Rungon pulttien reijät DB950 kysymys
+10
ttah
David
erkki
Tessu
jusape
OlleK
tv43
Taavi
TaavettiAapeli
samuelmettälä
14 posters
Sivu 1 / 1
Rungon pulttien reijät DB950 kysymys
minkä kokoiset pultit sopii DB 950 moottorin runkoon edessä on 2 reikää taaempana 4 reikää siinä kyljessä. onko kierre unc vai unf.
ei ole kokemusta näitä englantilaisista aijemmin. kiitos vastauksista.
ei ole kokemusta näitä englantilaisista aijemmin. kiitos vastauksista.
samuelmettälä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3
Vs: Rungon pulttien reijät DB950 kysymys
Se samainen asia oli itsellä viime syksynä esillä kun rakensin hydrauliohjausta ja piti saada sylinterin kiinnityslevy kiinni niillä kierteillä. Ajattelin hakea niihin uudet pultit jolla sen levyn kiinnitän, mutta jopa Lahdessa Liukkosen pultti sanoi että ei saa.. En muista tähän hätään mikä kierre se olikaan, mutta sanoivat sen olevan harvinainen joku xxx.. Ja Liukkosen pultti on sellainen, että jos siellä ei ole, niin sitä ei sitten muualtakaan saa..
Ratkaisin sen poraamalla 18mm reiät ja kiertämällä uudet kierteet M20x1,5 tapilla. Sitten siihen saa pultteja
Tuossa kuvassa aluksi tein ko.kierteen tuosta kauhan kiinnityslevystä ja taavin rungosta läpi. Sen jälkeen kaiversin vingulla kauhan levyä sen verran suuremmaksi että ei ota pultin kierteet kiinni siihen. Näin se pystyy toimimaan eli kiristymään.
Ratkaisin sen poraamalla 18mm reiät ja kiertämällä uudet kierteet M20x1,5 tapilla. Sitten siihen saa pultteja
Tuossa kuvassa aluksi tein ko.kierteen tuosta kauhan kiinnityslevystä ja taavin rungosta läpi. Sen jälkeen kaiversin vingulla kauhan levyä sen verran suuremmaksi että ei ota pultin kierteet kiinni siihen. Näin se pystyy toimimaan eli kiristymään.
TaavettiAapeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Vs: Rungon pulttien reijät DB950 kysymys
Helsingin ruuvihankinta -nimisestä paikasta tilasin (Mauno Kervinen oli ukkelin nimi..). Kuitissa lukee, että BSF 5/8" X 2" .... Ainakin 2010-vuonna vielä löytyi kyseisiä ruuviloita ja hienosti kävi 950 taaviin....
Taavi- Viestien lukumäärä : 27
suuret kiitokset
kiitoksia vastauksista on suuri apu.
samuelmettälä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3
Vs: Rungon pulttien reijät DB950 kysymys
Minulla on 1490 , hyvin meni ja on pysynyt etuaura 5/8 UNC pulteilla . Ei tullut mieleenkään
että voisi olla muu kierre .
että voisi olla muu kierre .
tv43- Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere
Vs: Rungon pulttien reijät DB950 kysymys
1490 mallissa onkin UNC (United Nations Corse) kierteisiä pultteja ja muttereita, paitsi ohjaamossa jossa on millisiä (M) kierteitä. Vanhemmissa Englantilaisissa laitteissa (siis myös David Brown traktoreissa) oli yleensä käytössä BSF (British Standard Fine) kierteitä. UNC on harva kierre ja BSF on hienokierre ja kierteiden nousussa on suuri ero. Mikään millinen kierre ei sovi tuumaisten kierteiden tilalle. Tänä päivänä on vielä UNC (karkea) kierteiden lisäksi käytössä UNF (hieno) kierteisiä muttereita ja pultteja. Englannissa aikoinaan käytössä olleet BS ja Whitworth kierteitä ei enää käytetä uusien koneiden suunnittelun yhteydessä. Ei se BSF kierre ole mikään harvinaisuus, se on vain vanha standardi jota nykyihmiset eivät enää tunne.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Rungon pulttien reijät DB950 kysymys
Eikös BSF kierteessä harjakulma ole 60ast kun UNF kierteessä 55ast ? Nousut ja halkaisijat kuitenkin likimain täsmälleen samat.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Rungon pulttien reijät DB950 kysymys
Joo ne on noi Taavin pultit erikoisia,samoin kävi kaverilleni joka haki Voortsoni kuormaajaan etuakseliin pultteja Liukkoselta ja eipä löytyny, mutta mullapa niitä vielä muutama oli!
Jotainhan BSF UNC UNF ne taitaa olla,toiset on tiuha kierteisiä ja toiset harvempia,sen takia oonkin ottanu kaikki jenkatavarat AINA talteen kun ei tiedä missä ja kuka niitä tarvii??
Jotainhan BSF UNC UNF ne taitaa olla,toiset on tiuha kierteisiä ja toiset harvempia,sen takia oonkin ottanu kaikki jenkatavarat AINA talteen kun ei tiedä missä ja kuka niitä tarvii??
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Rungon pulttien reijät DB950 kysymys
Metrisissä kierteissä ja sekä UNC että UNF -kierteissä on kaikissa 60 astetta kierteen harjakulma. Whitworhin kierteessä on 55 astetta. Tuo Whitworth oli pitkään käytössä USA:n puolella ja monella korjaamolla on väännetty väkisin esim. 5/8 UNC pultti yhteen 5/8 Witworthin mutterikierteen kanssa koska molemmissa on sama nousu, 11 kierrosta tuumalle, niin se suostuu voimalla jotenkuten menemään vähän matkaa. 5/8 UNF:ssä on 18 kierrosta metrille, jotenka jenka on silmämääräsesti ihan erilainen kuin UNC:ssä. Vanhassa BSF -kierteessä on taas 14 kierrosta tuumalla, joten se ei natsaa ristiin minkään muun kanssa. Olikos niin, että ne DB:t joissa on valuosissa U-merkki ympyrän keskellä, on UNC tai UNF kierteisiä ja vanhemmat, joissa ei ole U merkkiä on BS -kierteisiä? Muistelen jostakin sellaista lukeneeni. Sitä en tiedä missä vuosimallissa U -merkki otettiin käyttöön.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: Rungon pulttien reijät DB950 kysymys
Itselläni on tullut vastaan havainto, että vm. 1960-1961 DB 850 oli (vielä) tuolla hienolla BSF- kierteellä, mutta vm. 1962 DB 990 on jo harvemmalla kierteellä.
David- David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165
Vs: Rungon pulttien reijät DB950 kysymys
Tuo onkin paha jos väkisin väännetty,ite koitan sitä välttää jos vaan suinkin jenka on ehjä,monesti pitkän tovin jälkeen on löytyny oikeet jengat johonkin osaan ja homma on pelannu
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Rungon pulttien reijät DB950 kysymys
Rupiaa toi UNF kierre muistuttaan ruattalaita pystynousua jos siinä on 18 kierrettä/metrierkki kirjoitti:Metrisissä kierteissä ja sekä UNC että UNF -kierteissä on kaikissa 60 astetta kierteen harjakulma. Whitworhin kierteessä on 55 astetta. Tuo Whitworth oli pitkään käytössä USA:n puolella ja monella korjaamolla on väännetty väkisin esim. 5/8 UNC pultti yhteen 5/8 Witworthin mutterikierteen kanssa koska molemmissa on sama nousu, 11 kierrosta tuumalle, niin se suostuu voimalla jotenkuten menemään vähän matkaa. 5/8 UNF:ssä on 18 kierrosta metrille, jotenka jenka on silmämääräsesti ihan erilainen kuin UNC:ssä. Vanhassa BSF -kierteessä on taas 14 kierrosta tuumalla, joten se ei natsaa ristiin minkään muun kanssa. Olikos niin, että ne DB:t joissa on valuosissa U-merkki ympyrän keskellä, on UNC tai UNF kierteisiä ja vanhemmat, joissa ei ole U merkkiä on BS -kierteisiä? Muistelen jostakin sellaista lukeneeni. Sitä en tiedä missä vuosimallissa U -merkki otettiin käyttöön.
ttah- Viestien lukumäärä : 68
Ikä : 54
Paikkakunta : kemiö
Vs: Rungon pulttien reijät DB950 kysymys
Tämä aihe on aina ajankohtainen. Monelle tuo jenkajuttu aiheuttaa harmaita hiuksia.
Jälkiviisaana on todettava että alkuperäisessä käyttöohjekirjassa olisi oltava mainintaa noista mikä pultti mihinkin kohtaan kuuluu. Sitten kun kones on kiertänyt useammalla mestarilla ja reikiin on väkisin väännetty milloin mitäkin pulttia ja ruoste vielä lisää kiusaa on soppa ilkiä. Sitten on nämä hätäiset liukkosen ym. asiakkaat jotka veivaa omia jenkavirityksiä ja seuraava omistaja taas ihmettelee mikä jenka mahtaa olla. Olisi todella hyvä jos olisi jostain helposti löydettävissä kaikki oikeat mitat ja tyypit. Samoin tulisi jotenkin merkata jos on muuttanut alkuperäistä että seuraava isäntä tajuaisi muutetun jenkatyypin. Muutaman vuoden kuluttua ei itsekään muista muutoksia.
Jälkiviisaana on todettava että alkuperäisessä käyttöohjekirjassa olisi oltava mainintaa noista mikä pultti mihinkin kohtaan kuuluu. Sitten kun kones on kiertänyt useammalla mestarilla ja reikiin on väkisin väännetty milloin mitäkin pulttia ja ruoste vielä lisää kiusaa on soppa ilkiä. Sitten on nämä hätäiset liukkosen ym. asiakkaat jotka veivaa omia jenkavirityksiä ja seuraava omistaja taas ihmettelee mikä jenka mahtaa olla. Olisi todella hyvä jos olisi jostain helposti löydettävissä kaikki oikeat mitat ja tyypit. Samoin tulisi jotenkin merkata jos on muuttanut alkuperäistä että seuraava isäntä tajuaisi muutetun jenkatyypin. Muutaman vuoden kuluttua ei itsekään muista muutoksia.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Rungon pulttien reijät DB950 kysymys
Jaahas, pitkästä aikaa takasi...
Näistä kierrejutuista on muistaakseni ollut juttua aiemminkin. Pakin idea on hyvä, mutta ilmeisen hankala toteuttaa. Onneksi ei eletä maassa niinkuin Pojois-Korea, missä nukahtaminenkin pahassa paikassa tietää niskalaukausta.
Mutta joo, tyhjien kierrereikien hallinta on hankalaa, mutta ruuvit on dokumentoitu aika hyvin, esimerkiksi usein käytetyillä Case IH varaosasivuilla on joka irtomutterin ja ruuvin kierre ilmoitettu ja ruuvista myös pituus. Kävin huvikseni kattomassa 880 Implematicin luetteloita ja totesin, että siellä on UNC ja BSF kierrettä sekasi. Pikaisella silmäyksellä näyttäisi sille, että moottorin kierteet on BSF (varaosien hallinnan takia, moottori on vanhaa suunnittelua) ja muut UNC. Ja tosiaan valuissa, missä on UNC kierteet on merkintä U ympyrässä niinkuin Erkki muisteli.
UNC kierteellä olevaa ruuvitavaraa löytyy hyvin oikeista pulttikaupoista. Jopa Biltema kauppaa pienempiä ruuvia ja mutteria - puoleen tuumaan saakka muistaakseni. Ja vielä vihje, ostakaa ruuvit kierretankona niin ei tarvii monta eri pituutta.
Näistä kierrejutuista on muistaakseni ollut juttua aiemminkin. Pakin idea on hyvä, mutta ilmeisen hankala toteuttaa. Onneksi ei eletä maassa niinkuin Pojois-Korea, missä nukahtaminenkin pahassa paikassa tietää niskalaukausta.
Mutta joo, tyhjien kierrereikien hallinta on hankalaa, mutta ruuvit on dokumentoitu aika hyvin, esimerkiksi usein käytetyillä Case IH varaosasivuilla on joka irtomutterin ja ruuvin kierre ilmoitettu ja ruuvista myös pituus. Kävin huvikseni kattomassa 880 Implematicin luetteloita ja totesin, että siellä on UNC ja BSF kierrettä sekasi. Pikaisella silmäyksellä näyttäisi sille, että moottorin kierteet on BSF (varaosien hallinnan takia, moottori on vanhaa suunnittelua) ja muut UNC. Ja tosiaan valuissa, missä on UNC kierteet on merkintä U ympyrässä niinkuin Erkki muisteli.
UNC kierteellä olevaa ruuvitavaraa löytyy hyvin oikeista pulttikaupoista. Jopa Biltema kauppaa pienempiä ruuvia ja mutteria - puoleen tuumaan saakka muistaakseni. Ja vielä vihje, ostakaa ruuvit kierretankona niin ei tarvii monta eri pituutta.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Rungon pulttien reijät DB950 kysymys
Kierretangossa pitää huomioida mikä sen lujuusluokka on.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Rungon pulttien reijät DB950 kysymys
Onkos esim 5/8 NC 11 eroa verrattuna 5/8 UNC ?
Viimeinen muokkaaja, sami pvm To Toukokuu 14 2015, 09:08, muokattu 1 kertaa
sami- David Brown : 990imp. 1394hs 4-veto
Viestien lukumäärä : 109
Vs: Rungon pulttien reijät DB950 kysymys
Ittellä on tullut vastaan kierretankoa vain lujuusluokissa 5.8 ja 8.8. Edellinen on lähinnä rekiruuvi, jälkimmäinen pelittää kyllä koneruuvinakin. Sehän tuossa kierretankopultissa on pienoinen puute, että sinä ei ole pultin kierteetöntä osaa, joka oikeaoppisessa liitoksessa asettuu juuri siihen kohtaan, jossa leikkaus rasittaa pultin vartta, esimerkkinä vaikka etukuormainsovitteet. Liitokseen jää silloin ylimääräsitä klappia, leikkauspinta-ala on aika paljon ehyttä pultinvartta pienempi ja siinä on kierreura, joka provosoi väsymismurtuman liikkeellelähtöä.
Metristen kierteiden läpimurto kesti traktorimaailmassa aika kauan, esim kotimaisissa koneissa oli vielä 90- luvulla paikoitellen tuumaisia kierteitä runkoreijissä. Samaten Ruotsissa kesti tuumakoosta luopuminen ihmeen pitkään. Jontikoita ja Caseja en ole ruuvaillut, mahtaakos niissä amerikantekoisissa olla tuumakierteet edelleen?
Metristen kierteiden läpimurto kesti traktorimaailmassa aika kauan, esim kotimaisissa koneissa oli vielä 90- luvulla paikoitellen tuumaisia kierteitä runkoreijissä. Samaten Ruotsissa kesti tuumakoosta luopuminen ihmeen pitkään. Jontikoita ja Caseja en ole ruuvaillut, mahtaakos niissä amerikantekoisissa olla tuumakierteet edelleen?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: Rungon pulttien reijät DB950 kysymys
NC taitaa olla vanha merkintä UNC:lle. Kierre on mitoilleen yhteensopiva.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: Rungon pulttien reijät DB950 kysymys
Jep, lujuusluokka on otettava huomioon. Nuo tarkemmin katsomatta kaupasta löytyvät ovat yleensä matalan lujuusluokan tai luokittelemattomia, jotka, kuin Erkki kirjoittaa ovat puumiesten tavaraa, sopivan joustavia puuliitosten tekoon. 8.8 kyllä sitten on jo käypästä koneenrakennuskamaa. Ja kierre tosiaankin on ruuvin heikko kohta, mutta ilman sitä se ei olisi ruuvi. Normaalisti ruuviliitos kuitenkin mitoitetaan siten, että esikiristysvoima pitää kitkalla kappaleet yhdessä ja liikkumattomana ja ruuvien halkaisija/kappalemäärä siten, että niiden myötörajaa/sallittua pintapainetta ei ylitetä.
Volvoautoissa oli melkosen pitkään koneet tuumakierteillä, muu auto sitten milli.
UNC ruuvien lujuus eli grade on merkitty kantaan, kolme väkästä kannassa vastaa 8.8 lujuusluokkaa.
Muuten, muistaakos Erkki tai joku muu aikaa, kun ruuvien lujuus ilmoitettiin numero/kirjainyhdistelmällä. Esimerkiksi 8G vastasi nykyistä 8.8 luokkaa.
Volvoautoissa oli melkosen pitkään koneet tuumakierteillä, muu auto sitten milli.
UNC ruuvien lujuus eli grade on merkitty kantaan, kolme väkästä kannassa vastaa 8.8 lujuusluokkaa.
Muuten, muistaakos Erkki tai joku muu aikaa, kun ruuvien lujuus ilmoitettiin numero/kirjainyhdistelmällä. Esimerkiksi 8G vastasi nykyistä 8.8 luokkaa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Rungon pulttien reijät DB950 kysymys
David kirjoitti:Itselläni on tullut vastaan havainto, että vm. 1960-1961 DB 850 oli (vielä) tuolla hienolla BSF- kierteellä, mutta vm. 1962 DB 990 on jo harvemmalla kierteellä.
David Brown siirtyi syyskuussa 1961 BSF standadista Unified standardiin.
Toki jo valmiita BSF osia käyettiin niin kauan kuin niitä oli hyllyissä .
Tässä vielä BSF -pulttien lujuusluokkia:Bolt-Grades: A, B, P, R, T, V, X
Nut-Grades: A, P, R, T
Bolts to be marked: P, R, T, V, X
Nuts to be marked: P, R, T
Where minimum tensile strength is:
Grade A = 28 tonf/in²
Grade B = 28 tonf/in²
Grade P = 35 tonf/in²
Grade R = 45 tonf/in²
Grade T = 55 tonf/in²
Grade V = 65 tonf/in²
Grade X = 75 tonf/in²
Common application of nut:
Grade A nut for A, B, P, R bolts
Grade P nut for T bolts
Grade R nut for V bolts
Grade T nut for X bolts
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: Rungon pulttien reijät DB950 kysymys
Tästä linkistä löytyy mm metrisen ja UNC/F lujuuksia ja merkinnät:http://www.jamesglen.com.au/materials-2/
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Similar topics
» Rungon mitat 990 ja 1390
» Taavetin rungon jengat
» rungon maalaus 990 taavetissa
» Db950 nostolaite
» Tarviiko kaksoiskytkimellinen DB950 katkaista moottorin irroitusta varten?
» Taavetin rungon jengat
» rungon maalaus 990 taavetissa
» Db950 nostolaite
» Tarviiko kaksoiskytkimellinen DB950 katkaista moottorin irroitusta varten?
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa