DB-996 lisähydrauliikkaa
+3
jukivine
erkki
kko
7 posters
Sivu 1 / 1
DB-996 lisähydrauliikkaa
Kysymyksenä on miten on paras tapa lisätä hydrauliikan lähtöjä 996. perään.
Lisälaitteena käytän hydraulihalkojaa ja kipillistä kärryä.
Traktorissa on yksi painepuolen lähtö vasemman takapyörän vierestä kopin alta ja se on liitetty etukuormaajan venttiilipöytään.
paluu on siihen oikean takarenkaan vieressä olevaan lohkoon.
Että ei tarvitsisi aina irrottaa sitä etukuormaajalle menevää liitosta, niin voiko siitä nykyisen lähdön alapuolelta ottaa toisen vastaavan. Se lohko on ilmeisesti kolmitieventtiili ja
painelähdän alapuolella on muutaman sentin päässä tulppa.
Öljyntäyttöaukkoon olen lisännyt pikaliittimen hydraulihalkojan paluuletkua varten. Se mietityttää onko näin oikein.
Pitäisikö tuo paluu järjestää siihen paluuaukkoon, mihin paluu tulee nyt etukuormaajalta.
Tarkotus on käyttää myös pientä metsäkuormaajaa ja samoin onko voitelu vaihteistolle riittävää jos paluu on siihen öljyntäyttöreikään.
Hyviä hydrauliikka tietäjiä varmasti on.
Kiitän vastauksista näin etukäteen.
Lisälaitteena käytän hydraulihalkojaa ja kipillistä kärryä.
Traktorissa on yksi painepuolen lähtö vasemman takapyörän vierestä kopin alta ja se on liitetty etukuormaajan venttiilipöytään.
paluu on siihen oikean takarenkaan vieressä olevaan lohkoon.
Että ei tarvitsisi aina irrottaa sitä etukuormaajalle menevää liitosta, niin voiko siitä nykyisen lähdön alapuolelta ottaa toisen vastaavan. Se lohko on ilmeisesti kolmitieventtiili ja
painelähdän alapuolella on muutaman sentin päässä tulppa.
Öljyntäyttöaukkoon olen lisännyt pikaliittimen hydraulihalkojan paluuletkua varten. Se mietityttää onko näin oikein.
Pitäisikö tuo paluu järjestää siihen paluuaukkoon, mihin paluu tulee nyt etukuormaajalta.
Tarkotus on käyttää myös pientä metsäkuormaajaa ja samoin onko voitelu vaihteistolle riittävää jos paluu on siihen öljyntäyttöreikään.
Hyviä hydrauliikka tietäjiä varmasti on.
Kiitän vastauksista näin etukäteen.
kko- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2
Vs: DB-996 lisähydrauliikkaa
Kolmitieventtiilistä saa kaksi yksitoimista lähtöä ja se "1" -portin lähtö on siinä "2" -lähdön yläpuolella olevassa propussa. Virallinen paluulinja on tosiaan siinä istuimen oikelalla puolella olevan liitoskappaleen etummaisessa navassa. Samaan putkeen menee öljy myös istuimen vasemmalla puolella olevan, taka-akselikotelon päällä olevasta propusta. Voitelun puute saattaa vaivata lähinnä paikalliskäytössä kun vaihteiston ala-akseli ei linkoa öljyä yltympäri. Kannattaa käyttää noita virallisia paluureittejä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5106
Vs: DB-996 lisähydrauliikkaa
Kiitos Erkille asiaa selventävästä vastauksesta.
kko- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2
Vs: DB-996 lisähydrauliikkaa
Jatketaan hiukan kyselyä. Siinä penkin alla on A. paluuaukko ja B. paineliitäntä. A:sta ja B:stä lähtee putket pikaliittimiin. Sisällä penkin vasemmalla puelella on kolmitieventtiili. Tukkikärry toimii hyvin hydrauliikalla kun käännän kolmitieventtiillin ohjaukseen 1 ( ohjaus aukkoon 1). Mutta kun otan letkut irti ja käännän kolmitieventtiilin asentoon L Ohjaus nostolaitteen sylinteriin, jää pumppu huutamaan.
Olen toistaiseksi korjannut asian siten, että laitan suoran letkun A:n ja B:n väliin, jolloin kaikki toimii OK.
Mikähän voisi olla vikana, vai onko tarkoitus, että B:ssä on aina paine päällä?
Jukka
Olen toistaiseksi korjannut asian siten, että laitan suoran letkun A:n ja B:n väliin, jolloin kaikki toimii OK.
Mikähän voisi olla vikana, vai onko tarkoitus, että B:ssä on aina paine päällä?
Jukka
jukivine- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 24
Vs: DB-996 lisähydrauliikkaa
Kuulostaa vähän siltä, että tuotto metsänosturiin on otettu traktorissa jälkeenpäin asennetusta sarjaan liitäntä lohkosta. Jos asia on näin, on sarjaan liitäntä lohkosta lähtevät letkut liitettävä yhteen, jotta öljynkierto toimisi, jos metsänosturin pikaliittimet irrotetaan. Voisitko ottaa kuvia traktorissa olevista kytkennöistä, ne voisivat selventää asian. Jos metsänosturiin lähtevät letkut pidetään kiinni, pitäisi nostolaitteen (3-tieventtiili asennossa L) toimia ihan normaalilla tavalla koska tuotto pumpusta kulkee metsänosturin venttiilistön kautta traktorin venttiilipesäkkeelle. Kokeile, onko näin.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB-996 lisähydrauliikkaa
Yritän ottaa kuvia huomenna illalla kytkennästä. Kaikki toimii OK, kunhan putket (siis B --> A ) on kytketty yhteen. Samoin kuin silloin kun kytkentä on B --> kärryn in --> kärryn out --> A. Ja L asennossa nostolaite nostaa niin kuin kuuluukin.
Mutta ehkä kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Kiitos etukäteen.
Jukka
Mutta ehkä kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Kiitos etukäteen.
Jukka
jukivine- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 24
Vs: DB-996 lisähydrauliikkaa
Traktoriin on siis asennettu sarjaan liitäntä lohko takasillan päälle oikealla puolella. Tämä lohko on Suomessa tehty eikä sillä ole mitään tekemistä alkuperäisten varaosien kanssa. Lohkon toiminta on juuri sellainen, kun kuvailet. Tämä johtuu siitä, että "B" aukkoon tulee tuotto suoraan pumpulta ja tuotto jatkaa matkansa venttiilipesäkkeelle aukosta "A". Jos tämä yhteys katkaistaan, eli pikaliittimet irrotetaan, työskentelee pumppu umpipäätä vasten ja ylipaineventtiili avautuu, koska öljy ei pääse virtaamaan vapaasti. Putkien yhdistäminen keskenään on ihan sama asia, kun öljyn kulkeminen nosturiventtiilin kautta.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB-996 lisähydrauliikkaa
Ok, eli se toimii niinkuin kuuluukin. Se on hyvä.
Mutta ei välttämättä siten kuin haluaisin. Mitenkäs kannattaisi kytkentää kehittää, jotta saisin näppärästi liitännät ulkoisille hydraulilaitteille. Vai hommaanko vain sopivan uros-uros putken pikaliittimillä jotta saan öljyn kiertämään silloin kun mitään laitetta ei ole kytketty.
Jukka
Mutta ei välttämättä siten kuin haluaisin. Mitenkäs kannattaisi kytkentää kehittää, jotta saisin näppärästi liitännät ulkoisille hydraulilaitteille. Vai hommaanko vain sopivan uros-uros putken pikaliittimillä jotta saan öljyn kiertämään silloin kun mitään laitetta ei ole kytketty.
Jukka
jukivine- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 24
Vs: DB-996 lisähydrauliikkaa
Jatkuvan syötön ulkopuoliselle laitteelle saat, kun otat öljyn ulos 3-tieventtiilin liittimestä 1 tai 2. Sitten siirrät 3-tieventtiilin halutulla aukolle ja valitset TCU ja vedät ja lukitset käyttövivun täysin taka-asentoon. Paluun kytket takasillan päällä vasemmalla puolella olevaan tulppaan. Tai sitten teet niin kun olet itse ehdottanut, hommaat letkun jossa on uros / uros pikaliitin.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB-996 lisähydrauliikkaa
Otin kuvan tuosta liitännästä.
[img][/img]
Toivottavasti kuva onnistui
tässä on vielä tuosta ylhäältä kopioitu linkki.
https://2img.net/h/oi57.tinypic.com/11l4dx0.jpg
Jukka
[img][/img]
Toivottavasti kuva onnistui
tässä on vielä tuosta ylhäältä kopioitu linkki.
https://2img.net/h/oi57.tinypic.com/11l4dx0.jpg
Jukka
jukivine- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 24
Vs: DB-996 lisähydrauliikkaa
Ihan kuten ounastelin, kysymyksessä on kotimaisella lisäosalla toteutettu sarjaan liitäntä. Tämä kytkentätapa käytetään yleensä syöttämään esimerkiksi etukuormaimen venttiiliä. Etukuormaimen venttiili on kiinteästi kiinni traktorissa, eikä sitä välillä irroteta eikä kytkennässä tällöin ole pikaliittimiä, koska paine ja paluuletkuja ei tarvitse irrottaa. Kaikki aikaisemmin antamani ohjeet pätevät edelleen. Punaisella teipillä merkitty letku on kytketty kohtaan mistä on suora yhteys pumppuun ja sinisellä teipillä merkitty letku on kytketty kotaan mistä öljyn tuotto jatkaa matkaansa traktorin nostolaitteen venttiilille.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB-996 lisähydrauliikkaa
Ok. Hienoa, että laite toimii oikein. Näille lumille hommaan sitten vain uros-uros pikaliitin yhdistelmä.
Keväällä tai kesällä katselen jos laitan sopivan venttiilin väliin josta voi ohjata pikaliittimille paineen. Mutta sitä pitää sitten miettiä miten sen saa oikein kytkettyä. Tai sitten laitan kolmikaraisen venttiilin väliin.
Keväällä tai kesällä katselen jos laitan sopivan venttiilin väliin josta voi ohjata pikaliittimille paineen. Mutta sitä pitää sitten miettiä miten sen saa oikein kytkettyä. Tai sitten laitan kolmikaraisen venttiilin väliin.
jukivine- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 24
Vs: DB-996 lisähydrauliikkaa
Tänään asentelin vihdoin etukuormaajan hydrauliikat 996:seen. Kytkin lohkon A ja B liitäntöihin, jonka jälkeen kuormaaja toimii hienosti, kunhan viereisestä valitsimesta on valittuna syvyys tai korkeus asento, ulkopuoliset valinnalla ei toimi.
Ongelma on nyt kuitenkin siinä ettei nostolaite enää toimi. Eli olisiko kaksitieventtiililohko pitänyt kytkeä jonnekin muualle, jotta myös nostolaite toimisi normaalisti?
Ennen kuin muutin etukuormaajan kaksitoimiseksi, kuormaaja oli kiinni penkin vasemmalla puolella kippi liitännän vieressä. Tästä sai kyllä nostettua kuormaajan ylös, mutta nostolaite nousi aina mukana.
Täytyykö nyt sitten laittaa solenoidi kuormaajan hydrauliletkun väliin että saa toimimaan myös nostolaitteen?
Ongelma on nyt kuitenkin siinä ettei nostolaite enää toimi. Eli olisiko kaksitieventtiililohko pitänyt kytkeä jonnekin muualle, jotta myös nostolaite toimisi normaalisti?
Ennen kuin muutin etukuormaajan kaksitoimiseksi, kuormaaja oli kiinni penkin vasemmalla puolella kippi liitännän vieressä. Tästä sai kyllä nostettua kuormaajan ylös, mutta nostolaite nousi aina mukana.
Täytyykö nyt sitten laittaa solenoidi kuormaajan hydrauliletkun väliin että saa toimimaan myös nostolaitteen?
maunu- David Brown : 996 -76
Viestien lukumäärä : 53
Paikkakunta : Pori
Vs: DB-996 lisähydrauliikkaa
Mielestäni nostolaitteen pitäisi toimia (lähes normaalisti) vaikka ulkopuolinen venttiilipöytä onkin kytketty järjestelmään. Mainitsin tuossa siksi "lähes normaalisti", että kun tuosta liitospalasta kytketään letkut ulkopuoliseen venttiililohkoon, niin järjestelmähän toimii siten, että tuohon "punaiseen" letkuun tulee suoraan paine hydraulipumpulta, josta se jatkaa (mahdollisen ulkopuolisen) venttiilin kautta traktorin nostolaitteen hallintaventtiilille, niin tämä järjestelmä aiheuttaa ainoastaan yhden ongelman nostolaitteen toimintaan, mikä on se että JOS joudut (jossain tilanteessa) nostamaan samaa aikaa nostolaitetta sekä esim. etukuormainta (johon liittyvänä ulkoinen hallintaventtiili on) niin tällöin nostolaite ei nouse, vaan ainoastaan etukuormain nousee. Tämä siksi koska ulkopuolinen venttiili "varastaa" (ulkopuolista venttiiliä käytettäessä) hydrauliikan paineen "välistä" ennen nostolaitteen hallintaventtiiliä. Eli "rautalangasta väännettynä" ulkopuolisen hallintaventtiilin sekä nostolaitteen pitäisi toimia täysin ongelmitta "VUOROITELLEN", mikäli letkut on kytketty oikein ulkopuoliselle hydrauliventtiilille. Eli sinun tapauksessasi punaisesta letkusta pitää mennä paine ulkopuoliselle venttiilille, ja ulkopuolisen venttiilin paluu kuuluu tulla tuohon siniseen letkuun. Muistaakseni noi letkujen värit meni noin (eli taaempaan "punaiseen" letkuun tulee paine suoraan pumpulta...
David- David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165
Vs: DB-996 lisähydrauliikkaa
Juuri noin on letkut kytketty, mutta jostain syystä ei nostolaite toimi.
Joku viisas on joskus tehnyt selostuksen Selectamaticin toiminnasta ja ainakin siinä todetaan että väliin pitäisi laittaa venttiili, jotta nostolaite toimii normaalisti.
Toisaalta jos yllä olevassa kuvassa traktorin nostolaite toimii letkut yhdistettynä, niin miksi sitten ei toimisi vaikka neste kiertäisi venttiilipöydän kautta.
Täytyy huomenna vielä kokeilla laitteistoa lisää. Tänään ei enää nähnyt ja vettäkin satoi kokoajan, joten voi olla että jotain jäi huomaamatta.
Voisiko nostolaitteen sylinterissä olla ilmaa, joka estäisi sen toiminnan? Selectamaticin toiminta kuvassa on nostolaitesylinteriin merkitty ilmausruuvi.
Joku viisas on joskus tehnyt selostuksen Selectamaticin toiminnasta ja ainakin siinä todetaan että väliin pitäisi laittaa venttiili, jotta nostolaite toimii normaalisti.
Toisaalta jos yllä olevassa kuvassa traktorin nostolaite toimii letkut yhdistettynä, niin miksi sitten ei toimisi vaikka neste kiertäisi venttiilipöydän kautta.
Täytyy huomenna vielä kokeilla laitteistoa lisää. Tänään ei enää nähnyt ja vettäkin satoi kokoajan, joten voi olla että jotain jäi huomaamatta.
Voisiko nostolaitteen sylinterissä olla ilmaa, joka estäisi sen toiminnan? Selectamaticin toiminta kuvassa on nostolaitesylinteriin merkitty ilmausruuvi.
maunu- David Brown : 996 -76
Viestien lukumäärä : 53
Paikkakunta : Pori
Vs: DB-996 lisähydrauliikkaa
Kyllä toimii kuvatulla systeemillä jos kaikki on oikein,oletko käyttäny sen sarjalaipan irti ja kattonu onko se tehty oikein ja sitten onko ek lohko sarjaankytkentäkelpoinen sarjanipallinen lohko jossa on kolme paikkaa eli paine, paluu ja tankkipaluu ja ne kytketty oikein,itse olen tehny vastaavan sydeemin ja toimii vuorotellen etu ja takasarvet kuteen taavitti kuvaili,tietenki jos selectamatti sattu sanomaan sopimuksen irti juuri nyt nostosta niin se mutta...tuskin
Goodtractor- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 32
Vs: DB-996 lisähydrauliikkaa
Omassa traktorissa on erilainen laippa. Onko tällä merkitystä?
Tänään kokeilin eri vaihtoehtoja, mutta yksikään ei liikauttanut nostolaitetta.
maunu- David Brown : 996 -76
Viestien lukumäärä : 53
Paikkakunta : Pori
Vs: DB-996 lisähydrauliikkaa
Lohko johon olet liittänyt letkut kutsutaan nimellä kamelinkyttyrä. Tämä on traktorin vakiovaruste eikä se sovellu öljyn ottamiseksi ulkopuoliseen käyttöön. Korkeammalla olevan tulpan alla on lohkon sisällä oleva kanava joka vie öljyn pumpulta venttiilipesäkkeelle. Tämä tulppa käytetään pumpun paineen mittaamiseen tarkoitukseen valmistettujen työvälineiden avulla. Matalammalla olevan tulpan alta löytyy vaihteiston voitelukanava ja tähän kytketään kaikki ulkopuolelta tuleva paluu öljy. Tämän traktorin vaihteiston täyttötulppaan ei saa kytkeä paluu öljyn virtausta. Esittämäsi kytkentä ei toimi. Kamelikyttyrän tilalle täytyy asentaa sarjaan liitäntä lohko. Tällaisen varusteen voit kysyä Pihlajaniemen koneliikkeeltä. Tekemäsi kytkentä tekee sen, että pumpun tuotto menee etukuormaimen venttiilille ja paluu kuormaimen venttiililtä päätyy suoraan voiteluputkistoon eikä ollenkaan venttiilipesäkkeelle. Toinen mahdollisuus on kytkeä etukuormaimen öljysyöttö traktorin 3-tieventtiilin aukkoon 1 tai2 ja paluu kuormaimen hallintaventtiilistä kamelinkyttyrän matalammalla olevaan tulppaan. Tässä tapauksessa täytyy nostolaitteen käyttövipu lukita jollain konstilla (esimerki9ksi sopiva haka) kiinni aivan taka-asentoon ja 3-tieventtiili napsauttaa aukon 1 tai 2 kohdalle silloin kun, halutaan käyttää etukuormainta. .
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB-996 lisähydrauliikkaa
Ok. Tämä vastaus selventää tilannetta.
Eli täytyy alkaa kyselemään toista liitäntää tuohon kamelin tilalle. Väliaikaisratkaisuna ajattelin laittaa sulkuventtiilin letkun väliin.
Eli täytyy alkaa kyselemään toista liitäntää tuohon kamelin tilalle. Väliaikaisratkaisuna ajattelin laittaa sulkuventtiilin letkun väliin.
maunu- David Brown : 996 -76
Viestien lukumäärä : 53
Paikkakunta : Pori
Vs: DB-996 lisähydrauliikkaa
Et sinä saa systeemiä toimimaan asentamalla sulkuventtiiliä letkun väliin, turhaa rahan haaskausta. Kytke se etukuormain 3-tieventtiiliin kuten aikaisemmin olen ehdottanut. Öljyn ottaminen 3-tieventtiilistä on se tapa jota valmistaja on suositellut siitä alkaen kun, Selectamatic tuli markkinoille.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB-996 lisähydrauliikkaa
Jos laitan venttiilin painepuolen lähtöön niin mielestäni silloin kameli toimii normaalisti eli öljy menee nostolaitteille, mutta kuormain ei toimi. Kun avaan venttiilin kuormain toimii ja nostolaite ei. Ja jos venttiili löytyy jo hankittuna ei se muutamasta käyttö päivästä huonoksi mene.
Mutta tosiaan tutkittuani tuota hommaa niin selkeä tarkoitus tuolla kamelilla on ja sen voi tosiaan korvata sarjaliitännällä, jolloin öljy kiertää kuormaajan kautta nostolaitteelle.
Tuo kolmitieventtiilin käyttö kuormaajan kanssa on siinä mielessä järjetön ajatus, etten viitsisi alkaa sen kanssa leikkimään. Kytkin aluksi kuormaajan siihen kun ei ollut muuta toimintoa kuin nosto ja lasku, mutta senkin käyttö oli hankalaa nostolaite vivusta. Nostolaite nousi aina ensin ylös ennen kuin kuormaaja alkoi nousta.
Joltain ulkomaan foorumilta luin jonkun muokanneen kamelia leikkaamalla kyttyrän poikki ja kierteittämällä putkien reiät uudelleen. Näin kamelista saa tarvittaessa kolme putkiliitäntää.
Eli täytyy tutkia asiaa edelleen.
Mutta tosiaan tutkittuani tuota hommaa niin selkeä tarkoitus tuolla kamelilla on ja sen voi tosiaan korvata sarjaliitännällä, jolloin öljy kiertää kuormaajan kautta nostolaitteelle.
Tuo kolmitieventtiilin käyttö kuormaajan kanssa on siinä mielessä järjetön ajatus, etten viitsisi alkaa sen kanssa leikkimään. Kytkin aluksi kuormaajan siihen kun ei ollut muuta toimintoa kuin nosto ja lasku, mutta senkin käyttö oli hankalaa nostolaite vivusta. Nostolaite nousi aina ensin ylös ennen kuin kuormaaja alkoi nousta.
Joltain ulkomaan foorumilta luin jonkun muokanneen kamelia leikkaamalla kyttyrän poikki ja kierteittämällä putkien reiät uudelleen. Näin kamelista saa tarvittaessa kolme putkiliitäntää.
Eli täytyy tutkia asiaa edelleen.
maunu- David Brown : 996 -76
Viestien lukumäärä : 53
Paikkakunta : Pori
Vs: DB-996 lisähydrauliikkaa
Olet oikeilla jäljillä,kukaan ei viitsi alkaa veivaroimaan tuon kolmitievenan kautta ja suomessakin on nointehtyjä sarjalevyjä...
Goodtractor- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 32
Vs: DB-996 lisähydrauliikkaa
Nostolaite ei liiku ollenkaan kun, nostolaiteen vipua liikutetaan, silloin kun 3-tieventtiili on oikeassa asennossa, siis aukon 1 tai 2 kohdalla. Nostolaite ja ulkopuolinen syöttö ovat yhdessä jos 3-tieventtili on asennossa 1/L
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB-996 lisähydrauliikkaa
Tuota noin,
Jos laitat sulkuventtiilin tuohon korkeammasta navasta lähtevään letkuun ja suljet sen, niin nostolaite toimii normaalisti. Jos haluat saada kuormaimen toimimaan, niin pitää avata se sulkuventtiili ja lukita nostovipu ihan taakse, jolloin varret nousevat ylös ääriasentoon ja linjaan tulee täysi pumpun paine. Jos nostolaitteessa on jotain painoa, niin varret saattavat liikahdella epämääräsesti kuormaustyön aikana.
Metsäkuormaimia tiedän käytetyn siten, että tuo sulkuventtiili avataan, klikataan kolmetieventtiili asentoon "2" ja sitten liikautetaan nostovipu taakse. Kun nostovipu on takana, hydrauliikka luulee, että kuljettaja haluaa nostaa nostolaitteen ylös ja sulkee venttiililohkosta ohjausventtiilin. Silloin paine nousee putkessa ja koska öljy ei pääse kolmitieventtiilin kautta minnekään (olettaen, ettei sinne ole liitetty mitään) niin jatkuva öljyvirta lähtee menemään tuohon kamelinkyttyrään liitettyyn letkuun. Jos kuormaimen venttiilipöytä on sellaista tyyppiä, joka päästää öljyn vapaana lävitse kun vivut ovat vapaalla, niin systeemi toimii. Tässä tapauksessa nostolaite pysyy siinä asennossa, mihin se jäi kun komitieventtili käänettiin kakkoselle, joten se kannattaa jättää hiukan vaille yläasennon niin homma toimii.
Jos laitat sulkuventtiilin tuohon korkeammasta navasta lähtevään letkuun ja suljet sen, niin nostolaite toimii normaalisti. Jos haluat saada kuormaimen toimimaan, niin pitää avata se sulkuventtiili ja lukita nostovipu ihan taakse, jolloin varret nousevat ylös ääriasentoon ja linjaan tulee täysi pumpun paine. Jos nostolaitteessa on jotain painoa, niin varret saattavat liikahdella epämääräsesti kuormaustyön aikana.
Metsäkuormaimia tiedän käytetyn siten, että tuo sulkuventtiili avataan, klikataan kolmetieventtiili asentoon "2" ja sitten liikautetaan nostovipu taakse. Kun nostovipu on takana, hydrauliikka luulee, että kuljettaja haluaa nostaa nostolaitteen ylös ja sulkee venttiililohkosta ohjausventtiilin. Silloin paine nousee putkessa ja koska öljy ei pääse kolmitieventtiilin kautta minnekään (olettaen, ettei sinne ole liitetty mitään) niin jatkuva öljyvirta lähtee menemään tuohon kamelinkyttyrään liitettyyn letkuun. Jos kuormaimen venttiilipöytä on sellaista tyyppiä, joka päästää öljyn vapaana lävitse kun vivut ovat vapaalla, niin systeemi toimii. Tässä tapauksessa nostolaite pysyy siinä asennossa, mihin se jäi kun komitieventtili käänettiin kakkoselle, joten se kannattaa jättää hiukan vaille yläasennon niin homma toimii.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5106
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa