1490 hydrauliikka
+2
1690 metsä
Polar
6 posters
Sivu 1 / 1
1490 hydrauliikka
Terve!
Tietäisikö kukaan mistä löytäisi 1490 hydrauliikkakaavion?
1490 hydrauliikan paine on lämpimillä öljyillä vain noin 120 bar (2200 rpm), ulkopuolisen hydrauliikan lohkolta mitattuna. Pitäisi kai olla enemmän?
Pumppu on jo uusittu, kaksikin kertaa. Järjestelmän ylipaineventtiili on avattu, tarkistettu ja puhdistettu. Hydrauliikan imusihti on puhdistettu ja pääsuodatin vaihdettu (alkuperäinen). Öljynä on Mobilfluid 426.
Kylmillä öljyillä paine on ok, noin 175 bar. Nostolaite toimii mielestäni ihan ok, paitsi ett lämpimillä öljyillä taytyy käyttää kierroksia, että nostalaite nostaa vähän suuremman kuorman. Tuntuu, että jostain öljyä pääsisi vähän "ohi" (pieni vuoto siis) lämpimillä (eli ohuemmilla) öljyillä. Ajattelin, että jos hydrauliikkakaaviosta pystyisi katsomaan mistä asiaan vaikuttavia seikkoja voisi etsiä...
Siinä mielessä harmillinen vika, että traktori on ihan aktiivikäytössä.
Tietäisikö kukaan mistä löytäisi 1490 hydrauliikkakaavion?
1490 hydrauliikan paine on lämpimillä öljyillä vain noin 120 bar (2200 rpm), ulkopuolisen hydrauliikan lohkolta mitattuna. Pitäisi kai olla enemmän?
Pumppu on jo uusittu, kaksikin kertaa. Järjestelmän ylipaineventtiili on avattu, tarkistettu ja puhdistettu. Hydrauliikan imusihti on puhdistettu ja pääsuodatin vaihdettu (alkuperäinen). Öljynä on Mobilfluid 426.
Kylmillä öljyillä paine on ok, noin 175 bar. Nostolaite toimii mielestäni ihan ok, paitsi ett lämpimillä öljyillä taytyy käyttää kierroksia, että nostalaite nostaa vähän suuremman kuorman. Tuntuu, että jostain öljyä pääsisi vähän "ohi" (pieni vuoto siis) lämpimillä (eli ohuemmilla) öljyillä. Ajattelin, että jos hydrauliikkakaaviosta pystyisi katsomaan mistä asiaan vaikuttavia seikkoja voisi etsiä...
Siinä mielessä harmillinen vika, että traktori on ihan aktiivikäytössä.
Polar- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: 1490 hydrauliikka
Hytraalikaavioo ei mulla ole, mutta jos paine on alhainen ulkopuolisen hytrauliikkanlohkolta mitattuna.
Ja kun paine tulee ensin ulkopuolisen hytrauliikkanlohkolle. Lähtisin itse ensi epäilemään hytrauliikkalohkon tiivisteitä,
jos sieltä jostain päästää paineet paluu puolelle.
Mutta korostan tämä on vain epäily. Tietäjät kertoo lisää
Ja kun paine tulee ensin ulkopuolisen hytrauliikkanlohkolle. Lähtisin itse ensi epäilemään hytrauliikkalohkon tiivisteitä,
jos sieltä jostain päästää paineet paluu puolelle.
Mutta korostan tämä on vain epäily. Tietäjät kertoo lisää
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669
Vs: 1490 hydrauliikka
Hydrauliikkakaaviota ei David Brown koskaan tehnyt jakelua varten, joten sellaista ei löydy. Seuraava linkki vie korjaamokäsikirjaan josta löytyy vastaukset melkein kaikkiin kysymyksiin. Hydrauliikka on ryhmässä 8000. https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDaEcwRXpLbm0wQzQ 1490 kirja löytyy esille tulevan sivun alaosasta.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1490 hydrauliikka
Komppaan 1690 metsän kommenttia. Jos pumppu on uusi niin systeemissä ei ole oikein mitään muuta paikkaa joka pystyy vuotamaan "näkymättömissä". Kaksitoimilohkon ympäristössä taitaa olla 0-rengas tiivistykset, mutta aikamoinen vuoto siellä pitää sitten olla noin isoon painehukkaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 1490 hydrauliikka
Tuolla mattkaun mainiossa linkissä on piirroskuvaelma hydrauliikkasysteemistä.Section 8205 , hydraulic system,how it works.
https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDejZtM0RRVjBPSGc
https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDejZtM0RRVjBPSGc
otsoni- Viestien lukumäärä : 448
Vs: 1490 hydrauliikka
Semmoinen nykyaikaan liittyvä yleistyvä ilmiö pullahti vielä mieleen, että joskus uusi pumppu saattaa olla peräisin valmistuslinjalta, jossa toleranssit saavutetaan vaihtelevalla menestyksellä. Laatuosat kylläkin ovat edelleen yleensä laatuosia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 1490 hydrauliikka
Kiitokset vastauksista ja linkeistä! Hyviä ovat!
Tuosta linkkien periaatekuvasta (hydrauliikan) päättelin että ulkopuolinen hydrauliikka olisi ensiarvoinen eli jos sieltä pikaliittimeltä ei tule kaikkea tuottoa/painetta vian pitäisi olla ennen noita ulkopuolisen hydrauliikan liittimiä? Eli ilmeisesti nostolaiteventtiilin mahdolliset viat ei vaikuttaisi tuohon pikaliittimiltä saatavaan öljynpaineeseen?
Siis pumpussa, ylipaineventtiilissä, ilmanerotusventtiilissä (air relief valve) tai suodattimella. Noista itsekin epäilen vähän pumppua vaikka onkin jo uusittu pari kertaa. Toinen voisi ehkä olla tuo ylipaineventtiili. Noissa linkeissä oli hyvät ohjeet pumpun ja venttiilin tarkistamiseen. Täytyy vielä kerran käydä ne läpi noilla ohjeilla. Tuossa tarktorissa on vain yksi ulkopuolisen hydrauliikan lohko. Siihen olen vaihtanut kaikki o-renkaat ja tiisteet myös.
Tuosta linkkien periaatekuvasta (hydrauliikan) päättelin että ulkopuolinen hydrauliikka olisi ensiarvoinen eli jos sieltä pikaliittimeltä ei tule kaikkea tuottoa/painetta vian pitäisi olla ennen noita ulkopuolisen hydrauliikan liittimiä? Eli ilmeisesti nostolaiteventtiilin mahdolliset viat ei vaikuttaisi tuohon pikaliittimiltä saatavaan öljynpaineeseen?
Siis pumpussa, ylipaineventtiilissä, ilmanerotusventtiilissä (air relief valve) tai suodattimella. Noista itsekin epäilen vähän pumppua vaikka onkin jo uusittu pari kertaa. Toinen voisi ehkä olla tuo ylipaineventtiili. Noissa linkeissä oli hyvät ohjeet pumpun ja venttiilin tarkistamiseen. Täytyy vielä kerran käydä ne läpi noilla ohjeilla. Tuossa tarktorissa on vain yksi ulkopuolisen hydrauliikan lohko. Siihen olen vaihtanut kaikki o-renkaat ja tiisteet myös.
Polar- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: 1490 hydrauliikka
Se on oikein, että pumpulta paineputki tulee ensimmäiseksi ulkoisen hydrauliikan venttiilille. Mutta minun mielestä sen alta nostolaitehydrauliikan venttiilipesäkkeelle menevä putki on paineellinen myös koko ajan, eli jos siinä on vuotoa, niin ei piisaa painetta myöskään pikaliittimelle. Se on semmoinen puolikkaan metrin mittainen putkenpätkä jossa liittimet ja tiivisteet kummassakin päässä, eli vuotopaikkoja on tiivisteet, juotokset tai halkeama putkessa. Tämä putki on kiinni kahdella ruuvilla nostolaitevienttiilin etuseinässä yhdessä nostolaitesylinterille menevän putken kanssa. Tulo on pyörän puolella, lähtö penkin. Ja koko tämä nostolaiteventtiilistö on takasillan sisällä heti tuon ulkoisen hydrauliikan venttiilin oikealla puolella, nyrkin kokoinen rautamöntti reikiä täynnä kuin emmentaljuusto.
Meniköhän se jotenkin näin. Voin tietysti olla väärässäkin, ei olisi ensimmäinen kerta sekään.
Meniköhän se jotenkin näin. Voin tietysti olla väärässäkin, ei olisi ensimmäinen kerta sekään.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 1490 hydrauliikka
Jos on pienikin epäily pumpun kunnosta, olis hyvä liittää painemittari pumpun ja ylipaineventiinin väliseen putkeen ja
tulpata putki ylipaineventiinin jälkeen. Jos tuosta mitaten paine on huono on vika joko pumpussa tai ylipaineventiinissä.
Mulla oli aikoinaan samantyyppinen vianetsintä. Asiantuntia käski liittää pelkän painemittarin suoraan pumpun
painelaippaan. Sitten SAMMUTIN PÄÄLLÄ startilla pieni lyhyt pyöräytys pompsahtaa painemittari kyllä heti 200
jos pumppu on kunnossa. Tällä tyylillä pumppu kyllä halkee, jos vähänkin pitemmän pyöräytyksen tekee, tai
ainakin mittari hajoo
tulpata putki ylipaineventiinin jälkeen. Jos tuosta mitaten paine on huono on vika joko pumpussa tai ylipaineventiinissä.
Mulla oli aikoinaan samantyyppinen vianetsintä. Asiantuntia käski liittää pelkän painemittarin suoraan pumpun
painelaippaan. Sitten SAMMUTIN PÄÄLLÄ startilla pieni lyhyt pyöräytys pompsahtaa painemittari kyllä heti 200
jos pumppu on kunnossa. Tällä tyylillä pumppu kyllä halkee, jos vähänkin pitemmän pyöräytyksen tekee, tai
ainakin mittari hajoo
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669
Similar topics
» 1490 hydrauliikka
» DB 1490 -81 Nostolaite/ Hydrauliikka ongelma
» DB 950 hydrauliikka
» 990 imple -64 hydrauliikka
» Hydrauliikka
» DB 1490 -81 Nostolaite/ Hydrauliikka ongelma
» DB 950 hydrauliikka
» 990 imple -64 hydrauliikka
» Hydrauliikka
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa