Puutavarakuormaaja DB 990
4 posters
Sivu 1 / 1
Puutavarakuormaaja DB 990
Toimiikos kuormaaja ihan tyyliin paluu paine letkut kiinni japuun ajoon Taktori DB 990 selectamatic
raavit rauni- Viestien lukumäärä : 12
Vs: Puutavarakuormaaja DB 990
Hmmm. On aika lyhyesti kysytty asia.
Puutavarakuormaimessa on menoletku ja paluuletku, joista menoletkun voi liittää kolmitieventtilin "1" tai "2" lähtöön. Paluuletkua varten on useimmiten istuimen oikealla puolella taka-akselikotelon kannessa kaksinapainen liitoskappale, johon voi pyöräyttää etummaiseen kiinni pikaliittimen naaraskappaleen propun tilalle ja liittää paluuletkun siihen. Se on paluulinja, jonka kautta öljy menee voiteluputkiston kautta takaisin vaihdelaatikkoon.
Paineöljy alkaa tulla menolinjaan kun et nosta nostolaitetta ihan ylös ja napsautat kolmitieventtiilin joko ykkös- tai kakkosasentoon sen mukaan kumpaan linjaan olet liittänyt menoletkun. Sitten vaan nostovipu taka-asentoon ja kuormaushommiin.
Jos kuormain on nostolaitteessa, niin sekin pystyy tapahtumaan, että jos nostaa etuviistosta ja työntövarsi on jyrkässä kulmassa, saattaa kuormain nostaa nostolaitteen ihan ylös ja silloin paineöljyn tulo pysähtyy. Ongelman voi ohittaa painamalla vaikka polvella nostovipua ihan taakse jousipainetta vasten, jolloin öljy alkaa taas liikkua ja kuormainta pystyy kääntämään takaisin sivulle tai takaviistoon.
Puutavarakuormaimessa on menoletku ja paluuletku, joista menoletkun voi liittää kolmitieventtilin "1" tai "2" lähtöön. Paluuletkua varten on useimmiten istuimen oikealla puolella taka-akselikotelon kannessa kaksinapainen liitoskappale, johon voi pyöräyttää etummaiseen kiinni pikaliittimen naaraskappaleen propun tilalle ja liittää paluuletkun siihen. Se on paluulinja, jonka kautta öljy menee voiteluputkiston kautta takaisin vaihdelaatikkoon.
Paineöljy alkaa tulla menolinjaan kun et nosta nostolaitetta ihan ylös ja napsautat kolmitieventtiilin joko ykkös- tai kakkosasentoon sen mukaan kumpaan linjaan olet liittänyt menoletkun. Sitten vaan nostovipu taka-asentoon ja kuormaushommiin.
Jos kuormain on nostolaitteessa, niin sekin pystyy tapahtumaan, että jos nostaa etuviistosta ja työntövarsi on jyrkässä kulmassa, saattaa kuormain nostaa nostolaitteen ihan ylös ja silloin paineöljyn tulo pysähtyy. Ongelman voi ohittaa painamalla vaikka polvella nostovipua ihan taakse jousipainetta vasten, jolloin öljy alkaa taas liikkua ja kuormainta pystyy kääntämään takaisin sivulle tai takaviistoon.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Puutavarakuormaaja DB 990
joo lyhyt oli kysymys vähän olen huono pitkiin kirjotuksiin.mutta kiitos vastauksesta asia selvisi nosturi on kärryn asialla kuikas nuo öljyt reakoi kun enne käytetty nosturia fordilla
raavit rauni- Viestien lukumäärä : 12
Vs: Puutavarakuormaaja DB 990
Jos Fordissa on vaihteistossa erilainen öljy kuin DB:ssä niin sekoittuuhan ne. Pääsääntö on ettei öljyjä pitäisi sekoittaa kun siitä pystyy tulemaan vaahtoamisongelmaa, mutta se taitaa useimmiten liittyä varsinaisen hydrauliöljyn ja muun öljyn sekoittamiseen. Minulla riittäisi riskinottokyky antaa sekoittua. Moottoriin en laittaisi sekaan vaihteistoöljyä, mutta vaihteisto ei ole siinä suhteessa niin tarkka. On tässä vuosien mittaan monenlaista kippikärryä ristiin lainattu naapureiden kanssa eikä ole vielä nähty ongelmia.
Tietenkin, jos on tarkka poika niin kuormaimen sylintereistä pitäisi käyttää yhtä kerrallaan letkua irti ja ajella vanhat öljyt niistä pois painamalla männän toiselle puolelle sitä traktorin vaihteistossa olevaa öljyä. Sehän ei ole kovin iso homma kun vaan viitsii ruveta.
Tietenkin, jos on tarkka poika niin kuormaimen sylintereistä pitäisi käyttää yhtä kerrallaan letkua irti ja ajella vanhat öljyt niistä pois painamalla männän toiselle puolelle sitä traktorin vaihteistossa olevaa öljyä. Sehän ei ole kovin iso homma kun vaan viitsii ruveta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Puutavarakuormaaja DB 990
näin minäkin asiaa pohdin en taida rueta letkuja irrotteleen foortissahan on jotain märkäjarru öljyä
raavit rauni- Viestien lukumäärä : 12
Vs: Puutavarakuormaaja DB 990
Märkäjarrut vaatii oikean lisäaineistuksen, mutta siitä lisäaineistuksesta en ole kuullut tulleen mitään haittaa enempää vaihteistolle kuin hydrauliikallekaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: Puutavarakuormaaja DB 990
Komea pariskunta
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa