990 sammui vauhdista
+5
OlleK
outsider
jusape
erkki
Paulig
9 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
990 sammui vauhdista
Sekurahytillinen 990 Selectamatic teki päivästä haastellisemman. Sillä on ajettu talven aikana kolme kertaa tämä mukaanlukien, ja pitkästä aikaa oltiin linko hommissa pojan kanssa. Pihassa pyörittiin aikamme ja kone lämpimänä, talvilaadut tankissa, tien linkoukseen. Sitten kone alkoi yskiä ja sammui melkein täysiltä kierroksilta traktorin jäädessä pahaan paikkaan keskelle tietä.
Starttaus kuulosti, kuin olisi sammutin päällä ja putkesta ei tule pakokaasua. Kone siis pyörii hyvin ympäri ja lämmöt ja öljynpaineet oli kohdillaan. Siirtopumpun lasikuppi oli oudosti hieman vajaa, sille en keksinyt selitystä myöhemminkään. Kävin syömässä ja takaisin tullessa kuppi oli täyttynyt, mutta kone ei lähde käyntiin. Siirtopumppua pumppaamalla käsin polttoaine tulee paluulinjaa tankkiin, eli pumppu toimi käsin.
Nooh, ilmaus joka ruuvista, mutta ei suutinputkia irti. Hyvin tulee polttoainetta ja ilmaa ei juurikaan tai hyvin vähän. Starttia ja sama vastaus, ei käyntiin. Ilmattiin pari kertaa vielä ja todettiin että hinataan pihaan. Onnistui muuten ainoalla käytössä olleella välineellä, eli moottorikelkan perään ja siitä se taavi tuli pihaan muutamia satoja metrejä
Sitten ilmattiin edelleen. Suutinputki irti, ja startatessa siitä tuli hyvin vajaalla paineella säännöllisesti liraus polttoainetta. Se valui putken päästä, ei tullut paineella. Sama toisessa suuttimen putkessa. Starttia putki tai kaksi irti, ei mitään tietoa käynnistymisestä.
Ilmattiin vielä pari kertaa suutinputkia myöden. Ei edelleenkään lähde käyntiin. Sammuttimen ja kaasuvivuston toiminnat oli varmistettu jo aikaa sitten, ei ongelmaa.
Lopulta muistelin, että syöttöpumpun koputtelu auttaa. Kaveri starttaa (suutinputki irti) ja puunpätkä ja vasara yhdistelmällä nakuttelua pumppuun. Sitten se vaan lähti pyörimään ja toimi loppupäivän normaalisti.
Mikä tässä voisi olla vikana ? Jäi mietityttämään, kun mitään ei korjattu ja ajoa olisi kesän mittaan tiedossa. Pitäs uskaltaa ajella pidemmälle pihasta
EDIT: syksyllä vaihdettu uudet polttoainesuodattimet, siirtopumppu alkuperäinen
Starttaus kuulosti, kuin olisi sammutin päällä ja putkesta ei tule pakokaasua. Kone siis pyörii hyvin ympäri ja lämmöt ja öljynpaineet oli kohdillaan. Siirtopumpun lasikuppi oli oudosti hieman vajaa, sille en keksinyt selitystä myöhemminkään. Kävin syömässä ja takaisin tullessa kuppi oli täyttynyt, mutta kone ei lähde käyntiin. Siirtopumppua pumppaamalla käsin polttoaine tulee paluulinjaa tankkiin, eli pumppu toimi käsin.
Nooh, ilmaus joka ruuvista, mutta ei suutinputkia irti. Hyvin tulee polttoainetta ja ilmaa ei juurikaan tai hyvin vähän. Starttia ja sama vastaus, ei käyntiin. Ilmattiin pari kertaa vielä ja todettiin että hinataan pihaan. Onnistui muuten ainoalla käytössä olleella välineellä, eli moottorikelkan perään ja siitä se taavi tuli pihaan muutamia satoja metrejä
Sitten ilmattiin edelleen. Suutinputki irti, ja startatessa siitä tuli hyvin vajaalla paineella säännöllisesti liraus polttoainetta. Se valui putken päästä, ei tullut paineella. Sama toisessa suuttimen putkessa. Starttia putki tai kaksi irti, ei mitään tietoa käynnistymisestä.
Ilmattiin vielä pari kertaa suutinputkia myöden. Ei edelleenkään lähde käyntiin. Sammuttimen ja kaasuvivuston toiminnat oli varmistettu jo aikaa sitten, ei ongelmaa.
Lopulta muistelin, että syöttöpumpun koputtelu auttaa. Kaveri starttaa (suutinputki irti) ja puunpätkä ja vasara yhdistelmällä nakuttelua pumppuun. Sitten se vaan lähti pyörimään ja toimi loppupäivän normaalisti.
Mikä tässä voisi olla vikana ? Jäi mietityttämään, kun mitään ei korjattu ja ajoa olisi kesän mittaan tiedossa. Pitäs uskaltaa ajella pidemmälle pihasta
EDIT: syksyllä vaihdettu uudet polttoainesuodattimet, siirtopumppu alkuperäinen
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 990 sammui vauhdista
Jumiutunut annosteluventtiili on CAV:n jakajapumpulla mahdollista jos traktori on käyttämättömänä pitkän ajan sammutin päällä. Kun sammutin vedetään pois päältä, ei annosteluventtiilin vipuun vaikuttava notkea jousi jaksa pyöräyttää jumittavaa venttiiliä auki ja sen selvänä oireena on polttoaineen tulon loppuminen suuttimille vaikka pumppu on hyvin ilmattu. Pieni tärähdy pystyy saamaan sen aikaan, että vipu alkaa taas liikkua ja polttoaine voitelee holkin ja venttiilin varren väliin muodostuneen möhnän pois.
Tuossa edellä kuvatussa selostuksessa ei taida olla yhteistä kysymyksessä olevan tapauksen kanssa. 996:ssa taitaa sammutuskin tapahtua nupista vetämällä ja kun traktorion sammunut, palautuu sammutin jousen vetämänä käyntiasentoon ja annosteluventtiili auki.
Itsellä tulee mieleen kaksi mahdollisuutta: 1. Tankilta siirtopumpulle tuleva linja on saanut moskaa sisäänsä ja tekee välillä patoa putkeen. Silloin ilmaaminenkin on hiukan jopeloa kun polttoainetta tuleilee, mutta siitä ei oikein saa selvää, että onko virtaus normaalia pienempää.
2. Siirtopumppua käyttävä tappi, joka nojaa nokka-akselille on sen verran kulunut, että pumppausteho on heikentynyt ja kun esim. lingon kanssa tulee tilanne, että tarvitaan enemmän tehoa, niin ruiskutuspumppu höräisee ilmaa. Kunnollisen ilmauksen jälkeen moottori lähtee taas hyvin käyntiin, mutta kun seuraavan kerran tarvitaan voimaa, niin soppa loppuu taas.
Jumittavaan annosteluventtiiliin auttaa prosentin verran öljynlisäys polttoaineeseen vaikka yhteen tankilliseen. Tukkeutuneen putken juurisyy on tankin pohjalle kertyvä sakka ja korjaava toimenpide on tankin puhdistus. Jos siirtopumpun käyttötappi on kulunut lyhyeksi niin kai se on sitten vaan hommattava uusi sen tilalle.
Voi siinä olla jokin muukin selitys, mutta nuo on ne tavallisimmat. Isot pojat kertovat, että välipaineen säätöventtiilikin saattaa joskus aiheuttaa omituista ongelmaa, mutta eipä ole tuttavapiirissä kenelläkään sellaista tapahtunut. Ainakaan vielä.
Tuossa edellä kuvatussa selostuksessa ei taida olla yhteistä kysymyksessä olevan tapauksen kanssa. 996:ssa taitaa sammutuskin tapahtua nupista vetämällä ja kun traktorion sammunut, palautuu sammutin jousen vetämänä käyntiasentoon ja annosteluventtiili auki.
Itsellä tulee mieleen kaksi mahdollisuutta: 1. Tankilta siirtopumpulle tuleva linja on saanut moskaa sisäänsä ja tekee välillä patoa putkeen. Silloin ilmaaminenkin on hiukan jopeloa kun polttoainetta tuleilee, mutta siitä ei oikein saa selvää, että onko virtaus normaalia pienempää.
2. Siirtopumppua käyttävä tappi, joka nojaa nokka-akselille on sen verran kulunut, että pumppausteho on heikentynyt ja kun esim. lingon kanssa tulee tilanne, että tarvitaan enemmän tehoa, niin ruiskutuspumppu höräisee ilmaa. Kunnollisen ilmauksen jälkeen moottori lähtee taas hyvin käyntiin, mutta kun seuraavan kerran tarvitaan voimaa, niin soppa loppuu taas.
Jumittavaan annosteluventtiiliin auttaa prosentin verran öljynlisäys polttoaineeseen vaikka yhteen tankilliseen. Tukkeutuneen putken juurisyy on tankin pohjalle kertyvä sakka ja korjaava toimenpide on tankin puhdistus. Jos siirtopumpun käyttötappi on kulunut lyhyeksi niin kai se on sitten vaan hommattava uusi sen tilalle.
Voi siinä olla jokin muukin selitys, mutta nuo on ne tavallisimmat. Isot pojat kertovat, että välipaineen säätöventtiilikin saattaa joskus aiheuttaa omituista ongelmaa, mutta eipä ole tuttavapiirissä kenelläkään sellaista tapahtunut. Ainakaan vielä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 990 sammui vauhdista
Tankin imuputken tukosta melkeinpä epäilisin, jokin amppari / paarma tms muuta ryönää tankin pohjalla ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 sammui vauhdista
Katsoppa INFO-osiosta CAV DPA pumpun korjausopas :
http://www.solidebolide.nl/downloads/CAV%20Workshop%20Manual%20fuel-injection-pump.pdf
Sivu 11 kuva 25 .Siinä näkyy tuo annosteluventtiili nro 5 ja myös suodatin nro 8 joka voi olla tukossa.
http://www.solidebolide.nl/downloads/CAV%20Workshop%20Manual%20fuel-injection-pump.pdf
Sivu 11 kuva 25 .Siinä näkyy tuo annosteluventtiili nro 5 ja myös suodatin nro 8 joka voi olla tukossa.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: 990 sammui vauhdista
Sammutin ei palaudu itsestään, mutta sammutin oli käyntiasennossa seisonnan ajan. Tämä on tapana aina.
Minullakin kävi mielessä tankilta siirtopumpulle tulevan putken tukkeuma. Lasikuppi kun oli koneen sammuttua vaan puolillaan ja täyttynyt itsestään myöhemmin. Tukkeuman täytyi poistua omatoimisesti, kun myöhemmin polttoainetta kyllä käsin pumppaamalla tuli erittäin hyvin ilmauksen yhteydessä. Kone ei todellakaan lupaillut käyntiin ilmausten välissä. Jos polttoaineentulo olisi rajoittunut, olisiko edes pientä merkkiä ollut käynnistymisestä... ?
Vielä tarkennuksena, että polttoainetta tuli ennen ruiskutuspumppua ilmausruuveista normaalisti, hyvällä paineella ja reilusti. Startin aikana suutinputkista polttoainetta taas ei tullut juurikaan paineella, vaan valuttamalla. Eikö se pitäisi ruiskia reippaasti sieltäkin.
Minkalainen imusihti tai putki tankin pohjalla mahtaa olla ? Otan toimenpiteinä tankin puhdistuksen ja käyttötapin tarkastuksen. Se, että koneella on ajettu 3500h, aiheuttaa epäilyksen, ettei kovin suurta kulumista pitäisi olla.
Koneen palauduttua käyntikuntoon, linkosin pihassa raskasta lunta niin että varmasti oli tehot käytössä. Eikä oireillut enempää.
Minullakin kävi mielessä tankilta siirtopumpulle tulevan putken tukkeuma. Lasikuppi kun oli koneen sammuttua vaan puolillaan ja täyttynyt itsestään myöhemmin. Tukkeuman täytyi poistua omatoimisesti, kun myöhemmin polttoainetta kyllä käsin pumppaamalla tuli erittäin hyvin ilmauksen yhteydessä. Kone ei todellakaan lupaillut käyntiin ilmausten välissä. Jos polttoaineentulo olisi rajoittunut, olisiko edes pientä merkkiä ollut käynnistymisestä... ?
Vielä tarkennuksena, että polttoainetta tuli ennen ruiskutuspumppua ilmausruuveista normaalisti, hyvällä paineella ja reilusti. Startin aikana suutinputkista polttoainetta taas ei tullut juurikaan paineella, vaan valuttamalla. Eikö se pitäisi ruiskia reippaasti sieltäkin.
Minkalainen imusihti tai putki tankin pohjalla mahtaa olla ? Otan toimenpiteinä tankin puhdistuksen ja käyttötapin tarkastuksen. Se, että koneella on ajettu 3500h, aiheuttaa epäilyksen, ettei kovin suurta kulumista pitäisi olla.
Koneen palauduttua käyntikuntoon, linkosin pihassa raskasta lunta niin että varmasti oli tehot käytössä. Eikä oireillut enempää.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 990 sammui vauhdista
On mahdollista, että imuputkessa on käynyt roska reijässä poikittain. Kulunut siirtopumpun käyttötappi ei parane itsestään.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 990 sammui vauhdista
Jos polttoainetta tulee reippaasti ilmausruuveista käsipumppua käytettäessä mutta huonosti moottoria pyörittäessä, viittaa se kuluneeseen siirtopumpun käyttötappiin. Tankin imuputken päässä ei ole mitään sihtiä eikä muutakaan, putken pää on katkaistu hieman vinoon ja katkaisukohdassa saattaa olla purseita jotka keräävät "nöhtää". Siirtopumpun toiminta häiriintyy jos sen imu- ja paineventtiilien väliin kiilaantuu tankista tulevaa moskaa.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 990 sammui vauhdista
Roskaa tankissa minäkin epäilisin. Huolimattoman tankkauksen tai käytännön pilan seurauksena sieltä tosiaan saattaa löytyä vaikka mitä, pohjaroskasta Jusapen mainitsemaan amppariin tai niihin puoleen tusinaan kuusenkäpyyn, mitä oli naapurin miehen Zetkassa.
Jonkunlainen operaatiohan se tankin irroitus on, mutta varmaan se ratkaisee tuon pulman.
Jonkunlainen operaatiohan se tankin irroitus on, mutta varmaan se ratkaisee tuon pulman.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 sammui vauhdista
Onhan sinne tankkiin voinut vuodesta -79 alkaen päätyä aina jotain. Eipä puhdistus haitaksi ole, vaikka vika olis muuallakin. Toivottavasti on roskien syy...
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 990 sammui vauhdista
kyllä se ensimäisenä kannattaa kipata tankki nurin ja sitten siirtopumppu ja varmistaa paineilmalla että kaikki putket on auki,iin ja tarkistaa vielä ne suodattimet että onko kertyny sinnekkin uudelleen vettä ja rojua.
Mulla oli syksyllä yhdessä autossa sama juttu kun kesän oli parkissa,eipä tullu bensaa kun oli kohon neula jumissa,tai ainakin oletan kun ensin ei menny bensa läpi,ei edes puhaltamalla!
Mulla oli syksyllä yhdessä autossa sama juttu kun kesän oli parkissa,eipä tullu bensaa kun oli kohon neula jumissa,tai ainakin oletan kun ensin ei menny bensa läpi,ei edes puhaltamalla!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 990 sammui vauhdista
Korkea sekura ei ole minun suosikki.
Luulisin että tankki ei ole kovin helposti irroitettavissa .Kaikkissa tankeissa ei ole tyhjennysproppua joten vaikka irroittaa tankin niin roskan poissaanti ei ole vättämättä helppoa.
Itse tyhjentäisin tankin laittamalla vaikka puutarhaletkun pätkän kiinni teipillä rautatankoon noin 5mm irti alapäästä.
Sitten vain putken pää tarpeeksi alas ja kunnon imaisu ja laske tankki tyhjäksi.
Loput nesteet ja liat mitä tankissa lieneekin märkäimurilla pois.
putket voi sitten rassata vaikka rautalangalla ja puhaltaa paineilmalla puhtaaksi.
Luulisin että tankki ei ole kovin helposti irroitettavissa .Kaikkissa tankeissa ei ole tyhjennysproppua joten vaikka irroittaa tankin niin roskan poissaanti ei ole vättämättä helppoa.
Itse tyhjentäisin tankin laittamalla vaikka puutarhaletkun pätkän kiinni teipillä rautatankoon noin 5mm irti alapäästä.
Sitten vain putken pää tarpeeksi alas ja kunnon imaisu ja laske tankki tyhjäksi.
Loput nesteet ja liat mitä tankissa lieneekin märkäimurilla pois.
putket voi sitten rassata vaikka rautalangalla ja puhaltaa paineilmalla puhtaaksi.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: 990 sammui vauhdista
Yhdest 996 sekurakoppisesta tyhjäsin tankin porakonepumpulla, tankin tyhjennyttyä, yhä pumppu imien kaaatelin 20 litraa uutta pöötä likimain siis tyhjään tankkiin.
Sitten tiukkasihtisen tratin läpi suodattaen moskaisen pöön puhtaaseen kanisteriin, ei siittä sihdistä edes millin roskat mee läpi, ja aineet takaisin tankkiin.
Oli sihdissä kyllä aikamoinen moskakertymä toimenpiteen jälkeen....
Sitten tiukkasihtisen tratin läpi suodattaen moskaisen pöön puhtaaseen kanisteriin, ei siittä sihdistä edes millin roskat mee läpi, ja aineet takaisin tankkiin.
Oli sihdissä kyllä aikamoinen moskakertymä toimenpiteen jälkeen....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 sammui vauhdista
jusape kirjoitti:Yhdest 996 sekurakoppisesta tyhjäsin tankin porakonepumpulla, tankin tyhjennyttyä, yhä pumppu imien kaaatelin 20 litraa uutta pöötä likimain siis tyhjään tankkiin.
Sitten tiukkasihtisen tratin läpi suodattaen moskaisen pöön puhtaaseen kanisteriin, ei siittä sihdistä edes millin roskat mee läpi, ja aineet takaisin tankkiin.
Oli sihdissä kyllä aikamoinen moskakertymä toimenpiteen jälkeen....
Ja lopputulos yhtä hyvä tai parempi kuin irroittamalla tankki
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: 990 sammui vauhdista
Tyhjään tankkiin löpöö kaataessa reipasta vauhtia, lähtee taatusti kaikki irtoava moska liikkeelle ..... Ja sekurasta se tankin irroitus ..... Ota ensin hytti irti, jne .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 sammui vauhdista
Tuohan noissa on kun pitää koko raksa purkaa,hyvin usein se vika on siellä tankissa monessakin laitteessa kun kukaan ei ole vuosi kymmeniin sinne katellu saati putsannu.
Monen pienkoneenkin ongelmat poistuu kun kippaa nurin jatankkaa uudet puhtaat bensat,niin eikä pidä unohtaa niitä öljyjäkään nekin monissa vuosia vanhaa tahnaa,paha vaan kun nyky bensatkaan ei enää säily ilman säilöntäaineita,se on sitten joko ajettava tai vaan säilöttävä laitteet heh!
Monen pienkoneenkin ongelmat poistuu kun kippaa nurin jatankkaa uudet puhtaat bensat,niin eikä pidä unohtaa niitä öljyjäkään nekin monissa vuosia vanhaa tahnaa,paha vaan kun nyky bensatkaan ei enää säily ilman säilöntäaineita,se on sitten joko ajettava tai vaan säilöttävä laitteet heh!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 990 sammui vauhdista
Arvasin, ettei tankki irtoa koppia irroittamatta. No, pitää kokeilla jotain imuri keinoa, en lähde purkamaan hyttiä irti, se on päivän työ sähköineen päivineen...
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 990 sammui vauhdista
Joskus, kun kaverin 1410 koneesta toistamiseen koppia irroitettiin, laatikon purkua varten, niin sillä toisella kerralla meni n.45min aikaa, kun kabiini oli pois....
Tosin, edellisestä irroituskerrasta ei ollut kuin n.2kk aikaa .....
Tosin, edellisestä irroituskerrasta ei ollut kuin n.2kk aikaa .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 sammui vauhdista
Nojoo... mulla on siinä itse asennettuja sähköjä esteenä sen verran, että niissä menee aikaa. Ei käynyt joskus mielessä tehdä liittimellä kopin ja rungon välisiä sähköjä.
Eikä ole välinettä nostaa koppia. Se, tarviiko sitä edes paljon saada ylöspäin, on tutkimatta
Eikä ole välinettä nostaa koppia. Se, tarviiko sitä edes paljon saada ylöspäin, on tutkimatta
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 990 sammui vauhdista
Eipä kannat ryhtyä koppia nostelemaan ja tankkia irrotamaan, kun sen saa putsattua ihan hyvin muutenkin.
Kuten tuossa edellä on jo useampaan kertaan todettukin
Kuten tuossa edellä on jo useampaan kertaan todettukin
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669
Vs: 990 sammui vauhdista
Joo, yksinkertaisin keino voittaa ongelman tässä tapauksessa.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 990 sammui vauhdista
Eipä sitä SEKURA-kabiinia tarvii kuin sen reippaan puol metriä-metrin nostaa ylös, että saa tankin irti......
Tai sitten vaan vähän, edestä 10-20cm, ja kytkinkaavelista katkaista kone ......
Tai sitten vaan vähän, edestä 10-20cm, ja kytkinkaavelista katkaista kone ......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 sammui vauhdista
tehdään kytkinremontin yhteydessä noin. Sitä ennen puhdistuu muilla keinoilla.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 990 sammui vauhdista
Tosiaan tuo lasikuppi on hyvä jos jotain mälliä imuputkesa nin juoruaa heti ilmakuplilla tai vaahdolla.. Meikällä harvoin käytetty 1390 vaahtosi kovasti , löpömittari pimeänä. ihmettelni jotta mitä ny. Sammui 10m päähän löpötankista kun oli tankkaamaan menossa.. tosi kivaa, oli tyhjä tankki
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: 990 sammui vauhdista
Tähän ongelmaan hain ratkaisua tankkia puhdistamalla. Ja sehän Sekurahytillisessä ei tankkia irroittamalla onnistu ihan helposti....
Rakensin puhdistusta varten oman imurin, jolla rauhassa saa löpöä imuroida. Käytännössä siis tuhkaimurista imuvoima ja välissä "erotus pönttö" jonka imuletkuna puutarhaletku. Löpö ja roska jäi ekaan pönttöön ja tuhkaimuri pysyi kuivana.
Ensin tankki tietysti tyhjäksi, tyhjenee muutamaa desiä vaille polttoaineen syöttöputken kautta. Sitten imurilla puhdistamaan säiliön pohjaa ja ropina kuului imurista kun roskaa löytyi. Tankin pohjassa on kätevästi syvennys juuri tankkausaukon kohdalla, joten siinä oli suurimmat roskat. Siitä myös polttoaine imetään järjestelmään, joten roskat tukkeutuu helposti putken päähän, kuten minun koneelle varmaan kävi.
Tankin tyhjennystulppa on myös niin hankalassa paikassa, etten sitä lähtenyt irroittamaan. Imurilla sain tankin puhtaammaksi, jotain pikkuroskaa jäi, mutta ne ei polttoaineputkea noin vaan tuki. Nyt olettaisin ongelman poistuneen. Jos käyntihäiriö toistuu, pitää tutkia uudelleen.
Rakensin puhdistusta varten oman imurin, jolla rauhassa saa löpöä imuroida. Käytännössä siis tuhkaimurista imuvoima ja välissä "erotus pönttö" jonka imuletkuna puutarhaletku. Löpö ja roska jäi ekaan pönttöön ja tuhkaimuri pysyi kuivana.
Ensin tankki tietysti tyhjäksi, tyhjenee muutamaa desiä vaille polttoaineen syöttöputken kautta. Sitten imurilla puhdistamaan säiliön pohjaa ja ropina kuului imurista kun roskaa löytyi. Tankin pohjassa on kätevästi syvennys juuri tankkausaukon kohdalla, joten siinä oli suurimmat roskat. Siitä myös polttoaine imetään järjestelmään, joten roskat tukkeutuu helposti putken päähän, kuten minun koneelle varmaan kävi.
Tankin tyhjennystulppa on myös niin hankalassa paikassa, etten sitä lähtenyt irroittamaan. Imurilla sain tankin puhtaammaksi, jotain pikkuroskaa jäi, mutta ne ei polttoaineputkea noin vaan tuki. Nyt olettaisin ongelman poistuneen. Jos käyntihäiriö toistuu, pitää tutkia uudelleen.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 990 sammui vauhdista
Yhtä implematicin tankkia piti puhdistaa hiukan saman tapaisella zydeemillä: Imuletku peltikanisteriin tiiviisti kiinni ja pölynimuri imemään ilmaa pois kanisterista. Puhditusletkun päässä oli sähkömiehen putkesta puolen metrin pätkä ja pää vinoon katkaistu, että siihen tuli tavallaan kynsi, jolla tankin pohjaa pystyi raaputtamaan. Aika hyvin se toimi, mutta vuosien mittaan tankin pohjalle sedimentoitunut moska saattaa olla yllättävän tiukassa. Kaikesta vaivannäöstä huolimatta tankin pohjaan jäi "jotain" josta liukeni pikku moskaa vielä aika kauan putsaamisen jälkeen. Sakkakuppi piti tyhjentää aluksi aika tiuhaan, mutta kyllä roskittuminen sitten alkoi vähetä ja ongelma poistui.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» 1200 S sammui
» DB 990 sammui ajosta
» 996 sammui yhtäkkiä
» Taavetti säikäytti kun sammui kun saunalyhty
» david sammui eikä käynnisty
» DB 990 sammui ajosta
» 996 sammui yhtäkkiä
» Taavetti säikäytti kun sammui kun saunalyhty
» david sammui eikä käynnisty
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa