DB 900 starttiongelma
+3
1690 metsä
mattkau
VRJ
7 posters
Sivu 1 / 1
DB 900 starttiongelma
Osaako kukaan sanoa mistä voisi hankkia vanhaan ysisataseen startin? Uudempien startti ei käy. Omassa kiinnityspultit pienemmällä kehällä, lohkon reikä pienempi ja vauhtipyörä liian kaukana uudemman startille. Omassa oli vielä paikoillaan alkuperäinen startti, jossa ei ulkoista solenoidia. Oulaisissa näytti olevan jossain ysisatasessa uudehko startti mutta en saanut siinä ollutta numeroa muistiin.
VRJ- David Brown : 900
Viestien lukumäärä : 11
Paikkakunta : Raahe
Vs: DB 900 starttiongelma
Arvailuksihan tämä menee, kun ei ole vertailukappaletta (900) kotona. Ensinnäkin, siinä sinun koneessa oleva startti jossa ei "ulkoista solenoidia" on melkoisen varmasti "CAV pötkö". Se on hyvä startti mutta kallis ja myös osat kalliita, ei kannata missään nimessä hävittää. Joku niitä osaa kunnostaakin ja näilläkin sivuilla on korjausohjeita.
Uudemmissa Taaveteissa, verrokkina minun valkoinen 880, on kiinnitysruuvien jakokehä noin 146 mm (eli vissiin tuumissa 5" 3/4) ja ohjauslieriön (joka siis menee lohkossa olevaan reikään) halkaisija 92mm.
10/60 Nuffieldissa on CAV pötkö, jossa kiinnitysruuvien jakohalkaisija on 127mm (5") ja ohjauslieriö noin 88.7 mm. Kiinnityslaipan otsapinnan ja hammaspyörän ulomman pään välinen mitta on noin 46 mm. Hampaita siinä on 10 (joka nyt hätätilassa käy vaikka Taavetissa vissiin 11).
Menee sinulla vähän mittailuksi mutta ajattelisin (arvaisin), että noista Nuffin starteista esimerkiksi voisi löytyä sopivaa. Tämän kummempaan ei tällä kertaa pysty. Näitä ulkoisella solenoidilla olevia startteja miettiessä kannattaa katsoa että solenoidin asento sopiva ja että käyttöpään laakerointi mahtuu kytkinkoppaan. CAVssahan pyörä on ulokkeena.
Uudemmissa Taaveteissa, verrokkina minun valkoinen 880, on kiinnitysruuvien jakokehä noin 146 mm (eli vissiin tuumissa 5" 3/4) ja ohjauslieriön (joka siis menee lohkossa olevaan reikään) halkaisija 92mm.
10/60 Nuffieldissa on CAV pötkö, jossa kiinnitysruuvien jakohalkaisija on 127mm (5") ja ohjauslieriö noin 88.7 mm. Kiinnityslaipan otsapinnan ja hammaspyörän ulomman pään välinen mitta on noin 46 mm. Hampaita siinä on 10 (joka nyt hätätilassa käy vaikka Taavetissa vissiin 11).
Menee sinulla vähän mittailuksi mutta ajattelisin (arvaisin), että noista Nuffin starteista esimerkiksi voisi löytyä sopivaa. Tämän kummempaan ei tällä kertaa pysty. Näitä ulkoisella solenoidilla olevia startteja miettiessä kannattaa katsoa että solenoidin asento sopiva ja että käyttöpään laakerointi mahtuu kytkinkoppaan. CAVssahan pyörä on ulokkeena.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 900 starttiongelma
Josko minäkin arvailen. 60 luvun MF 165 (Perkins 203) (ja muissakin Massikoissa ) on CAV pötköä ja vaihtoehtoisesti Lucasta ulkopuolisella solenoidilla.
Siis nimenomaan sillä pienemmällä kiinnityspultti kehällä. Jos kyseinen Lucas tai sen kopio käy 900, kyllä satartteja löytyy
Siis nimenomaan sillä pienemmällä kiinnityspultti kehällä. Jos kyseinen Lucas tai sen kopio käy 900, kyllä satartteja löytyy
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669
Vs: DB 900 starttiongelma
Tuo Nuffield-tutkintalinja vaikuttaa mielenkiintoiselta joskin Dexta/Ferguson-tarinoissakin lienee perää? Ostin tosiaan ysisataseeni uuden startin jonka väittivät käyvän vaikka hammasluku olikin eri. Viallisessa omassani hampaita 13. Nuo kertomasi mitat tuntuvat olevan lähellä. Yritän tähän lisätä kuvat joissa yhdessä näkyy alkuperäinen ja lainaan saatu 950:n startti. Toisessa alkuperäisen mittoja ja yksi kuva otettu tänä kesänä Oulaisissa ysisatasesta jossa uudenmallinen startti.
VRJ- David Brown : 900
Viestien lukumäärä : 11
Paikkakunta : Raahe
Vs: DB 900 starttiongelma
Onko tuota 900 sitten missä vaiheessa tehty tuolla CAV startilla kun en nyt enää muista vanhoja keskusteluja?
Meinaan vaan että ei kai se itse lohko mihin startti tulee ole muuttunut miksikään sinä aikana kun 900 tehtiin??
Meillä oli joko -58 tai 59 900 ja siitä kävi 850 Taaviin startit ristiin kun sellanen nyt 850 Taavissa on,jos se lohkonlaippa on aivan sama paksuudeltaan jne niin siihenhän voipi sitten porata ja jenkailla omat reijät toiselle,toki startin etäisyys pitää myös olla oikea vauhtipyörälle ja hampaiden lukumäärä.
Meinaan vaan että ei kai se itse lohko mihin startti tulee ole muuttunut miksikään sinä aikana kun 900 tehtiin??
Meillä oli joko -58 tai 59 900 ja siitä kävi 850 Taaviin startit ristiin kun sellanen nyt 850 Taavissa on,jos se lohkonlaippa on aivan sama paksuudeltaan jne niin siihenhän voipi sitten porata ja jenkailla omat reijät toiselle,toki startin etäisyys pitää myös olla oikea vauhtipyörälle ja hampaiden lukumäärä.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 900 starttiongelma
On siinä ysisatasessa ollut pötköö, oon nähny.
Mutta tosiaan Ferguissa on ristiin CAV ja Lucas. Korjasin kerran kaverille satakuusvitoseen CAV startin, periaatteella kahdesta rikkinäisestä yksi ehyt. Mittoja vaan en muista, mutta Metsä varmaan tietää paremmin. Mitenkäs tuo sinulla, pystyisikö uuden ostamasi ja vanhan yhdistämään sillä tavalla, että se kävisi koneeseen, oikeat hammasluvut ja kaikki. Se vain on vähän tavanomaista hankalampi rassattava. Sitä ei äkkinäinen saa edes avattua ja osia pyrkii karkailemaan hukkaan. Mutta niinkuin sanottu, hyvät ohjeet löytyy sivuilta, ihan virallinen korjausohje.
Eikä sitä uuden purkamista kannata pelätä. Minäkin jouduin tuohon kasikaskymppiin siirtämään vanhoihin kuoriin neloskoneen uuden startin sisuskalut. 880 startti on vasemmalla puolella ja harvinainen, ainakin passelilla hinnalla, niin piti tehdä ite.
Mutta tosiaan Ferguissa on ristiin CAV ja Lucas. Korjasin kerran kaverille satakuusvitoseen CAV startin, periaatteella kahdesta rikkinäisestä yksi ehyt. Mittoja vaan en muista, mutta Metsä varmaan tietää paremmin. Mitenkäs tuo sinulla, pystyisikö uuden ostamasi ja vanhan yhdistämään sillä tavalla, että se kävisi koneeseen, oikeat hammasluvut ja kaikki. Se vain on vähän tavanomaista hankalampi rassattava. Sitä ei äkkinäinen saa edes avattua ja osia pyrkii karkailemaan hukkaan. Mutta niinkuin sanottu, hyvät ohjeet löytyy sivuilta, ihan virallinen korjausohje.
Eikä sitä uuden purkamista kannata pelätä. Minäkin jouduin tuohon kasikaskymppiin siirtämään vanhoihin kuoriin neloskoneen uuden startin sisuskalut. 880 startti on vasemmalla puolella ja harvinainen, ainakin passelilla hinnalla, niin piti tehdä ite.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 900 starttiongelma
Joo Lucaksen otin vanhasta MF 86 puimurista ja on muistaakseni 11 hampainen. Pötkön hammaslukua en muista ja se on siirtyny jo uudelle omistajalle.
pötkön hammasratas ei kyllä suoraan sovi Lucakseen, vaatis enempi askartelua
Ei pötkössä ja Lucaksessa taida olla muuta yhteistä kun kiinnitys pultinreikien siainti
pötkön hammasratas ei kyllä suoraan sovi Lucakseen, vaatis enempi askartelua
Ei pötkössä ja Lucaksessa taida olla muuta yhteistä kun kiinnitys pultinreikien siainti
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669
Vs: DB 900 starttiongelma
Taisin kirjottaa vähän epäselvästi. Ei Luukkaan ja CAVn startteja tosiaankaan pysty yhdistämään. Yhden ehyen startin tekeminen kaverille tapahtui yhdistämällä kahden CAVn ehyet osat ja omassa tapauksessa oli kaksi melkein samanlaista Luukasta. Olivat pikkasen muuttaneet rakenteita 50 vuodessa, että joutui siinäkin pikkasen soveltaan.
Siis ei noita kuvassa näkyviä pysty yhdistään. Toisaalta tuo Luukas on lainapeli, ettei sitä oikein ole lupa hajottaakkaan, jos nyt oikein ymärsin. Ajattelin lähinnä. että tuosta ylemmästä voisi tuon oikean kokoisen rattaan ja siirtoholkin asentaa tilalle ostettuun, jossa vääränkokoinen ratas.
No, joka tapauksessa noita pienemmällä ruuvikehällä olevia on tarjolla. Jospa niistä joku sitten kävisi.
Siis ei noita kuvassa näkyviä pysty yhdistään. Toisaalta tuo Luukas on lainapeli, ettei sitä oikein ole lupa hajottaakkaan, jos nyt oikein ymärsin. Ajattelin lähinnä. että tuosta ylemmästä voisi tuon oikean kokoisen rattaan ja siirtoholkin asentaa tilalle ostettuun, jossa vääränkokoinen ratas.
No, joka tapauksessa noita pienemmällä ruuvikehällä olevia on tarjolla. Jospa niistä joku sitten kävisi.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 900 starttiongelma
Joo niin vähän arvelinkin. Mutta osien sopivuutta ei varmuudella tiedä starrtteja purkamatta. Aitoja Lucaksiakin on tullu vastaan kahdella eri akselin rihlauksella ja sitten on vielä kaikki rättipäiden tekemät likipitäen, keskimäärin, noin suunnilleen kopiot
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669
Vs: DB 900 starttiongelma
Niin eipä kukaan sitten vaivautunut vastaamaan kysymykseeni että eikö esim. Taaveista 850 950 990 jne käy startti mietenkään 900 CAV tilalle? onko siinä kiinnityksessä jotain erikoista? vai onko koko reikä erikokonen vai että ei käy sinne mitenkään,luulisi sen aukon/pulttijaon semmonen olevan että pystyy modifioimaan,sitten kävis ihan normi starttikin
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 900 starttiongelma
Kyllä tuohon minun ysisataseen ei käy tuo kokeiltavana oleva ysiviiskymppisen eikä liikkeestä ostettu startti: ei mahdu reiästä ja pultit liian suurella kehällä. Nämä hoituu modaamalla mutta olellisin asia on että ratas jää liian kauas vauhtipyörältä. Hammasluku myös heittää. Voihan olla että mulle sattui taas joku erikoismalli, joita muilla ei ole?
VRJ- David Brown : 900
Viestien lukumäärä : 11
Paikkakunta : Raahe
Vs: DB 900 starttiongelma
Onko mitään mahiksia löytää vaikkA 25D:n startti mitattavaksi? 900 tehtiin aikoinaan moderniksi traktoriksi 25:n ja 30:n jälkeen, mutta samoja komponentteja ja osia vanhempien mallien kanssa käytettiin takuuvarmasti pelkästään jo logistiikkasyistä. 900:sta on olemassa mark I ja mark II, joissa on keskenään paljon eroja. Mark II saattaisi olla uudemman mallin startilla joten on hyvin mahdollista että Mark I:n startti käy ristiin viistokeulaisten dieselien kanssa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB 900 starttiongelma
Erkki taisi löytää sen ongelman, mikä aiemminkin on tullut esiin ysisatasen starttia käsittelevissä keskusteluissa. Olisiko tosiaan niin, että Mark I olisi pienemmällä pulttikehällä oleva statin kiinnitys, Mark II'ssa sitten sama kuin myöhemmissä Taaveteissa. Tämä kyllä selittäisi hämmennykset aiemmissa ja tässäkin keskustelussa. Kumpikohan tässä nyt sitten on kysymyksessä VRJ. Mark II tunnistaa helpoiten symmetrisesti keskellä olevasta ratista, Mark I vähän oikeassa reunassa oleva ratti kuten aiemmissa Taavettimalleissa.
Jos en nyt ihan väärin muista niin 25/30 taavettia oli kahdella erilaisella startilla, toinen oli CAV pötkö, toinen taas CAV työntöankkuripeli, tuntomerkkinä hiilipäässä oleva "laatikko" missä kaapelien kiinnitysruuvit startin akselin suuntaiset "sisäänpäin". Nämä tietysti olivat kiinnitykseltään vaihtokelpoiset ja luultavasti kävisivät myös 900 Mark I'een. Mark II sitten pelaisi myöhempien Taavettien starteilla.
Jos en nyt ihan väärin muista niin 25/30 taavettia oli kahdella erilaisella startilla, toinen oli CAV pötkö, toinen taas CAV työntöankkuripeli, tuntomerkkinä hiilipäässä oleva "laatikko" missä kaapelien kiinnitysruuvit startin akselin suuntaiset "sisäänpäin". Nämä tietysti olivat kiinnitykseltään vaihtokelpoiset ja luultavasti kävisivät myös 900 Mark I'een. Mark II sitten pelaisi myöhempien Taavettien starteilla.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 900 starttiongelma
Onko tuo alkuperäinen CAV pötkö niin pahasti sökö ettei saa kuntoon. Osia ei varmaan löydy, ainakaan helpposti, mutta kyllä sille jotain onnistuu tekemään kotikonstein
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669
Vs: DB 900 starttiongelma
Keskityskuulia halki ja sisälle menevä virtaliitin poikki. Ei onnistu minun taidoilla korjata. Luulin virheellisesti uuden hankkimisen oleva piisofkeik. Erehdyin.Taas.
VRJ- David Brown : 900
Viestien lukumäärä : 11
Paikkakunta : Raahe
Vs: DB 900 starttiongelma
Kiitän nyt alkoi valkenemaan tuo mysteerio,eli siis muun modaaminen sinne olisi aikamoinen työ,se ei sitten ole vaihtoehto.
Voipi olla sitä alkuperästa aika vaikea sitten saada kuten toiset on jo kirjotellukkin,oletko soitellu minnekkään sähkökorjaamoihin? täällä Lahdessakin on yksi semmoinen mitäpä lie he sanoisivat tai joku muu korjaamo että onko mitään toiveita saada mitään mistään? tai saada käymään paikoilleen jotain muuta?
Kyllä sinne joku seppä jonkun laittaa mutta kuka miten ja kuinka paljon se tulee kustantamaan...
Tämä olisi tuhannentaalan paikka sellaselle sepälle joka tietäisi asiasta todella jotakin,asiaa on käsitelty täällä ennenkin niin näyttää olevan tarvitsijoitakin vielä.
Voipi olla sitä alkuperästa aika vaikea sitten saada kuten toiset on jo kirjotellukkin,oletko soitellu minnekkään sähkökorjaamoihin? täällä Lahdessakin on yksi semmoinen mitäpä lie he sanoisivat tai joku muu korjaamo että onko mitään toiveita saada mitään mistään? tai saada käymään paikoilleen jotain muuta?
Kyllä sinne joku seppä jonkun laittaa mutta kuka miten ja kuinka paljon se tulee kustantamaan...
Tämä olisi tuhannentaalan paikka sellaselle sepälle joka tietäisi asiasta todella jotakin,asiaa on käsitelty täällä ennenkin niin näyttää olevan tarvitsijoitakin vielä.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 900 starttiongelma
Hyvä erkki ja mattkau! Oma 900 on tosiaan tuo mk1 eli ratti selkeästi oikealla.
Nyt tutustuin vielä tarkemmin ,niin CAV:hän sen on ja malli CA4512-2.
Nyt tutustuin vielä tarkemmin ,niin CAV:hän sen on ja malli CA4512-2.
Viimeinen muokkaaja, VRJ pvm La Elo 18 2018, 11:32, muokattu 1 kertaa
VRJ- David Brown : 900
Viestien lukumäärä : 11
Paikkakunta : Raahe
Vs: DB 900 starttiongelma
Soitappa Pattijoen autosähköön 0400684069.Oma pikku farkku oli saman remontin tarpeessa apu löytyi kyseisestä paikasta ihan sopivaan hintaan.
Taavetti 1290 vm82- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3
Vs: DB 900 starttiongelma
Kiitos vinkistä. Sama tuli mieleen heti ropleeman ilmaannuttua mutta katsoin nettisivuja niin siellä oli ilmoitus: "Olen jäänyt eläkkeelle ja koko varasto myyty". Perjantaina 17.8.2018 sain toimivan startin käteen. Naapuri jonka kanssa startti purettiin korjasi sen. Monta kertaa oli pitänyt purkaa ja kasata mutta nyt toimii. Olisi hyvä kuitenkin tietää sopiiko 25:sen startti tähän 900 mk1-malliin.
Viimeinen muokkaaja, VRJ pvm La Elo 18 2018, 11:31, muokattu 1 kertaa
VRJ- David Brown : 900
Viestien lukumäärä : 11
Paikkakunta : Raahe
Vs: DB 900 starttiongelma
Hyvä että toimii. Vanhan koulun autosähköpajojen pitäjät vanhenee siinä missä me muutkin ja lopettelevat töitään. Saman teki Marttilan mies. Lopettamisilmoituksen myötä asiakkaat vähenevät mutta eivät välttämättä lopu kokonaan. Samaa tapahtuu dieselkorjaajille.
Ihan vihjeeksi sitten kaikille CAV pötkön avaajille. Ne haulit siellä akselilla ovat helposti hukkuvaa tavaraa. Korvaavia oikean kokoisia (tuumamittaisia) laakerikuulia löytyy polkupyörähuollon laatikosta tai hätätilassa ihan vaikka pyörästä lainaamalla. En kyllä pysty sanomaan minkä merkkisessä navassa tai keskiössä on samaa kokoa.
Ihan vihjeeksi sitten kaikille CAV pötkön avaajille. Ne haulit siellä akselilla ovat helposti hukkuvaa tavaraa. Korvaavia oikean kokoisia (tuumamittaisia) laakerikuulia löytyy polkupyörähuollon laatikosta tai hätätilassa ihan vaikka pyörästä lainaamalla. En kyllä pysty sanomaan minkä merkkisessä navassa tai keskiössä on samaa kokoa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 900 starttiongelma
Tuli sitten tuon edellisen viestin jälkeen tehtyä yksi CAV pötkön pura ja kokoa. Oli naapurin miehellä menny peli voimattomaksi. Sieltä löytyi se vika, mikä on ollut ainakin puolessa avaamistani. Solenoidin kärkien eristepertinaxi ja niittien muovieristeet muuttuneet sähköä johtavaksi. Kun solenoidi vetää, niin sähkö karkaa runkoon. Nyt tällä kertaa vian korjasin ottamalla elinluovuttajastartista sen solenoidipaketin.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 900 starttiongelma
Nuo kyseiset eriste hommelit rakentelin yhteen CAV pötköön maakaasuputken kuoresta. Siis itänaapurista Helsinkiä kohti menevän halkasialtaan 70 cm olevan maakaasuputken kuoresta.
Mutta toimiva startti siitä jokatapauksesa tuli
Mutta toimiva startti siitä jokatapauksesa tuli
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669
Vs: DB 900 starttiongelma
Minä olen viime ajat keskittynyt hitsaamaan työssä 315 mm muoviputkea. Jäämäpätkistä tullut rakennettua yhtä sun toista, mutta tuollaisiin eristämisiin en ole ymmärtänyt käyttää.
VRJ- David Brown : 900
Viestien lukumäärä : 11
Paikkakunta : Raahe
Vs: DB 900 starttiongelma
Vetelissä Autosähkö J Pöytäsaari juuri kertoi minulle että 900:een käy erään valmettimallin startti.
Sellainen missä vauhtipyörän päästä puuttu "rungon pää" eli hammasratas on paljaana.
Tehdasuuden startin hinta noin 300.
0405270415 on kaverin numero.
Sellainen missä vauhtipyörän päästä puuttu "rungon pää" eli hammasratas on paljaana.
Tehdasuuden startin hinta noin 300.
0405270415 on kaverin numero.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: DB 900 starttiongelma
JA sitten kun niitä startteja uusitte katsokaa että hammasluku täsmää mitä on alumperin ollu,näin sanoi mulle AINA edesmenny kaverini että se on määräävä ja toinen asia se että ratas menee sinne kehälle täysin,jos menee alle tai yli molempi pahempi,vanhoissa Lucasin solenoidistarteissa oli jopa säätö tuolle pituudelle.
Se on van paha kun tuota kohdistusta ei näe jos ei ole moottori irti,milläpä sen näkee sieltä tunnelista jos ei sitten alakautta keksi tiirailla kenties?
Yhdellä tuttavalla oli joku mikä lie se nyt olikaan Venäläinen auto.... siihen se ei koskaan saanu oikeaa starttia joku kun oli hukanu alkuperäsen että sellastakin voipi käydä.
Se on van paha kun tuota kohdistusta ei näe jos ei ole moottori irti,milläpä sen näkee sieltä tunnelista jos ei sitten alakautta keksi tiirailla kenties?
Yhdellä tuttavalla oli joku mikä lie se nyt olikaan Venäläinen auto.... siihen se ei koskaan saanu oikeaa starttia joku kun oli hukanu alkuperäsen että sellastakin voipi käydä.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa