Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Venttiilipesän lukitusventtiili vai säätövika

Siirry alas

Venttiilipesän lukitusventtiili vai säätövika Empty Venttiilipesän lukitusventtiili vai säätövika

Viesti  jamala lähetetty Ma Loka 12 2020, 17:35

Tervehdys,

Omistamassani 885:ssa nostolaitteet toimivat oikein hyvin, pientä mieltä askarruttavaa seikkaa lukuunottamatta. Kun nostolaite on asennonsäätöasennossa, nousee esimerkiksi perälana tai täydehkö peräkauha hienosti ylös. Kun kone käy hetken aikaa raskas kuorma takana, alkaa pikkuhiljaa pumpun suunnalta kuulua ääntä, joka kertoo pumpun toimivan aavistuksen paineisena. Nostolaite ei kuitenkaan pilki runsaammankaan odottelun seurauksena. Nostaa kuitenkin pienen vajeneman kun käyttää voa-kytkimen pohjaan, mutta korjaus on todella pieni, oikeammin nytkähdys. Olisiko niin, että tuossa lukitusventtiili takertelee, vai onko kyseessä jokin venttiiliperän säätövika? Onko niin, että tuo pumpun pieni paineistuminen estää kuorman enemmän laskun ja näin tuo nostolaite ei pilki? Traktorin ollessa sammuksissa perälana laskee noin tunnin aikana kolmisen senttiä, ehkä maksimissaan viisi.

Onko tuo hienoinen pumpun urina mielestänne syy kaivaa tuo venttiilipesä - ja lukkoventtiili esille herkistelyä varten?

jamala

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11

Takaisin alkuun Siirry alas

Venttiilipesän lukitusventtiili vai säätövika Empty Vs: Venttiilipesän lukitusventtiili vai säätövika

Viesti  erkki lähetetty Ma Loka 12 2020, 18:14

Oire kyllä sopisi periaatteessa hiukan tahmaisesti liikkuvaan nopeutusventtiiliin tai kutsutaanko sitä lukkoventtiiliksi, ihan miten vaan. Mutta kun nostolaite ei pilki, niin se ei oikein mahdu kuvaan. Nopeutusventtiili tekee nimenomaan sen, että kun karaventtiili nousee hiukan ja öljyvirta sen läpi alkaa, niin paine-ero sulkee nopeutusventtiilin ihan hetkeksi, jolloin varret nousevat vielä pienen nykäyksen, että karaventtiili avautuu kunnolla eikä jää "tihkuttamaan" pientä öljyvirtaa lävitseen. Miten systeemi reagoi jos nostovipua liikauttaa muutaman millin eteenpäin?

Jos nopeutusventtiili jumittelisi niin kävisi niin, että kun varret nousevat ylös, jää pumppu hiukan paineelliseksi juuri tuon loppunykäisyn puuttumisen vuoksi ja kun vipua liikauttaa siitä eteenpäin, menee systeemi pitoasentoon ja pumppu menee paineettomaksi.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4115

Takaisin alkuun Siirry alas

Venttiilipesän lukitusventtiili vai säätövika Empty Vs: Venttiilipesän lukitusventtiili vai säätövika

Viesti  jamala lähetetty Ma Loka 12 2020, 18:38

Kun vipua siirtää eteenpäin lakkaa tuo pieni ääni kyllä. Sama tapahtuu, kun nostaa vipua hiukan ylös ja nostovarret liikahtavat hiukan ylöspäin.

Korjaamo-ohjeessa kuvataan tuon "latching valven" toimintaa juuri niin, että jos taakka laskee todella vähän, "spool valve" sulkee kanavan "by-pass" venttiililtä vain osittain. Näin muodostuu paine joka ei ole riittävä avaamaan nostoventtiiliä ja nostamaan varsia, mutta jättää pumpun hiukan paineenalaiseksi. Lukkoventtiilin tarkoitus on tehdä by-pass venttiilin vasteen nopeaksi kun tuo "spool-valve" liikkuu vain vähän.

Voisiko tässä käydä niin, että kun vetovarret aivan hieman laskevat, ei tuo lukkoventtiili liikahdakaan aivan oikein karassaan ja tuota pientä korjausta ei tapahdu... Korjaus kuitenkin tapahtuu kun pumppu pysähtyy (kytkin pohjaan) ja lähtee uudelleen kierrättämään öljyä (nostaa kytkimen), eli liikahtaisiko tuo lukkoventtiili tällöin.

Kuinkahan haitallinen tuo tilanne lopulta on, eli käykö tämä kovastikin pumpun päälle?

jamala

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11

Takaisin alkuun Siirry alas

Venttiilipesän lukitusventtiili vai säätövika Empty Vs: Venttiilipesän lukitusventtiili vai säätövika

Viesti  erkki lähetetty Ti Loka 13 2020, 07:19

Tuo latching valve on systeemissä juuri siitä syystä, että pumppu olisi paineellinen vain nostoliikkeen aikana. Jos se hurisee painetta vasten jatkuvasti, niin ehkä se kuluu normaalia nopeammin, varsinkin jos takana on raskas taakka. Pienillä paineilla siellä on tietenkin pienet pintapaineet ja vaikutus kulumiseen on varmasti vähäinen. Onhan pumppu paineellinen myös TCU:ta käytettäessä sekä käytännössä myös vetovastussäädöllä, joten kyllä se on tehtaalla mitoitettu aika paljon sitä kestämään.

Tässä tapauksessa ihmettelen sitä, että kun nostolaite pitää noin hyvin, niin miten se käytössä laskeutuu kuitenkin sen verran, että karaventtiili eli spool valve alkaa sulkeutua sen verran että ohivirtausventtiili paineistuu. Ilman isoja purkamisia olisi aika helposti kokeiltavissa sellainen kikka, että ohivirtausventtiiliin lisäisi hiukan kuristusta, eli lisäisi kokeeksi pienen pyöreän peltipalan venttiilikaran sisällä olevien verkkosihdin ja kuristuslevyn väliin. Peltiin pitää pistää reikä, joka on pienempi kuin itse kuristusprikassa. Sen vaikutus pitäisi näkyä niin, että nostolaite reagoi hiukan hitaammin nostovivun liikautukseen kun nostolaitetta nostaa, mutta toisaalta venttiilikaran alle kehittyy korkeampi paine kun nostolaite on pitoasennossa. Silloin karaventtiilin ja nopeutusventtiilin pieni tihkuminen ei pitäisi aiheuttaa pumpun paineellistumista yhtä herkästi kuin ilman lisättyä kuristusta. Saman tapainen efekti pitäisi saada aikaan sillä, että ohivirtausventtiilin päälle vaihtaa notkeamman jousen.

Ittelle on käynyt joskus niin, että ohivirtausventtiili on pitänyt avata kesken peltohommien ja siinä tuulessa purkaessa kuristinlevy on pudonnut savikkoon ja jäänyt löytymättä. Nostolaite pelittää ilman sitäkin, mutta siihen tulee haamunosto, eli tyhjät varret pyrkii ylös koko ajan kun moottori käy. Pikakorjauksena on sitten pitänyt illalla tekaista tilapäinen kuristinlevy kotoisesta materiaalista. Levyn reikä saa tosiaan olla neulan reiän luokkaa ja ottaen huomioon, että alkuperäinen kuristinlevy on aika paksu, sen virtausvastus samalla reikäkoolla on isompi kuin ohueen peltiin tehdyssä yhtä suuressa reiässä.

Nopeutusventtiilin jumittelu ei ole täysin tuntematon asia selectamaticissa, mutta kyllä se aika harvinaista on. Kaikki siihen tuleva öljy on tullut ohivirtausventtiilin läpi, joten isoja roskia sinne ei pääse mistään. Venttiilipesää irrottamatta sitä ei pääse avaamaan, mutta voihan sinne kokeilla spruutata CRC:tä jos se jotain vaikuttaisi tilanteeseen. Ohivirtausventtiili porauksesta lähtee vaakasuora kanava siihen runsaan sentin päästä porauksen yläreunasta, suoraan venttiilipesän keskilinjaa kohti.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4115

Takaisin alkuun Siirry alas

Venttiilipesän lukitusventtiili vai säätövika Empty Vs: Venttiilipesän lukitusventtiili vai säätövika

Viesti  jamala lähetetty Ti Loka 13 2020, 09:05

Sitä minäki hieman ihmettelen miten tämä laskee "alussa" juuri sen verran, että pumppu rupeaa hienoisesti ääntämään. Toki esim. hiekkaa /puita siirrettäessä tästä ei ole ongelmaa, kun tällaisina lyhyehköinä siirtoaikoina laskua ei tapahdu. Jos välissä menee tekemään muita töitä ja kone jää tyhjäkäynnille joksikin aikaa, olen huomannut että pumpusta rupeaa kuulumaan hieman ääntä. Tämä on tietty estettävissä siten, että laskee nostolaitteen alas tällaisiksi ajoiksi.

Meillä traktori on melko pienellä käytöllä pihassa lumen aurauksiin ja käyttö on melko vähäistä vuositasolla. Hyvä pointti oli tuo, että TCU:lla pumppu on paineellisena aina, eli kai se jotakin kestää. En ehkä tämän kanssa lähde järeämpiin selvityksiin, vaan seuraan tilannetta mihin kehittyy.


jamala

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11

Takaisin alkuun Siirry alas

Venttiilipesän lukitusventtiili vai säätövika Empty Vs: Venttiilipesän lukitusventtiili vai säätövika

Viesti  erkki lähetetty Ti Loka 13 2020, 09:42

Jos lukkoventtiilissä on jotain lian tapaista sakkaumaa, se saattaa liueta sieltä ajan myötä itsestäänkin. Mutta eihän irrotusöljyn spruuttaaminen toisaalta niin iso toimenpide ole ettei sitä kannattaisi kokeilla.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4115

Takaisin alkuun Siirry alas

Venttiilipesän lukitusventtiili vai säätövika Empty Vs: Venttiilipesän lukitusventtiili vai säätövika

Viesti  jamala lähetetty Ti Loka 13 2020, 09:48

erkki kirjoitti:Jos lukkoventtiilissä on jotain lian tapaista sakkaumaa, se saattaa liueta sieltä ajan myötä itsestäänkin. Mutta eihän irrotusöljyn spruuttaaminen toisaalta niin iso toimenpide ole ettei sitä kannattaisi kokeilla.

En ole tuota ohivirtauventtiiliä joutunut tästä avaamaan. Ilmeisesti laskun nopeutusvipu + luukku irroitetaan. Täytyykö tuo ohivirtausventtiili poimia karastaan ylös, jotta tuon kanavan näkee?

jamala

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11

Takaisin alkuun Siirry alas

Venttiilipesän lukitusventtiili vai säätövika Empty Vs: Venttiilipesän lukitusventtiili vai säätövika

Viesti  erkki lähetetty Ti Loka 13 2020, 10:06

Juu,

Ruuvaa pudotusventtiiliä hiukan löysälle ja avaa luukun ruuvit, niin sen saa käännettyä pudotusventtiilin ympäri niin, että ohivirtausventtiilin hattu tulee näkyviin. Tilaa saat enemmän jos ruuvaat pudotusventtiilin kokonaan pois paikaltaan, mutta huomaa, että pito/laskuventtiilin jousi nousee usein ylös pudotusventtiilin mukana, jopa venttiilin karakin saattaa olla sen verran takertuneena, että sieltä nousee ylös kaikki mitä jousen alla on, joten ole varovainen ettei mitään tipu taka-akselikoteloon. Ohivirtausventtiilin hattu saattaa olla aika tiukka avattava ruuvimeisselillä ellei ole hylsysatsissa semmoista levää ruuvimeisselipäätä. Käytännön miehet sen kopauttaa auki vasaralla ja teräsmeisselillä viistoon lyömällä. Kun ruuvaat sen pois jengoilta, huomaa että hatun alla jousi painaa hattua ylös, joten sen hatun tai alla olevan tiivisteprikan saattaa hätäilemällä pudottaa taka-akselikoteloon. Porauksesta tarvitsee ottaa ylös vain jousi niin poraus tulee paljaaksi vaikka luisti onkin porauksessa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4115

Takaisin alkuun Siirry alas

Venttiilipesän lukitusventtiili vai säätövika Empty Vs: Venttiilipesän lukitusventtiili vai säätövika

Viesti  jamala lähetetty Ti Loka 13 2020, 10:12

Kiitos Erkki rautalankaohjeista ja sudenkuopista varoittamisesta! Pudotusventtiilin tiivistesarjan olenkin itse uusinut. Taidan tuota CRC / WD40 liotusta kokeilla, jahka aikaa muilta puuhilta tässä vapautuu.

jamala

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa