Akku ja plusmaadoitus 950 -60
+3
jusape
outsider
nedlog
7 posters
Sivu 1 / 1
Akku ja plusmaadoitus 950 -60
950 implematic -60
Tuli vahingossa tämäkin eteen, kun tallikaveri huomautti, että sulla on näköjään miinusmaadoitus tässä. Ilmeisesti kahden akun systeemissä on ollut plusmaadoitus alunperin (korjaamokirjakin sanoo näin), mutta onkohan yleistä, että yhden akun järjestelmään siirryttäessä on hoidettu mahdolliset muutokset ja siirrytty miinusmaadoitukseen?
Mitä muutoksia tarvitaan, jos akun kytkee eripäin, kuin on alunperin ajateltu? Ilmeisesti laturille ainakin jotain? Koituuko väärin kytketystä akusta jotain ongelmia?
Mulla on akun miinus maissa, enkä ole huomannut mitään ihmeellistä. Kaikki pelaa ja latausvalokin sammuu, kun antaa vähän kierroksia.
Tuli vahingossa tämäkin eteen, kun tallikaveri huomautti, että sulla on näköjään miinusmaadoitus tässä. Ilmeisesti kahden akun systeemissä on ollut plusmaadoitus alunperin (korjaamokirjakin sanoo näin), mutta onkohan yleistä, että yhden akun järjestelmään siirryttäessä on hoidettu mahdolliset muutokset ja siirrytty miinusmaadoitukseen?
Mitä muutoksia tarvitaan, jos akun kytkee eripäin, kuin on alunperin ajateltu? Ilmeisesti laturille ainakin jotain? Koituuko väärin kytketystä akusta jotain ongelmia?
Mulla on akun miinus maissa, enkä ole huomannut mitään ihmeellistä. Kaikki pelaa ja latausvalokin sammuu, kun antaa vähän kierroksia.
nedlog- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 149
Viestien lukumäärä : 109
Paikkakunta : Willähde
Vs: Akku ja plusmaadoitus 950 -60
Tietääkseni ei vaadi sinulta mitään toimenpiteitä.
Jos kerran laturi lataa niin se on jo "haistanut"(magnetisoitunut uudelleen) että maadoitus vaihtunut.
Jos kerran laturi lataa niin se on jo "haistanut"(magnetisoitunut uudelleen) että maadoitus vaihtunut.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: Akku ja plusmaadoitus 950 -60
Niin, onkos siinä tasavirtalaturi, vaiko onko joskus vaihdettu vaihtovirtanen tilalle ? Vaihtovirtaset on - maadotteisia, joten laturin vaihdon vaihtovirtaiseen, samassa yhteydessä muutettu "normaaliin" ts. nykyaikaiseen järjestelmään ........
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Akku ja plusmaadoitus 950 -60
jusape kirjoitti:Niin, onkos siinä tasavirtalaturi, vaiko onko joskus vaihdettu vaihtovirtanen tilalle ? Vaihtovirtaset on - maadotteisia, joten laturin vaihdon vaihtovirtaiseen, samassa yhteydessä muutettu "normaaliin" ts. nykyaikaiseen järjestelmään ........
On vielä tasavirtalaturi. Kattelin, että tuolla UKK-osiossa oli hyvät ohjeet vaihtovirtalaturin asennukseen. Ei ole tosin ajankohtaista tällä kertaa, kun kesäkeleissä pärjää näinkin hyvin.
Miten muuten se uudelleenmagnetisointi tehdään, jos tulee joskus asia eteen?
nedlog- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 149
Viestien lukumäärä : 109
Paikkakunta : Willähde
Vs: Akku ja plusmaadoitus 950 -60
Miten muuten se uudelleenmagnetisointi tehdään, jos tulee joskus asia eteen?[/quote]
Esim tuossa on aiheesta keskustelua:http://www.kuukuna.net/masinistit/6646.html
En ole itse tehnyt koskaan ,mielipiteet vaihtelee.
Mutta tuskin tarvii tehdä mitään muuta kuin vaihtaa akun liittimet.Laturi hoitaa loput.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: Akku ja plusmaadoitus 950 -60
Lukasin tuon Outsiderin antaman linkin ja oli ihan pakko kommentoida asiaa, näin parin vuoden tauon jälkeen. Oli se niin hurjaa juttua.
Mutta joo, Outsider on ihan oikeassa kirjottaessaan, että piuhat kiinni ja kone itse hoitaa itsensä. Silloinhan se ei ole ongelma ollenkaan, kun et edes tiedä siitä. Mutta joskus ei hoida. Saattaa käydä kuin minulle kerran kauan sitten tasavirtalaturien kanssa enempi pelatessa. Käytin sitä vain irti eikä sitten tulille ei millään. Mihin lienee se jäännösmagneetti sieltä karannu.
Lucasin tasavirtalaturi uudelleenmagnetoidaan, polarisoidaan tai niinkuin englantia äidinkielenään puhuvat käyttävät termiä flashing (liioittelua, ei kehity salamoita) seuraavasti:
-otetaan laturin päästä molemmat johdot irti
-etsitään sopivanpaksuinen ja mittainen johdonpätkä, jonka toinen pää kiinnitetään akun plussaan (siis miinusmaadoitetussa systeemissä) tai startin päässä olevaan akkukaapeliin tai johonkin riittävän tukevaan paikkaan, missä on elävä +sähkö (akun maajohto on tietysti kiinni).
-kosketetaan johdon toisella päällä laturin kenttäkäämin liittimeen (se pienempi, merkitty F jos teksti näkyvillä). Saattaa olla että ihan hipaisu ei riitä, mutta sekuntia kahta pitempään ei tarvitse pitää. Tässä pitäisi sitten näkyä se mainostettu salama, todellisuudessa pieni kipinä vain.
-sitten vain irtojohto pois, laturiin liittimet takaisin ja pitäisi alkaa lataamaan kun käynnistää ja antaa kierroksia. Jos ei, niin sitten vikaa aletaan etsiin muualta.
Kannattaa vielä ehkä varmistaa toiminta mittarilla, koska latauksen valon sammuminen tai palamaan/hohkamaan jääminen ei vielä tarkoita välttämättä mitään.
Mutta joo, Outsider on ihan oikeassa kirjottaessaan, että piuhat kiinni ja kone itse hoitaa itsensä. Silloinhan se ei ole ongelma ollenkaan, kun et edes tiedä siitä. Mutta joskus ei hoida. Saattaa käydä kuin minulle kerran kauan sitten tasavirtalaturien kanssa enempi pelatessa. Käytin sitä vain irti eikä sitten tulille ei millään. Mihin lienee se jäännösmagneetti sieltä karannu.
Lucasin tasavirtalaturi uudelleenmagnetoidaan, polarisoidaan tai niinkuin englantia äidinkielenään puhuvat käyttävät termiä flashing (liioittelua, ei kehity salamoita) seuraavasti:
-otetaan laturin päästä molemmat johdot irti
-etsitään sopivanpaksuinen ja mittainen johdonpätkä, jonka toinen pää kiinnitetään akun plussaan (siis miinusmaadoitetussa systeemissä) tai startin päässä olevaan akkukaapeliin tai johonkin riittävän tukevaan paikkaan, missä on elävä +sähkö (akun maajohto on tietysti kiinni).
-kosketetaan johdon toisella päällä laturin kenttäkäämin liittimeen (se pienempi, merkitty F jos teksti näkyvillä). Saattaa olla että ihan hipaisu ei riitä, mutta sekuntia kahta pitempään ei tarvitse pitää. Tässä pitäisi sitten näkyä se mainostettu salama, todellisuudessa pieni kipinä vain.
-sitten vain irtojohto pois, laturiin liittimet takaisin ja pitäisi alkaa lataamaan kun käynnistää ja antaa kierroksia. Jos ei, niin sitten vikaa aletaan etsiin muualta.
Kannattaa vielä ehkä varmistaa toiminta mittarilla, koska latauksen valon sammuminen tai palamaan/hohkamaan jääminen ei vielä tarkoita välttämättä mitään.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1660
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Akku ja plusmaadoitus 950 -60
Tuli kans huomattua nuorempan kun vaihdoin Cortinaan laturia että olikin + maadotteinen se laturi minkä siihen ruuvasin hirvee oli releellä pärinä kun yritti ladata,sen jälkeen en olekkaan kokeillu edes laitella latureita ristiin.
Joo ja ihan sama se Taavetissa on kuinka monta akkua siinä on se ei maadotuksia muuta,on vissiin siihen aikaan ollu vaan senverran pienitehosia ne 12v yksittäiset akut että ei oo potku sillon riittäny...
Omaan Taaviinkin tehty akku sivulle,Natikassa mahtu koneen ja tankin väliin isompi yksi akku.
Jostain syystä mulla alkanu Taavi lataa mittarin mukaan yli?? takoo volttimittari sinne takalaitaan et joutuu ihan valot päällä ajelee kesähelteelläkin,taitaa olla rele tullu tiensä päähän...
Joo ja ihan sama se Taavetissa on kuinka monta akkua siinä on se ei maadotuksia muuta,on vissiin siihen aikaan ollu vaan senverran pienitehosia ne 12v yksittäiset akut että ei oo potku sillon riittäny...
Omaan Taaviinkin tehty akku sivulle,Natikassa mahtu koneen ja tankin väliin isompi yksi akku.
Jostain syystä mulla alkanu Taavi lataa mittarin mukaan yli?? takoo volttimittari sinne takalaitaan et joutuu ihan valot päällä ajelee kesähelteelläkin,taitaa olla rele tullu tiensä päähän...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Akku ja plusmaadoitus 950 -60
mattkau kirjoitti:Lukasin tuon Outsiderin antaman linkin ja oli ihan pakko kommentoida asiaa, näin parin vuoden tauon jälkeen. Oli se niin hurjaa juttua.
Mutta joo, Outsider on ihan oikeassa kirjottaessaan, että piuhat kiinni ja kone itse hoitaa itsensä. Silloinhan se ei ole ongelma ollenkaan, kun et edes tiedä siitä. Mutta joskus ei hoida. Saattaa käydä kuin minulle kerran kauan sitten tasavirtalaturien kanssa enempi pelatessa. Käytin sitä vain irti eikä sitten tulille ei millään. Mihin lienee se jäännösmagneetti sieltä karannu.
Lucasin tasavirtalaturi uudelleenmagnetoidaan, polarisoidaan tai niinkuin englantia äidinkielenään puhuvat käyttävät termiä flashing (liioittelua, ei kehity salamoita) seuraavasti:
-otetaan laturin päästä molemmat johdot irti
-etsitään sopivanpaksuinen ja mittainen johdonpätkä, jonka toinen pää kiinnitetään akun plussaan (siis miinusmaadoitetussa systeemissä) tai startin päässä olevaan akkukaapeliin tai johonkin riittävän tukevaan paikkaan, missä on elävä +sähkö (akun maajohto on tietysti kiinni).
-kosketetaan johdon toisella päällä laturin kenttäkäämin liittimeen (se pienempi, merkitty F jos teksti näkyvillä). Saattaa olla että ihan hipaisu ei riitä, mutta sekuntia kahta pitempään ei tarvitse pitää. Tässä pitäisi sitten näkyä se mainostettu salama, todellisuudessa pieni kipinä vain.
-sitten vain irtojohto pois, laturiin liittimet takaisin ja pitäisi alkaa lataamaan kun käynnistää ja antaa kierroksia. Jos ei, niin sitten vikaa aletaan etsiin muualta.
Kannattaa vielä ehkä varmistaa toiminta mittarilla, koska latauksen valon sammuminen tai palamaan/hohkamaan jääminen ei vielä tarkoita välttämättä mitään.
Hyvä että saatiin foorumin "sähköexpertti" hereille.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: Akku ja plusmaadoitus 950 -60
Tässä vanhasta maatilan pirkasta skannattu nuffin korjausjuttu, ja tässä on kerrottu myös kuvin tuo polarisointi juttu. Ja onhan tässä muutakin hyödyllistä tietoa vanhoista sähkövermeistä.
Viimeinen muokkaaja, Jyryytin pvm To Kesä 30 2016, 22:19, muokattu 1 kertaa
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: Akku ja plusmaadoitus 950 -60
Harmillisen epätarkkoja vaan on kuvat .......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Akku ja plusmaadoitus 950 -60
Vaihdoin toiseen palvelimeen nuo kuvat, ja nyt pitäisi näkyä kunnolla.jusape kirjoitti:Harmillisen epätarkkoja vaan on kuvat .......
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: Akku ja plusmaadoitus 950 -60
Jyryytin kirjoitti:Vaihdoin toiseen palvelimeen nuo kuvat, ja nyt pitäisi näkyä kunnolla.jusape kirjoitti:Harmillisen epätarkkoja vaan on kuvat .......
No kyllä nuo Paa.li kuvapalvelun kuvatkin pitäisi ihan kunnolla näkyä ja tarkkoina ...... Josko oikean kuvalinkin nappasit sieltä....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Akku ja plusmaadoitus 950 -60
Jatketaanpas vielä tästä.
Pirkan jutussa näköjään laitatetaan se irtojohto D-liittimeen eli päävirtaliittimeen. Toimiihan se niinkin. Oleellista on, että laturin läpi saadaan kulkemaan virta, joka jättää laturin rautaosiin oikeansuuntaisen "kestomagneetin". Tämän menetelmän kanssa saa olla vielä varovaisempi kuin selostamani, koska tässä pannaan rajoittamaton akkusähkö kulkemaan paksumpien ankkurikäämien läpi. Selostus sinällään ja koko juttukin on varsin ansiokas.
On vielä kolmaskin, tosimiesten menetelmä, jota Taavetin omistajien ei onneksi tarvitse edes ajatella käyttävänsä. Siinä mitään kytkentöjä purkamatta otetaan latausreleen koppa auki ja kylmän viileästi painetaan takavirtareleen kärjet kiinni. Tässä tyylissä kannattaa pitää huoli, että kärjet ei jää kiinni (taipumusta on). Jos kärjet jättää kiinni, niin melkoisen nopeasti sähkön käyttösavu karkaa systeemistä ja pääsee vaihteleen osia.
Pirkan jutussa näköjään laitatetaan se irtojohto D-liittimeen eli päävirtaliittimeen. Toimiihan se niinkin. Oleellista on, että laturin läpi saadaan kulkemaan virta, joka jättää laturin rautaosiin oikeansuuntaisen "kestomagneetin". Tämän menetelmän kanssa saa olla vielä varovaisempi kuin selostamani, koska tässä pannaan rajoittamaton akkusähkö kulkemaan paksumpien ankkurikäämien läpi. Selostus sinällään ja koko juttukin on varsin ansiokas.
On vielä kolmaskin, tosimiesten menetelmä, jota Taavetin omistajien ei onneksi tarvitse edes ajatella käyttävänsä. Siinä mitään kytkentöjä purkamatta otetaan latausreleen koppa auki ja kylmän viileästi painetaan takavirtareleen kärjet kiinni. Tässä tyylissä kannattaa pitää huoli, että kärjet ei jää kiinni (taipumusta on). Jos kärjet jättää kiinni, niin melkoisen nopeasti sähkön käyttösavu karkaa systeemistä ja pääsee vaihteleen osia.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1660
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Akku ja plusmaadoitus 950 -60
Matin ja Jyryyttimen polarisointi-ohjeet vois laittaa tuonne info-osioon.
On niin hyvät ohjeet.Ja aika usein tuohon plus-maahan törmää.
On niin hyvät ohjeet.Ja aika usein tuohon plus-maahan törmää.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: Akku ja plusmaadoitus 950 -60
Ja jos haluaa laitella lisää valoa tai muuta virrankuluttajaa niin kannattaa kyllä katella vaihtovirtalaturia,ihan pikkuajolla ei tasavirtalaturi jaksa akkua kauaa ylläpitää.
Natikkaan kun laiton yhteen työvaloon taakseppäin H4 polttimon niin jopas alkokin sulake kuumentua,kun ei ole kuin se yksi koko raksassa, ja talviajossa pitää tuupata välillä akkulaturilla akku täyteen ettei pakkaset tee sille huonoa,vaihtovirtamyllyä en oo ajatellu laittaa kun ajoa vähän ja on perikunnan pelikin.
Yleensä nuo tasavirtalaturit kestää jos ei ole kuormaa paljoa,eihän enne vanhaan autoissakaan käytetty valojakaan päivällä niin sillon virtaa riitti,saati raktoreissa kun päivällä ajoivat,nythän koneet pyörii metässäkin läpi yön,niin se maailma ja koneet muuttuu!
Natikkaan kun laiton yhteen työvaloon taakseppäin H4 polttimon niin jopas alkokin sulake kuumentua,kun ei ole kuin se yksi koko raksassa, ja talviajossa pitää tuupata välillä akkulaturilla akku täyteen ettei pakkaset tee sille huonoa,vaihtovirtamyllyä en oo ajatellu laittaa kun ajoa vähän ja on perikunnan pelikin.
Yleensä nuo tasavirtalaturit kestää jos ei ole kuormaa paljoa,eihän enne vanhaan autoissakaan käytetty valojakaan päivällä niin sillon virtaa riitti,saati raktoreissa kun päivällä ajoivat,nythän koneet pyörii metässäkin läpi yön,niin se maailma ja koneet muuttuu!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Akku ja plusmaadoitus 950 -60
Lucaksen pieni tasavirtalaturi on mainettaan paljon parempi laite. Siis silloin kun traktorissa on vain sen verran sähköllä käyvää rompetta kuin siinä oli uutena. Omissa traktoreissa sellainen on vielä kahdessa, molemmat traktorit täyttää ensi vuonna 50v ja lataus pelaa edelleen. Samaten tuossa keväällä kunnostetussa 990 implessä on alkuperäinen laturi edelleen, rele piti uusia kun siellä oli kärkiä sulanut, mutta laturi tarvitsi vain uuden laakerin hihnapyörän puoleiseen päähän ja edelleen jatkaa lataamista. Se oli minulle pieni yllätys, että kaupan tiskiltä haettu uusi rele piti säätää antamaan riittävästi hotua. Noin 14 volttiin se rukattiin, vähän enemmänkin voisi olla, mutta ei kulu niin paljon (harvinaisia) polttimoita kun ei liioittele jännitteiden kanssa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: Akku ja plusmaadoitus 950 -60
Aiheeseen liittyen, käväsinpäs vaihtaan tuoreen ja toimivan linkin UKK/Yleistekniikka osastolle sähkölaitteiden vianhausta. Siellä on Lucasin vajaa 50 sivuinen opas, kuinka testataan ajoneuvon sähkölaitteet niiden ollessa vielä kiinni koneessa. Minusta hyvä opas, pdf muodossa, jonka saa sieltä printattua omaan kirjastoon. Ainut "vika" vain on että kirjoitettu Brexit kielellä. Tässä vielä se uusi linkki
http://www.gomog.com/allmorgan/LucasFault.pdf
Oppaan kaikki osiot, koskivat ne mitä tahansa sähkölaitetta, alkavat samalla tavalla. Tarkista että akussa on sähköä ja kaapelit luotettavasti kiinni -molemmista päistä. Tämä todellakin kannattaa muistaa ja tehdä ennenkuin kiukuspäissään alkaa repimään konetta paloiksi.
Pikku Luukas on tosiaan niin yksinkertainen peli, ettei siihen voi tulla kovin monimutkaista vikaa ja nekin pystyy melkein kaikki silmällä näkemään, käsin tuntemaan tai nenällä haistamaan. Niinkuin Erkki kirjoittaa, ainoa todellinen probleema sen kanssa oikeastaan on lisääntynyt sähkön käyttö. Monta kertaa se laturin vika löytyykin kytkennöistä - tai - latausreleestä, Jumalan mieliharmista.
http://www.gomog.com/allmorgan/LucasFault.pdf
Oppaan kaikki osiot, koskivat ne mitä tahansa sähkölaitetta, alkavat samalla tavalla. Tarkista että akussa on sähköä ja kaapelit luotettavasti kiinni -molemmista päistä. Tämä todellakin kannattaa muistaa ja tehdä ennenkuin kiukuspäissään alkaa repimään konetta paloiksi.
Pikku Luukas on tosiaan niin yksinkertainen peli, ettei siihen voi tulla kovin monimutkaista vikaa ja nekin pystyy melkein kaikki silmällä näkemään, käsin tuntemaan tai nenällä haistamaan. Niinkuin Erkki kirjoittaa, ainoa todellinen probleema sen kanssa oikeastaan on lisääntynyt sähkön käyttö. Monta kertaa se laturin vika löytyykin kytkennöistä - tai - latausreleestä, Jumalan mieliharmista.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1660
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Akku ja plusmaadoitus 950 -60
itse kanssa löysin Lucas laitteiden säätö/korjausvihkosen kirpputorilta,oli siinä semmosia ohjeita mistä ei varmasti nykyajan autosähkökorjaamot ole paljoa enää kuullukkaan,vaikka on yksinkertaisia laitoksia nii nusein taitavat myydä uusiotuotantoa kun joku vanhoihin osia kyselee...
Väittivät jo takavuosina että ei sais enää uutena -80 luvun Boschin kärjettömän jakajan hall-anturikäämiäkään... hieman jäi ihmetyttämään minua tuo vastaus?
Tietysti ymmärtää että jos tunnin turaa antiikki osaa niin asiakas saattaa ihmetellä hintaa, kun uuteen autoon voi myydä sähköosan ja pyytää heti 400e,se on selvää rahaa ja heti!
Väittivät jo takavuosina että ei sais enää uutena -80 luvun Boschin kärjettömän jakajan hall-anturikäämiäkään... hieman jäi ihmetyttämään minua tuo vastaus?
Tietysti ymmärtää että jos tunnin turaa antiikki osaa niin asiakas saattaa ihmetellä hintaa, kun uuteen autoon voi myydä sähköosan ja pyytää heti 400e,se on selvää rahaa ja heti!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa