvaksi, vaati oikein tovin aikaa 1200-hierontaa yläpäähän .....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2550
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

CAV-pumppu ja ylikierrokset Empty Vs: CAV-pumppu ja ylikierrokset

Viesti  Tessu To Syys 23 2021, 18:33

Sillon kun dieseli hyytyy ite ainakin ensin kattonu onko ja tuleeko polttoainetta,ei muuta kun ilmailee paikat suuttimille asti ja jos ainetta ei tule pitää alkaa tankista asti tutkinta,sakkakuppi auki ja kattoa et tuleeko mitään,joskus joku roju tukkinu koko hanankin jollain.
Huollettu tai uusikin siirtopumppu voi hajota ihan yllättäen tai sitä käyttävä tappi kulua loppuun,noin kävi meillä 900 Taavetissa onneksi jäi talliin sillon.
Tuo hyvä tietää että osia löytyy,tiedä sitten jos ja kun itte tarvii jotain onko nuo pumput jo liian kuluneita...

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1599
Ikä : 55
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

CAV-pumppu ja ylikierrokset Empty Vs: CAV-pumppu ja ylikierrokset

Viesti  jusape To Syys 23 2021, 21:16

Sitä käyttötappia ei ole kuin Taaveissa.
Ei sellasta rakennetta ole fordis-valmetis-fergussa-internationalissa yms ...
Likemmäs 20 DPA pumppua tänävuonna vasta oon laitellut tiivistäen , yms.....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2550
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

CAV-pumppu ja ylikierrokset Empty Vs: CAV-pumppu ja ylikierrokset

Viesti  jusape La Syys 25 2021, 02:37

Nytpä kävikin itselle mielenkiintoinen juttu.......
CAV DPA ja MF 135 -65
Vaihtelin syöttöpumppuun tiivisteet yms normi putsinuohous.....
Koekäynnistys ilmauksen jälkeen ihan jees, ensialkuun, mut 20-60 sek jälkeen alkaa keräämään kierroksia, jonnekkin puolikaasuasennon tuntumaan .....

Pitääpä tutkia, DPAn rakenteen ja toimintaperiaatteen kohtuudella tuntien, ei omissa ajatelmissa rakenteen / toimintaperiaatteen vuoksi liene kuin tasan 1 vaihtohto, miksi tekee noin .....

Raportoin asiasta myöhemmin, jos muistan .....

Mut juu, siis jännä juttu, että noin käyttäytyy. Vaan eiköhän se selviä vielä , syy .......
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2550
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

CAV-pumppu ja ylikierrokset Empty Vs: CAV-pumppu ja ylikierrokset

Viesti  Tessu La Syys 25 2021, 05:39

Toivotaan että syy selviää kaikkea voi näköjään tulla vaikka paljon tehny,joo ja Taavetista tuossa kertoilinkin että niissä tuo käyttötappi,Natikassa näyttää pumpun jalka käyttävän kalvoa suoraan,muista merkeistä mulla ei tietoa.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1599
Ikä : 55
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa