Orbittrol yksikön öljysäiliö
4 posters
Sivu 1 / 1
Orbittrol yksikön öljysäiliö
Oli raskaan tuntuinen ohjaus hankkimassani 996:ssa ja siksi tarkistin orbittrol yksikön öljysäiliön tilanteen. Toista litraa jouduin valuttamaan sinne öljyä ja sitten rupesi ohjaus toimimaan kunnolla. Aika lailla "kuohaista" näytti tavara sisällä olevan, joten lähiaikoina pitää varmaan irroittaa säiliö ja vaihtaa öljyt ja suodatin sinne.
Ohjekirjassa on, että öljyä tulee täyttää täyttötulpan tasalle. Näin tuli tehtyä. Sitten huomasin, että öljy valuu huohotusventtiilistä ulos kun se on alempana kuin täyttöraja.
Kysymys kuuluukin onko edellinen huollon tekijä laittanut säiliön hieman väärään asentoon kun ohjekirjan kuvassa se täyttökorkki on hieman viistoon ja huohotusventtiili suoraan ylhäällä. Mulla se täyttökorkki on nyt suoraan ylhäällä ja se huohotusventtiili viistossa, jolloin se jää täyttörajan alapuolelle.
Ja millainen homma on vaihtaa öljyt tuohon säiliöön, sekä suodatin.
Ohjekirjassa on, että öljyä tulee täyttää täyttötulpan tasalle. Näin tuli tehtyä. Sitten huomasin, että öljy valuu huohotusventtiilistä ulos kun se on alempana kuin täyttöraja.
Kysymys kuuluukin onko edellinen huollon tekijä laittanut säiliön hieman väärään asentoon kun ohjekirjan kuvassa se täyttökorkki on hieman viistoon ja huohotusventtiili suoraan ylhäällä. Mulla se täyttökorkki on nyt suoraan ylhäällä ja se huohotusventtiili viistossa, jolloin se jää täyttörajan alapuolelle.
Ja millainen homma on vaihtaa öljyt tuohon säiliöön, sekä suodatin.
JamppaKM- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 53
Vs: Orbittrol yksikön öljysäiliö
Selostuksestasi saa sen käsityksen että öljysäiliö on kiinni pumpussa, eli kysymyksessä on uudempi versio. Tässä versiossa tulee huohotin sojotta suoraan ylös ja täytöötulppa olla hieman viistoissa asennossa. Ohjekirja näyttää oikean asennon ja joku kyläseppä on asentanut säiliön väärään asentoon. Suodattimen vaihto on helppoa. Irrota säiliö ja poista suodatin, jonka jälkeen uusi suodatin laitetaan pilkalleen ja säiliö asennetaan oikeaan asentoon. Säiliössä on peltinen ohjuri joka täytyy linjata pumpun vastineen kanssa niin, että säiliö tulee oikeaan asentoon. Sitten kaadetaan säiliöön oikea määrä STOU tai moottoriöljyä (SAE 10W-30). Olisi ehkä syytä tarkistaa mahdolliset vuodot koska säiliöstä ei öljy katoa itsekseen. Yksi tavallinen vuotokohta on ohjausventtiili ohjausakselin alapäässä ja öljy voi myös valua moottoriin pumpun akseli stefan kautta silloin kun nmoottori ei ole käynnissä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Orbittrol yksikön öljysäiliö
Tämä on -77 vuoden Taavetti. Pumppu on ilmeisesti säiliön etupuolella ??
Ostaessani koneen siitä vuosi paineletku, jonka edellinen omistaja vaihtoi, en tiedä jättikö Hän öljyn lisäämättä. Ainakin öljy on aika harmaata "kuraa" kun se kupli koneen käydessä. Täytyy vilkaista löytyykö sieltä vielä vuotoja. Ainakin säiliön takasivussa keskellä oleva 13 mm pultti oli löysässä ja se valutti tavaraa ulos sen lisäksi että se huohotinnippa on vinolla sivulla. Kun sen avaamaan joutuu niin lienee parasta netiivisteetkin vaihtaa.
Ostaessani koneen siitä vuosi paineletku, jonka edellinen omistaja vaihtoi, en tiedä jättikö Hän öljyn lisäämättä. Ainakin öljy on aika harmaata "kuraa" kun se kupli koneen käydessä. Täytyy vilkaista löytyykö sieltä vielä vuotoja. Ainakin säiliön takasivussa keskellä oleva 13 mm pultti oli löysässä ja se valutti tavaraa ulos sen lisäksi että se huohotinnippa on vinolla sivulla. Kun sen avaamaan joutuu niin lienee parasta netiivisteetkin vaihtaa.
JamppaKM- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 53
Vs: Orbittrol yksikön öljysäiliö
Eikös siinä ole sama pumppuyksikkö kuin uudemmissakin?? Ainakin tarvikemyyjät kaupittelevat samaa.
Linkistä löytyy Section 5110 missä on selitetty simppelillä kyläseppäenglannilla pumpun tarkastus ja huolto.
https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDejZtM0RRVjBPSGc
Linkistä löytyy Section 5110 missä on selitetty simppelillä kyläseppäenglannilla pumpun tarkastus ja huolto.
https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDejZtM0RRVjBPSGc
otsoni- Viestien lukumäärä : 448
Vs: Orbittrol yksikön öljysäiliö
No niin tuli viimein suodatin vaihdettua. Aika lailla kerman väristä se öljy vielä vaihdon jälkeenkin on, eli tarvinnee vaihtaa se ohjausakselin tiivistekin.
Onko se pumppu kiinni kahdella pultilla ??? Eli se toinen tietenkin siellä takapuolella mahdollisimman hankalassa paikassa.
Ohjaus parani kyllä huomattavasti kun vaihdoin uudet pallonivelet raidetangon päähän ja ohjaussylinterin etupään pallonivelen. Taisivat olla alkuperäisiä vielä kun olivat kaikki jo ihan sohloja.
Seuraavaksi pitäisi vaihtaa jarrusylintereihin uudet tiivisteet, koska vanhat näyttää tiputtelevan nestettä. Ja sen jälkeen katsoa uudelleen löytyykö molempiin jarruihin tasaisesti pitoa vai tuleeko kesällä eteen jarruremppa. Onneksi kelit on suosineet täällä etelässä "ulkotöitä" traktorin parissa.
Onko se pumppu kiinni kahdella pultilla ??? Eli se toinen tietenkin siellä takapuolella mahdollisimman hankalassa paikassa.
Ohjaus parani kyllä huomattavasti kun vaihdoin uudet pallonivelet raidetangon päähän ja ohjaussylinterin etupään pallonivelen. Taisivat olla alkuperäisiä vielä kun olivat kaikki jo ihan sohloja.
Seuraavaksi pitäisi vaihtaa jarrusylintereihin uudet tiivisteet, koska vanhat näyttää tiputtelevan nestettä. Ja sen jälkeen katsoa uudelleen löytyykö molempiin jarruihin tasaisesti pitoa vai tuleeko kesällä eteen jarruremppa. Onneksi kelit on suosineet täällä etelässä "ulkotöitä" traktorin parissa.
JamppaKM- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 53
Vs: Orbittrol yksikön öljysäiliö
Huomautetaan ( varoiksi ) nyt heti taas täskohtaa, jarrujärjestelmässä on LHM-öljy eikä jarruneste.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Orbittrol yksikön öljysäiliö
Kahdella mutterilla on kiinni ainakin 90-94 sarjalaisissa ja eikös tämä ollut sama pumppuyksikkö. Taivuttamalla avaimen sopivalle mutkalla ja ehkä leukoja vähän hioen, saa taaempaakin mutteriin käypäsen avaimen. Pumpun voi myös purkaa paikallaan, jolloin mutterit tulee paremmin esille. Toki siistimpää on ottaa pummpuyksikkö kokonaisena irti. Voi sitten vaikka tuvan pöydällä askarrella tiivisteet paikoilleen.
otsoni- Viestien lukumäärä : 448
Vs: Orbittrol yksikön öljysäiliö
Jamppa, kirjoitit "eli tarvinnee vaihtaa se ohjausakselin tiivistekin". Mitähän tiivistettä oikein tarkoitat? Ohjauspyörän alla oleva akseli on urituksella kiinni Orbitrol venttiilissä ja Orbitrol venttiilissä on akselitiiviste. Mainittu akselitiiviste ei päästä vettä ohjauksen öljyn sekaan, vaan vaurioitunut tiiviste johtaa ohjauksen öljyn vuotamisen ulos rattiakselin putkeen. Jos pumpun akselin tiiviste vuotaa johtaa se joko moottoriöljyn pääsyn ohjauksen öljyyn (öljy värjääntyy mustaksi) tai sitten ohjauksen öljy vuotaa moottoriin (öljy vähenee ohjauksen öljysäiliöstä ilman näkyvää vuotoa ulospäin). Kerman värinen öljy viittaa veteen joten vettä on saattanut päästä öljyn sekaan ohjauksen öljysäiliön huohottimen kautta.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa