Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Vaihde pomppii päältä Case 1390

Siirry alas

Vaihde pomppii päältä Case  1390 Empty Vaihde pomppii päältä Case 1390

Viesti  elvis lähetetty Ke Toukokuu 27 2020, 20:55

Ongelma on sellainen, että vaihde tahtoo vedettäessä pompata pois päältä. Mikä on todennäköinen syy, se, ettei se kytkeydy kunnolla päälle vai kuluma laatikon sisällä. Ykkönen pahin. Entäs öljyjen merkitys, jostain luin että nekin voi vaikuttaa, liekkö perää? Mikä öljy on paras tuohon rakkineeseen? Nyt ois aikaa perehtyä aiheeseen,vinkeistä kiitollinen.


elvis

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 24

Takaisin alkuun Siirry alas

Vaihde pomppii päältä Case  1390 Empty Vs: Vaihde pomppii päältä Case 1390

Viesti  OlleK lähetetty To Toukokuu 28 2020, 02:39

Siis, mitkä vaihteet pomppii pois päältä? Seuraa seuraavia päävaihteita: 1 - 2 - 3 - peruutus ja aluevaihteet L - H - LS - HS. 1-vaihteen sekä jonkun aluevaihteen hyppiminen pois päältä johtuu yleensä hammaspyörien kulumisesta joka on seurausta synkronoimattomien vaihteiden vaihtamisesta ilman että vaihteisto on ollut täysin pysähdyksissä.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1303

Takaisin alkuun Siirry alas

Vaihde pomppii päältä Case  1390 Empty Vs: Vaihde pomppii päältä Case 1390

Viesti  elvis lähetetty To Toukokuu 28 2020, 07:33

Nopea ykkönen pomppii pois eniten. Ja on " tahmaisin" laittaa päälle.

elvis

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 24

Takaisin alkuun Siirry alas

Vaihde pomppii päältä Case  1390 Empty Vs: Vaihde pomppii päältä Case 1390

Viesti  erkki lähetetty To Toukokuu 28 2020, 07:50

Juu, ykkönen on siirtopyörävaihde eikä sen päältä pomppaaminen riipu kertojavaihteiden asennosta. Sama pinioniakselin pyörä palvelee sekä ykköstä että pakkia, joten jos pakki pysyy normaalisti päällä, on ryhmäpyörä/ykkösvaihde parin kohdalla kulumaa, joka hylkii vaihdetta. Niinkuin Olle mainitsi, niin siirtopyörävaihteet kuluvat vähitellen huonoiksi kun niitä narautellaan päälle vauhdissa. Oma arvaukseni on, että siellä on joko ryhmäpyöräs-
sä tai ykköspyörässä alkuperäisestä hampaan leveydestä jotain puolet jäljellä. Toivottavasti olen väärässä.

Tutki kuitenkinihan ensin, että vaihdevivun ja loodan väliset linkit on kunnossa ja ettei siellä ahdista mikään. Tahmainen kytkeytyminen viittailee siihen suuntaan.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4115

Takaisin alkuun Siirry alas

Vaihde pomppii päältä Case  1390 Empty Vs: Vaihde pomppii päältä Case 1390

Viesti  elvis lähetetty Pe Toukokuu 29 2020, 07:30

Eli kannattanee pyrkiä ajeleen 2-3vaihteita käyttäen, onkos silloin todennäköisesti kulunut akseli/ratas ns. "Lepäilemässä", vai otetaanko voimaa joka tapauksessa sen kautta?

elvis

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 24

Takaisin alkuun Siirry alas

Vaihde pomppii päältä Case  1390 Empty Vs: Vaihde pomppii päältä Case 1390

Viesti  erkki lähetetty Pe Toukokuu 29 2020, 07:55

2- ja 3- vaihde ei tarvitse ykkösvaihteen pyörää, mutta pakki käyttää samaa hammaspyörää. Joko olet tutkinut, että ykkönen menee perille saakka, siis ettei siellä ole liikaa välystä tai mitään estettä, että ykkösen siirtohaarukan akseli lukittuu kuulalla oikeaan asentoon?

Omaan tietoon ei ole tullut sellaista, että tuo lukitus olisi laatikosta koskaan pettänyt, mutta kaikki on mahdollista mikä ei ole täysin mahdotonta.

Laatikon kannen avaamalla saa aika paljon selville jos ei jollain endoskoopilla onnistu karselemaan sisään pienemmän aukon kautta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4115

Takaisin alkuun Siirry alas

Vaihde pomppii päältä Case  1390 Empty Vs: Vaihde pomppii päältä Case 1390

Viesti  Mika_YM lähetetty Su Kesä 14 2020, 08:42

Terve,

Meillä oli aikoinaan 1390:ssä juuri tuo sama ongelma, että 1 vaihde, varsinkin ison puolen ykkonen, ei vedätyksessä tahtonut pysyä päällä. Se ei mennyt siis kunnolla päälle, joka johtui ainakin meillä siitä, että se nivellaakeri siinä vaihdelaatikon päällä olevassa vivussa oli väärässä asennossa. Siihenhän tulee se vaihdevipu kiinni ja siltä vaan loppu sitten liikealue sen verran kesken, että ykkönen ei mennyt kuin osittain päälle. Siitä kiertämällä, niin ongelma poistui meidän koneesta.

Terv Mika

Mika_YM

David Brown : DB25, 30, 1390, 1690 ehkä perintönä
Viestien lukumäärä : 5
Ikä : 52
Paikkakunta : Nokia

Takaisin alkuun Siirry alas

Vaihde pomppii päältä Case  1390 Empty Vs: Vaihde pomppii päältä Case 1390

Viesti  elvis lähetetty Ti Loka 13 2020, 17:55

Kyllähän sieltä pakin hampaista puuttuu 1/3 ja ykkösestä hieman.saakos osia ja pystymmekö vaihtaan ilman totaalipurkua?

elvis

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 24

Takaisin alkuun Siirry alas

Vaihde pomppii päältä Case  1390 Empty Vs: Vaihde pomppii päältä Case 1390

Viesti  erkki lähetetty Ti Loka 13 2020, 18:22

Kyllä osia löytyy, veikkaan että ihan kotimaastammekin. Laatikko pitää ottaa ulos hammaspyörien vaihtoa varten.

Että puuttuu kolmannes pakki hampaan leveydestä ei pakota kiireiseen remonttiin. Peruutusvaihteella tulee niin vähän raskaampaa vetoa, että jos jatkossa vaan muistaa vaihtaa nätisti, niin sillä ajelee vielä pitkät pätkät. Eri asia on jos on katkennut kokonainen hammas jostain pyörästä, mutta DB:lle se on peräti harvinaista.

Jos traktori on enemmän tilapäistyövoimaa, niin ehkä kannattaa tutkia vielä että jos vaihteen hylkimisreaktion syy löytyy vaikka vivuston säädöistä tai kuluneisuudesta eikä hammaspyöristä. Jos ilmeistä syytä ei löydy niin purkuhommiin sitten vaan.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4115

Takaisin alkuun Siirry alas

Vaihde pomppii päältä Case  1390 Empty Vs: Vaihde pomppii päältä Case 1390

Viesti  elvis lähetetty Ti Loka 13 2020, 18:44

Kiitos neuvoista. Ykkösen hampaista puuttuu vaan kulma, hampaita ei näyttäis puuttuvan. Pystyykö sen siis purkaan takakautta ilman katkaisua, silloinhan se ei järkyttävä homma liene ...

elvis

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 24

Takaisin alkuun Siirry alas

Vaihde pomppii päältä Case  1390 Empty Vs: Vaihde pomppii päältä Case 1390

Viesti  erkki lähetetty Ti Loka 13 2020, 18:58

Omaa kokemusta tuosta ei ole, mutta kavereiden kanssa puhellessa olen saanut sellaisen ohjeen, että irrotetaan vaihdelaatikon kansi ja vaihteistopaketin neljä pulttia alarungosta. Sitten katkaistaan traktori taka-akselin ja vaihdekotelon välisestä saumasta. Laatikon voi pakittaa ulos taka-akselin mukana kun on nostokapasiteettia, jolla voi tukea etupään laatikon alta ja saa pidettyä vaihteiston niin ettei se putoa nokilleen lattialle kun taka-akseli on vedetty riittävästi taakse. Tässä vaihtoehdossa ei tarvitse irrottaa portaaleja, mutta ulosottovaihteen irrotuksen tarpeellisuudesta ei ole jäänyt mielen päälle ratkaisua. Jos 1390:ssä on hydraulipumppu ulosottovaihteen sisällä niin kai siitä ainakin pitää imuputki irrottaa.

Toinen vaihtoehto on purkaa takapää koska tasauspyörästö on laakeroituna vaihteiston takapäähän ja siitä ei saa vedettyä vetoakseleita pois ellei ota portaaleja pois. Siinä tapauksessa luonnollinen katkaisusuunta on kytkinkopan ja laatikon välistä, että kytkinakselit saa pois kytkinasetelmasta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4115

Takaisin alkuun Siirry alas

Vaihde pomppii päältä Case  1390 Empty Vs: Vaihde pomppii päältä Case 1390

Viesti  elvis lähetetty La Loka 17 2020, 07:46

Todella paljon parani kaverin vivuston täytehitsauksella ,vaihteiston toiminta jämäköityi selkeästi, ilman kuormaa ei pompi pois ja kytkeytyy nätisti päälle. Lumia odotellessa.

elvis

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 24

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa