DB 25D taas eloon osa 2
5 posters
Sivu 1 / 1
DB 25D taas eloon osa 2
Tarina jatkuu....
-hölmöyksissä ylisuuren suodattimen poisrassaus olikin kinkkinen urakka, mutta palasina onnistui. Suodatinpesä ei ole alas asti tasainen, siellä on olakkeet, joiden ohi saa 2 milliä liian suuren patruunan painamalla loksutettua oikein kunnolla kiinni.
- uudet öljyt moottoriiin ja vaihdelaatikkoon. Voivoi, kyllä oli Taavetti käynyt kurjilla liukasteilla! Vaihdelaatikon pohjalevyn alta löytyi tunnistamaton öljymutantti, joka pesun jälkeen osoittautui olevan magneetti ja siiviläsuodatin
- takapyörän toisessa hammasrataskopassa ei ollut lainkaan öljyä. Tarkistus osoitti, että peitinlevy oli vääntynyt. En saanut suoraksi kylmänä, piti laittaa punaiseksi ahjossa. Nyt on tiivis.
Ja sitten jännityksellä kokeilu mitä tapahtuu kun starttaa. Niin kuulkaa kävi, että Taavetti lähti käyntiin! Ja käy ihan nätisti. Mietin, että vaivasinko turhaan jäseniä tyhmillä kysymyksillä, olisiko käynnistynyt heti kättelyssä? Edellinen omistaja oli käymättömyydestä niin vakuuttunut, ettei edes tullut mieleen kokeilla. Ja toisaalta, ilman edellisessä ketjussa käytyä hyvää keskustelua ei olisi tullut perehdyttyä polttoainejärjestelmän toimintaan. Ei mene oppi hukkaan, nyt tiedän mistä hakea vikaa kun tulee. Kiitos siitä tallin jäsenille!
Mutta ei ole Taavetti vielä valmis. Vesipumppu laskee vettä ulos akselin kautta. Pähkäilyn ja googlailun jälkeen päädyin tilaamaan uuden pumpun Englannista. Korjausarja olisi ollut halvempi ratkaisu, mutta luin jostain, että juoksupyörää voi olla vaikea saada ehjänä irti. Pumpun hinta oli reilu 200 euroa rahtikuluineen.
Kun tekniikka on saatu kuntoon, eteen tulee päätös Taavetin ulkoasun kohentamisesta. Aurinko on polttanut pahasti ja maalit irroneet joka puolelta. Ajatus työmäärästä tehdä siitä niin hienoa mitä joissain kuvissa on nähnyt hirvittää! Mitä sanotte, onko olemassa kevyempää versiota? Vaikka sellaista, jolla saa näyttämään kelvolliselta, kun ei mene ihan tykö.
Projekti jatkuu...
-hölmöyksissä ylisuuren suodattimen poisrassaus olikin kinkkinen urakka, mutta palasina onnistui. Suodatinpesä ei ole alas asti tasainen, siellä on olakkeet, joiden ohi saa 2 milliä liian suuren patruunan painamalla loksutettua oikein kunnolla kiinni.
- uudet öljyt moottoriiin ja vaihdelaatikkoon. Voivoi, kyllä oli Taavetti käynyt kurjilla liukasteilla! Vaihdelaatikon pohjalevyn alta löytyi tunnistamaton öljymutantti, joka pesun jälkeen osoittautui olevan magneetti ja siiviläsuodatin
- takapyörän toisessa hammasrataskopassa ei ollut lainkaan öljyä. Tarkistus osoitti, että peitinlevy oli vääntynyt. En saanut suoraksi kylmänä, piti laittaa punaiseksi ahjossa. Nyt on tiivis.
Ja sitten jännityksellä kokeilu mitä tapahtuu kun starttaa. Niin kuulkaa kävi, että Taavetti lähti käyntiin! Ja käy ihan nätisti. Mietin, että vaivasinko turhaan jäseniä tyhmillä kysymyksillä, olisiko käynnistynyt heti kättelyssä? Edellinen omistaja oli käymättömyydestä niin vakuuttunut, ettei edes tullut mieleen kokeilla. Ja toisaalta, ilman edellisessä ketjussa käytyä hyvää keskustelua ei olisi tullut perehdyttyä polttoainejärjestelmän toimintaan. Ei mene oppi hukkaan, nyt tiedän mistä hakea vikaa kun tulee. Kiitos siitä tallin jäsenille!
Mutta ei ole Taavetti vielä valmis. Vesipumppu laskee vettä ulos akselin kautta. Pähkäilyn ja googlailun jälkeen päädyin tilaamaan uuden pumpun Englannista. Korjausarja olisi ollut halvempi ratkaisu, mutta luin jostain, että juoksupyörää voi olla vaikea saada ehjänä irti. Pumpun hinta oli reilu 200 euroa rahtikuluineen.
Kun tekniikka on saatu kuntoon, eteen tulee päätös Taavetin ulkoasun kohentamisesta. Aurinko on polttanut pahasti ja maalit irroneet joka puolelta. Ajatus työmäärästä tehdä siitä niin hienoa mitä joissain kuvissa on nähnyt hirvittää! Mitä sanotte, onko olemassa kevyempää versiota? Vaikka sellaista, jolla saa näyttämään kelvolliselta, kun ei mene ihan tykö.
Projekti jatkuu...
sarvikalle- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 25D taas eloon osa 2
Moi.
Hienoa että käynnistyi .
Mielenkiinnolla seurasin tuota edellistä ketjua, mutta kun itsellä ei ollut mitään lisättävää, eikä eksaktia tietoa ko. traktorimallista lainkaan, pidin parempana olla hiljaa.
Turhaa vaivaa on tarpeetonta surra, tuossa viestiketjussa on paljon yleiselläkin tasolla relevanttia tietoa vastaavaan ongelmaan, puhumattakaan tyyppitiedosta jota ei liiemmälti taida löytyä.
Kaikissa keskusteluissa foorumista ja aihepiiristä huolimatta valtaosa osallistujista on kuitenkin hiljaksiin, ja imevät tietoa.
Vaikka "tieto tuskaa lisääkin", vähentää se myös pelkoa ja epätietoisuutta.
Juoksupyörän irrotus on usein tuskastuttavan vaikeaa ensikertalaiselle, mutta liki poikkeuksetta hyvinkin helppo toimitus oikeilla työkaluilla ja -menetelmillä.
Seikka joka pätee toki kaikkeen väkästämiseen.
Jos pumppu ei ollut vaihtolaite, kannattaa ehdottomasti pistää talteen, ja mahdollisesti kunnost(utt)aa sopivan tilaisuuden tullen.
Oma mielipide ainoastaan toki, mutta kun on nähnyt yhden (yli)entisöidyn ajoneuvon, on yleensä nähnyt ne kaikki.
Ajan luonnollisesti patinoima teknisesti hyvä kalusto kerää ainakin oman kokemuksen perusteella huomattavasti enemmän positiivista huomiota kuin vaikkakuinkamoneskymmenes/sadas entisöity.
Kukin tietysti rassaa oman laitteensa kuinka lystää, ja vasta painepesun jälkeen huomasin konepeiton tarrojen mattopuukkorajoista että onhan tuo vast'ikään ostettu omakin joskus ammoin ylimaalattu "sinnepäin".
Uudempaa maalia ei juuri pinnoissa enää ole, vaan alkuperäinen on valta-asemassa.
Kokonaisuus on kuitenkin varsin yhtenäinen, ja omaan silmään miellyttävänä sellaisena myös pysynee.
Osittain entistämisessä on aina ongelmana entisöidyn/entratun ja alkuperäisen välinen kontrasti, joka ainakin itseä ärsyttää kovasti.
Kauhtuneen pinnan saa nykykemikaaleilla usein kiiltäväksi, tai ainakin vähemmän kauhtuneen näköiseksi, mutta traktorin avonaisissa valupinnoissa työmäärä on melkoinen, eikä lopputulos sitten kuitenkaan ehkä miellytä.
Onnea ja menestystä projektillesi.
Laitteen kuin laitteen käyntiin saaminen nostaa aina motivaatiota kummasti.
T:Samuli
sarvikalle kirjoitti: Ja sitten jännityksellä kokeilu mitä tapahtuu kun starttaa. Niin kuulkaa kävi, että Taavetti lähti käyntiin! Ja käy ihan nätisti. Mietin, että vaivasinko turhaan jäseniä tyhmillä kysymyksillä, olisiko käynnistynyt heti kättelyssä? Edellinen omistaja oli käymättömyydestä niin vakuuttunut, ettei edes tullut mieleen kokeilla. Ja toisaalta, ilman edellisessä ketjussa käytyä hyvää keskustelua ei olisi tullut perehdyttyä polttoainejärjestelmän toimintaan. Ei mene oppi hukkaan, nyt tiedän mistä hakea vikaa kun tulee.
Hienoa että käynnistyi .
Mielenkiinnolla seurasin tuota edellistä ketjua, mutta kun itsellä ei ollut mitään lisättävää, eikä eksaktia tietoa ko. traktorimallista lainkaan, pidin parempana olla hiljaa.
Turhaa vaivaa on tarpeetonta surra, tuossa viestiketjussa on paljon yleiselläkin tasolla relevanttia tietoa vastaavaan ongelmaan, puhumattakaan tyyppitiedosta jota ei liiemmälti taida löytyä.
Kaikissa keskusteluissa foorumista ja aihepiiristä huolimatta valtaosa osallistujista on kuitenkin hiljaksiin, ja imevät tietoa.
Vaikka "tieto tuskaa lisääkin", vähentää se myös pelkoa ja epätietoisuutta.
sarvikalle kirjoitti: Mutta ei ole Taavetti vielä valmis. Vesipumppu laskee vettä ulos akselin kautta. Pähkäilyn ja googlailun jälkeen päädyin tilaamaan uuden pumpun Englannista. Korjausarja olisi ollut halvempi ratkaisu, mutta luin jostain, että juoksupyörää voi olla vaikea saada ehjänä irti. Pumpun hinta oli reilu 200 euroa rahtikuluineen.
Juoksupyörän irrotus on usein tuskastuttavan vaikeaa ensikertalaiselle, mutta liki poikkeuksetta hyvinkin helppo toimitus oikeilla työkaluilla ja -menetelmillä.
Seikka joka pätee toki kaikkeen väkästämiseen.
Jos pumppu ei ollut vaihtolaite, kannattaa ehdottomasti pistää talteen, ja mahdollisesti kunnost(utt)aa sopivan tilaisuuden tullen.
sarvikalle kirjoitti: Kun tekniikka on saatu kuntoon, eteen tulee päätös Taavetin ulkoasun kohentamisesta. Aurinko on polttanut pahasti ja maalit irroneet joka puolelta. Ajatus työmäärästä tehdä siitä niin hienoa mitä joissain kuvissa on nähnyt hirvittää! Mitä sanotte, onko olemassa kevyempää versiota? Vaikka sellaista, jolla saa näyttämään kelvolliselta, kun ei mene ihan tykö.
Oma mielipide ainoastaan toki, mutta kun on nähnyt yhden (yli)entisöidyn ajoneuvon, on yleensä nähnyt ne kaikki.
Ajan luonnollisesti patinoima teknisesti hyvä kalusto kerää ainakin oman kokemuksen perusteella huomattavasti enemmän positiivista huomiota kuin vaikkakuinkamoneskymmenes/sadas entisöity.
Kukin tietysti rassaa oman laitteensa kuinka lystää, ja vasta painepesun jälkeen huomasin konepeiton tarrojen mattopuukkorajoista että onhan tuo vast'ikään ostettu omakin joskus ammoin ylimaalattu "sinnepäin".
Uudempaa maalia ei juuri pinnoissa enää ole, vaan alkuperäinen on valta-asemassa.
Kokonaisuus on kuitenkin varsin yhtenäinen, ja omaan silmään miellyttävänä sellaisena myös pysynee.
Osittain entistämisessä on aina ongelmana entisöidyn/entratun ja alkuperäisen välinen kontrasti, joka ainakin itseä ärsyttää kovasti.
Kauhtuneen pinnan saa nykykemikaaleilla usein kiiltäväksi, tai ainakin vähemmän kauhtuneen näköiseksi, mutta traktorin avonaisissa valupinnoissa työmäärä on melkoinen, eikä lopputulos sitten kuitenkaan ehkä miellytä.
Onnea ja menestystä projektillesi.
Laitteen kuin laitteen käyntiin saaminen nostaa aina motivaatiota kummasti.
T:Samuli
S.Samuelsson- David Brown : -61 950 Implematic
Viestien lukumäärä : 19
Ikä : 53
Paikkakunta : Vampula
Vs: DB 25D taas eloon osa 2
Itte kyllä diggaan noita töiden jäljiltä olevia veteraaneja edellyttäen, että on suunnilleen alkuperäisiä. Jos on pökitty kovin ruttuiseksi ja ajovalot katselevat kieroon ilman laseja ja etusäleiköstä puuttuu puolet ja peliä on korjailtu paljon hitsaamalla sekä lisätty autoperäisiä osia, kuten istuin, valot, laturi, etupyörät, yms pisteosaa, niin viehätys kyllä vähenee sitten aika jyrkästi. Vaikka on päivän polttamat maalit ja ruostetta ym. patinaa, niin se ei säikytä, mutta traktori saisi silti olla suhteellisen puhdas ja hyvä käyntinen. Vanhaankin traktoriin tulee ryhtiä aivan kummasti kun missään ei ole pikikerrostumia ja alla on pykimättömät renkaat, joissa on kuviotakin vielä runsaasti jäljellä.
Nykyaikaisilla maaleilla entisöinti menee tosi herkästi yli alkuperäisen outlookin koskapa automaaleissa on kiiltoa ihan eri malliin kuin vanhoissa työkonemaaleissa. Vaikka sävy on tarkistettu taatusti alkuperäisen väisestä peltiosasta, ei uuden sukupolven maali välttämättä näytä alkuperäiseltä. Niinkin pieni yksityiskohta kuin äänenvaimennin, on niin hallitseva elementti, että jos se on kovin paljon erilainen kuin alkuperäinen, niin pisteet huononee.
Nykyaikaisilla maaleilla entisöinti menee tosi herkästi yli alkuperäisen outlookin koskapa automaaleissa on kiiltoa ihan eri malliin kuin vanhoissa työkonemaaleissa. Vaikka sävy on tarkistettu taatusti alkuperäisen väisestä peltiosasta, ei uuden sukupolven maali välttämättä näytä alkuperäiseltä. Niinkin pieni yksityiskohta kuin äänenvaimennin, on niin hallitseva elementti, että jos se on kovin paljon erilainen kuin alkuperäinen, niin pisteet huononee.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB 25D taas eloon osa 2
Tähän kohtaan en osaa muuta sanoa kuin kiitokset Samulille ja Erkille mielipiteistä ja neuvoista!
sarvikalle- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 25D taas eloon osa 2
Uusi vesipumppu tuli. Arvaatkaa oliko samanlainen kuin vanha? No ei tietenkään. Juoksupyörä oli muutaman millin toisessa kohtaa ja törmäsi välilaipan valussa olevaan reunaan. Ongelma ratkesi hiomalla pienellä rälläkällä juoksupyörälle lisää tilaa. Jomppa Mikkelissä sitten sanoikin, että todennäköisempää on saada erimallinen pumppu kuin oikea. Vuosi ja malli ei ole riittävä tieto, koska samojen vuosien mallien koneissa on käytetty erilaisia pumppuja. Valokuva vanhasta on varmin tapa saada oikea.
Tämä ratkesi helposti, mutta se toinen poikkema oli työläs. Vanhassa pumpussa imupuolen yhde oli suoraan alaspäin ja linjassa syylärin alayhteen kanssa. Uudessa pumpussa tuloyhde sojotti parikyt astetta sivullepäin ja juuri väärään suuntaan, poispäin syylärin yhteestä. Hitonmoisen äheltämisen ja susikappaleiden väsäämisen jälkeen sain tuumavartin putkenosia ja sisäreikä 40 millin kumiletkua yhdistelemällä syntymään ihan kelvollisen reitin tulovedelle. Tilaa kiilahihnan ja lohkon välissä on juuri ja juuri tilaa, oli millistä kiinni. Jos uudestaan pitäsi tehdä, tekisin vähän pienemmällä putkella kuin 42,4 millisellä ja hommaisin siihen halkaisijaan sopivaa letkua.
Mutta tiivistä tuli ja vesi kiertää nätisti, ainakin se lämpiää. Missä kohtaa muuten on Taavetissa termostaatti?
Tässä illan hämärässä tein jo koelenkin. Oli äijällä rinta rottingilla!
Tämä ratkesi helposti, mutta se toinen poikkema oli työläs. Vanhassa pumpussa imupuolen yhde oli suoraan alaspäin ja linjassa syylärin alayhteen kanssa. Uudessa pumpussa tuloyhde sojotti parikyt astetta sivullepäin ja juuri väärään suuntaan, poispäin syylärin yhteestä. Hitonmoisen äheltämisen ja susikappaleiden väsäämisen jälkeen sain tuumavartin putkenosia ja sisäreikä 40 millin kumiletkua yhdistelemällä syntymään ihan kelvollisen reitin tulovedelle. Tilaa kiilahihnan ja lohkon välissä on juuri ja juuri tilaa, oli millistä kiinni. Jos uudestaan pitäsi tehdä, tekisin vähän pienemmällä putkella kuin 42,4 millisellä ja hommaisin siihen halkaisijaan sopivaa letkua.
Mutta tiivistä tuli ja vesi kiertää nätisti, ainakin se lämpiää. Missä kohtaa muuten on Taavetissa termostaatti?
Tässä illan hämärässä tein jo koelenkin. Oli äijällä rinta rottingilla!
sarvikalle- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 25D taas eloon osa 2
Oiskohan termari samoin kuin 950:ssä
http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr53665ar177171 tuossa nr 27
http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr53665ar177171 tuossa nr 27
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: DB 25D taas eloon osa 2
Seuraavan linkin kautta pääset käsiksi 25D korjaamokäsikirjaan http://www.kolumbus.fi/saarikonrinne2/pdf/DB%2025D%20Korjaamokasikirja.pdf
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Mikä mutteri?
Projektista jäi yli yksi mutteri, ei ihan tavallista sorttia. En vaan keksi, mistä sen irroitin ja mihin se kuuluu.Otin siitä kuvan. Osaako joku neuvoa, voiko kuvan liittää tänne jotenkin ja miten temppu tehdään? Jospa joku osaavampi tunnistaisi.
sarvikalle- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa