Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Tuli nähtyä hirvi 4m etäisyydeltä

4 posters

Siirry alas

Tuli nähtyä hirvi 4m etäisyydeltä Empty Tuli nähtyä hirvi 4m etäisyydeltä

Viesti  hannutt Su Loka 16 2016, 20:34

On se vaikuttava näky kun hirvi seisoo ojan takana,  välissä ajokaista hämärä ja vauhtia vajaa 100.
Ihmeen paljon ehtii näkemää kun tosiaan vilkasee vasemmalle ja siinä seisoo Hirvi Shocked
Ei kyllä ehtis kissaa sanoa jos tulee vauhdilla tielle.

hannutt

Viestien lukumäärä : 618

Takaisin alkuun Siirry alas

Tuli nähtyä hirvi 4m etäisyydeltä Empty Vs: Tuli nähtyä hirvi 4m etäisyydeltä

Viesti  erkki Ma Loka 17 2016, 17:19

Jos hirvellä ei ole mitään kiirettä, niin se kyllä pysähtyy nuuskimaan tien laitaan ennen tielle nousua. Mootoripyörää se jopa pelkää, on meinaan monet kerrat hirvi kääntynyt metsään takaisin kun olen osunut pyörällä risteävälle reitille. Mutta sitten jos on koira kannoilla tai jokin muu syy juosta, ei hirvelläkään ole aikaa pysähtyä liikennetilannetta tutkimaan. Muuan kaveri rysäytti kymmenisen vuotta sitten hirvikolarin ja sanoi, ettei nähnyt itse koko elukkaa elävänä eikä kuolleena. Takaa tullesta autosta rysäys nähtiin, mutta itse kolariauton kuljettajalla meni niin paljon lasinsiruja silmiin, ettei ympärille katselu onnistunut ennen lääkärin apuja. Henkikulta kuitenkin säilyi.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5033

Takaisin alkuun Siirry alas

Tuli nähtyä hirvi 4m etäisyydeltä Empty Vs: Tuli nähtyä hirvi 4m etäisyydeltä

Viesti  mattkau Ke Loka 19 2016, 09:10

Hirvi, onneksi, normaalioloissa noudattelee jonkin verran kelloa, eli aamu/iltahämärät on otollisinta aikaa päästä näkemään tien laidalla. Poikkeuksena tietysti sitten ovat nämä metsästys- ja kiima-ajat ja kun äitihirvi on vierottanu mullikan, joka sitten hädissään törmäilee milloin missäkin ja toimii arvaamattomasti niinkuin ketkä tahansa nuoret.

Minun tuvan ympärillä kuulemma pyörii hirviä. Naapurit on nähneet niitä, taloa lähimmät muutaman kymmenen metrin päässä syömässä. Minun silmiin niitä kyllä ei ole osunu. Karhun jälkiä ja jätöksiä kylläkin on löytyny, lähimmät saunan takaa. Mutta hyvin tänne mahtuu kaikkien elikoiden kanssa. Ja nehän on olleet täällä jo ennen minua.

Muuten, kumpaakahan ne säikkyy Erkki, pyörää vai sinua Very Happy
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1590
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Tuli nähtyä hirvi 4m etäisyydeltä Empty Vs: Tuli nähtyä hirvi 4m etäisyydeltä

Viesti  Pakki Ke Loka 19 2016, 10:19

Joo jos ei ole koskaan kohdannut hirviä ”täpärästi” ei osaa mieltää vaaraa. Yleensä ajetaan huolettomasti vieläpä ylinopeutta vaikka tiellä on merkitty vaarasta hirvimerkeillä.
Liki kymmenkunta kertaa on tullut tehtyä tuttavuutta tuon uljaan eläimen kanssa. Useimmin olen tullut sekunnin pari liian myöhään tai aikaisin kohdalle kun eläin on pinkonut tien yli. Hurjimmillaan hirvi hyppäsi auton yli metsätiellä n 40km/t vauhdissa ja kerran kopisi kaviot puskuriin kun lähtikin juoksuun edellä. Kokemus on että tiettyyn aikaan hämärissä kaahaaminen on melkoista rulettia oman ja lähimmäisten hengillä.
Pakki
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 415
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

Tuli nähtyä hirvi 4m etäisyydeltä Empty Vs: Tuli nähtyä hirvi 4m etäisyydeltä

Viesti  mattkau Ke Loka 19 2016, 10:54

Onhan noita tien päällä tullut muutama nähtyä sen parin miljoonan kilometrin matkalla mitä tullut ajeltua. Yhteenkään ei ole tullut osuttua vaikka melko läheltä mennyt. Kauriit eli peurat ja porot sitten ailataulujensa puolesta pahempia ja arvaamattomampia kuin hirvet. Varsinkin porot tottelevat vain mahaansa. Pohjosessa niitä saattaa löytyä tieltä mihin vuorokauden aikaan tahansa. Joskus saattaa lauma olla tiellä jopa makaamassa. Kiva on ylläri kun nyppylän takana makaa parikymmentä poroa tiellä. Onneksi on pienmpiä kooltaan, mutta kolahtaa ne nekin kun osuu. Kun Rovaniemellä asuin niin niitä oppi pikkase varomaan. "Etelän mies" kun tulee sinne lomalle, niin sillä ei ole tuntumaa niiden käyttäytymisestä ja riski porokolariin on suuri.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1590
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Tuli nähtyä hirvi 4m etäisyydeltä Empty Vs: Tuli nähtyä hirvi 4m etäisyydeltä

Viesti  Pakki To Loka 20 2016, 08:32

Hyvän kuvan tilanteesta saa taas tienpäältä tiistai-iltana Jämsässä. Kaahaaminen on tärkeintä. Evil or Very Mad
Pakki
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 415
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa