Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Cropmaster kiristysarvot

3 posters

Siirry alas

Cropmaster kiristysarvot Empty Cropmaster kiristysarvot

Viesti  pekka La Elo 11 2018, 11:42

Tietääkö kukaan kiristysarvoja Cropmaster bensa-petroolin; runkolaakeri, veivilaakeri ja kannen pultit.
Vuosimalli on noin 1948.

pekka

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

Cropmaster kiristysarvot Empty Vs: Cropmaster kiristysarvot

Viesti  mattkau La Elo 11 2018, 23:20

Ei näy kukaan uskaltanut aloittaa, niin aloitetaan sitten näin. Ensinnäkin tämän linkin takaa löytyy alkuperäinen Cropmaster korjaamokäsikirja.
http://www.kolumbus.fi/saarikonrinne2/pdf/DB%20Cropmaster%20Korjaamokasikirja%2001.pdf

Siinä kerrotaan kannen kiristysmomentiksi 80 lbft eli 108 Nm. Sanotaan kylläkin jotain sellaista kuin "jos sattuu olemaan momenttiavain käytössä niin..". Tässä keskusteluosiossa on ketju nimeltään "Kannentiivisteen vaihto" tai jotain sinnepäin. Kiristysjärjestykseen ja muidenkin kannen kiinnittämiseen ja jälkikiristykseen liittyviin menettelyihin soveltaisin tuota keskustelua.

Tuon käsikirjan neuvokit alakerran laakerien kiinnittämiseen varsinkin momenttien osalta ovat hassut eli ei momentteja. Runkolaakerien kanssa menetellään seuraavasti. Kiristetään ruuvit tasaisesti kiinni, avataan varttikierros ja kuparivasaralla taputellaan eri suunnista kampiakselin mutkia laakerien keskittämiseksi, jonka jälkeen mutterit kiristetään lujaan "down hard". Kiertokankien alapään laakerinkansien kirimisestä kerrotan sitten vähemmän. Kehoitetaan olemaan sekoittamatta kansia ja säippiä tahi viilailemasta niitä. Molemmissa tapauksissa sitten korostetaan lukituspeltien käyttöä, ilmeisesti kiristysmomentti ei ole niin tarkka kun luotetaan mekaaniseen lukitukseen.

Jos sitten mentäisiin arvausosastolle. Laakerien kiinnitysruuvit ovat mitä todennäköisemmin BSF eli hieno Whitworth kierre (jossa tunnusmerkkinä 55 asteen terävämpi harjakulma). Jos ruuvien lujuus on suunnilleen meidän 8.8 vastaavaa Grade R tai T, niin kiristysmomentit asettuvat normi BSF ruuveille seuraavasti
3/8" (9mm) 45-55 Nm
7/16" (11mm) 72-90Nm
1/2 (12.7mm) 111-136Nm
Niinkuin sanottu, tämä on täydellistä arvailua kun ei tiedä millaisia ne ruuvit ovat. Omalla vastuullasi sitten sovellat näitä ja loppujen lopuksi luotat peltiprikkojen taivuttelun taikavoimaan, niinkuin remonttikirja kertoo.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1582
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Cropmaster kiristysarvot Empty Vs: Cropmaster kiristysarvot

Viesti  pekka Su Elo 12 2018, 11:35

Kiitos hyvistä neuvoista!

pekka

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

Cropmaster kiristysarvot Empty Vs: Cropmaster kiristysarvot

Viesti  outsider Ti Elo 14 2018, 08:24

80lb/ft eli 110Nm kannenpultit ,kannen kekeltä ulospäin edeten
Ensin 50nm ,sitten 80Nm ja lopuksi 110Nm
Kun moottori on lämmennyt kunnolla kerran niin sitten jälkikiristys.

Kiertokangen pultit 55Nm

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1881

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa