990 Selecta tuli taloon...
+4
erkki
OlleK
outsider
1690 metsä
8 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
990 Selecta tuli taloon...
Terve, Ostin vast ikään 990 Selectan vm-69 ja siihen liittyen muutama juttu, eli: onko kyseistä laitetta valmistettu orbitrooliohjauksella, vai onko tuohon joku seppä sen itte laittanut ? (pyhäinhäväistyksenä vielä henkilöauton ratti, jossa joku leijona keskellä..!!) Eli simpukka puuttuu kokonaan ja tilalla orbitrooli. Toinen asia mitä ihmettelen, niin vuosimalli on -69 ja tuossa ei ole mitään ohjaamoa, ei edes klippania, niin onko sen joku ottanut pois, vai missä vaiheessa niihin alettiin laittamaan niitä ? Takana 36" pyörät...
Muuten suht koht hyvälle vaikuttaa, mutta nostolaite "nypyttää" koko ajan, kun esim. perälevy on yläasennossa. Kun työkoneen nostaa ylös ja kolmitieventtiilistä sulkee linjan, niin sitten pysyy hyvin ylhäällä, eikä tietystikkään nypytä. Jos nostolaitteita pitää vaikka nostoalueen puolessa välissä, niin nypyttää myöskin, mutta ei niin rankasti..
Johdotukset uusin, kun puolen vuosisadan aikana omat johdotukset olivat aika raunioina ja muitten tekeleistä en ottanut selvää
Ilmeisesti apostolin valmistaman alternaattorin joutuu uusimaan, kun se ei anna mitään elonmerkkejä...
Muuten suht koht hyvälle vaikuttaa, mutta nostolaite "nypyttää" koko ajan, kun esim. perälevy on yläasennossa. Kun työkoneen nostaa ylös ja kolmitieventtiilistä sulkee linjan, niin sitten pysyy hyvin ylhäällä, eikä tietystikkään nypytä. Jos nostolaitteita pitää vaikka nostoalueen puolessa välissä, niin nypyttää myöskin, mutta ei niin rankasti..
Johdotukset uusin, kun puolen vuosisadan aikana omat johdotukset olivat aika raunioina ja muitten tekeleistä en ottanut selvää
Ilmeisesti apostolin valmistaman alternaattorin joutuu uusimaan, kun se ei anna mitään elonmerkkejä...
Vierailija- Vierailija
Vs: 990 Selecta tuli taloon...
Kyllä se orbitrol varmastikin on jälkiasennus, mutta orbitrol on kyllä ehdottomasti parempi kun simpukka ja tehostin tai pelkkä simpukka.
Hyttipakko tuli voimaan kesä tai heinäkuussa vuonna 69
Ilmeisesti alkuvuoden kone, mutta on joku voinu kopin poistaakin.
Alkuvuodesta 69 traktor kauppa oli vilkasta, kun kansa halusi traktorinsa kopittomana.
En kyllä ihan tarkasti tuota aikaa muista, kun olin pari kk aijemmin syntynyt
Hyttipakko tuli voimaan kesä tai heinäkuussa vuonna 69
Ilmeisesti alkuvuoden kone, mutta on joku voinu kopin poistaakin.
Alkuvuodesta 69 traktor kauppa oli vilkasta, kun kansa halusi traktorinsa kopittomana.
En kyllä ihan tarkasti tuota aikaa muista, kun olin pari kk aijemmin syntynyt
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669
Vs: 990 Selecta tuli taloon...
Tosiaan heinäkuun alussa 69 tuli turvahyttipakko. Kuten ystävä edellä mainitsi.
Minulla on varaosakirja tai sen kopio joka on painettu 1969.
siinä on kuvat hydrostaattiohjauksesta joten kyllä tuon mukaan on saanut.
Erkki on paras nostolaiteasiantuntija, odotellan hänen neuvot "pilkintään"
Minulla on varaosakirja tai sen kopio joka on painettu 1969.
siinä on kuvat hydrostaattiohjauksesta joten kyllä tuon mukaan on saanut.
Erkki on paras nostolaiteasiantuntija, odotellan hänen neuvot "pilkintään"
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: 990 Selecta tuli taloon...
Saattaa olla että Erkki on paras nostoilaiteasiantuntija, mutta minä nyt kuitenkin vastaan tähän "nypytysongelmaan". Tehty 3-tieventtiilion asennon muutos osoittaa että nostosylinteri on kunnossa. Tämän jälkeen jää mahdollisiksi vikakohteista vuotava pitoventtiili, vuotava O-rengas venttiilipesäkkeen otsapinnan ja nostosylinteriin lähtevän paineputken liitoksessa tai haljennut venttiilipesäkkeestä nostosylinteriin lähtevä paineputki. Ensimmäinen toimenpide on ottaa ulos sekä pito- että ohivirtausventtiilit ja puhdistaa venttiilit ja varmistaa, että venttiilien ohjausreiät ovat auki ja että venttiilit eivät hirtä kiinni porauksiin. Venttiilikaroja ei saa hioa millään hiomakankaalla. Jos karoissa on naarmuja voidaan karat suurta varovaisuutta noudattaen kiilottaa öljytyllä erikoisen hienolla karkeudella varostetulla märkähiontapaperilla. Yhtään metallia ei saa poistaa venttiilien pinnoilta, vaan kiillotuksen tarkoitus on tasoittaa naarmuja ja poistaa likakertymiä. Myös karaventtiilin kuluminen saattaa johtaa "nypyttämiseen" mutta silloin on yleensä myös noston puolella ongelmia saatavilla olevan paineen kanssa (pienentynyt nostovoima). Karaventtiilin kuluneisuuden voi tarkistaa kääntämällä karaventtiiliä vartti kierrost. Jos "nypyttäminen" vähenee tai lakkaa, on karaventtiili kulunut. Kuluneelle karaventtoiilille ei ole mitään tehtävissä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 990 Selecta tuli taloon...
Juu, tuo mitä Olle kirjoitti on tyhjentävästi sanottu. Jos traktorissa on istuimen oikealla puolella, pikku kannessa ns. pudotusventtiili, eli runsaat 5 cm korkuinen tappi, jossa on rihlattu nuppi yläpäässä, pystyy siinä olemaan sisäinen vuoto, joka voi aiheuttaa nypytystä. Se korjaantuu tuon venttilin 0-renkaat vaihtamalla mikä ei ole iso tai vaikea homma.
Tutki tuo ihan ensin ja kerro mitä löysit.
Tutki tuo ihan ensin ja kerro mitä löysit.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 990 Selecta tuli taloon...
Joo, otin sen pikkukannen auki ja on se aiemminkin ollut jollain auki, kun siinä oli aika rutkasti laitettu silikoonia ja sitä ihmettelin, että mitä varten se pikkukansi ei istu kunnolla sille paikallensa. Siinä kannen välissä oli ja on varmaan 3-4 mm rakosta. Kokeilin sillä tavalla, että jätin jousen ja kuparitiivisteen pois pudotusventtiilin "liitoskohdasta", niin siltikään se ei istu kunnolla paikolleen. (sitä varten se ilmeisesti oli kasattu silikoonia säästämättä) No, jouset ja venttilit nostin pois ja puhdistelin ne, sekä pudotusventtiiliä herkistelin, kun se oli aika nahkea liikkumaan.
Sen verran konetta koekäyttelin, että nostolaite vaikuttaa rauhoittuneen ainakin kylmänä ollessaan, sittehän sen näkee myöhemmin, kun jotain hommaa alkaa tekemään, että miten pelaa. Kun koneen sammuttaa, niin välittömästi alkaa kylläkin laskea, mutta kolmitieventtiilin asennon muutoksella pysyy ainakin tunnin perälevy ilmassa.
Täytyy jatkaa mysteeriota viikonloppuna, mutta onhan tämäkin jo edistysaskeleita, kun se ei koko aikaa nylpytä. Ihmetyttää vaan se pikkukannen huono istuvuus siihen sille kuuluvalle paikalle, vai onko kippiventtiili sitten liian "syvälle" kierretty, että se pohjaa liian aikaisin. Omat haasteensa aina tuo, kun ei ihan osaa sanoa, että onko joku osa alkuperäinen, vai jonkun uusima "vähän sinneppäin" -osa...
... noo kyl se tästä hiljakseen... Kiitokset vaan jo tähän mennessä tulleista neuvoista ja tiedoista !!
Sen verran konetta koekäyttelin, että nostolaite vaikuttaa rauhoittuneen ainakin kylmänä ollessaan, sittehän sen näkee myöhemmin, kun jotain hommaa alkaa tekemään, että miten pelaa. Kun koneen sammuttaa, niin välittömästi alkaa kylläkin laskea, mutta kolmitieventtiilin asennon muutoksella pysyy ainakin tunnin perälevy ilmassa.
Täytyy jatkaa mysteeriota viikonloppuna, mutta onhan tämäkin jo edistysaskeleita, kun se ei koko aikaa nylpytä. Ihmetyttää vaan se pikkukannen huono istuvuus siihen sille kuuluvalle paikalle, vai onko kippiventtiili sitten liian "syvälle" kierretty, että se pohjaa liian aikaisin. Omat haasteensa aina tuo, kun ei ihan osaa sanoa, että onko joku osa alkuperäinen, vai jonkun uusima "vähän sinneppäin" -osa...
... noo kyl se tästä hiljakseen... Kiitokset vaan jo tähän mennessä tulleista neuvoista ja tiedoista !!
Vierailija- Vierailija
Vs: 990 Selecta tuli taloon...
Mitään "kippiventtiiliä" ei ole ja pudotusventtiilin ja venttiilipesäkkeen välillä tulee oilla samanlainen Usit tiivisterengas kun ohivirtausventtiilin ja sen tulpan välillä. Seuraavassa linkki varaosakirjaan josta selviää venttiilipesäkkeen osat. Ensin venttiilipesäke https://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr48585ar297525 ja sitten pudotuisventtiili, joka siis tulee pitoventtiilin päälle tulpan tilalle https://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr48585ar318703 Mistä "kuparitiivisteestä" sinä puhut, ei siinä kuulu olla kuparitiivisteitä, kuten varaosakirjojen kuvista näkyy. Sitten kerroit että se pieni kansi ei mene paikalleen. Mihin se oikein ottaa kiinni? Olen ollut tekemisissä David Brown traktoreiden kanssa, maahantuojan huoltopäällikön ominaisuudessa, vuodesta 1972 kunnes tuotanto loppui, enkä ole ikinä tavannut mitään sellaista. Jossain täytyy olla perustavaa laatua oleva kasausvirhe tai vääriä osia. Kummankin venttiilikaran sisällä kuuluu olla jousi ja tulpan (ohivirtausventtiilin tiiviste) tai pudotusventtiilin (pitoventtiilin tiiviste) alapuolella kuuluu olla Usit tiiviste. Järjestelmä ei toimi oikealla tavalla ilman näitä osia.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 990 Selecta tuli taloon...
Juu, elikkä alunperin pudotusventtiili on kiinni venttiilipesäkkeessä kierteellä. Tässä on pudotusventtiili hitsattu kiinni tuohon pikkukanteen. Pudotusventtiilissä näkyy jonkinlainen pilalle mennyt kierre ja todennäköisesti, kun se on hajonnut, niin joku on sen hitsannut pikkukanteen kiinni ja laittanut siihen väliin kuparirikan. Se kansi ei sen takia mene paikoillensa ja siitä johtuu se monen millin rakonen. Mielenkiintoiseksi taas menee...
Vierailija- Vierailija
Vs: 990 Selecta tuli taloon...
Kuulostaa vähän siltä että joku on "ryssinyt" oikein kunnolla. Ennustan, että tarvitset sekä uuden (kunnossa olevan käytetyn) venttiilipesäkkeen, että pudotusventtiilin ennen kun homma alkaa pelittämään. Jos pudotusventtiilin kierre on vaurioiotunut, on myös venttiilipesäkkeen kierteet entiset.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 990 Selecta tuli taloon...
No HUH!
Pito/laskuventtiilin porauksen kierteen voinnista saat jonkinlaisen käsityksen kun kokeilet ohivirtausventtiili tulppaa sen jengoille. Jos on "parempaa säkää" niin tulppa menee kierteeseen ja sen pystyy kiristämäänkin siihen. Silloin pääset eteenpäin kun hommaat sen pikkuisen kannen ja pudotusventtiilin. Jos on "tavallista säkää" niin juuri muu ei auta kuin kaivaa venttiilipesä ulos ja laittaa ehyt tilalle.
Pito/laskuventtiilin porauksen kierteen voinnista saat jonkinlaisen käsityksen kun kokeilet ohivirtausventtiili tulppaa sen jengoille. Jos on "parempaa säkää" niin tulppa menee kierteeseen ja sen pystyy kiristämäänkin siihen. Silloin pääset eteenpäin kun hommaat sen pikkuisen kannen ja pudotusventtiilin. Jos on "tavallista säkää" niin juuri muu ei auta kuin kaivaa venttiilipesä ulos ja laittaa ehyt tilalle.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 990 Selecta tuli taloon...
en tiedä miten sen sanoisi, mutta olisi mielenkiintoista jututtaa sitä kaveria, joka on hitsannut venttiilin kanteen kiinni jos korjaustaidot on tuossa, niin morjens.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 990 Selecta tuli taloon...
Jännä korjaus tosiaan. Millähän sitä on pyöritelty, että saatu kierteet nurin. Kierreosahan on noin 16mm, ettei ihan pienellä avaimella lähde.
Mutta JOS! (paino sanalla jos) pesäkkeessä on kierteitä jäljellä, siihen voi tehdä väliaikaisen "pielavetisen" jotta pääsee kokeileen miten muuten toimii ja myös testaamaan onko mahdollisesti muitakin kikkoja tehty.
Nostolaitehan toimii ihan hyvin ilman pudotusventtiiliäkin. Alkupään Selectamaticeissa sitä ei edes ollut. Rälläköisin pikkuluukusta alapuolella näkyvät pudotusventtiilin osat pois. Jos jostain löytäisin toisen samanlaisen tulpan kuin mitä on ohivirtausventtiilin päällä, käyttäisin sitä USIT tiivisteen kanssa. Jos ei löydy, niin hommaisin jostain "hyvinvarustetusta kaupasta" 5/8-18 UNF tulpan, jonka muotoilisin samanlaiseksi kuin alkuperäinen ohivirtausventtiilin korkki. Venttiilin jousen oikea kireys on toiminnan kannalta tärkeä.
Jos se "pirunnyrkki" menee uusiksi, niin niitä luultavasti löytyy käytettynä jostain Suomestakin. Jos ei löydy niin sitten isolta saarelta Barcley-Williams nimisestä firmasta saa toimivan ja testatun. Lisättäköön vielä, että kaikissa Selectamaticeissa on vaihtokelpoinen osa.
Mutta JOS! (paino sanalla jos) pesäkkeessä on kierteitä jäljellä, siihen voi tehdä väliaikaisen "pielavetisen" jotta pääsee kokeileen miten muuten toimii ja myös testaamaan onko mahdollisesti muitakin kikkoja tehty.
Nostolaitehan toimii ihan hyvin ilman pudotusventtiiliäkin. Alkupään Selectamaticeissa sitä ei edes ollut. Rälläköisin pikkuluukusta alapuolella näkyvät pudotusventtiilin osat pois. Jos jostain löytäisin toisen samanlaisen tulpan kuin mitä on ohivirtausventtiilin päällä, käyttäisin sitä USIT tiivisteen kanssa. Jos ei löydy, niin hommaisin jostain "hyvinvarustetusta kaupasta" 5/8-18 UNF tulpan, jonka muotoilisin samanlaiseksi kuin alkuperäinen ohivirtausventtiilin korkki. Venttiilin jousen oikea kireys on toiminnan kannalta tärkeä.
Jos se "pirunnyrkki" menee uusiksi, niin niitä luultavasti löytyy käytettynä jostain Suomestakin. Jos ei löydy niin sitten isolta saarelta Barcley-Williams nimisestä firmasta saa toimivan ja testatun. Lisättäköön vielä, että kaikissa Selectamaticeissa on vaihtokelpoinen osa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 Selecta tuli taloon...
On varmaan joku sen alkuperäsen ohjaus-simpukan rikkonu (kuten melkeen kaikista taaveista on) niin on sitten orbitrooli tilalle laitettuna paremmuuttaan,eli noinkin ohjauksen voi sitten korjailla,hmm hyvä tietää
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 990 Selecta tuli taloon...
Joo, kiitokset taas ja laitoin vielä kuvat osista. Nyt kun niitä kattelee, niin olishan se pitänyt heti tajuta, että mitä siinä on käynyt .
Varsinkin, kun siinä oli tiivisteliimaa lääsmitty urakalla kannen ympärille. Oli vaan niin komia ruskea väri päällä. Kai se sitten on jolle kulle kelvannu sellaisenaan, vaikka koko ajan nylpyttikin...
No, täytyy ajan kanssa metsästää sopivia osia ja eipä se enää aktiivitöissä ole, niin joutaa odottelemaankin hetken.. (vaikka se kyllä sapettaa, kun tietää että on hajalla)
Mattkau laitto tollasen kuvan, jossa on monta kappaletta kyseistä osasta, mutta mikäpä se lienee hintataso noin?
Varsinkin, kun siinä oli tiivisteliimaa lääsmitty urakalla kannen ympärille. Oli vaan niin komia ruskea väri päällä. Kai se sitten on jolle kulle kelvannu sellaisenaan, vaikka koko ajan nylpyttikin...
No, täytyy ajan kanssa metsästää sopivia osia ja eipä se enää aktiivitöissä ole, niin joutaa odottelemaankin hetken.. (vaikka se kyllä sapettaa, kun tietää että on hajalla)
Mattkau laitto tollasen kuvan, jossa on monta kappaletta kyseistä osasta, mutta mikäpä se lienee hintataso noin?
Vierailija- Vierailija
Vs: 990 Selecta tuli taloon...
Nyt täytyy tunnustaa, että demetia (vai mikä se nyt olikaan nimeltään??) on tuolle kohtaa iskenyt. Kuvan ottamisesta on aikaa puoltoista vuotta eikä tullut hinta erityisesti painettua mieleen. Semmoinen mielikuva jäi, että hinta olisi ollut ihan kohtuullinen siihen nähden, että taatusti toimiva osa. Muistaisikohan joku mukana ollut asian tarkemmin?
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 Selecta tuli taloon...
Barcley Williams ottaa vanhan kunnostuskelpoisen pesäkkeen vaihdossa ja välejä menee muistaaksein 350 puntaa. Heidän toimittamassa osassa on kaikki venttiilit uusittu ja venttiili on siellä penkissä testattu ja säädetty.
Käytettyjä löytyy Suomesta ihan takuuvarmasti, mutta sellainen pitää tutkia kunnolla ennenkuin ruuvaa paikoilleen. Niissä voi olla säädöt täysin pielessä edellisen asentajan jäljiltä.
Juu, nosto toimii ihan hyvin ilman pudotusventtiiliäkin, mutta tilalle kierrettävä tulppa pitää saada kiinni tiiviisti. Jousen esikiristys ei pitoventtiilissä ole ihan millintarkka jos ei käytä TCU -toimintoa. TCU on sellainen aparaatti joka tasapainoilee ohivirtausventtiilin ja pitoventtiilin kanssa ja se ei toimi jos jousivoimat on pielessä.
Pito/laskuventtiilin kara nousee laskeutumisen aikana jotain viitisen milliä pohja-asennosta, joten jos kokeilet jotain jälkiasenteista tulppaa, katso, että pitoventtiillin karalle jää porauksessa tilaa nousta auki.
Käytettyjä löytyy Suomesta ihan takuuvarmasti, mutta sellainen pitää tutkia kunnolla ennenkuin ruuvaa paikoilleen. Niissä voi olla säädöt täysin pielessä edellisen asentajan jäljiltä.
Juu, nosto toimii ihan hyvin ilman pudotusventtiiliäkin, mutta tilalle kierrettävä tulppa pitää saada kiinni tiiviisti. Jousen esikiristys ei pitoventtiilissä ole ihan millintarkka jos ei käytä TCU -toimintoa. TCU on sellainen aparaatti joka tasapainoilee ohivirtausventtiilin ja pitoventtiilin kanssa ja se ei toimi jos jousivoimat on pielessä.
Pito/laskuventtiilin kara nousee laskeutumisen aikana jotain viitisen milliä pohja-asennosta, joten jos kokeilet jotain jälkiasenteista tulppaa, katso, että pitoventtiillin karalle jää porauksessa tilaa nousta auki.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 990 Selecta tuli taloon...
Nyt vaan mietityttää, että onko noi venttiilin jouset oikeanlaiset. Pudotusventtiilin jousi arvioltaan kymmenisen milliä pitempi, kuin toisessa. Voisin kokeilla ihan piruuttaan tulpata samanlaisella tulpalla, kuin toisessa venttiilissä on. Se vaan pitäis mennä kerralla kohdallee, kun jos sen kerran sattuisi saamaan kiinni, niin sen jälkee sen venttiililistön taru on ainakin siinä. Siksi pohdin jousien oikeellisuutta... Ja henkisesti valmistauduttava uuden osan hankkimiseen. Ehkä se siinä tilanteessa on järkevin turvauduttava kunnostettuun osaan... Köyhällä kun ei ole varaa huonoa ostaa ...
Vierailija- Vierailija
Vs: 990 Selecta tuli taloon...
Samalla varaosanumerolla ne ovat, että oletettavasti olisivat myös sananlaiset. Ei kyllä pysty tältä asti sanomaan kumpi on oikea.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 Selecta tuli taloon...
Minullakin löytyy puretun 1200:n perässä paikallaan oleva "pirunnyrkki".
En muista onko siinä pudotusventtiili paikoillaan mutta voin tarkistaa.
Kuten MattKau mainitsikun Pudotusventtiili ei alkupään selectoissa ollut vakiona ja systeemi pelaa hyvin ilman sitäkin.Yksi vuotokohta vähemmän.
En muista onko siinä pudotusventtiili paikoillaan mutta voin tarkistaa.
Kuten MattKau mainitsikun Pudotusventtiili ei alkupään selectoissa ollut vakiona ja systeemi pelaa hyvin ilman sitäkin.Yksi vuotokohta vähemmän.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: 990 Selecta tuli taloon...
Alkuperäinen jousi on 46mm pituinen, ulkohalkaisija 9 mm ja siinä on 20 kierrosta.
Kannattaa kysellä kavereilta jos jollakin olisi tuohon paikkaan sopiva kierretappi jemmassa tai tiedossa. Jos kierteestä on puoletkin jäljellä, siinä voi saada propun pysymään kun putsaa kierteen ensi. Alkuperäine tulppa on sen verran pehmyttä terästä, että jos sen vääntää voimalla huonoon kierteeseen, niin jenka menee kyllä huonoksi.
Jos ei löydy jenkatappia, niin sekin toimii jotenkin, että jos jostain miljoonalaatikosta löytyy palanen samalla kierteellä olevaa putkea, niin muotoilee sen rälläkällä niin, että kierteen pää jää jyrkälle kulmalle ja seuraavalla parilla kierroksella kierre on poikki vähän kuin kierretapissa. Silläkin voi kokeilla rotsata ennekuin vääntää propun kiinni. Nämä on näitä sota-ajan niksejä.
Kannattaa kysellä kavereilta jos jollakin olisi tuohon paikkaan sopiva kierretappi jemmassa tai tiedossa. Jos kierteestä on puoletkin jäljellä, siinä voi saada propun pysymään kun putsaa kierteen ensi. Alkuperäine tulppa on sen verran pehmyttä terästä, että jos sen vääntää voimalla huonoon kierteeseen, niin jenka menee kyllä huonoksi.
Jos ei löydy jenkatappia, niin sekin toimii jotenkin, että jos jostain miljoonalaatikosta löytyy palanen samalla kierteellä olevaa putkea, niin muotoilee sen rälläkällä niin, että kierteen pää jää jyrkälle kulmalle ja seuraavalla parilla kierroksella kierre on poikki vähän kuin kierretapissa. Silläkin voi kokeilla rotsata ennekuin vääntää propun kiinni. Nämä on näitä sota-ajan niksejä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 990 Selecta tuli taloon...
Kaikki vinkit ovat tervetulleita ja jos jollekkin on jäänyt ylimääräiseksi asiaan liittyviä hilppeitä, niin niistä olen myös kiinnostunut. Laittaa vaikka yksityisviestillä tms. Vähän repaleista tämä harrastepelien remontin teko, kun aika ei tahdo riittää mihinkään. Huomena, jos säätila on suosiollinen, niin katon ne jouset ja sitä jäljellä olevaa kierrettä tarkemmin, että olisiko siitä mihinkään. Liekkö tossa rakvaattorissa alunperin ollu 36" renkaat, vai onko nekin joku vaihtanu ? Luveskelin tossa yhtä viestiketjua, niin olisi varmaan myös aiheellista joku päivä ottaa kytkimen alapuolelta luukku auki ja kattoa, että kaikki tapit ja sokat on paikoillaan.
Vierailija- Vierailija
Vs: 990 Selecta tuli taloon...
Suomeen 990 tuli 7,5-16 eturenkailla ja 11/12.4-36 takarenkailla. Taakse oli vaihtoehtona tarjolla 14/16.9-30 kokoiset gummit. Tuon kapeamman tilalle mahtuu samalle vanteelle 12/13.6-36. 38 tuumaisiakin on laittaneet jotkut kun on ollut kiire tienpäällä, mutta hiukan menee etukenoon konepelti ja vetokoukku nousee niin ylös että kärryt kulkee sitten takakenossa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 990 Selecta tuli taloon...
Meinasin piruuttaa kattoa, että minkälainen luukku sinne kytkimeen on pohjassa, mutta eihän siellä ollut koko luukkua ja yllättäen pultitkin katkottu... Kaikesta päätellen ei ole omistaja tiennyt, että mihin suuntaan pitää mitäkin kääntää, että aukeaa.. Tossa toisessa kuvassa näkyy toi peltipohja, jonka sisällä taitaa olla hydrauliikan suodatin ja sitä on hitsailtu... Pitää niitäkin yrittää mettästää jostain.
Nostolaiteasiaan sain tehtyän tilapäisratkaisun, kun nyt ei ole rahallista mahdollisuutta ostaa venttiilipesäkettä. Siitä jo pilatusta kannesta jalostin omanlaisen jutun siihen ja ei se ainakaan nylpytä nyt edestakaisin. Jopa raktorin sammuttamisen jälkeen pysyy viitisentoista minuuttia levyineen irti maasta.
Ei se nyt ihan "papillinen" ole, mutta antaapahan vähän lisäaikaa saattaa finanssipolitiikkaa paremmaksi, että saa sitten hommattua tarvittavat osat...
Vierailija- Vierailija
Vs: 990 Selecta tuli taloon...
Niin olikos Selectoissa alapuolella joku luukku kytkimelle?
Punasissa Taaveissa kun ei alumperin ole mitään muuta kuin reikä siellä alapuolella,monesti olen kyllä nähny että sinne on joku luukun tehty ettei mitään mene sinne väliin...aina olen kummastellu kun ei ole ollu kun pelkkä reikä.
Punasissa Taaveissa kun ei alumperin ole mitään muuta kuin reikä siellä alapuolella,monesti olen kyllä nähny että sinne on joku luukun tehty ettei mitään mene sinne väliin...aina olen kummastellu kun ei ole ollu kun pelkkä reikä.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa