Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?

+3
erkki
Tessu
puolimoottori
7 posters

Siirry alas

DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet? Empty DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?

Viesti  puolimoottori La Syys 18 2021, 11:11

Moro.

Fordin jälkiasenteisen ohjaustehostinsarjan saanee sovitettua taavettiin, mutta tehostinpumppu tuottaa ongelmia. Pumpun ratasta taitaa olla lähes mahdoton mistään löytää, joten onko mahdollista saada hydrauliikalta jatkuvaa painetta tai aiheuttaako se muita ongelmia? Öljy kai pakkasella on hieman jäykempää, kuin ATF ja painettakin taitaa tulla huomattavasti enemmän, joten kestääkö nuo sylinterit sitä?

Onko taaveteissa rattaat tehty jollain omalla kulmalla, vai onko mahdollista että, joku yleismallinen tuumamittainen ratas siihen kävisi tilalle?

Toki, jos jollain on tuo ratas myydä, niin laita vaikka yv:tä.

puolimoottori

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet? Empty Vs: DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?

Viesti  Tessu Su Syys 19 2021, 03:52

Onko vanhan rattaan palaset tallella?
Jo on niin rattaan kyllä voi teetättää,sitä en tiedä mitä tulee maksamaan...Fordin pumppu kai niin iäkäs ettei osia löydy enää.
Jos meinaat että Taavetin nostolaitehydrauliikalla käyttäsit ohjaustehostintakin se kuulostaa aika eksoottiselta,itse etsisin jonkun toimivan toisen pumpun tuottamaan painetta tehostimeen.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1610
Ikä : 55
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet? Empty Vs: DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?

Viesti  puolimoottori Su Syys 19 2021, 12:18

Tessu kirjoitti:Onko vanhan rattaan palaset tallella?
Jo on niin rattaan kyllä voi teetättää,sitä en tiedä mitä tulee maksamaan...Fordin pumppu kai niin iäkäs ettei osia löydy enää.
Jos meinaat että Taavetin nostolaitehydrauliikalla käyttäsit ohjaustehostintakin se kuulostaa aika eksoottiselta,itse etsisin jonkun toimivan toisen pumpun tuottamaan painetta tehostimeen.

Eihän sitä ratasta ole ikinä ollutkaan. Tehostamaton sormennäpäyttäjä kyseessä Rattaan valmistus maksaa varmaan enemmän, kuin traktori, jos sitä alkaa joku paja suunnittelemaan ja cnc sorvilla työstämään. Kysyntää rattaille varmaan kyllä maailmalla olisi enemmänkin, että, jos jollain on kytköksiä pajalle, joka kykenee rattaita valmistamaan, niin ei siinä varmaan tappiolle jää.

On se kyllä ihme, kun melkein kaikille muille traktoreille noita tehostinpaketteja valmistettin, niin mikä taavetista niin erikoisen teki, ettei kannattanut tehdä? Vai eikö taavetteja tuolla turkissa ole, mistä nuo kaikki taitaa olla lähtöisin?

puolimoottori

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet? Empty Vs: DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?

Viesti  erkki Su Syys 19 2021, 12:33

Varhaisissa ohjaustehostimissa taisi olla kiilahihnakäyttöinen pumppu. Sellainen oli myös kolmipyttyisissä DB:ssä joissa ei ole jakopäähän varattu tilaa hammaspyöräkäytölle.
Nelipyttyisissä jakopyörästöjä on ainakin harvahampaisia valupyöriä ja hienompihampaisia teräspyöriä, mutta en tiedä missä vuosimallissa tyyppi vaihtuu. Molempiin on ollut ohjaustehostin tai orbitrol saatavana.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4571

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet? Empty Vs: DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?

Viesti  puolimoottori Su Syys 19 2021, 13:03

erkki kirjoitti:Varhaisissa ohjaustehostimissa taisi olla kiilahihnakäyttöinen pumppu. Sellainen oli myös kolmipyttyisissä DB:ssä joissa ei ole jakopäähän varattu tilaa hammaspyöräkäytölle.
Nelipyttyisissä jakopyörästöjä on ainakin harvahampaisia valupyöriä ja hienompihampaisia teräspyöriä, mutta en tiedä missä vuosimallissa tyyppi vaihtuu. Molempiin on ollut ohjaustehostin tai orbitrol saatavana.

Hihnakäyttöä minäkin tuumailin, mutta sitä varten pitäisi löytää kaksiurainen hihnapyörä kampiakselille, joka on yhtä harvinainen, kuin tuo rataskin. Ei varmaan pidot ja hihna kestä, jos saman kapean remmin taakse molemmat virittelisi?

puolimoottori

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet? Empty Vs: DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?

Viesti  1690 metsä Su Syys 19 2021, 14:18

Kaksiurainen hihnapyörä on kyllä helpompi ja halvempi tehdä / teettää, kun hammasratas.

Yksinkertaisimmillaan saattaa onnistua pulttaamaan sopivasti sorvatun hihnapyörän alkuperäisen kylkeen

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 552

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet? Empty Vs: DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?

Viesti  Tessu Su Syys 19 2021, 16:09

Ok en ymmärtänyt kun alussa oli selitetty niin luulin että oli JO laitettu joku Fordin terkele ja siitä ratas rikki.
Taavetissahan oman ongelmansa tuo juurikin se hydrauliikkapumppu joka on perässä muissa merkeissä se on keulassa,noiin sitten keksitty millon mitäkin että saatu painetta ulos.
Tuplahihnapyörä varmasti helpoin tehdä/teetättää

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1610
Ikä : 55
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet? Empty Vs: DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?

Viesti  puolimoottori Pe Syys 24 2021, 16:05

990 Selectamatic 990A, 990B 1968-1971 800001-831351

dbtc.co.uk/index.php/information/serial-numbers

Kyseinen 990 tuota sarjaa, niin ei tuohon taida edes tehostinpumppua olla missään saatavilla? Kaikki näytti olevan uudempiin. Onkohan tuohon koskaan saanutkaan tehostinta, vaikka paikka sille onkin olemassa?

puolimoottori

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet? Empty Vs: DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?

Viesti  mattkau Pe Syys 24 2021, 20:53

Oli tuouhon olemassa tehostettua ohjausta lisävarusteena, oli jo Implematiceihinkin.

Minun mielestä tämä on juuri noihin alkupään Selectoihin. Hammaspyörän (osa 9) osanumero on K919659.
DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet? 990_oh10
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1367
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet? Empty Vs: DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?

Viesti  puolimoottori Pe Syys 24 2021, 21:22

mattkau kirjoitti:Oli tuouhon olemassa tehostettua ohjausta lisävarusteena, oli jo Implematiceihinkin.

Minun mielestä tämä on juuri noihin alkupään Selectoihin. Hammaspyörän (osa 9) osanumero on K919659.
DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet? 990_oh10

Kokeilin tuohon -73 995:n pumppua ja kiinnitysreiät ei ollut samoissa paikoissa. Ratas saattoi ollakin käypä, mutta en ole varma. Muuten kyllä reikään menee. Kaikki maailmalla myynnissä olevat pumput näyttäisi ainakin kuvista päätellen olevan tuota yhtä ja samaa mallia.

DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet? 990-db

puolimoottori

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet? Empty Vs: DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?

Viesti  Paulig La Loka 02 2021, 21:14

Olen nähnyt semmoisia latureita, joiden perään saa jarrutehostimen alipainepumpun. Voisiko semmosella viritellä tehostajan ?
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1120
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet? Empty Vs: DB 990 mistä ohjaustehostinsylinterille paineet?

Viesti  jusape Su Loka 03 2021, 02:09

Paulig kirjoitti:Olen nähnyt semmoisia latureita, joiden perään saa jarrutehostimen alipainepumpun. Voisiko semmosella viritellä tehostajan ?

Epäilen ettei yhden 10 tai 13mm kiilahihnaremmin pitokyky siihen enää riitä ( laturin vaatima voima + pumpun ottama voima ) , vielä + se, että laturi pyörii 3-4x moottorin nopeudella.
En lähtisi edes kokeilu-urheilemaan moisen rakenteen teossa - todetakseen ettei se toimi ...
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2564
Ikä : 52
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa