Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1390 jätti välille

+3
jusape
1690 metsä
Casetraktori
7 posters

Siirry alas

1390 jätti välille Empty 1390 jätti välille

Viesti  Casetraktori Ma Helmi 22 2021, 20:26

1390 vm 80 jätti välille kesken lumitöiden. Ei varottanu mitenkään, kerrasta kone sammuksiin. Pyörii kyllä mutta ei käynnisty. Kuukausi takaperin teki saman mutta silloin oli siirtopumpun sihti tukossa ja ilmakupla pumpun lasin puolessavälin. Putsasin ja ilmasin ja pelas tähän päivään. Nyt siirtopumpun lasisra näkymä kirkas, ei ilmaa. Päällepäin ei näyttäny että mikään suutinputki tms. olis pettäny. Paremmin en oo kerenny tutkimaan. Onko vinkkiä missä saattas ongelma olla tai miten rajata tekijöitä pois?. Suodattimet vaihdettu kesällä.

Casetraktori

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 jätti välille Empty Vs: 1390 jätti välille

Viesti  1690 metsä Ma Helmi 22 2021, 21:12

Ilmaushommiksi se nyt menee. Jos siirtopumpun sihti on varmasti puhdas, kokeile pumpata käsipumpulla tuleeko ainetta putsasin ilmaustuuvista. 
Sitten syöttöpumpun ilmausruuveista. 

Tankissa voi olla paljonkin vettä ja moskaa, jos ei ole kenties koskaan putsattu. Saattaa olla kesällä vaihdetut suodattimet tukossa

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 550

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 jätti välille Empty Vs: 1390 jätti välille

Viesti  jusape Ti Helmi 23 2021, 00:42

Eiks 1390 ole hytin alla olevilla tankeilla, joiden välillä on yhdysputki, josta imu tapahtuu.
Sinne se kaikki moska ja roska sekä vesi kertyypi.
Tankit tyhjäks, yhdysputki irti ja tankkien huuhtelua .
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2550
Ikä : 52
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 jätti välille Empty Vs: 1390 jätti välille

Viesti  erkki Ti Helmi 23 2021, 06:01

Juu, pystyy olemaan tankilta tuleva imuputki tukkeessa. Lasikuppi ei mene tyhjäksi vaikka linja ahdistaa. Ennen ilmausta voisi kokeilla irrottaa siirtopumpulle tuleva putki ja painaa ilmaa siitä tankkia kohti.

Toinen juttu, mikä joskus on tehnyt ongelmaa, on kulunut siirtopumpun käyttötappi. Se ottaa pumppausliikkeen nokka-akselilta ja kun tappi kuluu liian lyhyeksi, menee pumpun kalvon liike niin pieneksi että pumppu alkaa kokea polttoainepulaa ja vetää jostain ilmat sisään. Se on hukka mysteeri, että mistä se voi ilmaa saada, mutta niin vaan on tapahtunut. Tuollaisen oireen tunnistaa siitä, että moottori käy hyvin kevyellä kuormalla, mutta kun tulee raskaampaa tekemistä vastaan, niin ruoka loppuu.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4538

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 jätti välille Empty Vs: 1390 jätti välille

Viesti  Paulig Ti Helmi 23 2021, 21:33

alipaineella voi imaista ilmaa siirtopumpun lasikupin tiivisteeltä. Mielestäni se on heikoin kohta, jos sellainen on jossain olemassa. Epäilen omassa koneessani niin käyneen, kun roska meni tankissa imuputken päähän ja linkoushommat loppui siihen.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1119
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 jätti välille Empty Vs: 1390 jätti välille

Viesti  elvis Ke Helmi 24 2021, 16:04

Itselläni sammui 1390 useasti , ja vaati ilmausen. Huomasin että sammui aina tyhjäkäynnillä. Sitä nostin hieman, ongelmat loppui. Ei hajuakaan, miksi 🤔

elvis

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 34

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 jätti välille Empty Vs: 1390 jätti välille

Viesti  erkki Ke Helmi 24 2021, 16:46

Tyhjäkäynnillä suuttimille lähetetty polttoainemäärä on niin mitättömän pieni, että noin teoriassa pumppu saattaa silloin olla herkempi hyvin pienelle ilmavuodolle. Isommalla syötöllä pienet kuplat saattavat mennä suuttimista läpi kaupantekijäisinä. Omaa kokemusta asiasta ei ole, mutta jos systeemi piti ilmata, niin jostain sen täytyi sitä vetää pumppuun sisään.


Viimeinen muokkaaja, erkki pvm To Helmi 25 2021, 07:45, muokattu 1 kertaa

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4538

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 jätti välille Empty Vs: 1390 jätti välille

Viesti  jusape To Helmi 25 2021, 02:05

Jakajapumpussa ei välttämättä pikkukierroksilla "potentiaali" riitä esipaineelle yms. Myös annosteluventtiilin takkuaminen voi tehdä....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2550
Ikä : 52
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 jätti välille Empty Vs: 1390 jätti välille

Viesti  erkki To Helmi 25 2021, 07:55

Juu, jos säätimen herkkyys on mennyt huonoksi, niin onhan se mahdollista, että se tappaa matalan tyhjäkäynnin satunnaisesti, mutta uusi käynnistys onnistuu silloin ilman ilmaamista. Samoin käy jos välipaine on matala. Koska korkeapainepää ei ime, pitää välipainepumpun hoitaa kaikki imu, niin polttoaineen kuin mahdollisen ilmankin. Se on yllättävän tehokas siihen hommaan koskapa jos suodatin tukkeutuu niin kyllä se vaan jostain ilman vetää systeemiin. Tiivisteet ne jostain silloin hiukka fuskaa. Samaten satulatankillisissa koneissa jos siirtopumppu lopettaa pumppaamisen niin välipainepumppu imee niin sitkeästi, että se saa ilmaan systeemiin. Kun tankki on ylhäällä niin polttoainetta tulee tavallisesti riittävästi vaikka siirtopumppu olisi pois pelistä kokonaan. Taitaa olla ettei esim. F 4000:ssa ole siirtopumppua ollenkaan, vaan ilmaaminen käy polttoaineen omalla paineella

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4538

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 jätti välille Empty Vs: 1390 jätti välille

Viesti  Casetraktori Pe Helmi 26 2021, 14:55

Täytyy viikonloppuna ruveta vikaa tutkimaan, joku tukos siellä varmaan sitten on... Sammui täysiltä kierroksilta.

Casetraktori

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 jätti välille Empty Vs: 1390 jätti välille

Viesti  erkki Pe Helmi 26 2021, 16:14

Joskus on ollut aika töisevä homma löytää syy ruokapulaan. Kerran yhden 990 selectan käynti loppui kuin veitsellä leikaten maantiellä täyskaasulta.

Traktori hinattiin verstaalle ja alettiin tutkia tarkemmin. Peli ilmattiin ja se lähti käyntiin, mutta sitä iloa riitti vain muutaman minuutin ja taas tuli hiljaista. Operaatio toistettiin ja käymään lähti taas, mutta katsottiin, että siirtopumpun lasikupissa kiehuu tavallisuudesta poiketen, joten siellä taitaa olla ilmavuoto.
Asia vilpitön, haettiin uusi siirtopumppu, laitettiin se paikoilleen, ilmattiin ja taas kävi hyvin, mutta vain muutaman minuutin. Uudessa siirtopumpussa kävi myös pyörre lasikupissa ja alettiin jo epäillä, että kiinan poika on jättänyt siinä ruuvit löysälle. Pumppu avattiin ja mitä siinä näkyi hiukan valun jälkeisiä rypylöitä tiivitepinnassa, hiottiin pois ja koottiin pumppu uudelleen. Siitä ei ollut apua. Sitten kokeiltiin painaa ilmaa tankilta tulevaan linjaan ja hyvin kurisi ilmakuplat tankissa. Putki siis ei ainakaan ollut tukossa. Ilmatiin taas ja kone lähti käymään mutta sammui taas muutaman minuutin kuluttua. Silloin oli jo kaikki keinot mitä keksittiin käytetty, mutta mieleen juolahti irrottaa tankin lähtöputki tankin liittimestä sillä ajatuksella, että jos kokeillaan vielä krassata rautalangalla nousuputki. BINGO. Reikä oli tukossa. Polttoaineen sekaan oli jostain joutunut jokin kasvin siemen, joka oli sen kokoinen, että se mahtui liikkumaan nousuputkessa ja noustuaan reiän tasalle se tukki täydellisesti tankin lähtöpään nippelin reiän. Kun konetta ilmattiin, niin imu lähtöputkessa loppui ja siemen putosi putkeen takaisin. Nyt siemen oli hiukan tarttunut ja näkyi paljaalla silmällä reiän suulla, tankin sisäpuolella. Se onnistuttiin kaivamaan pois L-mutkalle taivutetulla neulankärjellä. Sitten se traktori onkin toiminut taas kuin ihmisen ajatus vuosikausia.

Jos syypääksi 1390:n ongelmaan ilmenee tukkeutunut imuputki, niin se osaa kyllä tukkeutua pian uudelleen jos tankkia ei puhdista.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4538

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 jätti välille Empty Vs: 1390 jätti välille

Viesti  Paulig Su Helmi 28 2021, 17:18

Joo kannattaa tutkia polttoaineen imuputki ihan kunnolla. Siellä voi hyvinkin löytyä syyllinen ongelmaan.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1119
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 jätti välille Empty Vs: 1390 jätti välille

Viesti  Casetraktori Su Helmi 28 2021, 18:12

Kyllä se niin oli että se imuputki tankilta oli tukossa. Paineilmalla aukasin ja ilmasin niin käyntiinhän se hörähti. Hetken sitä siinä käyttelin ja ajoin kotipihaan. Pihassa tutkiskelin tuota siirtopumpun lasikuppia niin olipa melkonen korvasieni tullu sinne tankista. Täytyy ruveta suunnittelemaan tankkien putsausta.1390 jätti välille Img_2011

Casetraktori

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 jätti välille Empty Vs: 1390 jätti välille

Viesti  erkki Su Helmi 28 2021, 18:54

Tankkien putsaamisen voi varmasti tehdä monella tavalla, mutta tavasta riippumatta on varmaa, että tankin pohjat on ne paikat, jossa kerrostuma ylimääräistä moskaa makaa. Toinen juttu on, että niitä on vaikea saada puhtaiksi ilman mekaanista käsittelyä. Tankkien irrotuksessa on ruuvaamista, mutta se kuitenkin taitaa olla edessä kun putsaamisoperaatio alkaa. Vastikään muuan harrastaja puhdisti 950:n todella epäpuhtaan tankin sitomalla sen betonimyllyyn liinoilla ja laittoi sisään muttereita ja myllyn käyntiin. Sehän pitää yrittää saada sellaiseen asentoon, että ne mutterit hieroo pääasiassa pohjapintaa. Sanoi, että varsin puhdas tuli kun antoi rauhassa pyöriä ja huuhtoi sitten.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4538

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 jätti välille Empty Vs: 1390 jätti välille

Viesti  Paulig Ma Maalis 01 2021, 21:12

mulla oli vaan semmosta irtomoskaa tankin pohjalla. Tyhjensin polttoaineen suodattaen sen kankaan läpi (suurimmat pois) kanisteriin valuttamalla siirtopumpun putken irroittamalla tankki tyhjäksi. Halusin toki käyttää 40L ainetta edelleen polttoaineena.

Sitten rakensin "märkäimurin" pöntöstä, josta puutarhaletku imuletkuna. Imuvoiman teki pönttöön putkella liitetty tuhkaimuri. Näin puutarhaletkuun tuli kohtuu hyvä alipaine ja sillä oli näppärä taskulamppu apuna imeä tankin pohja puhtaaksi. Ja lähtihän se, roskaa ilmestyi pönttöön. Jotain pientä sinne tankkiin jäi, mutta kulkeutuu ajan kanssa siirtopumpun siivilään tai suodattimeen.

Ilman purkutöitä ei puhtaammaksi saa.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1119
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 jätti välille Empty Vs: 1390 jätti välille

Viesti  jusape Ma Maalis 01 2021, 22:19

1390 kun on tankit hytin alla, niin täyttötorvesta imemällä putsaaminen ei onnistu. Vaan tankit on joko huuhdeltava lorottamalla ainetta läpi, ja toisen tankin putsaus ei irroittamatta onnistu oikein laisinkaan....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2550
Ikä : 52
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 jätti välille Empty Vs: 1390 jätti välille

Viesti  erkki Ti Maalis 02 2021, 07:25

Jollain äksyllä pesuaineella sieltä saattaisi saada töhkän liukenemaan, mutta pitää olla tarkka tankin huuhtelun ja kuivaamisen kanssa ettei mene pumppuun mitään semmoista mitä se ei siedä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4538

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 jätti välille Empty Vs: 1390 jätti välille

Viesti  Hente Ke Maalis 03 2021, 11:12

Tervehdys. Minulla case 1390 ja taistellut aikoinaan tankkeissa olevan moskan kanssa. Ensin traktori pitää tunkataka niin että tankit ovat eteenpäin kallellaan (vatupassi avuksi). Sen jälkeen tankkien pohjaroput auki ja löpön valutus esim tynnyrin puolikkaaseen. Yhdysputki pois ja sen puhdistus. Sitten joku sähköpumppu jolla löpöä saa kierrätettyä tankeissa niin että pumpulla löpöä yhdysputken liittimien kautta tankkiin ja löpö ja "korjasienet" valuu pohjaroppojen kautta pois. Ja tietysti kaikenlaisilla rasseilla, rautalangoilla yms. voi raaputella tankkien pohjia.

Hente

Viestien lukumäärä : 48
Paikkakunta : Kajaani

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 jätti välille Empty Vs: 1390 jätti välille

Viesti  Paulig Ke Maalis 03 2021, 21:03

Niin itse polttoaine pesuaineena lienee varma keino välttyä väärän aineen joutumiselta polttoainejärjestelmään.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1119
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 jätti välille Empty Vs: 1390 jätti välille

Viesti  Casetraktori Ke Maalis 17 2021, 08:11

No niin, tankit putsattu ja pelaa toistaiseksi kuin unelma. Tein sen näin; Omassa oli rakennettu pohjapanssari tuohon kardaanin lootaan, se pois ja samalla huomasin että vetokoukun takapää enää kahella pultilla kiinni. Eipä ole huomannut tuon panssarin alta. No se korjataan myöhemmin. Pulttejakin sieltä poikki. Pohjaroput pois, tankkien tyhjennys, yhdysputki pois. Painepesuriin salaojan puhdistusletku kiinni ja yhdysputken reiistä sisään. Saa hyvällä sumulla ja paineella koko tankin putipuhtaaksi. Yhdysputki takasin ja hiustenkuivaajaa takaa täyttöputkesta sisään. Puhaltaa pohjaroppujen reiistä loput vedet pois ja kuivaa samalla. Itse pidin noin neljä tuntia pöhisemässä. Ei muuta kun uudet aineet sisään ja kone käyntiin. Ei mitään viitteitä mistään moskasta enään.

Casetraktori

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 jätti välille Empty Vs: 1390 jätti välille

Viesti  erkki Ke Maalis 17 2021, 08:43

Armeijassa opetettiin, että hiki säästää verta. Koneiden kanssa se on niin, että huolellinen työ säästää monelta harmilta.

Jos koneessa on kierrereikään katkenneita pultteja, niin niistä pystyy tulemaan aikamoinen savotta kun pätkät pitää saada kaivettua porauksista ulos. Itte olen muutaman saanut liikkeelle aika alkeellisen tuntuisella tempulla kun ei ole taito ja voimat riittänyt poraamaan vanhoja jämiä pois: jos pultista on jäänyt ulkonemaa, niin siihen hitsaamalla täyttöä niin, että pultin pää kuumenee kunnolla. Mitä enempi kuumenee sen parempi. Täyttöön sitten hitsaamalla kiinni aluslevy ja siihen mutteri. Sitten annetaan pultin jäähtyä perusaineen lämpötilaan ennekuin siihen ruuttaillaan irrotusöljyä ja sovitetaan avainta. Irtoamista helpottaa jos jäähtymisen jälkeen antaa muutamia napakoita iskuja pultin päähän pajavasaralla. Se rikkoo ruostekerrosta kun tulee iskuja tupaan. Jos pultista ei ole jäänyt ulkonemaa, niin taitava hitsari osaa kyllä aloittaa täytön MIG -hitsillä ilman että jämä hitsaantuu perusaineeseen, mutta aika tarkkana siinä saa olla.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4538

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa