DB 990 alennuksen rasvanippa missä?
+2
mattkau
jouto
6 posters
Sivu 1 / 1
DB 990 alennuksen rasvanippa missä?
Se laitattaa uudet liinat valkun jarruihin. Selecta 990 vm. 1967, kahdeksanpulttinen pyöränlaippa. Rupesin kahtomaan korjauskäsikirjan kuvaa, jossa näkyy nippa pyöränlaipassa. Minun kikottimessani keskellä laippaa on reikä, mutta ei siinä ole edes jämiä nipasta. Siitä korjauskirjan heti sektion alussa kuvaamasta nipasta pitäisi kuitenkin mennä laakereita suojaava tiivistävä rasvakaulus uloimman rullalaakerin tienoille. Tarjosin poraa siihen keskireikään, mutta ei siitä löytynyt kuin massiivista valua vaan. Vai voisiko olla vaan niin asettunut se vanhan nipan jämä, molemmissa pyörissä?
Missä sen nipan tulisi sijaita? Vai eikö sitä ole välttämätä kaikissa valmisteissa? Korjausoppaan pienistä rakennemuutoksista kertova osa ei tunne mitään nippoihin liittyvää muutosta. Mutta aluksi näyttää 990-Selectoissakin olleen kuusipulttinen laippa, 1966 vaihtui jossain välissä kahdeksaan.
Portaali on vasemmalta irti ja rummut ovat aivan kuivat, ei ole vuotanut kummastakaan suunnasta. Ja juu, olen jo valmiiksi köyttänyt tasauspyörästön vivun kiinni-asentoon
t. Kauko Ollila
Missä sen nipan tulisi sijaita? Vai eikö sitä ole välttämätä kaikissa valmisteissa? Korjausoppaan pienistä rakennemuutoksista kertova osa ei tunne mitään nippoihin liittyvää muutosta. Mutta aluksi näyttää 990-Selectoissakin olleen kuusipulttinen laippa, 1966 vaihtui jossain välissä kahdeksaan.
Portaali on vasemmalta irti ja rummut ovat aivan kuivat, ei ole vuotanut kummastakaan suunnasta. Ja juu, olen jo valmiiksi köyttänyt tasauspyörästön vivun kiinni-asentoon
t. Kauko Ollila
jouto- Viestien lukumäärä : 123
Vs: DB 990 alennuksen rasvanippa missä?
Kukaan ei tunnu ehtivän vastaamaan niin minä yritän. Käyppä kuikkiin sitä nippaa pyörän sisäpuolelta alhaalta siitä kappaleesta mihin napa-akseli menee sisään. Sieltä saattais löytyä. Näin sano mun korjauskirja. Itellä on 880, missä se nippa on reilusti ulkopuolella melkein keskellä napa-akselin laippaa. Se napa-akselin pulttien jako vanhalle tykistön miehelle tuo mieleen kuustuumasen porsaan halkasijan, 152mm, helppo muistaa. Ja keskilevyn ohjausreikä on neljä tuumaa eli koulun opetustykin kaliiberi. (meinaspa karata näin iltasella)
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1660
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 990 alennuksen rasvanippa missä?
Akselin ulkopäässä, keskellä, on varmaan tehtaan jäljiltä koneistusta varten keskityspiste työstökoneita varten.
Rasvanippa lienee taka-akseliputken/porttaalin/alennusvaihdekotelon, banjon, ulkopäässä olevassa laipassa, ja monissa koneissa se rasvanippa on vain siksi, että sillä rasvalla/vaseliinilla, pidetään kurapaskat poissa itse öljystefalta/foilta, eli varsinaisesti koneen toiminnan kannalta vassua ei sinne tarvita, vaan ainoastaan siksi, että akselin öljyt sisässä pitävä stefatiiviste pysyy kunnossa, ja ettei sinne pääse kurapaskat ja hiekan kokkareet hieromaan öljytiivistettä sohjoksi ja pitämättömäksi ......
Rasvanippa lienee taka-akseliputken/porttaalin/alennusvaihdekotelon, banjon, ulkopäässä olevassa laipassa, ja monissa koneissa se rasvanippa on vain siksi, että sillä rasvalla/vaseliinilla, pidetään kurapaskat poissa itse öljystefalta/foilta, eli varsinaisesti koneen toiminnan kannalta vassua ei sinne tarvita, vaan ainoastaan siksi, että akselin öljyt sisässä pitävä stefatiiviste pysyy kunnossa, ja ettei sinne pääse kurapaskat ja hiekan kokkareet hieromaan öljytiivistettä sohjoksi ja pitämättömäksi ......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 990 alennuksen rasvanippa missä?
Tässäkin talossa ollu aikoinaa 900 jonka purkanukkin osiksi ja vieläkin on 850 joka ollu jostain 1975? asti mutta ikinä en ole takapyöristä yhtään nippaa kummastakaan löytäny,missä sitten lie on tai joskus ollu? kummasti se ohjekirja mullakin antaa käsityksen että olis juuri siinä keskellä kun ulkoapäin kattelee,mutta ei siinä kyllä ole...
Muuten luulempa että on aika vahva tuo Taavin alennuspyörästö ja kun on painavakin niin tuntuupi menevän liukkaalla hieman huonommillakin renkailla kun on painoa pyörillä!
Kokemusta on IH 275 että aika köykäset on takanurkat ja ohuetkin kun on erilainen ratkaisu siinä,no nyt menin asiasta sivuun mutta varmasti toisetkin on tuon asian huomannu...
Muuten luulempa että on aika vahva tuo Taavin alennuspyörästö ja kun on painavakin niin tuntuupi menevän liukkaalla hieman huonommillakin renkailla kun on painoa pyörillä!
Kokemusta on IH 275 että aika köykäset on takanurkat ja ohuetkin kun on erilainen ratkaisu siinä,no nyt menin asiasta sivuun mutta varmasti toisetkin on tuon asian huomannu...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 990 alennuksen rasvanippa missä?
Kyllä se rsvanippa pitäis löytyä siitä kiinnityslaipasta tässä kuvassa numero 27
:http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr53666ar1286705
Rasvaus tapahtuu pyörän navan ulkopuolelta navasa olevien reikien kautta.
Vähän joutuu pyörää pyörittelemään että nippa osuu reiän kohdalle.
:http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr53666ar1286705
Rasvaus tapahtuu pyörän navan ulkopuolelta navasa olevien reikien kautta.
Vähän joutuu pyörää pyörittelemään että nippa osuu reiän kohdalle.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: DB 990 alennuksen rasvanippa missä?
Ja uudemmissa koneissa nippa, viite 8, sojottaa taaksepäin oheisen linkin mukaisella tavalla http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr58753ar1286636 Muuten, Outsider, linkkisi varaosakirjaan ei aktivoidu.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 990 alennuksen rasvanippa missä?
Käväisin kuvaamassa tuosta ( -63 ? ) 990 Imple koneesta navan ( 6-pulttinen laippa ) , nippa keskipisteen sivulla muutaman sentin päässä
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 990 alennuksen rasvanippa missä?
Tosin jos tossa 850 on nippa niin paljon hyötyä tässä ei ole kun senverran löysät laakerit heh
No eipä ole ajoakaan kun nimeksi kesällä
No eipä ole ajoakaan kun nimeksi kesällä
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa