Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

CASE 1394

Siirry alas

CASE 1394 Empty CASE 1394

Viesti  jusape lähetetty Ke Huhti 22 2020, 21:14

Öljynpaineissa lie ongelmaa ? Naapurin kapine, ei omia.
Täähän oli vissiin hieman erikoinen kapine, punavärinen nelikko, ja on kovalla askilla.
Toisinaan valo kait "hehkuu" vaikka kierroksia on 1400rpm, lämpimänä.
Öljyt vuos sitten vaihdettu ( ei tietoa mitä öljyä ? ) ja olis kait silloin aika lirua olleet ?
Paska rakenne tuossa moottorissa lie se, ettei mekaanista painemittaria saane muutoin kuin öljykellon lähtöön T-kapaleella liitettyä, eli pääkanavan sivussa ei ole ylimääräisiä, jouten olevia "tulppia".

Kuten eräässä oranssin vivahteisessa, toisessa brittituotteessa on "vapaita lähtöjä" saamanteilla......

Mikäs näis olikaan ohjearvo kirjoissa öljynpaineelle ????
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2331
Ikä : 50
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

CASE 1394 Empty Vs: CASE 1394

Viesti  mattkau lähetetty Ke Huhti 22 2020, 21:53

2.75-3.8 käyntilämmössä ja kierroksilla. Pitäisi mennä tutkimaan ö-pumpun remppaohjetta, jotta selviäisi tarkemmat käyrät tai kellon raja. Semmosta tuohon voisi ehdottaa sen öljynvaihdon ja uuden suotimen lisäksi, että puottais pois vannan ja kävisi kaapimassa möhnät imujalasta ja pohjalta. Ainaikin joskus oli tämä oikein huolto-ohjeessa silloin tällöin tehtävänä.

Joo, onhan se vähän hankalaa kun on vain yksi reikä mistä mitata. Nykyjään nuo oikeilla kierteillä olevat T-haaratkin hakusessa.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1194
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

CASE 1394 Empty Vs: CASE 1394

Viesti  jusape lähetetty Ke Huhti 22 2020, 22:04

Tarvittaessa saanen T-haaran kyllä tehtyä, 1/8" NPT kierretappi ja pakka löytyy kyllä....
Yks vaihtoehto lienisi reiän poraus lohkoon, mut se vaateisi hieman ensin tarkempaa tutkimusta.......... Vaikka vaakasuorassa se pääkanava siellä lie ......
Mut tutkin ensten mekaanismittarilla reaalipaineet.
Ei mittaristossa mitään "esivastusta" tms muuta ole, joka sotkisi valon toimintaa ?
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2331
Ikä : 50
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

CASE 1394 Empty Vs: CASE 1394

Viesti  erkki lähetetty To Huhti 23 2020, 10:49

Omassa kokemushistoriassa on sellainen juttu 880:n kanssa, että keväällä lannanlevityspuuhassa perätalikon kanssa etuakseli loikki ajoittain korkealle irti maasta ja kaiken hyvän lopuksi öljynpaineen merkkivalo alkoi tuikuttaa pienillä kierroksilla. Ensiapuna kokeiltiin vaihtaa siihen jotain autojen öljykelloja, mutta siitä ei ollut hyötyä. Soittaa pirautettiin sitten Hautalan Villelle Ilmajoelle ja kysyttiin, että mikä nyt on viisain teko kun kevään kiireisin aika on päällä ja merkkivalo palaa. Kokeneena huoltomiehenä Ville sanoi, että öljypumpun ylipaineventtiilin istukan ja karan väliin pystyy kulkeutumaan moska, joka aiheuttaa tuollaisen ilmiön, varsinkin kun öljypohjaa on sontahommassa huljuteltu oikein kunnolla. Neuvoi sitten avaamaan öljypohjan ja putsaamaan venttiilin, mikä myös tehtiin ja paineet tulivat takaisin. Siitä on nyt aikaa jotain hituja vaille viisikymmentä vuotta ja paineet on edelleen tallessa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4059

Takaisin alkuun Siirry alas

CASE 1394 Empty Vs: CASE 1394

Viesti  jusape lähetetty To Huhti 23 2020, 11:33

Tuo paineventtiilijumi eilen kans oli mielessä, kun kaveri soitteli. Nyt kone lie pajan pihassa, tai tänään ainakin tulee.
Ensin tietty otan kellon irti ja mittari kiinni, sekä hiukan kattella millaista lirua moottorissa lie öljynä ?
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2331
Ikä : 50
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

CASE 1394 Empty Vs: CASE 1394

Viesti  jusape lähetetty Pe Huhti 24 2020, 22:47

Tänään sain mekaanismittarin kiinni laitettua, siis tilapäis - ei pysyvä - siis tilapäis -ei pysyvä - siis tilapäis - lie sit lopullinen asennus - tyyliin, yhtään reikää mihinkään tekemättä, alkuperäiseen kojetauluun ......
Vuosimalli lie tällä -87 ? ja mittarissa tunteja 3019 ....

Tyhjäkäynnillä pajassa +15 lämpötilassa paineet näytti n.52-53psi = n.3.8bar , kierroksilla n. 56psi.
Lämpimäksi käyttö huomenna ja seurailla mitä tapahtuu, paineissa.....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2331
Ikä : 50
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

CASE 1394 Empty Vs: CASE 1394

Viesti  Vellu lähetetty La Huhti 25 2020, 09:44

Itselläni sama 1395:n, missä myös öljynpaineen merkkivalo rupesi kone kuuman ja tyhjäkäynnillä vilkuttamaan, edellisen öljyn vaihdon jälkeen. Laitoin haaroituksen ja öljynpainemittarin. Mittari näyttää kylmänä hyviä paineita mutta kun kone kesällä kuumenee niin paineet alkaa pudota (hiekkakuormaa hakiessa). Öljynä on 10w-30 (merkkiä en muista), mitkä ovat minusta liian löysät öljyt etenkin kesäaikaan. Seuraavalla kerralla laitan 20W-30 niin pysyy paineet ja öljyt jäykempinä moottorin kuumentuaessa. Näihin ei oikein sovellu nämä moniasteöljyt tai jotkut merkit ja laadut voi toimiakkin (kommentteja mitkä toimisi). Alkuperäiset suositukset ovat suosittaneet yksiasteöljyjä 20W tai 30W, mutta moniko kesä-talvi vaihtoja enää tekee.
Vellu
Vellu

David Brown : 850, 1394
Viestien lukumäärä : 11
Ikä : 56
Paikkakunta : Kymenlaakso

Takaisin alkuun Siirry alas

CASE 1394 Empty Vs: CASE 1394

Viesti  OlleK lähetetty La Huhti 25 2020, 10:57

20W-30 ei ole korkeassa lämpötilassa sen paksumpaa kun 10W-30. 20W ja 10W tarkoittaa öljyn viskositeettia (paksuutta) kylmällä ilmalla ja 30 öljyn viskositeettia korkeassa lämpötilassa eli kuumassa moottorissa. Kirjain "W" tarkoittaa Winter, eli talvi, osoitukseksi siitä, että öljy soveltuu kylmiin olosuhteisiin. Kummatkin öljyt ovat moniasteöljyjä, jolloin pienempi lukema tarkoittaa viskositeettia pakkasella ja korkeampi viskositeetta moottorin ollessa lämmin. Viskositeetilla 20W oleva öljy on paksumpaa pakkasella kun 10W, joten kylmäkäynnistys vaikeutuu, mutta kummatkin öljyt ovat yhtä paksuja korkeassa lämpötilassa. 10W-30 moniasteöljy on käyte4tty kaikkialla maailmassa vuosikymmeniä eikä sen käytöstä ole mitään negatiivista sanottavaa. Minä käyttäisin STOU (Super Tractor Oil Universal) maatalouden yleisöljyä, SAE 10W-30, GL-4 mineraaliöljyä ja samaa tavaraa vaihteistossa/hydrauliikassa sekä ohjauksesa, merkillä ei ole väliä. Tämä oli maahantuojan, eli David Brown Traktori Oy:n sittemmin Case Traktori Oy:n suositus noin vuodesta 1974.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1255

Takaisin alkuun Siirry alas

CASE 1394 Empty Vs: CASE 1394

Viesti  MJK1390 lähetetty La Huhti 25 2020, 17:08

Olen seuraillut tämän palstan voiteluainekeskusteluja mielenkiinnolla ja heitän nyt oman mielipiteeni tähän aiheeseen:
Olen aiemmin käyttänyt traktoreissani 10W-30 öljyä jotka noin 4 vuotta vaihdoin 10W-40 öljyyn johtuen pienestä hinnanerosta 10W-30 öljyyn. Kokemusten perusteella sanoisin että 10w-30 ei kestä tarpeeksi lämpöä kuin tarve olisi oikein raskaissa olosuhteissa. Raskaissa olosuhteissa traktori alkaa haisemaan voimakkaasti moottoriöljyltä olin mieltänyt sen aiemmin Valtran "ominaisuudeksi" mutta kun käytin JD:ssä samaa 10W-30 öljyä ominaisuus tarttui siihenkin(JD:n oma öljy on 15W-40) kun vaihdoin molempiin 10W-40 öljyn, tämä ominaisuus hävisi ja moottorin hikoilu pieneni. Taavetin osalta en ole huomannut eroa aiempaan mutta se on pääosin kevyellä käytöllä.

Nyt on tullut markkinoille kohtuullisen hintainen Teboil Monitra Super 10W-40 eli STOU öljy joka kestää hieman enemmän lämpöä

Joka tapauksessa tälle keväälle vaihdoin traktoreihin 5W-40 öljyt (puolisynteettiset) koska kylmäkäynnistys ominaisuudet ovat paremmat joka on tärkeätä erityisesti turbo traktoreissa jotta voitelu toimii heti käynnistyessä. Tarkkailen Taavetin osalta öljyn vaikutuksia mutta epäilen vahvasti ettei näistä öljystä ole haittaa tiivisteille, 1390 on vaihdettu säännöllisesti öljyt joten en myöskään usko että suurta määrää kuonaa lähtee moottorissa liikkeelle.

MJK1390
MJK1390

Viestien lukumäärä : 34
Ikä : 31

Takaisin alkuun Siirry alas

CASE 1394 Empty Vs: CASE 1394

Viesti  1690 metsä lähetetty La Huhti 25 2020, 18:05

Noin kymmenen vuotta sitten eräs asiantuntija sanoi, että 10w-30 öljyä ei enää pitäisi käyttää moottoriöljynä ollenkaan. Pitäisi käyttää 10w-40 öljyä nimenomaan paremman kuumuuden keston takia.

Siitä lähtien olen käyttäny yhdeksässä traktorissa moottoriöljyä 10w-40 ja yhdessä on 5w-40. Yleisöljyä en käytä mihinkään

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 466

Takaisin alkuun Siirry alas

CASE 1394 Empty Vs: CASE 1394

Viesti  jusape lähetetty La Huhti 25 2020, 21:05

Tässä kait öljyinä 15W-40
Tunnin verran käytin reiluillaa 1000rmp kierroksilla, ei mitään paineiden muutosta , sama 58psi oli, isommilla kierroksilla ylikin.
Öljyvalon kello tihii läpi, siis vuotaa, ja kun paineanturin kalvon taaakse pääsee myös paine, sotkenee öljykellon toiminnan = valo palaa tai hehkuu, vaikka olisikin se n.3bar järjestelmässä öljynpaineita...
Ei tehdä siis sen isompia toimenpiteitä nyt, saa mennä töihin, ja vaihtavat paineanturin, ( ja seurailevat mittarin näyttämää lukemaa ), kun viikolla sellaisen valon anturin saavat jostain ....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2331
Ikä : 50
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

CASE 1394 Empty Vs: CASE 1394

Viesti  Vellu lähetetty Su Huhti 26 2020, 09:06

Olen samaa mieltä, 10W-30 ei ole hyvä vaikka suositellaankin ja on yleiseti käytetty ja halvin. Kuumana menettää viskositeetin ja näin öljykalvon paksuus on pienempi, mikä näkyy öljynpaineen laskuna. Näin minä tämän pähkäilen. Parempi vaihtoehto on jo aikaisemminkin mainittu 10W-40.
Kuumaviskositeettit 10W-30 10,5; 20W-30 11,9; 10W-40 14,8. Riippuen vähän öljymerkeistä.
Vellu
Vellu

David Brown : 850, 1394
Viestien lukumäärä : 11
Ikä : 56
Paikkakunta : Kymenlaakso

Takaisin alkuun Siirry alas

CASE 1394 Empty Vs: CASE 1394

Viesti  OlleK lähetetty Su Huhti 26 2020, 22:26

Öljysuositukest toimivat  usein kutan uskonnot. Tyypillisesti ajatellaan että, minun jumalani on ainoa oikea ja sinun vie kadotukseen eli minun suositukset ovat ainoat toimivat, muut henkilöt eivät tiedä mikä toimii ja mikä ei ja muunlaiset mielipiteet ovat vahingoksi ja aiheuttavat konevaurioita. Tosiasioilla ja suhteellisuuden tajulla ei aina ole merkitystä.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1255

Takaisin alkuun Siirry alas

CASE 1394 Empty Vs: CASE 1394

Viesti  jusape lähetetty Su Huhti 26 2020, 22:35

Öljyjutuista riittäisi varmasti vääntöä , ja vaikka kuinka pitkään.
Tässä koneessa siis on kait ihan puhdas 15w-40 dieselmoottoriöljy, eikä mikään sellanen "universal" öljy - joka ns. "sopii joka paikkaan" , mut ei oo missään hyvä, vaan on kompromissi kaikkien eri öljylaatujen ominaisuuksien kesken, niissä eri öljyissä, moottori-vaihteisto-hydrauliikka.....

Joka tapauksessa, mekaaninen mittari on paikallaan, ja seurailevat tilannetta, kun tolla koneella kiskotaan 6m leveää tasausäestä pellolla......
Pientä voiman lisäystä kyllä ehdottelin .....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2331
Ikä : 50
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

CASE 1394 Empty CASE 1398

Viesti  CASEMAN2 lähetetty Ti Toukokuu 26 2020, 15:42

Öljyistä - onko tietoa plajonko CASE1394 vm. 1988 hydrauliöljyn tilavuus on ? Entäs voiko sinne laitaa yleisöljyä 10W-30:iä?

CASEMAN2

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 1

Takaisin alkuun Siirry alas

CASE 1394 Empty Vs: CASE 1394

Viesti  OlleK lähetetty Ti Toukokuu 26 2020, 18:01

Kaikki David Brown traktorit käyttävät vaihteiston öljy hydrauliikassa. Tilavuus riippuu vaihteistosta, Mekanninen vaihteisto: 27 litraa ja Hydra Shift vaihteisto: 32 litraa. Maatalouden yleisöljy 10W-30 (STOU) sopii mainiosta.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1255

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa