Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Orbittrol yksikön öljysäiliö

4 posters

Siirry alas

Orbittrol yksikön öljysäiliö Empty Orbittrol yksikön öljysäiliö

Viesti  JamppaKM Pe Tammi 24 2020, 14:40

Oli raskaan tuntuinen ohjaus hankkimassani 996:ssa ja siksi tarkistin orbittrol yksikön öljysäiliön tilanteen. Toista litraa jouduin valuttamaan sinne öljyä ja sitten rupesi ohjaus toimimaan kunnolla. Aika lailla "kuohaista" näytti tavara sisällä olevan, joten lähiaikoina pitää varmaan irroittaa säiliö ja vaihtaa öljyt ja suodatin sinne.
Ohjekirjassa on, että öljyä tulee täyttää täyttötulpan tasalle. Näin tuli tehtyä. Sitten huomasin, että öljy valuu huohotusventtiilistä ulos kun se on alempana kuin täyttöraja.
Kysymys kuuluukin onko edellinen huollon tekijä laittanut säiliön hieman väärään asentoon kun ohjekirjan kuvassa se täyttökorkki on hieman viistoon ja huohotusventtiili suoraan ylhäällä. Mulla se täyttökorkki on nyt suoraan ylhäällä ja se huohotusventtiili viistossa, jolloin se jää täyttörajan alapuolelle.
Ja millainen homma on vaihtaa öljyt tuohon säiliöön, sekä suodatin.

JamppaKM

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 53

Takaisin alkuun Siirry alas

Orbittrol yksikön öljysäiliö Empty Vs: Orbittrol yksikön öljysäiliö

Viesti  OlleK Pe Tammi 24 2020, 15:33

Selostuksestasi saa sen käsityksen että öljysäiliö on kiinni pumpussa, eli kysymyksessä on uudempi versio. Tässä versiossa tulee huohotin sojotta suoraan ylös ja täytöötulppa olla hieman viistoissa asennossa. Ohjekirja näyttää oikean asennon ja joku kyläseppä on asentanut säiliön väärään asentoon. Suodattimen vaihto on helppoa. Irrota säiliö ja poista suodatin, jonka jälkeen uusi suodatin laitetaan pilkalleen ja säiliö asennetaan oikeaan asentoon. Säiliössä on peltinen ohjuri joka täytyy linjata pumpun vastineen kanssa niin, että säiliö tulee oikeaan asentoon. Sitten kaadetaan säiliöön oikea määrä STOU tai moottoriöljyä (SAE 10W-30). Olisi ehkä syytä tarkistaa mahdolliset vuodot koska säiliöstä ei öljy katoa itsekseen. Yksi tavallinen vuotokohta on ohjausventtiili ohjausakselin alapäässä ja öljy voi myös valua moottoriin pumpun akseli stefan kautta silloin kun nmoottori ei ole käynnissä.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

Orbittrol yksikön öljysäiliö Empty Vs: Orbittrol yksikön öljysäiliö

Viesti  JamppaKM Pe Tammi 24 2020, 16:10

Tämä on -77 vuoden Taavetti. Pumppu on ilmeisesti säiliön etupuolella ??
Ostaessani koneen siitä vuosi paineletku, jonka edellinen omistaja vaihtoi, en tiedä jättikö Hän öljyn lisäämättä. Ainakin öljy on aika harmaata "kuraa" kun se kupli koneen käydessä. Täytyy vilkaista löytyykö sieltä vielä vuotoja. Ainakin säiliön takasivussa keskellä oleva 13 mm pultti oli löysässä ja se valutti tavaraa ulos sen lisäksi että se huohotinnippa on vinolla sivulla. Kun sen avaamaan joutuu niin lienee parasta netiivisteetkin vaihtaa. Neutral Neutral

JamppaKM

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 53

Takaisin alkuun Siirry alas

Orbittrol yksikön öljysäiliö Empty Vs: Orbittrol yksikön öljysäiliö

Viesti  otsoni Pe Tammi 24 2020, 18:23

Eikös siinä ole sama pumppuyksikkö kuin uudemmissakin?? Ainakin tarvikemyyjät kaupittelevat samaa.
Linkistä löytyy Section 5110 missä on selitetty simppelillä kyläseppäenglannilla pumpun tarkastus ja huolto.

https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDejZtM0RRVjBPSGc

otsoni

Viestien lukumäärä : 448

Takaisin alkuun Siirry alas

Orbittrol yksikön öljysäiliö Empty Vs: Orbittrol yksikön öljysäiliö

Viesti  JamppaKM Ti Helmi 25 2020, 10:33

No niin tuli viimein suodatin vaihdettua. Aika lailla kerman väristä se öljy vielä vaihdon jälkeenkin on, eli tarvinnee vaihtaa se ohjausakselin tiivistekin.
Onko se pumppu kiinni kahdella pultilla ??? Eli se toinen tietenkin siellä takapuolella mahdollisimman hankalassa paikassa.

Ohjaus parani kyllä huomattavasti kun vaihdoin uudet pallonivelet raidetangon päähän ja ohjaussylinterin etupään pallonivelen. Taisivat olla alkuperäisiä vielä kun olivat kaikki jo ihan sohloja.

Seuraavaksi pitäisi vaihtaa jarrusylintereihin uudet tiivisteet, koska vanhat näyttää tiputtelevan nestettä. Ja sen jälkeen katsoa uudelleen löytyykö molempiin jarruihin tasaisesti pitoa vai tuleeko kesällä eteen jarruremppa. Smile Smile Smile Onneksi kelit on suosineet täällä etelässä "ulkotöitä" traktorin parissa.

JamppaKM

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 53

Takaisin alkuun Siirry alas

Orbittrol yksikön öljysäiliö Empty Vs: Orbittrol yksikön öljysäiliö

Viesti  jusape Ti Helmi 25 2020, 11:12

Huomautetaan ( varoiksi ) nyt heti taas täskohtaa, jarrujärjestelmässä on LHM-öljy eikä jarruneste.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Orbittrol yksikön öljysäiliö Empty Vs: Orbittrol yksikön öljysäiliö

Viesti  otsoni Ti Helmi 25 2020, 12:20

Kahdella mutterilla on kiinni ainakin 90-94 sarjalaisissa ja eikös tämä ollut sama pumppuyksikkö. Taivuttamalla avaimen sopivalle mutkalla ja ehkä leukoja vähän hioen, saa taaempaakin mutteriin käypäsen avaimen. Pumpun voi myös purkaa paikallaan, jolloin mutterit tulee paremmin esille. Toki siistimpää on ottaa pummpuyksikkö kokonaisena irti. Voi sitten vaikka tuvan pöydällä askarrella tiivisteet paikoilleen.

otsoni

Viestien lukumäärä : 448

Takaisin alkuun Siirry alas

Orbittrol yksikön öljysäiliö Empty Vs: Orbittrol yksikön öljysäiliö

Viesti  OlleK Ti Helmi 25 2020, 14:42

Jamppa, kirjoitit "eli tarvinnee vaihtaa se ohjausakselin tiivistekin". Mitähän tiivistettä oikein tarkoitat? Ohjauspyörän alla oleva akseli on urituksella kiinni Orbitrol venttiilissä ja Orbitrol venttiilissä on akselitiiviste. Mainittu akselitiiviste ei päästä vettä ohjauksen öljyn sekaan, vaan vaurioitunut tiiviste johtaa ohjauksen öljyn vuotamisen ulos rattiakselin putkeen. Jos pumpun akselin tiiviste vuotaa johtaa se joko moottoriöljyn pääsyn ohjauksen öljyyn (öljy värjääntyy mustaksi) tai sitten ohjauksen öljy vuotaa moottoriin (öljy vähenee ohjauksen öljysäiliöstä ilman näkyvää vuotoa ulospäin). Kerman värinen öljy viittaa veteen joten vettä on saattanut päästä öljyn sekaan ohjauksen öljysäiliön huohottimen kautta.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa