DB 990 Selectamatic vaihdekeppi jumissa
+2
OlleK
Jurppii990
6 posters
Sivu 1 / 1
DB 990 Selectamatic vaihdekeppi jumissa
Taavetin vm-74 keppi jysähti jumiin pakille. Muutamia kertoja ensin hanitti 1 ja pakilla mutta nyt täysin yhtä puuta. Alue vaihteisto pelaa normaalisti. Irrotin kepin ja siirtäjä liikkuu kepeästi muutaman sentin vaan rattaita ei saa liikuteltua(saa muuten olla notkea kuka reiästä pystyy katsomaan) Kysymys kuuluukin kun en täältä palstoilta vastaavaa vikaa löytänyt(varmojan nämä ovat) miten jatkan remonttia. Pitääkö irrottaa vaihteiston kansilevy ja saako sitä irti katkaisematta koko vehjettä, ja tippuuko osia kun ja jos irrottaa takaosassa olevan laipan johon tulee johto(lienee vaihde tunnistin startille) Äkki vilkaisulla ainakin ohjaus vempeleet joutuu irrottaa. Hajotus kuvia olen katellut vaan ei toi ammattitaito oikein riitä niitten lukemiseen. Kiitoksia jo etukäteen jos joku vihjeitä voi antaa.
Jurppii990- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: DB 990 Selectamatic vaihdekeppi jumissa
Vaihdekepin siirtäjäakseleilla on lukitus joka estää kahden vaihteen kytkeytymisen päälle. Molemmat siirtäjät täytyy ensin siirtää vapaalle, ennen kun saat homman toimimaa ja vaihdekepin takaisin oikeaan kohtaan. Tämä voidaan tehdä tunnistamalla, ei siinä tarvitse nähdä mitään. Siis se siirtäjä joka liikkuu täytyy ensin siirtää keskikohtaan eli vapaalle. Kummallakin siirtäjällä on kolme tunnistettavaa asentoa (lukituskohtaa), valitse keskimmäinen. se on vapaa-asento.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 990 Selectamatic vaihdekeppi jumissa
Kiitos pikaisesta vastauksesta. pienen molempien siirtäjien vääntelyn jälkeen pakki lähti pois päältä ja vaihteet pelaa. Nyt ongelmaksi tuli ykkösen/pakin puolella keppi liikkuu tosi tunnottomasti. Eli se kuula ei varmaan ota ollenkaan hahloon. 2/3 puolella pykälät naksahtaa jämptisti. Pääseeekö sinne mistään näpräämään koska on hieman riskaabelia ajella kun keppi hervoton. Voi käydä myös hengen päälle jos sattuu 1 lipsahtaa pois noustessa päälle. Vaik suorahampainen ei niitä ihan mukisemmatta otakaan.
Jurppii990- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: DB 990 Selectamatic vaihdekeppi jumissa
En usko että 1/R siirtäjäakselin lukituskuula on pois paikaltaan, jos ei joku ole sen jättänyt pois vaihteistoa kootessa. Sitä vasoin voi olla nnin, että siirtäjähhahlon lukitustappi on poikki josjumissa olevia vaihteita on yritetty runnoa todella raskaalla kädellä. Asian tarkistaminen edellyttää vaihteiston kannen poistamisen. Vaihteiston kantta saa pois traktoria katkaisematta.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 990 Selectamatic vaihdekeppi jumissa
15 vuotta on palvellut moitteetta täällä pohjoiskarjalan ja kainuun rajalla vajaan kilometrin tien aukaisussa ja kaikessa muussa kivassa. Joten kunnossa on laatikko ollut koko ajan. Keppiä ei ole tarvinnut koskaan voiman kans käyttää ja nytkin jumiuduttuaan koetin hellä olla. 2/3 siirtäjää en ruuvimeisselillä saanut liikkeelle ollenkaan. 1/R siirtäjää naputtelin ees taas kun siinä parin sentin liikevara oli. Pahoin pelkään että siinä se lukitustappi väsähti siihen. Missähän kohtaa sellaista pitäisi ruveta etsimään? Täytyy yrittää ensin saada pihamaan monttu täytettyä. Pitäneekö etsiä viisaampi tähän hommaan vai onko tämä mahdollinen remontti myös tälläiselle maalaiselle
Jurppii990- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: DB 990 Selectamatic vaihdekeppi jumissa
Kirjoitin jo aikaisemmin "Asian tarkistaminen edellyttää vaihteiston kannen poistamisen". Jos tarkastelussa selviää, erttä tappi on poikki, on ehkä mahdollista asentaa uusi tappi purkamatta san enempää. Seuraava linkki näyttää vaihteen siirtäjät. Viite 15 on 1/R vaihteen siirtäjäakseli, viite 16 on hahlo johon menee vaihdekepin alaosa ja viite 17 on siirtohaarukka. Viitteet 16 ja 17 on lukittu siirtäjäakseliin tapeilla (viite 24)
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 990 Selectamatic vaihdekeppi jumissa
https://www.mycnhistore.com/us/en/caseih/na/tractors/agricultural/david-brown/david-brown-selectamatic-tractor-sn-700001-up/gearbox/selector-mechanism/cn/38B2106C-8FBF-E111-9FCE-005056875BD6
Oiskohan tuo Ollen tarkoittama linkki
Oiskohan tuo Ollen tarkoittama linkki
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: DB 990 Selectamatic vaihdekeppi jumissa
Anteeksi, linkki jäi pois. Kysymyksessä on 990, vuosimalli 1974, joten traktorissa on synkrovaihteisto. Siihen sopii seuraava linkki https://www.mycnhistore.com/us/en/caseih/na/tractors/agricultural/david-brown/david-brown-selectamatic-tractor/gearbox/gearbox-selector-mechanism-885-990-995-and-996-tractors/cn/86A3106C-8FBF-E111-9FCE-005056875BD6 Outsider:in linkki näyttää synkronoimattoman 1200A mallin vaihteensiirtäjät. Katso että vaihdekepin alaosa tulee jousen (viite 33) vasemmalle puoloelle, jotta vaihdekeppi siirtyy malla voimalla oikealle 2/3 vaihteiden linjaan.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 990 Selectamatic vaihdekeppi jumissa
Palkkatyö vaatii veronsa joten ei ole kerennyt asiaan paneutumaan paljoa. Sen verran tutkin että jos 2/3 vaihde on päällä jumittuu myös 1/R siirtäjä. Eli 2 vaihdetta yhtäaikaa ei pitäis pystyä saamaan päälle. Siitä päätellen se kuula lukitus pelaa. Ymmärtääkseni jos sieltä olisi siirtäjän lukitustappi poikki niin myöskään joku vaihde ei toimisi. Tässä kyllä pelaa kaikki vaihteet moitteetta. Tekeekös nämä kuulat jotka estävät siirtäjien yhtäaikaisen liikkumisen myös pykälät vaihdekepin liikkumiseen. Minulla ei ole vaihde kepin puolella mitään jousi systeemiä työntämässä 2/3 puolelle. Rakensin kyllä pienen kynä jousen vetämään sille puolelle ettei vaíhde voisi mennä helposti päälle. Tosin piti ottaa pois kun se veti vaihteen pois päältä. Eli keppi liikkuu ylen herkästi Monttu pihassa kuitenkin on korjattu ja kun vielä yhet yo juhlat saa käsistä niin täytyy ruveta purkamaan ennenlumien tuloa.
Jurppii990- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: DB 990 Selectamatic vaihdekeppi jumissa
Seuraava linkki näyttää vaihteen siirtäjät ja kaikki lukitskuulat. Tästä pitäisi selvitä miten vaihteen siirto toimii https://www.mycnhistore.com/us/en/caseih/na/tractors/agricultural/david-brown/david-brown-selectamatic-tractor/gearbox/gearbox-selector-mechanism-885-990-995-and-996-tractors/cn/86A3106C-8FBF-E111-9FCE-005056875BD6 Onko vaihteisto ollut auki jonkun toimesta, jolloin vaihteensiirtäjien lukituskuulat ja estopalat ovat saattaneet jäädä pois paikoiltaan? Siirtäjäakseleiden kuulat ja jouset sekä kahden vaihteen esto palat sijaitsevat vaihteiston päädyssä, joten ne eivät pääse pois jos ne on paikoilleen asennetu.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 990 Selectamatic vaihdekeppi jumissa
Tuota kuvaa on tullut katseltua useammankin kerran. Onko numero 31 tuon vaihteensiirtäjän 19 lukitsin? Kertojan puolelle on piirretty noi jousi kuula systeemit mutta vaihdekepin puolelta en löydä kuin takaosassa olevan kuula systeemin. Luulisin sen olevan käynnistyksen eston vaihde päällä. Toimiiko nuo kuulat samalla myös pykälien tekijänä? On tullut väärän alan koulutus hankittua kun ei kuvia osaa lukea. Eipä ole minun 15 vuoden aikana avattu eikä sen aikana ei ole ollut mitään ongelmaa vaihteiston toiminnassa ennen tätä. Ois tuon luullut jo aikaisemminkin temppuillut. Purkamallahan nämä tietysti parhaiten selviää.
Jurppii990- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: DB 990 Selectamatic vaihdekeppi jumissa
Tuo kuva on hieman harhauttavasti piirretty. Osat 29 ja 30, jousi ja kuula, joita listan mukaan on 4 kpl, ovat vaihteensiirtäjien lukitusosia ja piirretty vain aluevaihteen yhteyteen. Osa 31 taasen on päävaihteiston vaihteensiirtäjien lukitusosa, joka estää useamman vaihteen yhtäaikaisen pesään menon. Takapäässä oleva jousi-kuula (35) yhdistelmä kuuluu käynnistyksen turvakytkimeen niinkuin epäiletkin.
Tässä tulee nyt toistoa Ollen aikaisempiin selityksiin. Ysiysikympissä vaihteensiirtäjien lukitussysteemi sijaitsee vaihteiston etupäädyssä. Päävaihteistossa on kaksi vaihteensiirtäjää, 1/R ja 2/3 vaihteille. Vaihteensiirtäjän akseleissa on etupäässä alapuolella kolme lovea ja sivulla yksi. Etupäädyssä on akselien kohdalla pystysuorat poraukset, joiden pohjalla on jousi ja kuula (29 ja 30). Jousen painamana kuula lukitsee vaihteet ja vapaa-asennon näiden kolmen loven kohdalle. Akselien kohdalla on myös vaakasuora poraus, jossa on useamman vaihteen yhtäaikaa päällä olon estävä osa 31. Se on "venytetty kuula", lääkekapselin näköinen kappale, joka mahtuu olemaan paikallaan akselien välissä vain, kun jompi kumpi tai molemmat akselit ovat vapaa-asennossa.
Normaalisti Taavetin vaihteenvalitsimen liikuttelu vaihteelle tai vaihteelta pois vaatii pienen napautuksen tapaisen liikkeen keppiin, koska lukituskuula pitää sen paikallaan. Jos vaihde ei pysy päällä, niin minusta syitä voi olla ainakin: vaihde ei ole kunnolla päällä kuluneisuuden (esim. hammaskytkin) tai väärän kasauksen takia, lukituskuulan jousi on poikki/kuoleentunut tai lovi akselissa on niin kulunut, että kuula pohjaa. Voi tietysti olla muitakin syitä, mutta nämä tulee ensimmäisenä mieleen. Kahden vaihteen yhtäaikainen päälläolo ei minusta ole mahdollista muuten kuin remontin yhteydessä se "kapseli" on jätetty pois, kun ei ole tiedetty miten se systeemi kasataan.
Pitkä selitys, mutta toivottavasti auttaa asiaa.
Tässä tulee nyt toistoa Ollen aikaisempiin selityksiin. Ysiysikympissä vaihteensiirtäjien lukitussysteemi sijaitsee vaihteiston etupäädyssä. Päävaihteistossa on kaksi vaihteensiirtäjää, 1/R ja 2/3 vaihteille. Vaihteensiirtäjän akseleissa on etupäässä alapuolella kolme lovea ja sivulla yksi. Etupäädyssä on akselien kohdalla pystysuorat poraukset, joiden pohjalla on jousi ja kuula (29 ja 30). Jousen painamana kuula lukitsee vaihteet ja vapaa-asennon näiden kolmen loven kohdalle. Akselien kohdalla on myös vaakasuora poraus, jossa on useamman vaihteen yhtäaikaa päällä olon estävä osa 31. Se on "venytetty kuula", lääkekapselin näköinen kappale, joka mahtuu olemaan paikallaan akselien välissä vain, kun jompi kumpi tai molemmat akselit ovat vapaa-asennossa.
Normaalisti Taavetin vaihteenvalitsimen liikuttelu vaihteelle tai vaihteelta pois vaatii pienen napautuksen tapaisen liikkeen keppiin, koska lukituskuula pitää sen paikallaan. Jos vaihde ei pysy päällä, niin minusta syitä voi olla ainakin: vaihde ei ole kunnolla päällä kuluneisuuden (esim. hammaskytkin) tai väärän kasauksen takia, lukituskuulan jousi on poikki/kuoleentunut tai lovi akselissa on niin kulunut, että kuula pohjaa. Voi tietysti olla muitakin syitä, mutta nämä tulee ensimmäisenä mieleen. Kahden vaihteen yhtäaikainen päälläolo ei minusta ole mahdollista muuten kuin remontin yhteydessä se "kapseli" on jätetty pois, kun ei ole tiedetty miten se systeemi kasataan.
Pitkä selitys, mutta toivottavasti auttaa asiaa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1660
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 990 Selectamatic vaihdekeppi jumissa
Jos vaihteet on aikaisemmin pysyneet hyvin päällä, on varsin todennäköistä, että lukituskuulan jouselle on tullut 1/R siirtäjän akselin kohdalla jonkinlainen kaput. Jumittumista voisi selittää vaikka sellainen, että jousi on katkennut ihan eka kierroksen tuntumasta ja irronnut kiekura kiilautui kuulan ja porauksen väliin niin, ettei kuula noussut ilman voimankäyttöä. Sitten kun se suostui nousemaan, ei jousi jaksa painaa sitä takaisin alas koloonsa. En ole kyllä koskaan kuullut vastaavasta tapauksesta, mutta kaikki on mahdollista mikä ei ole täysin mahdotonta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB 990 Selectamatic vaihdekeppi jumissa
No kerta se on ensimmäinenkin. Purkutyö menossa. Huomenna olis tarkoitus saada kansi pois paikoiltaan. Viimeiset ohjeistukset oli hyvät joten minäkin niistä ymmäsin enemmän. Kerron ja koetan kuvata ongelman jahka sinne asti pääsen. Kaksi kysymystä noin pikaseen. Tartteeko purkaa kannesta käynnistyksen esto kytkin vai voiko olla paikoillaan. Sekä mitähän öljyä orbitroolissa on. Minun yksilössä näyttää huonolta moottoriöljyltä. Tämä tieto kyllä löytynee sivustolta kun joutaa etsimään. Kiitoksia kaikille vaivaa nähneille.
Jurppii990- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: DB 990 Selectamatic vaihdekeppi jumissa
Kannen poistamiseen sellainen vinkki, että kanteen tulee muutama pultti myös taka-akselikotelon puolelta, siis tavallaan takaseinästä. Jos ne unohtuu ottaa auki, niin kannen voi särkeä jos sitä vääntää väkisin auki.
Nuo lukituskuulan ja niiden jousien poraukset ovat vaihteiston etuseinässä, siirtäjäakselin alapuolella, joten niitä ei pääse näkemään tai tutkimaan ellei koko vaihteistoa ota ulos. ne siirtäjäakselit eivät mahdu liukumaan niin pitkälle taaksepäin, että nuo lukitukset saisi näkyviin vaikka siirtäjähaarukan sokan saisi jollakin tempulla pois.
Nuo lukituskuulan ja niiden jousien poraukset ovat vaihteiston etuseinässä, siirtäjäakselin alapuolella, joten niitä ei pääse näkemään tai tutkimaan ellei koko vaihteistoa ota ulos. ne siirtäjäakselit eivät mahdu liukumaan niin pitkälle taaksepäin, että nuo lukitukset saisi näkyviin vaikka siirtäjähaarukan sokan saisi jollakin tempulla pois.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB 990 Selectamatic vaihdekeppi jumissa
Joo ..... Ainaki omakohtaisen 1410 laatikon parin purkukerran kokemuksella ......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 990 Selectamatic vaihdekeppi jumissa
No nyt on kansi pois paikoiltaan ja pitkän pähkäilyn jälkeen päädyin siihen ettei vaihteiston rattaita voi saada pois ilman katkaisua. Eikös kytkin akselin sisällä mene pumpulle oma akseli. Korjatkaa jos olen väärässä. Aattelin mennä oikaisemaan siten että poraan yläpuolelta siitä reiästä mistä se alkuperäinen kuula/ jousi on pudotettu kuulalle kolon siirtäjäakseliin ja laitan siihen jousi kuula patentin. täytyy koettaa varovasti tehdä kierretapilla jengat jolla saa sopivan paineen jouseen. Saa kommentoida näitä virityksiä.
Jurppii990- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: DB 990 Selectamatic vaihdekeppi jumissa
Paljon käytetty tapa vaihdelaatikon avaamiseen on semmoinen, että moottorin puoli kiilataan etuakselin kanssa jäykäksi ja otetaan tunkin varaan vaihteistokotelon alta. Sitten katkaistaan traktori taka-akselin ja vaihteistokotelon välistä. Kun vaihteiston kiinnityspultit on irti, rullaa vaihdelaatikko taka-akselin mukana erilleen kotelostaan. Siinä pitää olla nostin kun takapään peruuttaa irralleen. Vaihdelaatikko purkaantuu eteenpäin, joten sen etulevyn saa irralleen kohtuullisella purkamisella.
Tuo suunnittelemasi toimenpide kuulostaa aika hurjalta. Jos katkaisuhomma ei kiinnosta yhtään, saattaisi olla helpompi tehdä jokin pidäkesysteemi vaihdekeppiin. Sellaisen voisi onnistua tekemään vaikka kolmella kestomagneetilla. Jos ykkös/pakki hammaspyörät on suunnilleen kunnossa, ne eivät kovin helposti sylje vaihdetta pois päältä.
Tuo suunnittelemasi toimenpide kuulostaa aika hurjalta. Jos katkaisuhomma ei kiinnosta yhtään, saattaisi olla helpompi tehdä jokin pidäkesysteemi vaihdekeppiin. Sellaisen voisi onnistua tekemään vaikka kolmella kestomagneetilla. Jos ykkös/pakki hammaspyörät on suunnilleen kunnossa, ne eivät kovin helposti sylje vaihdetta pois päältä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB 990 Selectamatic vaihdekeppi jumissa
No nyt Taavetti taas valmiina talven haasteisiin. Itsepäinen kun olen niin tein oman suunnitelman mukaan ja rakensin yläpuolelle vastaavan jousi, kuula systeemin. Poranterä ei siirtäjä akseliin kyennyt mutta vinkulla homma oli helppo. 8 mm rukon kovametalli viilalla ei mennyt puolta tuntia kun oli kolot tehty. 12 mm kierteet kävi hyvin reikään. Laitoin kuulan perään ensin 30mm pultin pätkän ennen jousta ettei jousi pääsisi liian helposti väliin jäämään. Sitten jousi ja 2 peräkkäistä pulttia lukitukseksi. Jos jotain toisin tekisin olisin hankkinut pari isoa magneettia. Oli nääs pirun iso työ saada hiontapöly pois laatikon osista vaikka olevinaan hyvin suojasinkin. Siinä meni paljon enemmän aikaa. Joutuu varmaan vielä vaihtamaan öljyt vähän ajan päästä ettei tulisi uutta latikkoremonttia. Kiitoksia kaikille ohjeita ja kommentteja antaneille. Jälki kysymyksenä kysyn mitähän orbitoolille tuli kun sammutettuna ratti pyörii vasemmalle pari kierrosta ennen jumitusta, Oikealle ei. Varmaan joku venttiili on menossa?
Jurppii990- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Similar topics
» 1200 vaihdekeppi
» 990 vaihdekeppi
» Case 1390 vaihdekeppi
» 990 vm.69 kone jumissa?
» DB 1212 vaihdekeppi
» 990 vaihdekeppi
» Case 1390 vaihdekeppi
» 990 vm.69 kone jumissa?
» DB 1212 vaihdekeppi
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa